Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Omdat de gemeente het smalle deel van de Nieuwe Binnenweg wil ombouwen tot fietsstraat en tramrails passen daar niet in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
"Omdat de straat onveilig is voor fietsers vanwege de tram". Kuch kuch. Leidsestraat in Amsterdam gaat overigens prima. In Rotterdam is de tram als gevaarlijk bestempeld. Gewoon pure bezuinigingen zijn het.
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De auto's zijn zoals wel vaker in Rotterdam het probleem. De Leidsestraat in Amsterdam is verboden voor auto's en fietsers, en dus niet vergelijkbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tijd om alle kaarten in de metrovoertuigen weer te vervangen…atroffa010 schreef: ↑wo 12 mar 2025, 14:27
Wijzigingen metro:
- Extra ritten tijdens de spits die voorheen reden op lijn A tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West & lijn D tussen Slinge en De Akkers keren niet meer terug
- Extra spitsritten tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid worden gereden door lijn E i.p.v. lijn D
- De stranddienstregeling 2026 gaat voortaan na de meivakantie in i.p.v. vanaf Hemelvaart

-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hopelijk vergeten ze niet om na te gaan of ze niks hebben gemist.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

De RET had er ook voor kunnen kiezen om lijn 4 gewoon via de Nieuwe Binnenweg te laten rijden en lijn 6 via de Mathenesserlaan.Meltrain schreef: ↑za 15 mar 2025, 09:18Op de huidige lijnennetkaart staan die haltes ook weer ingetekend.
Ik meende ook gehoord te hebben dat die haltes inderdaad weer in gebruik zullen worden genomen als de dienstregeling van de bussen wijzigt.
Ik snap trouwens ook niet waarom men de lijnen 4 en 6 via de Mathenesserlaan wil laten rijden. Op de Nieuwe Binnenweg is veel meer klandizie.![]()
-
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Mooi dat het nu in het vervoerplan 2026 staat...dylanwild94 schreef: ↑vr 21 feb 2025, 09:54Dit is trouwens de reinste onzin. Lijn 69 rijdt niet bijna nooit een omleiding in Pernis. Er is op het moment 1 omleiding in pernis omdat de Ring te smal zou zijn. daarom rijden zowel de Ochtend als de middag route in beide richtingen langs de boonstraat.BusFreakRotterdam schreef: ↑do 20 feb 2025, 13:21 Lijn 69 kan je ook beter verlengen via Gadering/Tussenwater naar Hoogvliet Metro ipv Pernis. Daar zou een buurtbus een goede optie zijn. Lijn 69 rijdt vaak een omleiding omdat je niet meer door het dorp Pernis heen kan manoeuvreren.
En waarom zou je een spitsbuslijn parallel laten lopen naast een hoogfrequente metrolijn?


-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zit een snelheidsbeperking van 30km/u in beide metrosporen tussen Capelsebrug en Schenkel ter hoogte van de overwegen 's-Gravenweg en Prins Alexanderlaan.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vind jouw idee via de Gadering wel mooi, als echt niet meer via Pernis dorp gereden kan worden. Stuur het in naar de RET en gemeente Rotterdam zou ik zeggen. Het ligt er vooral aan in welke richting de forensen op lijn 69 doorreizen na overstap bij Pernis metro.BusFreakRotterdam schreef: ↑za 15 mar 2025, 16:52Mooi dat het nu in het vervoerplan 2026 staat...dylanwild94 schreef: ↑vr 21 feb 2025, 09:54Dit is trouwens de reinste onzin. Lijn 69 rijdt niet bijna nooit een omleiding in Pernis. Er is op het moment 1 omleiding in pernis omdat de Ring te smal zou zijn. daarom rijden zowel de Ochtend als de middag route in beide richtingen langs de boonstraat.BusFreakRotterdam schreef: ↑do 20 feb 2025, 13:21 Lijn 69 kan je ook beter verlengen via Gadering/Tussenwater naar Hoogvliet Metro ipv Pernis. Daar zou een buurtbus een goede optie zijn. Lijn 69 rijdt vaak een omleiding omdat je niet meer door het dorp Pernis heen kan manoeuvreren.
En waarom zou je een spitsbuslijn parallel laten lopen naast een hoogfrequente metrolijn?Infrastructuur in Pernis dorp is niet geschikt voor OV en de bus loopt er vertraging op. Daarnaast zijn 10 tot 20 instappers wel erg weinig. Rest nu de vraag welke van de 2 voorgestelde route opties uit het vervoerplan 2026 het beste is
![]()
Let op: links uitstappen!
