Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gartlin9
Berichten: 272
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Gartlin9 »

Nou als we zouden decentraliseren dan mogen de nieuwe vervoerders zelf ook de stations, sporen en andere voorzieningen op hun lijnen mogen onderhouden. Kijken hoe blij ze er dan van worden. _O-
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Re.tep
Berichten: 225
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Re.tep »

Djeez schreef: do 17 jul 2025, 13:52 NS personeel gaat ook niet overstappen gezien slechtere cao Arriva. De reiziger schiet er niks mee op.
In Limburg zoeken ze nog machinisten, zijn er nog belangstellenden _O_ _O_ ?
Reken maar op een grote chaos bij een nieuwe consessie, immers het NS personeel stapt echt niet over of ze moeten zwaaien met een forse geldbuidel en excellente secondaire arbeidsvoorwaarden.
NS zit dan mooi ruim in het personeel, de nieuwe vervoerder zonder _O_
Gelukkig hebben de politieke partijen dit onderkend.
sirvinniei
Berichten: 3793
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Gartlin9 schreef: do 17 jul 2025, 19:11 Nou als we zouden decentraliseren dan mogen de nieuwe vervoerders zelf ook de stations, sporen en andere voorzieningen op hun lijnen mogen onderhouden. Kijken hoe blij ze er dan van worden. _O-
Ik denk dat een vervoerder als Arriva maar al te graag de stations in Groningen zou willen uitbaten en de retail inkomsten zou vangen.
Bovendien betalen vervoerders als een bijdrage aan de infrastructuur per trein.
Ik heb geen onderschrift
BasGeluk
Berichten: 394
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: do 17 jul 2025, 19:30 Reken maar op een grote chaos bij een nieuwe consessie
Nu hebben we bij iedere verstoring een landelijke chaos omdat de diensten op één dag door het hele land lopen. En de volgende dag hebben we chaos door "logistiek" want de treinen van die diensten door het hele land staan natuurlijk "op de verkeerde plek".
Gr BasG
West
Berichten: 48
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door West »

En dat het rondje om de kerk goedkoper is is al meer dan eens ontkracht, dus de kans dat je dat erin gaat krijgen (naast dat veel personeel daartegen in opstand zal komen) is niet zo groot. Geld is voor een prijsvechter zoals arriva namelijk nóg belangrijker.
htm_tram
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

Ik had al eerder gevraagd om dat rapport over het rondje om de kerk maar dat rapport is nog niet gedeeld hier of verwezen waar dat rapport in te zien valt.

Afhankelijk van hoe je de lijnen gaat indelen qua concessies zal dat rondje om de kerk wel mee vallen. De NS'ers in Venlo, Vlissingen en Den Helder enz. beginnen en eindigen ook op dezelfde standplaats dus het lijkt me sowieso een kul reden
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
BasGeluk
Berichten: 394
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door BasGeluk »

West schreef: do 17 jul 2025, 21:23 En dat het rondje om de kerk goedkoper is is al meer dan eens ontkracht, dus de kans dat je dat erin gaat krijgen (naast dat veel personeel daartegen in opstand zal komen) is niet zo groot. Geld is voor een prijsvechter zoals arriva namelijk nóg belangrijker.
Wat is jouw definitie van "rondje om de kerk"? Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door. Dat maakt het geheel kwetsbaar en dat zien we vaak genoeg bij een storing. Mijn punt is dus niet dat het goedkoper moet, maar minder kwetsbaar. Waar lees je dat ik zeg dat het goedkoper moet dan?
Gr BasG
BasGeluk
Berichten: 394
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door BasGeluk »

htm_tram schreef: do 17 jul 2025, 21:50 Ik had al eerder gevraagd om dat rapport over het rondje om de kerk maar dat rapport is nog niet gedeeld hier of verwezen waar dat rapport in te zien valt.
Dat rapport bestaat niet en is slechts munitie van FNV Spoor en die andere club.
Gr BasG
htm_tram
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

FNV is nooit transparant geweest, maar ik blijf nog steeds oprecht hopen op dat rapport
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
cassie127
Berichten: 7345
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

Dan nog blijft dat (rapport) een interne aangelegenheid die niet zomaar extern gedeeld mag worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re.tep
Berichten: 225
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Re.tep »

BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:28 Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door.
Je hebt blijkbaar geen idee hoe de conducteurs en machinisten anno 2025 zijn. Je praat maar wat mee met de rest zonder enig inzicht in de materie.
Anderzijds is de bijsturing materieel en personeel de laatste twee á drie jaar dusdanig verbeterd dat effecten van een storing binnen afzienbare tijd zijn opgelost.
Kijk maar eens hoe het bv ging bij de zeer grote en dagenlange verstoring tunnel Rotterdam, dat had amper invloed op de rest van het land.
IIVQ
Berichten: 1970
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

Djeez schreef: do 17 jul 2025, 13:52 Vaak eindigen deze procedures met een schriftelijke waarschuwing of boete voor de overheid/NS die de reizigers dan weer indirect betalen.
Volgens mij heeft de NS niets fout gedaan in dezen, de fout (als het dat is, daar zal nog wel een concessieduur over gebakkeleid worden) ligt bij de aanbestedende overheid.

Ik kan mij niet voorstellen dat je voor materieel geen overnameregeling regelt (of dat zelfs in handen komt van de concessieverlener, zoals in veel andere landen gebruikelijk), simpelweg omdat de levensduur van een trein 30-40 jaar is en dat wat lang is voor een concessieduur.

Overname van iig rijdend personeel is verplicht volgens de WP2000. Hoe dat met verschillende CAO's te regelen is het probleem van Arriva of wie dan ook wint.

En ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders expres slechte overstappen gaan bieden, je houdt de reiziger daarmee niet uit handen van de concurrent (er zijn in Nederland maar weinig parallelle trajecten tussen twee bestemmingen) maar drijft hem in handen van die ándere concurrent, de auto.
West
Berichten: 48
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door West »

BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:28
West schreef: do 17 jul 2025, 21:23 En dat het rondje om de kerk goedkoper is is al meer dan eens ontkracht, dus de kans dat je dat erin gaat krijgen (naast dat veel personeel daartegen in opstand zal komen) is niet zo groot. Geld is voor een prijsvechter zoals arriva namelijk nóg belangrijker.
Wat is jouw definitie van "rondje om de kerk"? Van mij mag NS-personeel heel het land doorwerken, maar niet op één dag het hele land door. Dat maakt het geheel kwetsbaar en dat zien we vaak genoeg bij een storing. Mijn punt is dus niet dat het goedkoper moet, maar minder kwetsbaar. Waar lees je dat ik zeg dat het goedkoper moet dan?
Dat het kwetsbaar wordt is enkel als de storing van een dusdanig formaat is dat er zeer veel trajecten / treinseries uitvallen. Bijvoorbeeld bij een systeemstoring rondom Utrecht. Die storingen komen in de eerste plaats niet heel vaak voor. Als het wel voorkomt, dan zal het hoe dan ook voor problemen zorgen, zelfs als ik en collega A toevallig in een trein zitten ver weg van onze standplaats. Bijsturing heeft grote personele wijzigingen vaak sneller onder controle door middel van Solver, een soort AI die het puzzeltje weer snel inelkaar zet.

Verder ligt er voor de grotere storingen tegenwoordig een draaiboek voor pendeldiensten klaar. Ik weet zo niet of het al eens in de praktijk is gebruikt. Dat personeel moeilijk doet over pendelen tijdens een storing is trouwens een hardnekkig fabeltje.
htm_tram
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

cassie127 schreef: do 17 jul 2025, 23:05 Dan nog blijft dat (rapport) een interne aangelegenheid die niet zomaar extern gedeeld mag worden.
Als er verwezen wordt naar een rapport wat blijkbaar geheim is heeft het geen zin om naar dat dat rapport te wijzen. Niemand kan controleren of het rapport eerlijk geschreven is. Met een eerlijk en openbaar rapport kan je het publiek er wel misschien in mee krijgen.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Thriller
Berichten: 73
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Thriller »

IIVQ schreef: vr 18 jul 2025, 09:58 En ik kan mij niet voorstellen dat vervoerders expres slechte overstappen gaan bieden, je houdt de reiziger daarmee niet uit handen van de concurrent (er zijn in Nederland maar weinig parallelle trajecten tussen twee bestemmingen) maar drijft hem in handen van die ándere concurrent, de auto.
In het buitenland heb ik een beetje ervaring met het wonen langs twee parallelle spoorlijnen. In mijn beleving is er best wat voor nodig om een spoorlijn te gebruiken die iets verder weg ligt. (het verschil was ca 1 km). De backup was heel fijn om te hebben, maar de weerstand moet echt hoog zijn voordat het een relevant alternatief wordt. Uiteindelijk heb ik de parallelle spoorlijn zelfs nooit als backup gebruikt, storingen waren zo zeldzaam dat ik nooit zo'n situatie mee heb gemaakt.
IIVQ
Berichten: 1970
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

Die zijn er in Nederland dus nauwelijks.

