Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: zo 08 jun 2025, 15:45
Bovendien ligt heel NS-Nederland plat als Utrecht niet werkt bleek de afgelopen week.
Staking uitgebreid: dinsdag 10 juni landelijk geen NS-treinenAlessandro schreef: ↑zo 08 jun 2025, 15:35 Met de uitbreiding zeggen ze regio Noord West Maar valt hier utrecht onder of niet? Gezien ze wel zeggen dat ze heel de randstad plat willen gaan leggen. Of rekenen ze utrecht niet als randstad?
Precies die laatste ervaring is eerlijk gezegd ook de mijne met vakbonden. Toen ze echt nodig waren, was de vakbond nergens te bekennen.Durashift schreef: ↑zo 08 jun 2025, 14:09 Vroeger op kantoor weinig mee van doen gehad maar als je gaat werken in een sector waarin CAO afspraken (en dan niet sec. het loongebouw maar alle andere regeltjes) best van invloed kunnen zijn, ga je er toch wat meer over nadenken. Maar goed, dan komt altijd weer de ervaring van mijn moeder en vader naar boven, uit de jaren 80, dat toen zij nog wel lid waren van de vakbond, die er niet was op het moment dat zij hun nodig hadden voor een akkefietje.
Wat een kutvakbonden zeg. In het weekend ineens besluiten om de eerstvolgende werkdag ook te staken. Gaan ze ook al mijn gemiste werkdagen vergoeden?Tochjo schreef: ↑zo 08 jun 2025, 15:57Staking uitgebreid: dinsdag 10 juni landelijk geen NS-treinenAlessandro schreef: ↑zo 08 jun 2025, 15:35 Met de uitbreiding zeggen ze regio Noord West Maar valt hier utrecht onder of niet? Gezien ze wel zeggen dat ze heel de randstad plat willen gaan leggen. Of rekenen ze utrecht niet als randstad?
Inderdaad vreemd dat bijvoorbeeld Zwolle - Groningen Europapark helemaal niet bediend kan worden door een staking in een ander landsdeel. Anderzijds als ze een alternatief uitwerken komt misschien de VVMC later nog weer met nieuwe ideeën.Z2N schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:26Overigens valt er ook voldoende te zeggen over de manier waarop NS met dit soort situaties omgaat. De flexibiliteit om in het noordoosten te rijden als er in Noord- en Zuid-Holland gestaakt wordt is blijbaar verdewenen, dat toont wel heel duidelijk aan dat het systeem te fragiel is.
De grootte van de speler maakt niet uit, bij de stakingen in het streekvervoer lag het vervoer ook landelijk stil, onafhankelijk van hoe groot de vervoerder was.Thriller schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:30 Wat er moet gebeuren is dat NS verdwijnt. Als er niet meer zo'n grote speler is, dan hebben die vakbond-figuren minder macht. Ga maar eens werk doen, het was toch allemaal zo essentieel?
Ik "moet" naar een condoleance toe, ik zal dat maar uitstellen tot volgende maand I guess.
Ik weet niet of het na dit nog mogelijk is om aardig te doen tegen NS personeel. Binnen de huisregels blijven spreekt voor zich. Maar verder? Je oogst wat je zaait.
Dat sommige landen, met name België, Frankrijk en de UK een heftigere stakingscultuur hebben, betekent niet dat Nederlandse vakbonden deze voorbeelden moet volgen. Als je naar de andere kant kijkt: SBB, ÖBB, CD, ZSSK en MAV staken vrijwel nooit, aldus het komt niet in het nieuws of op Drehscheibe. Ook bij Scandinavische spoorbedrijven wordt weinig gestaakt of het komt niet op het nieuws of op Drehscheibe.Z2N schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:26 De vakbonden schalen alleen maar op omdat NS geen gehoor geeft. In feite is er niets bijzonders aan hoe deze staking verloopt, alleen is Nederland het niet gewend dat er überhaupt gestaakt wordt. Voor de rest van (West-)Europa is dit hoe een spoorstaking in de praktijk gaat, waarbij we nog van geluk mogen spreken dat er hier al meer dan een dag van tevoren duidelijk is wat rijdt: bij de Britten mag je het vaak pas op de dag zelf uitzoeken (zie anders de huidige staking bij CrossCountry, die morgen begint en duurt tot en met 25 oktober).
Overigens valt er ook voldoende te zeggen over de manier waarop NS met dit soort situaties omgaat. De flexibiliteit om in het noordoosten te rijden als er in Noord- en Zuid-Holland gestaakt wordt is blijbaar verdewenen, dat toont wel heel duidelijk aan dat het systeem te fragiel is.
Maatschappelijk is het wel wenselijk dat ze ook de nadelen van hun acties meekrijgen.Z2N schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:36De grootte van de speler maakt niet uit, bij de stakingen in het streekvervoer lag het vervoer ook landelijk stil, onafhankelijk van hoe groot de vervoerder was.Thriller schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:30 Wat er moet gebeuren is dat NS verdwijnt. Als er niet meer zo'n grote speler is, dan hebben die vakbond-figuren minder macht. Ga maar eens werk doen, het was toch allemaal zo essentieel?
Ik "moet" naar een condoleance toe, ik zal dat maar uitstellen tot volgende maand I guess.
Ik weet niet of het na dit nog mogelijk is om aardig te doen tegen NS personeel. Binnen de huisregels blijven spreekt voor zich. Maar verder? Je oogst wat je zaait.
En onaardig doen tegen NS-personeel gaat de situatie ook niet helpen, er is al een tekort aan personeel.![]()
De regionale vervoerders kunnen de NS cao financieel niet verantwoorden. Wat ze wel kunnen verantwoorden pikt het NS personeel niet.
Wie bedoel je met 'ze' dan? Want een slechtere CAO leidt, in de huidige krappe arbeidsmarkt, tot minder personeel en dus minder treinen. Die problemen zijn acuut, zoals Cassie127 (die dichtbij het vuur zit) eerder als schetste begint het personeelstekort nu weer snel nijpend te worden. De enige reden dat NS de dienstregeling in de afgelopen twee jaar weer op heeft kunnen schalen was de verbeterde CAO, die er kwam na meermaals staken. Zonder goede CAO zal de dienstregeling ongetwijfeld weer moeten inkrimpen.
Je hoeft je werkgever niet te melden dat je lid bent van de vakbond, alleen als je restitutie wilt ontvangen.Durashift schreef: ↑zo 08 jun 2025, 14:09Wat mij ook weerhoudt van een lidmaatschap is dat dan ook je werkgever ingelicht moet zijn. (als ik dat goed heb?). Zeker in het geval je restitutie op je lidmaatschapskosten wilt krijgen, dacht ik. Nu gaat het mij niet direct om die kosten maar waar ik wel of niet lid van ben hoeft de baas niet te weten, vind ik, als het mij als privé persoon betreft.
De FNV initieert die busdiensten zelf en er mogen geen andere reizigers mee dan vakbondsleden.Dennenboom schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:12Dat is bovendien hartstikke besmet werk. Maar dat geldt niet voor FNV. Die mogen dat gewoon.