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De gemeente wil de tram weg uit het smalle deel van de Nieuwe Binnenweg, en het spoor op het Heemsraadsplein van de Mathenesserlaan naar de Nieuwe Binnenweg gaat vanaf oktober dit jaar een jaar uit dienst vanwege de vervanging van het gemaal, dus de route vanaf oktober is de enige mogelijke route voor een jaar.atroffa010 schreef: ↑za 15 mar 2025, 16:41De RET had er ook voor kunnen kiezen om lijn 4 gewoon via de Nieuwe Binnenweg te laten rijden en lijn 6 via de Mathenesserlaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 13:07
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dit heeft volgens mij niets met de RET te maken, maar wel met de wens van de gemeente Rotterdam om de tram van de Nieuwe Binnenweg (en trouwens ook van de Zaagmolenstraat) te laten verdwijnen. De gemeente wil daar de verkeersveiligheid verbeteren door onder andere drempels aan te leggen. Op termijn wordt er ook gesproken over de invoering van eenrichtingsverkeer.atroffa010 schreef: ↑za 15 mar 2025, 16:41
De RET had er ook voor kunnen kiezen om lijn 4 gewoon via de Nieuwe Binnenweg te laten rijden en lijn 6 via de Mathenesserlaan.Meltrain schreef: ↑za 15 mar 2025, 09:18Op de huidige lijnennetkaart staan die haltes ook weer ingetekend.
Ik meende ook gehoord te hebben dat die haltes inderdaad weer in gebruik zullen worden genomen als de dienstregeling van de bussen wijzigt.
Ik snap trouwens ook niet waarom men de lijnen 4 en 6 via de Mathenesserlaan wil laten rijden. Op de Nieuwe Binnenweg is veel meer klandizie.![]()
Persoonlijk vind ik dit een slecht plan – het openbaar vervoer moet niet voor de auto wijken, maar juist andersom. Toch wil Rotterdam dit. Als het aan de RET lag, zouden ze vermoedelijk graag met lijn 4 en 6 over de Nieuwe Binnenweg blijven rijden en verder door naar het Marconiplein.
schrijf ik iets niet helamaal correct? don't hate, laat me weten, zo kan ik steeds beter nl spreken
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Voordelen van het nieuwe Rotterdamse tramnet:
- De punctualiteit op lijn 3 en 5 (voorheen 23/25) is verbeterd
- Frequentie lijn 3 en 5 naar 9x/uur tijdens de spitsuren, in de toekomst nog meer trams.
- Lijnnummers zijn logischer en overzichtelijker geworden
Nadelen van het nieuwe Rotterdamse tramnet:
- Zuid is zijn rechtstreekse tramlijnen naar Noord en West verloren.
- Geen trams meer op het Willemsplein/Scheepvaartkwartier en Zaagmolenstraat/Benthuizerstraat. Binnenkort ook bij de Nieuwe Binnenweg en Oud-Kralingen.
- Op sommige trajecten waar het niet behoorlijk druk, rijdt er nu een overschot aan trams (lijn 4/6 Nieuwe Binnenweg/Bergweg & lijn 7 Kralingen/Crooswijk).
- Op sommige drukke lijnen als lijn 2 en 8 rijden er o.a. in het weekend en avonduren op dit moment minder trams, terwijl er op de veel rustigere lijnen 4, 6 en 7 op deze tijdstippen veel meer trams rijden.
(Lijn 4/6 Nieuwe Binnenweg/Bergweg
6x/uur tijdens de avonduren en vroege ochtenden in het weekend)
4x/uur tussen het Heemraadsplein en Kootsekade en 2x/uur naar Kleiweg/Molenlaan tijdens de avonduren en vroege ochtenden in het weekend is voldoende.
(Lijn 7 Kralingen/Crooswijk
4x/uur avonduren/vroege ochtenden en 8x/uur doordeweeks overdag)
Hier is 3x/uur tijdens de avonduren/vroege ochtenden en 6x/uur doordeweeks overdag zoals huidig voldoende.
Op de zondag overdag is 4x/uur ook voldoende.
(Lijnen 2 en 8 gehele route maar 3x/uur tijdens de avonduren en vroege ochtend,
Lijn 2 zaterdag overdag als enige tramlijn maar 4x/uur).
Het overschot wat nu rijdt op de lijnen 4, 6 en 7 zou beter op deze lijnen ingezet kunnen worden.
