Pagina 193 van 201

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 29 apr 2025, 10:19
door Ardan
Gamma schreef: zo 27 apr 2025, 05:50 Laat je weten hoe de reis ging?
We zitten in ICE 316 en we gaan zo vertrekken uit Aachen naar Brussel :Y

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 29 apr 2025, 17:50
door ArrivaBas
Daniel schreef: di 29 apr 2025, 08:32 Ja 's ochtends vroeg was er ook eentje die dan in Interlaken op een ICE naar Hamburg keerde. Die had ik twee jaar terug nog. En het jaar daar weer voor geregeld met een ICE richting Chur gereisd.
Die naar Interlaken is IC 333, die rond half acht uit Basel vertrekt. Ik heb die rit twee jaar geleden nog gebruikt. In Interlaken is weinig opstelruimte en zijn hotelovernachtingen voor personeel erg duur gezien het toerisme in dat gebied.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 29 apr 2025, 18:07
door Z2N
Het probleem is vooral het gebrek aan opstelcapaciteit, ICE 372 begint immers wel gewoon de omloop in Interlaken (vertrek 05:59). Door een binnenlandse rit met buitenlands materieel te gebruiken kan je dat materieel bovendien efficiënter inzetten, dat is een trucje dat op meer ritten in Zwitserland wordt uitgevoerd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 mei 2025, 05:17
door Nitein-Repart
Eerder was het mogelijk om het Deutschlandticket via de HVV-Switch-app te bestellen en de eerste maand naar rato te betalen. Die mogelijkheid is er nu niet meer en dus ook betaal je voortaan via de HVV-Switch-app de eerste maand de volle € 58. Wil je iets voordeel hebben met het Deutschlandticket, dan kan dat via de Mo.pla-app aangezien je dan op ieder moment het Deutschlandticket kan annuleren en het Deutschlandticket niet al vanaf de 10de van de maand automatisch met een maand wordt verlengd. Bovendien isbhet mogelijk om via de Mo.pla-app met de VISA Debitcard te betalen en via de HVV-Switch-app kun je enkel via creditcard betalen, dus niet met de nieuwe debitkaarten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 mei 2025, 08:20
door waldo79
Zelfs al reis je maar op 3-4 dagen een eind heb je al fors voordeel op die €58.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 03 mei 2025, 12:54
door en-es
Vanaf eind volgend jaar rechtstreekse Giruno tussen Zürich en Bolzano.
http://tagesanzeiger.ch/sbb-neuer-zug-v ... 3399658193

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 07:53
door Nitein-Repart
waldo79 schreef: za 03 mei 2025, 08:20 Zelfs al reis je maar op 3-4 dagen een eind heb je al fors voordeel op die €58.
Je hebt een punt, zekers. Desalniettemin vind ik het wel waard te vermelden dat het extra voordeel van de eerste maand naar Rato betalen via de HVV-Switch-app nu echt verleden tijd is.
en-es schreef: za 03 mei 2025, 12:54 Vanaf eind volgend jaar rechtstreekse Giruno tussen Zürich en Bolzano.
http://tagesanzeiger.ch/sbb-neuer-zug-v ... 3399658193
Ik denk wel dat er een RailJet naar Wien vanuit Vorarlberg sneuvelt door de EC Zürich-Bolzano. De grote stukken enkelspoor tussen Bludenz en Landeck-Zams staan meer treinen dan enkel een uursdienst op Vorarlberg-Innsbruck niet toe. Hopelijk blijft de Transalpin tussen Zürich en Graz wel in stand met de 1e klasse Panaramawagen, wil nog een keer een ritje maken met de Transalpin namelijk.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 10:08
door ArrivaBas
Er zijn inderdaad lange stukken enkelspoor op de Arlbergbahn, maar het lijkt mij niet zo'n groot probleem om die ene trein per dag in een goederenpad in te leggen. Alle treinen zijn in de praktijk toch nagenoeg even snel.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 14:29
door cassie127
In één richting past een halfuursverdichting wel. Zie bijvoorbeeld hoe ICE 118/119 ligt tussen Feldkirch en Innsbruck v.v. ten opzichte van de reguliere Railjet ritten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 15:49
door Gamma
ICE 118/119 doet er alleen al tussen Innsbruck en Feldkirch een half uur langer over dan de reguliere Railjet

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 18:22
door cassie127
Klopt, maar dat is dus om overal tussendoor te kunnen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 19:08
door Z2N
De Westbahn-treinen gaat dat beduidend beter af, die stoppen tussen Feldkirch en Innsbruck twee keer extra maar zijn maar vijf minuten langer onderweg dan de RJX.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 19:36
door Gamma
Jammer dat de ICE niet zo’n snel pad als de Westbahn heeft. Of zouden daar ook weer nadelen aan kleven?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 19:49
door ArrivaBas
Westbahn rijdt met opgevoerde stoptreinen en kan daarom sneller optrekken dan een ICE. En wellicht komt deze op de Arlbergbahn geen tegentreinen tegen waar die op moet wachten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 04 mei 2025, 20:13
door cassie127
De 118/119 komt iig de 163/164 tegen op de vorarlbergbahn.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 06 mei 2025, 15:44
door gpvos
De Standard Multi en Youth Multi zijn sinds 2 april nog maar 6 maanden geldig.
NMBS schreef: Aanpassing geldigheidsduur

