Pagina 2 van 3

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: di 17 jun 2025, 15:43
door tjoektjoek
https://www.hln.be/antwerpen/antwerpen- ... ~a6ea9bf1/

DB zou treinpaden hebben aangevraagd in België om Antwerpen - Zaventem - Leuven - Luik - Aken - Keulen te kunnen rijden. Mogen de ICE 3neo's ook over de hsl rijden, want dan kunnen ze hem eigenlijk ook doortrekken naar Rotterdam. Dan zou je mogelijk wel in 3 uur van Rotterdam naar Keulen kunnen gaan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: di 17 jun 2025, 15:48
door rvdborgt

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: di 17 jun 2025, 21:22
door tjoektjoek
Aan de hand van de tijden 11:01 vertrek en 19:01 vertrek uit Antwerpen, kan er een trein rijden in het pad van de Eurostar naar Londen. Deze vertrekt om x:28 en zou om x:00 aan kunnen komen in Antwerpen. Om 10:28 en 18:28 rijden nu geen Eurostar-treinen naar Londen, het zou kunnen passen met mijn bierviltjesberekening.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 08:31
door Nitein-Repart
tjoektjoek schreef: di 17 jun 2025, 15:43 https://www.hln.be/antwerpen/antwerpen- ... ~a6ea9bf1/

DB zou treinpaden hebben aangevraagd in België om Antwerpen - Zaventem - Leuven - Luik - Aken - Keulen te kunnen rijden. Mogen de ICE 3neo's ook over de hsl rijden, want dan kunnen ze hem eigenlijk ook doortrekken naar Rotterdam. Dan zou je mogelijk wel in 3 uur van Rotterdam naar Keulen kunnen gaan.
Het is wel bijzonder dat een kleine stad als Leuven een ICE-aansluiting krijgt, meestal stoppen ICE's niet in kleine steden met minder dan 100.000 inwoners, uitzonderingen als Fulda daargelaten.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 08:43
door teun
Neem alsjeblieft eens een kijkje naar deze lijst.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 08:45
door rvdborgt
Nitein-Repart schreef: wo 18 jun 2025, 08:31 Het is wel bijzonder dat een kleine stad als Leuven een ICE-aansluiting krijgt, meestal stoppen ICE's niet in kleine steden met minder dan 100.000 inwoners, uitzonderingen als Fulda daargelaten.
Leuven is daarop geen uitzondering.
Het zou me ook niet verbazen als er in Luik meer reizigers uit Leuven dan uit Luik de ICE nemen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 20:47
door Timon91
Züssow heeft 1260 inwoners :')

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 21:17
door ICNG
Eerder bijzonder lijkt mij de korte afstand en reisduur voor een ICE. Het document noemt 2,5 uur reistijd maar met een snel pad zou iets meer dan 2 uur haalbaar moeten zijn. Kortste reguliere ICE-lijn van het net?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 21:21
door ITF
ICE lijn 49 is korter: deze pendelt alleen tussen Köln en Frankfurt en stopt daarbij op alle tussengelegen HSL station; Siegburg, Montabaur, Limburg Süd en Frankfurt Flughafen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: do 19 jun 2025, 05:54
door erjeebee
Timon91 schreef: wo 18 jun 2025, 20:47 Züssow heeft 1260 inwoners :')
Bützow heeft 429 inwoners.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: do 19 jun 2025, 08:17
door en-es
Mooi dat Antwerpen een ICE krijgt. Maar twee keer per dag en ook nog eens tot Keulen. Maar meer zal het spoorwegnet niet toelaten.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: do 19 jun 2025, 09:04
door Nitein-Repart
Beschikbaarheid van de ICE3Neo-stellen is nog steeds een beperkende factor in nieuwe internationale treindiensten, ook in 2026. Twee slagen Antwerpen-Köln kunnen met één ICE3Neo-stel gereden worden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: do 19 jun 2025, 09:59
door DingeZ
erjeebee schreef: do 19 jun 2025, 05:54
Timon91 schreef: wo 18 jun 2025, 20:47 Züssow heeft 1260 inwoners :')
Bützow heeft 429 inwoners.
Nee, dat is Butzow (bij Anklam), dat heeft geen station. Bützow heeft 7698 inwoners.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: do 19 jun 2025, 10:32
door erjeebee
:oops:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: za 21 jun 2025, 17:38
door OVinspecteur
tjoektjoek schreef: di 17 jun 2025, 15:43 https://www.hln.be/antwerpen/antwerpen- ... ~a6ea9bf1/

