Pagina 20 van 36
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 23 okt 2024, 08:44
door Bemined
De treinlengtes in de
700 en 800 zullen ook een stuk korter zijn dan nu ze nog via Leiden naar Den Haag door rijden, dan volstaat enkeldeks prima. Vanwege uitwisseling zal in enkele ritten in de
700 nog wel een VIRM rijden en in enkele ritten in de
500 een ICM naar niet dagelijks en ook niet de hele dag.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 23 okt 2024, 18:27
door Bemined
Het valt me nu op dat de
2600 vanaf december doordeweeks weer lang gaat keren te Almere Centrum via het keerspoor i.p.v. de korte kering langs het perron zoals men dit jaar ingevoerd had.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 okt 2024, 09:17
door VIRM
Ah, dat is weer een verbetering.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 okt 2024, 10:43
door Gamma
Niet gemerkt dat dat nu een probleem gaf in de praktijk, toch?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 okt 2024, 10:49
door Milco
Bemined schreef: ↑wo 23 okt 2024, 18:27
Het valt me nu op dat de
2600 vanaf december doordeweeks weer lang gaat keren te Almere Centrum via het keerspoor i.p.v. de korte kering langs het perron zoals men dit jaar ingevoerd had.
Beter. De
2600 wil nog eens vertraagd uit Amsterdam vertrekken; dan is een wat langere keertijd in Almere wel prettig zeker omdat de keertijd op de
1500 in Amsterdam ook weer niet zo heel ruim is...
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 24 okt 2024, 22:01
door VIRM
Gamma schreef: ↑do 24 okt 2024, 10:43
Niet gemerkt dat dat nu een probleem gaf in de praktijk, toch?
Het is wat onhandig als je wil overstappen van de
2600 naar de
700/
1800.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:11
door Commendatore
Zie ik het nu goed dat de 2000-serie niet de gehele dag rijdt? Dat zorgt wel voor een flinke achteruitgang tussen Rotterdam/België en Zwolle.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:19
door Meltrain
Klopt, maar de 2800 gaat juist wel de hele dag rijden, waardoor in de super-daluren de overstap vanaf (onder andere) Rotterdam Lombardijen naar Utrecht verbetert.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:22
door Gamma
De 2800 geeft inderdaad goede aansluitingen in Rotterdam in de late avond dus dat is erg fijn.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:22
door Commendatore
Ja, maar daar heb ik dus niks aan.
Als ik na 18:44 uit Antwerpen vertrek, dan ben ik een half uur extra kwijt bijvoorbeeld.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:25
door Bemined
Richting Zwolle kan je gewoon in de 9500 blijven zitten tot Amsterdam Zuid en daar de
700 pakken naar Zwolle. Vanuit de
9200 mis je door de tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL net de overstap op de
2400 en krijg je een net iets te krappe overstap op de
4000 om in Gouda de
500 te pakken richting Zwolle.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:28
door Commendatore
De 9500 is bij de huidige prijsstructuur en vaak ook stoppatroon uiteraard geen optie. (Voor mij bestaat die trein niet.)
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:34
door cassie127
De optie wordt geboden, dat je er volgens geen gebruik van maakt is je eigen keuze.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:34
door Bemined
Dan zul je in Breda van de
9200 op de
1100 moeten overstappen tijdens de lange stop aldaar, dan heb je extra overstaptijd in Rotterdam en kun je de 12400 of
4000 wel halen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:42
door Commendatore
Ik krijg dat niet uit de DB Navigator.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:44
door Commendatore
cassie127 schreef: ↑vr 25 okt 2024, 20:34
De optie wordt geboden, dat je er volgens geen gebruik van maakt is je eigen keuze.
Met dat prijsstelsel kun je die trein toch geen serieuze optie noemen?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:38
door Meltrain
Commendatore schreef: ↑vr 25 okt 2024, 20:28
De 9500 is bij de huidige prijsstructuur en vaak ook stoppatroon uiteraard geen optie. (Voor mij bestaat die trein niet.)
Kun je in Breda niet overstappen van de
9200 op de
3600?
Bemined schreef: ↑vr 25 okt 2024, 20:34
Dan zul je in Breda van de
9200 op de
1100 moeten overstappen tijdens de lange stop aldaar, dan heb je extra overstaptijd in Rotterdam en kun je de 12400 of
4000 wel halen.
Wat is de 12400?
Commendatore schreef: ↑vr 25 okt 2024, 20:22
Ja, maar daar heb ik dus niks aan.
Als ik na 18:44 uit Antwerpen vertrek, dan ben ik een half uur extra kwijt bijvoorbeeld.
