Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Hainje

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Bericht door Hainje »

Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat als je iets zegt, iemand anders geen tegengeluid mag laten horen.
Vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet kan vervolgen voor wat je zegt.
Denk dat sommige mensen in dit topic (en in het algemeen ook wel) dit nog wel eens verkeerd begrijpen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Jasper073

Bericht door Jasper073 »

Misschien een gekke vraag maar dat ze nu de tijd hebben tot de 22ste
Is er dan iets mis gegaan met het inschrijven ? of zijn ze bang dat het weer zo fout kan gaan als toen in wat was het 2007
toen Connexxion op het laatste moment zich terug trok en dat Arriva met spoed bussen moest regelen en dat was toen met de oude RET bussen enzo.
Ben op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland en om van andere te leren die er langer verstand van hebben dan ik.
Hainje

Bericht door Hainje »

Waarschijnlijk hebben ze gewoon wat langer nodig om de boel juridisch dicht te timmeren/zich voor van alles en nog wat in te dekken. Bedoel, er gaat veel geld om in zo'n contract. Dan moet je als opdrachtgever gewoon zorgvuldig handelen om gezeik zoveel mogelijk te voorkomen.

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Michael 1988

Bericht door Michael 1988 »

Jasper073 schreef: vr 18 jul 2025, 23:09 Misschien een gekke vraag maar dat ze nu de tijd hebben tot de 22ste
Is er dan iets mis gegaan met het inschrijven ? of zijn ze bang dat het weer zo fout kan gaan als toen in wat was het 2007
toen Connexxion op het laatste moment zich terug trok en dat Arriva met spoed bussen moest regelen en dat was toen met de oude RET bussen enzo.
De biedingen kunnen ook heel dicht bij elkaar liggen waardoor er nog geen duidelijke winnaar is. Een andere reden voor vertraging kan het bezwaar van verschillende besturen en provinciebestuurders tegen de bieding van EBS in mei en juni zijn geweest.

We zullen het mogelijk nooit weten, maar zoiets als in 2006 zie ik niet zo snel gebeuren. We zijn inmiddels 19 jaar en een paar nieuwe concessies verder. De provincie en vervoerders zullen daar inmiddels echt wel van hebben geleerd. Overigens kwam het snel bij elkaar rapen van materieel niet alleen voor bij Arriva, maar ook bij Veolia, die al een deel van hun oudere bussen toen had verkocht en ook hun bussen tekort kwamen. BBA had in Oost Brabant al een tekort en had een aantal tweedehands bussen moeten huren van o.a. AVL/Womy in 2006 door ik meen problemen met de eerste aanbesteding uit 2005 die in zou gaan in januari 2006 en opnieuw moest. Maar we wijken af van het huidige onderwerp.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ik denk niet dat het met het gunningsproces zelf te maken heeft, het is simpelweg dat de hele planning een stukje opgeschoven is:
Dionysusnu schreef: di 01 jul 2025, 19:10 De originele planning was gunning op 28 juni. De sluiting van de definitieve ronde is destijds ongeveer 3 weken verschoven, dus ik verwacht dat de gunning dat ook doet
(Maar waarom de definitieve inschrijfronde verschoven werd, weet ik niet. Misschien dat die te krap gepland bleek, en vervoerders iets meer tijd wilden om hun bod bij te stellen.)
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ik zie de laatste tijd bij meer concessies dat de gunning een paar weken later was dan ze eerst hadden gepland. Dat is tegenwoordig vaker regel dan uitzondering.
Jasper073

Bericht door Jasper073 »

Michael 1988 schreef: za 19 jul 2025, 22:38
Jasper073 schreef: vr 18 jul 2025, 23:09 Misschien een gekke vraag maar dat ze nu de tijd hebben tot de 22ste
De biedingen kunnen ook heel dicht bij elkaar liggen waardoor er nog geen duidelijke winnaar is. Een andere reden voor vertraging kan het bezwaar van verschillende besturen en provinciebestuurders tegen de bieding van EBS in mei en juni zijn geweest.