Vanaf 2 april 2025 zijn de Standard Multi en Youth Multi 6 maanden geldig. Producten gekocht vóór die datum blijven 12 maanden geldig vanaf de aankoopdatum.
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... s/railpass

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 07:25
door waldo79
Ik las het bij toeval, op zich niet gek dat een kortingstarief aan voorwaarden wordt gebonden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 08:04
door rvdborgt
waldo79 schreef: wo 07 mei 2025, 07:25 Ik las het bij toeval, op zich niet gek dat een kortingstarief aan voorwaarden wordt gebonden.
Die voorwaarden waren er al enkele decennia. Maar het is geen geheim meer dat de NMBS al een tijdje van de invulpassen afwil. Dit najaar komt naar verwachting het nieuwe tariefsysteem, waarbij de invulpassen helemaal zullen verdwijnen, en ze willen waarschijnlijk de invulpassen niet nog tot lang daarna laten bestaan.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 09:38
door waldo79
Ah, als ik de website van de NMBS open stuit ik op een oerwoud aan kortingen. Kan me voorstellen dat men het aanbod versimpelt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 14:21
door gpvos
Aan voorwaarden was het al gebonden, het enige dat nu is gewijzigd is dat het 6 maanden geldig is in plaats van 12. Ongetwijfeld in voorbereiding op de afschaffing vanwege het geplande nieuwe tariefsysteem van de NMBS (dat een klein beetje meer op dat van de NS gaat lijken, met kortingsabonnementen).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 19:35
door Suus
De RB73 Neustadt (Dosse) - Pritzwalk wordt per 1 augustus dan toch vrij onverwacht opgeheven. Lokale politici zijn ontstelt.

https://www.maz-online.de/lokales/ostpr ... C4Z64.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 21:22
door Etienne
Een en ander schijnt te maken te hebben met de 'Generalsanierung' van de Hamburger Bahn, maar de deelstaat denkt dat men op deze manier alvast een voorschot neemt op definitieve opheffing. Desondanks is de spoorlijn recent opgeknapt en kan mogelijk in de toekomst gaan dienen als omleidingslijn.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 02:11
door RobertT
In Berlijn zal,als alles goed gaat,in 2031 het bestaande eindpunt van de tram in Pasedagplatz(Weissensee,lijn 12 en 27)worden doorgetrokken naar S+U Pankow via S Pankow Heinersdorf.De huidige route van M2 zal dan in Heinersdorf iets worden verlegd,in voorbereiding op een mogelijke verlenging richting Blankenburg.
Pankow groeit steeds meer,en de verbinding Weissensee-Pankow wil men zo verbeteren

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 18 mei 2025, 22:48
door Dennenboom
Weer een "marood" Duits viaductje waardoor de spoorbaan eronder meteen ook geblokkeerd is (Odenwaldbahn)https://www.primavera24.de/aktuelles/ne ... ss-umstadt

De trein Offenburg-Freudenstadt rijdt nu (batterij)electrisch op groene stroom. Levert nog wel wat problemen op, waardoor aanvullend dieselbussen moeten worden ingezet:
https://m.youtube.com/watch?v=jnvH3P_CvPQ

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 17:57
door ArrivaBas
Met die nieuwe treinen worden twee stations langs de route overgeslagen, namelijk Schenkenzell en Loßburg-Rodt. Dit omdat er vroeger, in de tijd dat er RegioShuttles reden, voor een stop op die haltes slechts zes (!) seconden werd gerekend. De nieuwe treinen hebben schuiftreden, waardoor die stoptijd niet meer gehaald wordt en bij elke halte is opgerekt naar 42 seconden. De treinen zijn daardoor langer onderweg en kunnen hun kering in Freudenstadt niet meer halen als ze overal stoppen. De keertijd in Freudenstadt is nu, met het overslaan van twee haltes, al slechts zes minuten.

Ik ben in het Kursbuch gedoken op bahn.de en zie in de dienstregeling (tabel 721) dat alle ritten voor 9:00 en de laatste rit in beide richtingen nog wel op alle stations stoppen. Die hebben tussen Schiltach en Freudenstadt Hbf een rijtijd van afwisselend tussen de 27 en 33 minuten ( :') ). Dat is opgelost door in de ochtend een onregelmatige dienstregeling te rijden in plaats van de starre uurdienst overdag. De crux is echter dat er in Freudenstadt maar drie perronsporen zijn, waardoor er geen ruimte is om lang te keren, terwijl de rijtijden daar wel om vragen. Onderweg tussen Hausach en Freudenstadt kan er alleen in Schiltach en Alpirsbach gekruist worden. Nu wordt er in de regelmatige dienstregeling standaard gekruist in Schiltach en past dit precies, maar wanneer die kruising naar Alpirsbach verlegd zou worden, kom je aan de andere kant van het traject niet uit met de kruisingen, want de reistijd tussen Alpirsbach en Hausach is, inclusief het overslaan van één halte, 29 minuten en dan ben je het huidige pad kwijt tussen Offenburg en Hausach.

Het overslaan van twee haltes is dienstregelingtechnisch dus pure noodzaak. Alleen is het, gezien het verhaal hierboven al redelijk complex verwoord is, best wel knap als een televisiereportage van slechts drie minuten dat kort, maar begrijpelijk over had kunnen brengen.