DB zou treinpaden hebben aangevraagd in België om Antwerpen - Zaventem - Leuven - Luik - Aken - Keulen te kunnen rijden. Mogen de ICE 3neo's ook over de hsl rijden, want dan kunnen ze hem eigenlijk ook doortrekken naar Rotterdam. Dan zou je mogelijk wel in 3 uur van Rotterdam naar Keulen kunnen gaan.
Mooi initiatief.. :trein: Hopelijk wordt deze lijn daarna verder uitgebouwd tot Rotterdam of zelfs Den Haag - Frankfurt o.i.d. Dat zou heel ZW-NL een goede aansluiting geven richting het zuidoosten van Europa en misschien dat je sommige bestemmingen in Zuid-Limburg er dan ook wel sneller mee kunt bereiken dan via Eindhoven. Ik vroeg me al jaren af waarom deze route over het hoofd werd gezien. Op de kaart lijkt het misschien niet zo logisch, maar de hogesnelheidstrajecten maken het verschil.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: zo 22 jun 2025, 07:28
door waldo79
Blijf eens on-topic alsjeblieft :o

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: zo 22 jun 2025, 08:25
door en-es
Er is zelfs een mooi toppik om dergelijke ideeën te spuien *O*

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: di 24 jun 2025, 20:45
door Vinny
Timon91 schreef: wo 18 jun 2025, 20:47 Züssow heeft 1260 inwoners :')
Voor wat ik begrijp wordt het station tegenwoordig alleen bediend om het toeristen makkelijker te maken de Duitse Oostzeekust in Usedom te bereiken middels een overstap op regionaal treinverkeer. De ICE zelf gaat ook naar een Oostzee kuststation, maar dan in Rügen: Ostseebad Binz. Dat dorp heeft ook maar 5.488 inwoners.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: di 24 jun 2025, 21:53
door waldo79
Maar in het hoogseizoen veel meer 'tijdelijke ' inwoners in de vorm van toeristen. In die zin is het aantal inwoners geen criterium voor de bediening door een hogesnelheidstrein.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: wo 25 jun 2025, 22:50
door Vinny
Ongetwijfeld, alleen voor Züssow zelf lijkt me dat niet te gelden. De ICE stopt daar puur voor de aansluiting op treinen die dan een ander spoor nemen. Best wel handig wel, je hoeft dan niet een eind terug te steken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: do 03 jul 2025, 13:18
door AlbertPool
Nitein-Repart schreef: vr 30 mei 2025, 11:54 https://www.drehscheibe-online.de/foren ... g-11136805

Er gaan geruchten op Drehscheibe dat de IC Königsee (Hamburg-Berchtensgaden) vanaf december 2025 met een zevendelige ICE-T gaat rijden. Tussen Nürnberg en Oberstdorf rijdt dan een aansluitende set BR612 die de IC Nebelhorn (Hamburg-Oberstdorf) gaat vervangen. Of regionale tickets en het Deutschlandticket geldig zijn op de set BR612 tussen Nürnberg en Oberstdorf is nog niet bekend.
Er rijden al 2 treinen per dag als RE7/17 van Neurenberg naar Lindau+Oberstdorf, dat zou dan nog een derde worden. Die vult met een beetje geluk dan ook het gat van 4 uur waarin geen ICE rijdt tussen Nürnberg en Augsburg, doordat ICE 703 en 706 via Ingolstadt rijden.

Deze twee treinen vormen veruit de snelste verbinding met Deutschlandticket naar Augsburg/Ulm en verder, de 4x 612 zijn meestal goed vol, dus het lijkt me een goed idee om hier een derde verbinding toe te voegen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: ma 07 jul 2025, 13:05
door Nitein-Repart
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-13433132

Vanaf 1 mei 2026: 2x per dag een ComfortJet tussen København, Hamburg, Berlin en Praha. Reistijd 7 uur tussen København en Berlin en 11 uur tussen København en Praha.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: ma 07 jul 2025, 13:56
door Gamma
Dat is wel een hele toffe ontwikkeling, die zag ik niet aankomen. Kan wel een groot succes worden. Benieuwd of deze treinen in plaats komen van reguliere treinen Kopenhagen - Hamburg. En hoe de punctualiteit zal zijn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: ma 07 jul 2025, 14:31
door en-es
Rechtstreekse treinen zijn wel fijn. Hoef je geen zorgen te hebben om een aansluiting.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2026

Geplaatst: ma 07 jul 2025, 17:14
door tjoektjoek
Na de indienststelling van de tunnel zou de trein in 5 uur naar Berlijn kunnen. 7,5 uur is een mogelijke reistijd voor Amsterdam - Kopenhagen wanneer de tunnel klaar is. En 9,5 uur nu voor een directe trein volgens de berekeningen van de Deense spoorwegen.