We zullen het mogelijk nooit weten, maar zoiets als in 2006 zie ik niet zo snel gebeuren. We zijn inmiddels 19 jaar en een paar nieuwe concessies verder. De provincie en vervoerders zullen daar inmiddels echt wel van hebben geleerd. Overigens kwam het snel bij elkaar rapen van materieel niet alleen voor bij Arriva, maar ook bij Veolia, die al een deel van hun oudere bussen toen had verkocht en ook hun bussen tekort kwamen. BBA had in Oost Brabant al een tekort en had een aantal tweedehands bussen moeten huren van o.a. AVL/Womy in 2006 door ik meen problemen met de eerste aanbesteding uit 2005 die in zou gaan in januari 2006 en opnieuw moest. Maar we wijken af van het huidige onderwerp.
Oke duidelijk ;) Thnx
Ben op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland en om van andere te leren die er langer verstand van hebben dan ik.
Jasper073

Bericht door Jasper073 »

P.S
Ik heb nog een vraag.
Stel EBS wint van Arriva. Mag een nieuwe OV vervoerder het hele lijn nummer netwerk veranderen ??
Voorbeeld: we hebben nu Lijn 4 Rosmalen Station mag een vervoerder het veranderen naar Lijn 7 Rosmalen Station of is de Provincie de baas daar over en moet een nieuw bedrijf zich houden aan de huidige lijnen.
Dionysusnu

Ja en nee. De lijnnummerstructuur wordt voorgeschreven door de provincie, maar de vervoerder mag zelf invulling geven aan de nummering daarbinnen. Dus ja, de bediening van Rosmalen zou zomaar lijn 7 mogen worden.

Bovengenoemde structuur is:
Stadslijnen 1-19 (daarnaast mogen HOV-Stadslijnen in Tilburg ook 430-459 of een letter als lijnnummer)
Ontsluitende lijnen 130-159
Buurtbussen 230-259
BravoDirect- en Directlijnen 330-359
Maatwerk en Brainportlijnen 530-559
Scholierenlijnen 630-659
Nacht- en overige lijnen 830-859

Behalve de stadsdiensten mogen er geen conflicten zijn met andere lijnen in Brabant.
Michael 1988

Jasper073 schreef: zo 20 jul 2025, 23:18 P.S
Ik heb nog een vraag.
Stel EBS wint van Arriva. Mag een nieuwe OV vervoerder het hele lijn nummer netwerk veranderen ??
Voorbeeld: we hebben nu Lijn 4 Rosmalen Station mag een vervoerder het veranderen naar Lijn 7 Rosmalen Station of is de Provincie de baas daar over en moet een nieuw bedrijf zich houden aan de huidige lijnen.
Zoals Dionysusnu al aangaf wordt in Oost-Brabant de nummering al overhoop gegooid, zoals wat al bij West-Brabant is gebeurd. Sommige lijnen zullen mogelijk wel hun huidige lijnnummer behouden, maar bijvoorbeeld de huidige lijn 305 en 306 zullen een andere lijnnummer krijgen, al dan niet gedeeltelijk verdwijnen (huidige lijn 305 wordt opgeknipt en huidige lijn 306 gaat via Heeswijk rijden volgens de PvE). Het lijstje van Dionysusnu is echter niet helemaal compleet. Zo zullen de transferiumlijnen van 's-Hertogenbosch bij aanvang concessie binnen de nummering van 1-19 gaan vallen. De transferiumlijnen zullen dus wel een ander lijnnummer gaan krijgen (iets wat ik persoonlijk al een aantal jaar geleden had verwacht).

Onderstaande tekst komt uit de PvE;

De Concessiehouder hanteert de volgende systematiek bij de nummering van Lijnen:
a. Bravodirectlijnen en Directlijnen kennen een nummer binnen het bereik 330-359.
b. Bravodirect Maatwerk en Brainportlijnen kennen een nummer binnen het bereik
530-559;
c. Stadslijnen Tilburg, Stadslijnen ’s-Hertogenbosch, HOV-Stadslijnen ’sHertogenbosch en Transferiumlijnen kennen een nummer binnen het bereik 1-19;
d. HOV-Stadslijnen Tilburg kennen een nummer binnen het bereik 1-19, 430-459 of
een letter;
e. Ontsluitende Lijnen en Spitslijnen kennen een nummer binnen het bereik 130-159;
f. Buurtbuslijnen kennen een nummer binnen het bereik 230-259, niet zijnde een
nummer dat bij aanvang van de Concessie wordt gehanteerd binnen de concessie
Zuidoost-Brabant;
g. Scholierenlijnen kennen een nummer binnen het bereik 630-659, niet zijnde een
nummer dat bij aanvang van de Concessie wordt gehanteerd binnen de concessie
Zuidoost-Brabant, en
h. Nachtlijnen en overige Lijnen kennen een nummer binnen het bereik 830-859.
Dionysusnu

Ik schaarde de transferiumlijnen onder stadslijnen.
Michael 1988 schreef: ma 21 jul 2025, 01:53 huidige lijn 306 gaat via Heeswijk rijden volgens de PvE
Ik zie even niet waar je dit uit haalt? Heeswijk is alleen een verplichte halte voor ontsluitende lijnen.
Lijn 305 hoeft trouwens niet opgeknipt te worden, maar het mag wel.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Lijn 306 mág via de N279 rijden in plaats van Schijndel. Want Schijndel krijgt met het verHOV'en van de lijnen 154/156 al een frequente verbinding met Den Bosch. De verbinding Schijndel - Veghel moet dan met een ontsluitende lijn worden bediend.

