OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Nicketick

Re: OV Pay

Bericht door Nicketick »

waldo79 schreef: wo 14 mei 2025, 15:02 Ach, misschien moet ik aan het idee wennen. Hopelijk kunnen abonnementen straks ook met OV Pay gecombineerd worden.
Keolis doet in Almere een proef met de OV-pas en een abonnement: https://www.allgobus.nl/nl-nl/ov-pas

Volgens mij zijn er her en der ook al wat vervoerders die kortingsabonnementen aanbieden voor OVpay
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Ook de RET gaat binnenkort een proef starten met de OV pas. Echter alleen maar voor medewerkers.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

Ik zie in de RET app dat je het al kunt kopen (niet geprobeerd). Het gaat alleen om de 20% en 40% maandkorting.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Die is voor de betaalpas.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
diederickx

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door diederickx »

nos.nl: Ov-bedrijven blokkeren digitale betaalpassen vanwege fraude met 'gratis' reizen
De NS heeft de digitale betaalpassen van meerdere betaaldiensten geblokkeerd na fraude waardoor mensen 'gratis' konden reizen. Met de virtuele betaalpassen konden mensen in- en uitchecken, om de betaalpas na de reis te verwijderen. Daardoor konden de reiskosten niet worden afgeschreven, terwijl de fraudeur wel een geldig vervoersbewijs had.

Sinds 1 juli zijn bij NS alle virtuele betaalkaarten van de online bank Revolut en van de betaaldiensten Paysafe en Vivid geblokkeerd. Reizigers kunnen daardoor met geen enkele digitale kaart van deze bedrijven inchecken.

De digitale kaarten van Paysafe zijn ook bij alle andere ov-bedrijven in Nederland geblokkeerd, zegt een woordvoerder van Translink. Dat is het bedrijf achter OVpay, het systeem om met een bankpas in en uit te checken. OVpay is technisch zo ontworpen dat reiskosten pas na het uitchecken worden afgeschreven, en niet direct.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

OV-pay is uitgeschakeld voor betaalpassen van enkele digitale aanbieders. Bij hen is het aanmaken en verwijderen van een digitale betaalpas zo makkelijk dat fraudeurs voor hun reis een pas konden aanmaken, daarmee reizen en daarna de pas weer verwijderen. Wanneer Translink aan het einde van de dag het geld probeerde te innen, was dat onmogelijk. Daardoor konden de fraudeurs gratis reizen.
https://nos.nl/artikel/2577609
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dat is al een aantal jaren bekend en daar is nooit op geacteerd.
Gr BasG
gkw1969

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door gkw1969 »

https://nos.nl/artikel/2577609

Er kan niet meer gereisd worden met kaarten als Revolut. Zowel in de trein niet als in de bus niet meer. I.v.m. fraude.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Let wel, alleen Paysafe is landelijk geblokkeerd. Revolut en Vivid zijn alleen bij NS geblokkeerd, maar doen het nog wel bij andere vervoerders.
isadora

Bericht door isadora »

Dit onderwerp is "all over the place" op het forum geachte moderators. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jultar

Bericht door Jultar »

Kleine kanttekening, er kan nog steeds gereisd worden met Revolut, echter dan wel alleen met de echte betaalpas. Enkel de tijdelijke virtuele passen zijn geblokkeerd.
Het is dus niet zo dat mensen die bij Revolut bankieren geheel niet meer met OV Pay met NS kunnen reizen.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Dat verklaard wel dat Revolut alleen juridische stappen en geen praktische stappen wil nemen. Kunnen vervoerders dan trouwens zien wat voor rekening het is? Ik dacht dat het grotendeels anoniem ging.
Ik heb geen onderschrift
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Revolut is vooral handig als je een tijdje op reis bent naar landen die niet met je eigen munt betalen, omdat ze bij transacties geen koersopslag rekenen in tegenstelling tot de meeste Nederlandse banken, en de waarde van je geld zich altijd aanpast aan de actuele wisselkoers.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ArrivaBas schreef: di 05 aug 2025, 13:45 Revolut is vooral handig als je een tijdje op reis bent naar landen die niet met je eigen munt betalen, omdat ze bij transacties geen koersopslag rekenen in tegenstelling tot de meeste Nederlandse banken, en de waarde van je geld zich altijd aanpast aan de actuele wisselkoers.
Revolut doet dat helaas ook, maar doorgaans minder dan de klassieke banken:
https://www.revolut.com/currency-converter/
Doe een conversie en houd je muis boven de "i" van "Our current rate". Daar zie je dan met welk percentage de "Revolut exchange rate" afwijkt van de koers die de ECB hanteert. Dat percentage hangt af van de valuta. Anders gezegd: als je een bedrag in euro converteert naar iets anders en dan weer terug, zul je altijd minder overhouden dan het oorspronkelijke bedrag.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

En toch vind ik iets gek. Ik reis in bus, tram en metro (als een los kaartje niet goedkoper is) met OVpay via mijn Mastercard Creditcard* van Bunq, ook vanwege de 2% cashback op OV-gerelateerde betalingen. Bunq schrijft het geld direct na het uitchecken van mijn rekening af, en daar krijg ik een pushbericht van. Waarom kan dat niet geregeld worden met deze drie banken?

Afbeelding

*Creditcard omdat websites en betaalautomaten het herkennen als een creditcard, maar in de praktijk wordt alles direct van één van mijn rekeningen afgeschreven afhankelijk van de categorie besteding en bouw ik geen af te betalen bedrag op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ daar zegt Translink iets over in het (NOS) artikel. Men wil het reizen 'zo aangenaam mogelijk maken' voor de klanten en dan is wachten bij het poortje totdat de terminal de betaaltransactie heeft gedaan niet wenselijk.

Nu is jouw voorbeeld nét weer anders en ik denk dat het toch vooral een kwestie van centen is: éénmalig in de nacht alle betalingen verwerken bij alle banken zal voordeliger zijn qua fee's / transactiekosten dan telkens op individueel niveau af te rekenen, doorlopende de dag?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik vraag mij intussen wel af.. hóeveel geld is er bij NS de afgelopen jaren nou niet weggelekt door dit soort fratsen? Ik vind het ook opvallend dat er nu pas werk van wordt gemaakt om de lekken te dichten.. juist nu het de NS wel duidelijk is geworden dat steun van de overheid er volgend jaar écht niet meer in zit..

Hoeveel geld heeft de samenleving dan wel niet aan de NS 'verloren' indien zij deze lekken eerder had afgesloten? Slechte zaak zo.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Volgens mij is de standaard ook afboeking in de nacht, zodat eventuele flatrates toegepast kunnen worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie