Pagina 186 van 201
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 29 jan 2025, 07:59
door ICE11
MaartenD schreef: ↑di 28 jan 2025, 08:43
En die Dosto-IC's zijn toch een beetje een kansloos produkt.
Uiteindelijk zijn het toch REs met een andere kleur, andere stoelen en tapijten!

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 29 jan 2025, 08:47
door MaartenD
Dat inderdaad. Ze stoppen iets minder maar voor de rest is het exact hetzelfde als een RE.
En daar had een reiziger zich ook in "vergist" blijkbaar. In de 2445 ergens na Dortmund lag een jongedame te "slapen" in de 1e klas en wilde ook niet wakker worden toen de conducteur luid om het kaartje vroeg. Conducteur haalde er de beveiliging bij (ik moet zeggen: veel beveiliging gezien) die blijkbaar wel fysiek mogen worden en toen bleek uiteraard dat ze geen kaartje had ("natürlich hab ich eins!") zat ze in haar tas te rommelen (wat voor kaartje heb je? Papier of digitaal? Digitaal. Wat zoek je dan in je tas, laat je telefoon zien!). Uiteindelijk kwam ze tot een Deutschlandticket.
Dus in Gütersloh was het bye-bye.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 29 jan 2025, 17:48
door ICE11
Ze stoppen ongeveer evenveel als de REs in hun begintijd, toen de naam "RegionalExpress" nog adequaat was. Inmiddels zijn op vele trajecten er RE-treinen welke zo vaak stoppen als het vroeger een RegionalBahn deed.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 30 jan 2025, 20:44
door Tom024
Toch wel nieuwswaardig denk ik: door onder andere personeelstekort rijden een aantal lijnen per 1 februari aanstaande minder, waaronder ook de RE13. Deze rijdt tot half december slechts elke twee uur, aangevuld met bussen. Eerste rit per trein vertrekt 06.05 uit Venlo, op zondag twee uur later.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 30 jan 2025, 21:01
door Dionysusnu
Een aantal lijnen.. waar? Gezien Venlo neem ik aan NRW, maar dit is het algemeen buitenlandtopic

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 30 jan 2025, 22:13
door verfmeer
Daar is het ook al besproken:
Nitein-Repart schreef: ↑di 10 dec 2024, 21:14
Nitein-Repart schreef: ↑wo 04 dec 2024, 08:21
Volgens mij wordt er toch iets meer geschrapt dan enkel de RB36 en RE44.
Dit wordt geschrapt:
RE6 Köln Hbf-Köln/Bonn Flughafen
RE11 Düsseldorf-
Hamm
RE42 korttrajectdiensten Essen-Münster (RE42 Mönchengladbach-Münster blijft wel rijden)
RE47 Düsseldorf-Lennep
RE49 Wuppertal-Essen-Wesel
S68 Langenfeld-Wuppertal
S28 Mettmann Stadtwald-Wuppertal
S3 uursdienst Oberhausen-Essen-Hattingen
Bron:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10982344
Inmiddels is ook bekend dat de RE13 tussen Venlo en
Hamm slechts iedere twee uur rijdt en tussen Venlo en Mönchengladbach komt er aanvullend treinvervangend vervoer. De S3 tussen Oberhausen en Hattingen rijdt op werkdagen wel ieder half uur (in het weekend ieder uur). Zie hier:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10988693
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 01 feb 2025, 21:58
door Nitein-Repart
ICE11 schreef: ↑wo 29 jan 2025, 17:48
Ze stoppen ongeveer evenveel als de REs in hun begintijd, toen de naam "RegionalExpress" nog adequaat was. Inmiddels zijn op vele trajecten er RE-treinen welke zo vaak stoppen als het vroeger een RegionalBahn deed.
Heb je voorbeelden van trajecten waar vroeger zowel RE als RB-treinen reden en nu uitsluitend RE/RB-treinen waarbij vroeger de RE-treinen een gemiddelde stationsafstand van rond de 20 kilometer hadden? Vroeger stopte de 1x per 2 uur rijdende RE5 tussen Emmerich en Koblenz tussen Emmerich en Wesel enkel in Empel-Rees, maar na Wesel werd er tot Duisburg toch op ieder station gestopt. Tussen Kleve en Krefeld had je nog een aantal kleine stations die niet door de RE10 werden aangedaan, maar daarentegen reed er een RB30 tussen Kleve en Krefeld. Deze kleine stations zijn allemaal opgeheven waardoor de RE nauwelijks is vertraagd.
Op sommige RE-trajecten zijn enkele stops voor de RE-treinen erbij gekomen, zoals Schweich tussen Koblenz en Trier. Maar dat zijn enkele voorbeelden. De grootste vertraging is toch gekomen op trajecten waar treinen met een kantelbakinstallatie is vervangen door treinen zonder kantelbakinstallatie, zoals tussen Koblenz en Giessen en tussen Mainz en Saarbrücken. Het inzetten van treinen met een kantelbakinstallatie zorgt toch wel voor zo’n 15 minuten besparing over het gehele traject.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 09:18
door MaartenD
De ICs doen meer wat de IRs vroeger deden.
Van oudsher was het toch meer dat een RE wel stations oversloeg waar ook een RB of SE reed, maar op plekken waar geen RB of SE reed werd overal gestopt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 17:40
door ICE11
Nitein-Repart schreef: ↑za 01 feb 2025, 21:58
Heb je voorbeelden van trajecten waar vroeger zowel RE als RB-treinen reden en nu uitsluitend RE/RB-treinen waarbij vroeger de RE-treinen een gemiddelde stationsafstand van rond de 20 kilometer hadden?
Ik bedoelde het meer op de definitie. Dus RB = stopt overal, RE = overslaat de kleinere stations. Bij voorbeeld RE8 en RB27. Pas na het verlaten van NRW wordt de RE8 een echte "Express". Tussen Mönchengladbach en Unkel heeft hij maar een stop minder dan de RB27. Of RE2 en RB66 tussen Münster en Osnabrück - geen verschil. RE6 tussen
Hamm en Bielefeld - maar twee stations minder dan RB69.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 21:27
door cassie127
Nou is de RE 2 niet echt een goed voorbeeld. Die rijdt pas sinds enkele jaren tussen Münster en Osnabrück en vervangt daar de RB 66 die eerst grote delen van de dag daar een halfuurs dienst gereden heeft.
Daar staat wel tegenover dat de RE 2 tussen Münster en Düsseldorf wel echt een RE is en aanzienlijk wat stations overslaat, voornamelijk tussen Recklinghausen en Münster.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 09:56
door Suus
De RE2 had tot een paar jaar geleden wel stops op alle stations tussen Recklinghausen Hbf en Münster Hbf, die is aanzienlijk versneld. In ruil daarvoor is de RE42 twee keer per uur gaan rijden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 17:40
door Daniel
Reiziger (76) zet koffie met gaspitje: brand in Duitse trein
Een 76-jarige man heeft in een trein bij Neumünster, in het noorden van Duitsland, brand veroorzaakt door koffie te gaan zetten op een gasstelletje. Daardoor vatte zijn koffer vlam en raakte ook een zitplaats beschadigd.
Dat gebeurde gistermiddag rond 15.30 uur in de trein tussen Hamburg en Kiel, meldt de Duitse politie. "Het gasstelletje vloog in brand en er ontstond een sterke rookontwikkeling, waarna een passagier de politie waarschuwde. Medereizigers trokken aan de noodrem en een getuige kon de brand blussen met behulp van een brandblusapparaat."
Lees verder
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 22:00
door en-es
Ik geloof dat we in Nederland ooit eens iemand hadden die kaassouflees bakte in een trein.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 03 feb 2025, 23:53
door gpvos
Er wordt naar gelinkt in bovenstaand artikel ("airfryer").
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: di 04 feb 2025, 18:07
door ICE11
Aangezien het feit dat een grote kopje thee - heet water en een theezakje dus - in het BordRestaurant inmiddels 4,30 Euro kost is het begrijpelijk dat deze man zelfverzorger is!

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 10:49
door Chrysa
Ja maar dat ga je toch niet met een gasbrander doen..

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 13:28
door nvdw
Je aansteker de hele tijd onder de bialetti houden is ook weer zo wat.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 13:45
door mave94
De volgende keer gewoon je waterkoker meenemen.

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 17:15
door en-es
Geen gek idee. Maar neemt veel ruimte in mijn bagage.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 17:36
door trolly
Een gasstel plus ketel plus waterfles niet?
Probeer een dompelaartje. Of nog beter: een thermosfles.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 06 feb 2025, 08:33
door MaartenD
Thermosfles met verwarmingsspiraal
Lijkt me niets groter dan wat sommige mensen als koffiebeker plegen mee te nemen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 07 feb 2025, 13:36
door Dennenboom
UK: Om gesprint op perrons te voorkomen wordt de vertrekinformatie in King's X 3 minuten voor vertrek van de schermen gehaald:
https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 93956.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 07 feb 2025, 13:41
door en-es
De hele meute die naar het perron snelt zodra het spoornummer aangekondigd is

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 07 feb 2025, 14:35
door MaartenD
Because "fuck you travellers!"
UK, het land dat totaal verzand in Health&Safety.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 07 feb 2025, 17:04
door en-es
Met name Kings Cross waar poortjes staan.
Dan gaat het in Euston wat soepeler aangezien daar geen poortjes staan. Maar dat station bevindt zich nog in de vorige eeuw.
