CAO onderhandelingen NS
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
.
Laatst gewijzigd door Re.tep op di 29 jul 2025, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
- Berichten: 4417
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: CAO onderhandelingen NS
Was het maar pap. Het is meer stront op dit mornent.fogeltje schreef: ↑do 17 jul 2025, 21:58Nee, die staan alleen te springen om de krenten uit de pap te vissen.Sorry_geen_dienst schreef: ↑do 17 jul 2025, 12:26 Particuliere vervoerders staan te springen om NS sprinterlijnen over te nemen.

- Nickipedia
- Berichten: 89
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Mooi weer spelen met het geld van de provincie Gelderland?

Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
- Locatie: Huissen
Re: CAO onderhandelingen NS
Kun je dit onderbouwen? Want gewoon roepen dat iemand ongelijk heeft, die naar mijn mening wel een punt heeft, werkt niet.Re.tep schreef: ↑vr 18 jul 2025, 00:45Man, man. Wat een complete onzin weet je op te schrijven.htm_tram schreef: ↑do 17 jul 2025, 22:27
Als ze met vliegende teams werken kan je het ook doen met 1 of 2 V&S en een paar toezichthouders. Die toezichthouders schijnen nu vertrek assistenten te zijn. Je weet wel, diegene die nu in de 1e klas of de achtercabine zitten. .........Maarja productie draaien en de.gemiddelde NS medewerker...
Toezichthouders, vertrekassistenten ?
Dit gaat toch echt nergens meer over.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 3795
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: CAO onderhandelingen NS
NS rijdt in het nieuwe HRN ook op subsidie. En veel verlieslatendheid van sprinters wordt ook bekostigd uit winstgevende interacties.Nickipedia schreef: ↑vr 18 jul 2025, 08:43Mooi weer spelen met het geld van de provincie Gelderland?![]()
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 445
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: CAO onderhandelingen NS
NS reed 1x p u en Arriva 4x p u. Keus van NS om dat niet te doen.Selivio schreef: ↑do 17 jul 2025, 22:48Dat komt voornamelijk door de aandacht die die trajecten krijgen van de plaatselijke aanbesteder. Die zitten er veel dichter bovenop dan de landelijke NS vroeger op de regionale lijnen (die toch (al dan niet onbewust) meer de aandacht legt op de drukkere randstad).
Nee want dit lid reageert niet op vragen en roept zonder bronvermeldingHeel_Holland_Spot schreef: ↑vr 18 jul 2025, 08:44. Kun je dit onderbouwen? Want gewoon roepen dat iemand ongelijk heeft, die naar mijn mening wel een punt heeft, werkt niet.Re.tep schreef: ↑vr 18 jul 2025, 00:45Man, man. Wat een complete onzin weet je op te schrijven.htm_tram schreef: ↑do 17 jul 2025, 22:27
Als ze met vliegende teams werken kan je het ook doen met 1 of 2 V&S en een paar toezichthouders. Die toezichthouders schijnen nu vertrek assistenten te zijn. Je weet wel, diegene die nu in de 1e klas of de achtercabine zitten. .........Maarja productie draaien en de.gemiddelde NS medewerker...
Toezichthouders, vertrekassistenten ?
Dit gaat toch echt nergens meer over.
Berichten samengevoegd en quote hersteld zodat de reactie duidelijk is.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 18 jul 2025, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verbeterd
Reden: Quote verbeterd
Gr BasG
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 19 okt 2020, 14:20
Re: CAO onderhandelingen NS
Het is zonder meer waar dat het treinproduct op lijnen als Arnhem - Winterswijk op een aantal punten flink beter is geworden sinds de decentralisatie, maar in mijn ogen mogen de credits vooral naar de Provincie Gelderland, die met subsidie en concessie-eisen een frequentieverhoging heeft afgedwongen en daarmee het treinproduct flink aantrekkelijker heeft gemaakt.
Bij de verzelfstandiging van NS gaf de Rijksoverheid aan dat deze generieke subsidie aan NS naar 0 zou worden afgebouwd. NS heeft toen van een hele rits lijnen (waaronder Arnhem - Winterswijk) aangegeven dat ze de lijn zonder subsidie niet rendabel konden exploiteren en twee opties geboden: de lijn sluiten óf de lijn openhouden met subsidie. De bijbehorende kamerbrief uit 1997 is hier te vinden: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 86-38.html
Er is gekozen om de lijn open te houden met subsidie en 'm dan maar gelijk aan te besteden. Dat is volgens mij nog altijd de situatie.