Lijn 2 tijdens de avonduren/vroege ochtenden naar 4x/uur en zaterdag overdag naar 6x/uur
Lijn 8 eventueel naar 8x/uur doordeweeks overdag, zodat hetzelfde frequentie naar Schiebroek wordt aangehouden als de oude lijn 25.
Avonduren/vroege ochtenden net als lijn 2 naar 4x/uur.
Zondag overdag eventueel 6x/uur (net als de oude lijn 25)
- De punctualiteit op lijn 3 en 5 (voorheen 23/25) is verbeterd
- Frequentie lijn 3 en 5 naar 9x/uur tijdens de spitsuren, in de toekomst nog meer trams.
- Lijnnummers zijn logischer en overzichtelijker geworden
Nadelen van het nieuwe Rotterdamse tramnet:
- Zuid is zijn rechtstreekse tramlijnen naar Noord en West verloren.
- Geen trams meer op het Willemsplein/Scheepvaartkwartier en Zaagmolenstraat/Benthuizerstraat. Binnenkort ook bij de Nieuwe Binnenweg en Oud-Kralingen.
- Op sommige trajecten waar het niet behoorlijk druk, rijdt er nu een overschot aan trams (lijn 4/6 Nieuwe Binnenweg/Bergweg & lijn 7 Kralingen/Crooswijk).
- Op sommige drukke lijnen als lijn 2 en 8 rijden er o.a. in het weekend en avonduren op dit moment minder trams, terwijl er op de veel rustigere lijnen 4, 6 en 7 op deze tijdstippen veel meer trams rijden.
(Lijn 4/6 Nieuwe Binnenweg/Bergweg
6x/uur tijdens de avonduren en vroege ochtenden in het weekend)
4x/uur tussen het Heemraadsplein en Kootsekade en 2x/uur naar Kleiweg/Molenlaan tijdens de avonduren en vroege ochtenden in het weekend is voldoende.
(Lijn 7 Kralingen/Crooswijk
4x/uur avonduren/vroege ochtenden en 8x/uur doordeweeks overdag)
Hier is 3x/uur tijdens de avonduren/vroege ochtenden en 6x/uur doordeweeks overdag zoals huidig voldoende.
Op de zondag overdag is 4x/uur ook voldoende.
(Lijnen 2 en 8 gehele route maar 3x/uur tijdens de avonduren en vroege ochtend,
Lijn 2 zaterdag overdag als enige tramlijn maar 4x/uur).
Het overschot wat nu rijdt op de lijnen 4, 6 en 7 zou beter op deze lijnen ingezet kunnen worden.
Lijn 2 tijdens de avonduren/vroege ochtenden naar 4x/uur en zaterdag overdag naar 6x/uur
Lijn 8 eventueel naar 8x/uur doordeweeks overdag, zodat hetzelfde frequentie naar Schiebroek wordt aangehouden als de oude lijn 25.
Avonduren/vroege ochtenden net als lijn 2 naar 4x/uur.
Zondag overdag eventueel 6x/uur (net als de oude lijn 25)
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17
- dylanwild94
- Donateur
- Berichten: 6585
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens interne dienstmededeling is het volgende aan de hand.
Op overwegen ’s-Gravenweg en Prins Alexanderlaan zijn twee spoorstaafbreuken geconstateerd.
Op overwegen ’s-Gravenweg en Prins Alexanderlaan zijn twee spoorstaafbreuken geconstateerd.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Mooi dat de nachtbus na 5 jaar eindelijk lijkt terug te keren in de regio.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1983471/ ... -en-horeca
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1983471/ ... -en-horeca
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In de vroege ochtendspits (tot 7:30) vertrekt lijn 2 naar Charlois elke 20 minuten vanaf Keizerswaard, met tussendoor een tram vanaf remise Beverwaard, die bij de halte Bredenoord begint.
Laatstgenoemde trams rijden echter 5 minuten na de trams vanaf Keizerswaard, waardoor een 5/15 verdeling ontstaat.
Laatstgenoemde trams rijden echter 5 minuten na de trams vanaf Keizerswaard, waardoor een 5/15 verdeling ontstaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- dylanwild94
- Donateur
- Berichten: 6585
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
van 24 Maart tot 19 April doen de lijnen 84 en 283 station Barendrecht niet meer aan ivm aanleg van een plateau op de Binnenlandse Baan.
Lijn 84 Rijdt via de Lindehoevelaan via de halte de Kolk en dan verder de eigen route.