Hoewel, ik heb 2 jaar lang van Amsterdam naar Rotterdam geforensd ... niet via de ICD maar via de sprinter "binnendoor" (4000), omdat dat precies dezelfde tijd (ok, 1 minuut langzamer) en vooral heel veel goedkoper was. Dat prijsverschil zat hem niet in de ICD-toeslag, maar in dat voor de ICD ik eerst de metro naar Asdz (het laatste half jaar had ook fiets naar dvd gekund, maar dat was een ongunstige tijd ivm begin lestijd, ik zou dan 25mn te vroeg of 5 mn te laat zijn) en daarna de metro van Rotterdam naar Melanchtonweg moest nemen, terwijl voor de sprinter binnendoor ik de fiets naar Asb en dan lopend van Rtn naar Melanchtonweg nam.

Ook van bijv Amf naar Ah kan je nu al kiezen tussen
  • Exclusief via NS (via Utrecht, snelste),
  • Deels Keolis (€5,58 goedkoper, overdag 2 minuten langzamer, 's avonds juist 11 minuten sneller),
  • Deels Hermes (€7,50 goedkoper, IC naar Apd, dan bus 302, maar 8 minuten langer dan de eerste optie).
Maar wij hebben niet (en zullen dat ook niet snel krijgen, uitgezonderd triviale zaken als Gn-Gne) dat meerdere vervoerders op dezelfde relatie zitten. Wel zijn er voor de lange afstanden vaak min of meer gelijke reismogelijkheden waar een leuke prijsstelling toch een reiziger naar een andere route kan trekken, maar dat zijn dan meer toevalligheden. Zo valt bij de bovenstaande opties als je in Amersfoort Schothorst woont de laatste twee al snel af,
Matt
Berichten: 473
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Matt »

Er is denk ik maar één relatie in Nederland waar twee vervoerders een parallelle treindienst uitvoeren en dat is tussen Den Haag en Rotterdam. Metrolijn E is 9 minuten langer en €0,54 goedkoper.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5115
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door TffpaA »

:|

Als je het zo gaat definiëren, zou ik mijn licht even opsteken in Amsterdam.
iamthedutchdude
Berichten: 1824
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Wat dacht je van Almelo - Hengelo - Enschede en Roermond - Sittard - Maastricht? ;)
Thriller
Berichten: 73
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Thriller »

Ik reis veel tussen Roermond en Maastricht, de trein die als eerste vertrekt wint ongeacht het logo dat erop staat en de mate van comfort. Concurrentie richting reizigers bestaat dus niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13790
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35 Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
België was wel op tijd met het gunnen van het contract aan NMBS. Zij hebben dit politiek dus veel slimmer gedaan. Polen en Slovenië weet ik het niet van.
Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35
htm_tram schreef: do 17 jul 2025, 13:17 Fantastisch nieuws! Nu aanbesteden via bijvoorbeeld een aantal logische lijnbundels.
Of het voor de reiziger uiteindelijk zo fantastisch is waag ik te betwijfelen. Overstappen naar een andere vervoerder zijn nu al kwetsbaar, dat zul je dan waarschijnlijk vaker moeten gaan doen.
Dat hangt er heel erg vanaf hoe je het doet. Het is niet verplicht om doorgaande treinen op te knippen, wel verplicht om te kijken of de markt geen interesse heeft in (een deel van) het contract dat je onderhands wil gunnen. Die stap heeft de Nederlandse overheid overgeslagen, terwijl er al lang partijen zijn die aangegeven hebben wel wat losse Sprinters te willen rijden. Daar wordt Nederland nu op aangesproken.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dylanwild94, isadora, Jultar en 5 gasten