Ik hoop wel dat ze dat gaan doen en dan dat de 156 vanaf Schijndel gaat doorrijden naar Veghel, Mariaheide en Uden. Lijn 157 tussen Eindhoven en Uden opheffen.

Ook hoop ik zelf dat ze de 305 aan de 99 gaan koppelen en lijn 99 opwaarderen tot BravoDirect ipv minimaal geëiste Directlijn. Het liefst koppelen een nieuwe directe lijn van Uden naar Nijmegen via de snelweg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: ma 21 jul 2025, 07:57 Ik hoop wel dat ze dat gaan doen en dan dat de 156 vanaf Schijndel gaat doorrijden naar Veghel, Mariaheide en Uden. Lijn 157 tussen Eindhoven en Uden opheffen.
Bedoel je dan de 156 vanuit 's-Hertogenbosch of vanuit Eindhoven?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Michael 1988

Ik denk dat regenmaker de terugkeer van de oude lijn 159 bedoelt die over Den Dungen en Eerde gaat (beide hebben verplichte haltes voor ontsluitende lijnen).
Dionysusnu schreef: ma 21 jul 2025, 02:12 Ik schaarde de transferiumlijnen onder stadslijnen.
Michael 1988 schreef: ma 21 jul 2025, 01:53 huidige lijn 306 gaat via Heeswijk rijden volgens de PvE
Ik zie even niet waar je dit uit haalt? Heeswijk is alleen een verplichte halte voor ontsluitende lijnen.
Op bladzijde 33 zie je een kaartje met hoofdlijnen en op bladzijde 134 zie je een plattegrond/legenda van 's-Hertogenbosch. Op deze laatste zie je een verplichte route Bravo Direct over de N279. De enige (logische) lijn die deze route kan nemen is de huidige lijn 306. Met via Heeswijk bedoelde ik overigens over de N279 vanaf Veghel, aangezien Heeswijk-Dinther geen verplichte HOV-halte krijgt. De HOV-corridor over de N617 zal waarschijnlijk ontsloten worden door de HOV-lijn 's-Hertogenbosch - Eindhoven. Al vraag ik me wel af waarom die lijn nog steeds over Sint-Oedenrode moet gaan (Hertog Hendrikstraat is verplichte Bravo Directhalte) en niet bij Sint-Oedenrode over de A50.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Meltrain schreef: ma 21 jul 2025, 09:55
regenmaker schreef: ma 21 jul 2025, 07:57 Ik hoop wel dat ze dat gaan doen en dan dat de 156 vanaf Schijndel gaat doorrijden naar Veghel, Mariaheide en Uden. Lijn 157 tussen Eindhoven en Uden opheffen.
Bedoel je dan de 156 vanuit 's-Hertogenbosch of vanuit Eindhoven?
Ik bedoel huidige lijn 156 vanuit Den Bosch naar Schijndel, dan via Eerde naar Veghel (route huidige 306) en dan via route huidige lijn 157 naar Uden.

Het stuk van Eindhoven naar Schijndel via Son (lijnen 154, 156 en 157 bundel, de 157 tot Sint Oedenrode) wordt HOV onder de noemer Bravodirect. Lijkt mij het meest logisch om niet ook lijn Uden - Veghel - Schijndel - Den Bosch de huidige route te laten rijden maar via de N279 te sturen, dan heb je met 2x Bravodirect overkill op Den Bosch - Schijndel
Dionysusnu

Michael 1988 schreef: ma 21 jul 2025, 10:38
Dionysusnu schreef: ma 21 jul 2025, 02:12
Op bladzijde 33 zie je een kaartje met hoofdlijnen en op bladzijde 134 zie je een plattegrond/legenda van 's-Hertogenbosch. Op deze laatste zie je een verplichte route Bravo Direct over de N279. De enige (logische) lijn die deze route kan nemen is de huidige lijn 306. Met via Heeswijk bedoelde ik overigens over de N279 vanaf Veghel, aangezien Heeswijk-Dinther geen verplichte HOV-halte krijgt.
Aha, die kaartjes had ik gemist, dankjewel. Dat suggereert inderdaad verlegging van de 306.
regenmaker schreef: ma 21 jul 2025, 07:57 Ook hoop ik zelf dat ze de 305 aan de 99 gaan koppelen en lijn 99 opwaarderen tot BravoDirect ipv minimaal geëiste Directlijn. Het liefst koppelen een nieuwe directe lijn van Uden naar Nijmegen via de snelweg.
Dan moet je wel nog iets verzinnen voor Uden-Oss, want Heesch is een verplichte halte voor BravoDirect. Upgrade van lijn 99 is een goed idee, een snelweglijn Uden-Nijmegen lijkt me minder kansrijk. Lijn 99 is al snel over de N-wegen, je hebt langs de A50 weinig grotere kernen, en je rijdt vanaf Ravenstein parallel aan de spoorlijn.
Jasper073