Maar hoe vaak maak je die reis? Als dat enkele keren per jaar is, is het toch niet zo erg om wat extra reist8jd te hebben?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:39
door Nitein-Repart
Ik denk dat je naar Zwolle het beste in Breda vanuit de
9200 kan overstappen op de
3600. Naar Deventer en Twente (zelfs met een overstap van 15 minuten in Deventer) is dat sowieso het snelste reisschema, ondanks de 32 minuten overstap in Breda, maar ook naar Zwolle is een enkele overstap in Breda veel relaxter reizen dan een overstap in zowel Rotterdam als Gouda.
In feite zijn de
500/
600 en de
1700 ook qua bestemming gewisseld en zijn dus de IC-diensten tussen Den Haag/Rotterdam en Utrecht met een kwartier gedraaid. Naar Rotterdam heb je dan in het superdal nog wel 4 keer per uur een trein vanuit Utrecht: 2x per uur direct en 2x per uur met een overstap in Gouda op de
4000. Vanuit Gelderland heb je zo ook in het superdal een snelle verbinding met Den Haag, naar Rotterdam neemt de reistijd wel toe met hooguit 15 minuten als je in Utrecht wil wachten op de
2800.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 25 okt 2024, 22:59
door Commendatore
Meltrain schreef: ↑vr 25 okt 2024, 21:38
Commendatore schreef: ↑vr 25 okt 2024, 20:22
Ja, maar daar heb ik dus niks aan.
Als ik na 18:44 uit Antwerpen vertrek, dan ben ik een half uur extra kwijt bijvoorbeeld.
Maar hoe vaak maak je die reis? Als dat enkele keren per jaar is, is het toch niet zo erg om wat extra reist8jd te hebben?
Daar zit in mijn geval geen enkele regelmaat in: soms is het twee keer per week, de andere keer zit er een maand of meer tussen, maar ga wel uit van een keer of 2-3 per maand gemiddeld. België heeft namelijk best een interessant cultureel aanbod en het is er een beetje van afhankelijk wat er op dat moment aan wisseltentoonstellingen loopt. Soms heb ik ook gewoon behoefte om even naar België te gaan en dan wordt er een passende tentoonstelling of passend museum bij gezocht. (Ik heb naast een Nederlandse Museumkaart ook een Belgische Museumpas.)
Dit gebeurt - net zoals bij dagtrips binnen Nederland - vaak heel ad-hoc, dus als ik ergens een dagje vrij heb, dan kan het best zijn dat ik tussendoor spontaan even wegga, terwijl ik de volgende dag gewoon moet werken en dan gaat zo'n half uur extra wel aantikken. (En op zondag zou ik nu
by default een half uur eerder weg moeten en dat is voor een niet-ochtendmens zoals ik ook niet bijzonder prettig, plus dat je voor langere afstanden misschien een reismogelijkheid kwijt bent.)
Nitein-Repart schreef: ↑vr 25 okt 2024, 21:39
Ik denk dat je naar Zwolle het beste in Breda vanuit de
9200 kan overstappen op de
3600. Naar Deventer en Twente (zelfs met een overstap van 15 minuten in Deventer) is dat sowieso het snelste reisschema, ondanks de 32 minuten overstap in Breda, maar ook naar Zwolle is een enkele overstap in Breda veel relaxter reizen dan een overstap in zowel Rotterdam als Gouda.
Dat doe ik op de terugweg nu ook al weleens als ik geen haast heb. Alleen is bij de 3600 het risico op verstoringen (aanrijdingen, etc.) wel hoger, heb ik het idee.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 29 okt 2024, 16:04
door Suus
Iemand enig idee of er ergens een basisuurpatroondiagram (aka sigarenzak) te vinden is van de nieuwe dienstregeling?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 29 okt 2024, 16:08
door MetroRET
Waar doel je op?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 29 okt 2024, 16:38
door cassie127
Suus schreef: ↑di 29 okt 2024, 16:04
Iemand enig idee of er ergens een basisuurpatroondiagram (aka sigarenzak) te vinden is van de nieuwe dienstregeling?
Die is zover ik weet nog niet beschikbaar. De spoorkaart van 2025 met alle treinseries moet ook nog gemaakt worden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 29 okt 2024, 16:50
door Bemined
MetroRET schreef: ↑di 29 okt 2024, 16:08
Waar doel je op?
Deze maar dan van 2025:
https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 2021-3.pdf
Die van 2024 was ook pas enkele dagen voor de nieuwe dienstregeling beschikbaar.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 29 okt 2024, 16:51
door Dionysusnu
Duidelijk: TffpaA heeft werk te doen

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 29 okt 2024, 16:53
door TffpaA
cassie127 schreef: ↑di 29 okt 2024, 16:38
De spoorkaart van 2025 met alle treinseries moet ook nog gemaakt worden.
* kuch *
Bemined schreef: ↑di 29 okt 2024, 16:50
Die van 2024 was ook pas enkele dagen voor de nieuwe dienstregeling beschikbaar.
Pas
maanden erná - dat was voor mij ook de aanleiding überhaupt een eigen spoorkaart in elkaar te gaan punniken.