In de huidige dienstregeling is Arnhem - Doetinchem 4x per uur doordeweeks overdag en 2x per uur 's avonds en in het weekend. Doetinchem - Winterswijk is 2x per uur (behalve op zondagochtend).
Een mooie verbetering! Maar de situatie waarin NS 1x p.u. reed en Arriva nu 4x p.u. rijdt komt op dat traject niet voor. Dergelijke frequentieverhogingen na decentralisatie zijn volgens mij alleen maar gerealiseerd op de Hofpleinlijn en Zoetermeer Stadslijn.
Dat is een beetje kort door de bocht. NS ontving voor de verzelfstandiging in de jaren '90 een generieke subsidie, die naar eigen inzicht mocht worden ingezet. Aangezien NS en haar opdrachtgever (het Rijk) een landelijke focus hadden, eindigde dat geld vooral in de Randstad.
Bij de verzelfstandiging van NS gaf de Rijksoverheid aan dat deze generieke subsidie aan NS naar 0 zou worden afgebouwd. NS heeft toen van een hele rits lijnen (waaronder Arnhem - Winterswijk) aangegeven dat ze de lijn zonder subsidie niet rendabel konden exploiteren en twee opties geboden: de lijn sluiten óf de lijn openhouden met subsidie. De bijbehorende kamerbrief uit 1997 is hier te vinden: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 86-38.html
Er is gekozen om de lijn open te houden met subsidie en 'm dan maar gelijk aan te besteden. Dat is volgens mij nog altijd de situatie.
De frequentie is inderdaad verhoogd, maar deze vergelijking klopt volgens mij niet. In de laatste dienstregeling waarin NS het hele traject reed (1998/1999) reed er de hele dag 2x per uur een trein tussen Arnhem en Doetinchem en 1x per uur een trein tussen Doetinchem en Winterswijk (in de spits 2x per uur).
In de huidige dienstregeling is Arnhem - Doetinchem 4x per uur doordeweeks overdag en 2x per uur 's avonds en in het weekend. Doetinchem - Winterswijk is 2x per uur (behalve op zondagochtend).
Een mooie verbetering! Maar de situatie waarin NS 1x p.u. reed en Arriva nu 4x p.u. rijdt komt op dat traject niet voor. Dergelijke frequentieverhogingen na decentralisatie zijn volgens mij alleen maar gerealiseerd op de Hofpleinlijn en Zoetermeer Stadslijn.
-
- Berichten: 7406
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: CAO onderhandelingen NS
Vergeet ook niet dat dit treinaanbod destijds door Syntus is neergezet waarbij NS aan het begin een aandeel had van 33% in Syntus en in een later stadium zelfs 50% tot het eind van de concessie Achterhoek waarbij het materieelonderhoud ook bij Nedtrain/NS lag.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: CAO onderhandelingen NS
De meeste "HC's" zijn geen BOA meer maar waarom zou 1 of 2 V&S samen met bijvoorbeeld 1 of 2 HC's niet werken. Waarom zou ineens iedereen V&S moet zijn dan?Re.tep schreef: ↑vr 18 jul 2025, 00:45Man, man. Wat een complete onzin weet je op te schrijven.htm_tram schreef: ↑do 17 jul 2025, 22:27
Als ze met vliegende teams werken kan je het ook doen met 1 of 2 V&S en een paar toezichthouders. Die toezichthouders schijnen nu vertrek assistenten te zijn. Je weet wel, diegene die nu in de 1e klas of de achtercabine zitten. .........Maarja productie draaien en de.gemiddelde NS medewerker...
Toezichthouders, vertrekassistenten ?
Dit gaat toch echt nergens meer over.