Bericht door Jasper073 »

Oke duidelijk 👍 Thnx allemaal.
En ik altijd maar denken dat Transferium lijnen van de Gemeente Den Bosch waren of in hun opdracht :lol: domme ik. Had ik ooit gehoord. Nou dan gaan we het allemaal wel zien wat Arriva of EBS allemaal gaat doen.
Morgen is de uitslag dus 🙂
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Dionysusnu schreef: ma 21 jul 2025, 17:40 Dan moet je wel nog iets verzinnen voor Uden-Oss, want Heesch is een verplichte halte voor BravoDirect. Upgrade van lijn 99 is een goed idee, een snelweglijn Uden-Nijmegen lijkt me minder kansrijk. Lijn 99 is al snel over de N-wegen, je hebt langs de A50 weinig grotere kernen, en je rijdt vanaf Ravenstein parallel aan de spoorlijn.
Daar kan je dan toch een losse Bravodirectlijn inleggen of koppelen aan de lijn naar Den Bosch als dat efficiënter is. Het aantal doorgaande reizigers Eindhoven - Heesch is sowieso beperkt.

Het liefst zie ik een Brabantliner Eindhoven - Uden - Nijmegen zonder tussenstops, maar zou wel te veel gevraagd zijn. Ik ben vooral benieuwd of er brainportlijnen komen. Zou mooi zijn een lijn Nijmegen - Uden - Veghel - Veldhoven ASML.
fogeltje
Oud-beheerder OVNL

Bericht door fogeltje »

Dionysusnu schreef: ma 21 jul 2025, 17:40 Upgrade van lijn 99 is een goed idee, een snelweglijn Uden-Nijmegen lijkt me minder kansrijk. Lijn 99 is al snel over de N-wegen, je hebt langs de A50 weinig grotere kernen, en je rijdt vanaf Ravenstein parallel aan de spoorlijn.
Dit was in het verleden ooit zo. Lijn 70, de sneldienst Eindhoven - Nijmegen, is begonnen via Grave en werd toen na een jaar verlegd via Ravenstein. Dit is gehandhaafd bij introductie van de Interliner in in dienstregeling 1998/1999 weer teruggedraaid, mede met het argument dat tussen Ravenstein en Nijmegen inderdaad al de trein rijdt.

Nu is het wel zo dat de bestaande 99 al versneld is door Zeeland over te slaan en de meeste haltes tussen Zeeland en Grave op te heffen. Erg veel versnellen kun je die niet meer, alleen door nog meer haltes op te heffen. Dan zou ik er een echte sneldienst van maken en de oude 199 in ere herstellen, wellicht minus de extra halte in Uden en in plaats daarvan 1 centrale halte per dorp aan de route (Uden Busstation - Zeeland 1 halte - Reek 1 halte - Velp 1 halte - Grave Busstation - Alverna 1 halte Nijmegen Dukenburg - Nijmegen Goffert/Neerbosscheweg - Nijmegen CS). Uden Hoevenseweg zou door de buurtbus bediend blijven; Wijsthoek is jammer maar vanaf daar ben je in een minuut met de fiets ook op het busstation (als je toch een halte wilt behouden zou ik juist Hoevenseweg behouden om die reden). Alleen Alverna krijgt dan klappen. Wellicht dat een van de buurtbussen uit Wijchen daar wat zou kunnen opvangen (163 had ooit scholierenritten naar Alverna meen ik). Voor de vervallen haltes in Nijmegen zijn alternatief (13/15 voor halte Streekweg, lijn 2 voor de Graafseweg).
"Een touringcar is geen bus"
Hainje

Bericht door Hainje »

Jasper073 schreef: ma 21 jul 2025, 17:43 En ik altijd maar denken dat Transferium lijnen van de Gemeente Den Bosch waren of in hun opdracht.
Provincie is de eindverantwoordelijke, kan best dat de gemeente Den Bosch nog steeds wil dat deze lijnen rijden en er ook voor betalen.

Jasper073

Bericht door Jasper073 »

Oke thnx voor de info Hainje :pos:
Plaats reactie