Lijn 283 Gaat na de halte driesprong rechtdoor naar de halte de kolk.
Lijn 84 Rijdt via de Lindehoevelaan via de halte de Kolk en dan verder de eigen route.
Lijn 283 Gaat na de halte driesprong rechtdoor naar de halte de kolk.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Klopt, ik reis elke donderdag met de tram van 07:37 uur van Hillevliet naar Maashaven richting school en die tram zit vaak aardig vol. Vroeger tot de afgelopen dienstregeling vertrok deze tram om 07:33 uur en was er een betere verdeling.Meltrain schreef: ↑do 20 mar 2025, 07:35 In de vroege ochtendspits (tot 7:30) vertrekt lijn 2 naar Charlois elke 20 minuten vanaf Keizerswaard, met tussendoor een tram vanaf remise Beverwaard, die bij de halte Bredenoord begint.
Laatstgenoemde trams rijden echter 5 minuten na de trams vanaf Keizerswaard, waardoor een 5/15 verdeling ontstaat.
Zijn er weer een tekort aan hybride bussen? Ik heb zojuist weer 2x een Citaro gezien op buslijn 66.
- Busseninportland
- Berichten: 412
- Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
- Locatie: Rhoon Portland
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op dit moment is er inderdaad een tekort aan hybridebussen, maar wat ook niet meehelpt is dat er op de garage Sluisjesdijk ook nog een tekort is aan bussen uit de 1100 serie
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Breuk op de 's-Gravenweg is goed te zien vanaf het voetpad:dylanwild94 schreef: ↑ma 17 mar 2025, 14:50 Volgens interne dienstmededeling is het volgende aan de hand.
Op overwegen ’s-Gravenweg en Prins Alexanderlaan zijn twee spoorstaafbreuken geconstateerd.

Toplaag van het wegdek is hier overigens al jaren kapot, wordt tijd om deze overweg in z'n geheel te vernieuwen.
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Waar heb je dit vandaan?Busseninportland schreef: ↑do 20 mar 2025, 17:13 Op dit moment is er inderdaad een tekort aan hybridebussen, maar wat ook niet meehelpt is dat er op de garage Sluisjesdijk ook nog een tekort is aan bussen uit de 1100 serie
Er zijn nog steeds 8 citaro's planmatig voor de dienst. Voir veel chauffeurs is de keuze zo gemaakt tussen 1100 of 300 serie.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
- Locatie: Rotterdam Bloemhof
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zo te zien rijdt tramlijn 5 van maandag 31 maart t/m vrijdag 4 april een omleiding via Stadhuis vanwege werkzaamheden aan de Van Oldenbarneveldtstraat, waardoor de doorkoppeling met tramlijn 3 richting Beverwaard op Rotterdam Centraal bij perron D gaat i.p.v. perron C
Perron D gaat tijdens deze dagen dus erg druk worden.
Waarom kiest de RET er niet beter voor om tijdelijk tijdens deze dagen lijn 3 richting Beverwaard op perron B te halteren

Perron D gaat tijdens deze dagen dus erg druk worden.
Waarom kiest de RET er niet beter voor om tijdelijk tijdens deze dagen lijn 3 richting Beverwaard op perron B te halteren

-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De doorkoppeling is zo te zien op perron E.
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1984954/ ... d-opgepakt
RTV Rijnmond schreef:Schot gelost in metro, nog niemand opgepakt
In een metrostel op station Schiedam Centrum is vrijdagmiddag een schot gelost. Hierbij is mogelijk een gewonde gevallen. [...] Nadat de politie werd gealarmeerd, is op het station een bloedspoor aangetroffen. Of het bloedspoor te maken heeft met het gehoorde schot is niet duidelijk.
- Busseninportland
- Berichten: 412
- Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
- Locatie: Rhoon Portland
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Van deze site:HSG3 5722 schreef: ↑vr 21 mar 2025, 19:25Waar heb je dit vandaan?Busseninportland schreef: ↑do 20 mar 2025, 17:13 Op dit moment is er inderdaad een tekort aan hybridebussen, maar wat ook niet meehelpt is dat er op de garage Sluisjesdijk ook nog een tekort is aan bussen uit de 1100 serie
Er zijn nog steeds 8 citaro's planmatig voor de dienst. Voir veel chauffeurs is de keuze zo gemaakt tussen 1100 of 300 serie.
https://busposities.nl/materieel/RET/CiteaLLE120
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 93 gasten