Edit:
Ik krijg net een PB dat ik/andere geïnteresseerden geen reactie meer gaan krijgen helaas. Ik vind het jammer dat het zo gegaan is want kan me voorstellen dat we reuze benieuwd zijn naar de theorie waarom het niet zou kunnen werken.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Nog even terug naar het punt dat als NS concurrerend kan zijn, dit te zien zou moeten zijn in decincessies die ze gewonnen hebben. Het ene voorbeeld wat ze gewonnen hebben (afgekort TAG, zo heb ik inmiddels geleerd), is een concessie die op allerlei manieren niet binnen NS beleid zelf kan bestaan: bijv de eenmansbediening. Naar mijn mening wacht ik dus nog op een (geldig) tegenbewijs.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
CAO overleg wordt hervat:
Vakbond VVMC gaat weer in gesprek met de NS om tot trachten tot een cao-akkoord te komen. Dat meldt de grootste spoorvakbond vrijdag na intern overleg. VVMC heeft alle acties opgeschort, treinstakingen blijven voorlopig dus uit.
Vakbond VVMC gaat weer in gesprek met de NS om tot trachten tot een cao-akkoord te komen. Dat meldt de grootste spoorvakbond vrijdag na intern overleg. VVMC heeft alle acties opgeschort, treinstakingen blijven voorlopig dus uit.
- Suus
- Berichten: 52282
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Volgens de website van VVMC wordt er tot week 34 overlegd, daarna kunnen er eventueel weer acties komen.
https://vvmc.nl/cao-flitsen/gesprekken-zijn-opgestart/
https://vvmc.nl/cao-flitsen/gesprekken-zijn-opgestart/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
heel erg onverrassend.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18
Re: CAO onderhandelingen NS
Idd zo voorspelbaar.
Laatst gewijzigd door Education op za 19 jul 2025, 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Wacht nu eerst eens even r u s t i g af Education hoe dit overleg gaat lopen ipv van dit soort berichten de wereld in te sturen.
Dit is gewoon een proces wat gelopen moet worden, nu de leden het eindbod hebben afgewezen.
Dit is gewoon een proces wat gelopen moet worden, nu de leden het eindbod hebben afgewezen.
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: CAO onderhandelingen NS
Het is niet gek dat mensen dit denken. Nu het vakantie is, heeft staken minder effect. VVMC weet dat natuurlijk ook. Maar we zullen nooit weten hoe het was gegaan als het geen vakantie was.
En dat ze de acties uitstellen tot week 34 om te kunnen overleggen zegt ook wel wat... Toevallig precies als de vakantie voor sommige regio’s voorbij is.
Vast niet strategisch
En dat ze de acties uitstellen tot week 34 om te kunnen overleggen zegt ook wel wat... Toevallig precies als de vakantie voor sommige regio’s voorbij is.

Vast niet strategisch

Laatst gewijzigd door Gorott op za 19 jul 2025, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18
Re: CAO onderhandelingen NS
Bewust meer schade toebrengen dus…
-
- Berichten: 7406
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: CAO onderhandelingen NS
Vergeet niet dat medewerkers die onderhandelen (zowel vanuit NS als vanuit de vakbonden) voor deze CAO ook gewoon mensen zijn met een gezin en daardoor ook deels afhankelijk zijn van schoolvakanties voor hun eigen vakanties.
Zo zijn er wel meer bedrijven en sectoren waar in de zomervakantie de onderhandelingen stil komen te liggen (zeker in de bouwvak periode) of op een lager tempo gaan als daarbuiten
Zo zijn er wel meer bedrijven en sectoren waar in de zomervakantie de onderhandelingen stil komen te liggen (zeker in de bouwvak periode) of op een lager tempo gaan als daarbuiten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Helemaal mee eens cassie127.
Maar zo'n burgerlijke gedachte is toch helemaal niet leuk voor diegene welke graag denken in opzet, complotten en het pesten van reizigers denken, waarbij in vele topics alles uit het toetsenbord werd geperst om anti NS en haar personeel te zijn.....
Maar zo'n burgerlijke gedachte is toch helemaal niet leuk voor diegene welke graag denken in opzet, complotten en het pesten van reizigers denken, waarbij in vele topics alles uit het toetsenbord werd geperst om anti NS en haar personeel te zijn.....
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 893
- Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09
Re: CAO onderhandelingen NS
Graag netjes naar elkaar blijven en geen persoonlijke verwijten over en weer maken. Zowel richting wel/niet stakende NS-medewerkers als richting wel/niet begrijpende reizigers/forumgebruikers voor deze CAO onderhandelingen. Achter ieder toetsenbord zit een mens voor de bediening en in deze onrustige wereld is het niet nodig elkaar verder te beledigen/pijn te doen.
We willen graag iedereen de ruimte te bieden om over dit, blijkbaar gevoelige, onderwerp zijn/haar/hun mening te geven. Bij consequent beledigen van andere gebruikers of groepen kunnen postrechten worden ingetrokken. Dit doen we liever niet.
Dank alvast.
We willen graag iedereen de ruimte te bieden om over dit, blijkbaar gevoelige, onderwerp zijn/haar/hun mening te geven. Bij consequent beledigen van andere gebruikers of groepen kunnen postrechten worden ingetrokken. Dit doen we liever niet.
Dank alvast.
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: CAO onderhandelingen NS
Het is ook niet de bedoeling dat dit forum een propagandakanaal voor NS wordt, toch?Re.tep schreef: ↑za 19 jul 2025, 11:27 Helemaal mee eens cassie127.
Maar zo'n burgerlijke gedachte is toch helemaal niet leuk voor diegene welke graag denken in opzet, complotten en het pesten van reizigers denken, waarbij in vele topics alles uit het toetsenbord werd geperst om anti NS en haar personeel te zijn.....
Eigenlijk lijkt het meer alsof mensen hier boos zijn op de vakbonden, niet op NS of het personeel. Er wordt vooral kritiek gegeven op hoe de vakbonden dingen aanpakken.
Ik zou zelfs durven zeggen dat er meer voor NS geschreven wordt dan over NS voor dit specifieke onderwerp.
De vakbonden willen geld uit NS persen terwijl dat geld er helemaal niet is.
Dus je laatste zin gaat in dit geval ook niet op.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: CAO onderhandelingen NS
@Gorott Dat herken ik eigenlijk niet. Naast de discussies hier volg ik ook de discussies op Treinreiziger (en eerder natuurlijk op onze geliefde Community). Hoevaak ik al lelijkheid heb moeten lezen over dat NS-personeel 'gestraft' moet worden wil je niet weten. En met straf bedoelt men dat ik mijn werk maar moet verliezen, dat ik voor mijn huidige job opnieuw moet solliciteren bij een prijsvechter tegen een veel slechtere CAO, men hoopt dat ATO mij overbodig maakt of dat ik ontslagen wordt, ik een rondje om de kerk moet rijden, ik mijn bek moet houden en mijn werk moet doen etc. Vakbonden moeten worden ontbonden, strafbaar worden gesteld of zelfs worden geëlimineerd. Alles wat het personeel doet of niet doet, doet het expres om de reiziger maximaal tot last te zijn. Het staat er allemaal, in elke discussie opnieuw. Als gebroken platen wordt constant dezelfde retoriek herhaald en niemand lijkt elkaars argumenten nog werkelijk te lezen. Het lijkt haast wel alsof men wil dat we allemaal in een dystopie terecht komen waarin je er als werknemer steeds verder op achteruit gaat en daar niets tegen kan of mag doen. Ik snap die denkwijze niet en zeker niet van degenen die zelf ook werknemers zijn (en dat zijn verreweg de meesten).
Ik vind het hobbymatig best leuk om op dit soort discussies te reageren en afentoe wat tegengas te geven, maar dat is wel iets wat steeds lastiger wordt want het aantal medestanders is beperkt en de lelijke opmerkingen steeds lastiger om te negeren (en ja, ik weet dat lang niet iedereen zo reageert!
Ik vind het hobbymatig best leuk om op dit soort discussies te reageren en afentoe wat tegengas te geven, maar dat is wel iets wat steeds lastiger wordt want het aantal medestanders is beperkt en de lelijke opmerkingen steeds lastiger om te negeren (en ja, ik weet dat lang niet iedereen zo reageert!

Laatst gewijzigd door West op ma 21 jul 2025, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 445
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: CAO onderhandelingen NS
Als de "andere CAO" zoveel slechter is, waarom staken de medewerkers onder die CAO dan zo weinig, of waarom staakt NS dan zoveel? Kennelijk kunnen de medewerkers onder die andere CAO wel hun huis en boodschappen betalen.
Gr BasG
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Peperbus, Semrush [Bot] en 4 gasten