Laat me raden: een ex-Twents-Citea? We hadden er een paar die het werkelijke lijnnummer random ineens afwisselden met 159 of 469

Arriva zal ook wel wat fatsoenlijks van kan maken, alleen op dit moment is het even niet anders denk ik zo.NBus073 schreef: ↑di 18 jun 2024, 23:17 Ik val nog net niet van verbazing van m'n stoel. Dit voelt eigenlijk als een hele slechte 1 april grap (of moeten ze het conform er nog inbouwen???). De kwaliteit van het openbaar vervoer hier in (Oost-) Brabant is met de komst van de Berlijners en het verdwijnen van de Ambassadors al tot een historisch dieptepunt gezakt, maar schijnbaar zoekt Arriva echt graag het dieptepunt op. Wat mij betreft ontnemen ze Arriva vandaag nog de concessie zodat (ik noem maar wat) Qbuzz er wel wat fatsoenlijks van kan maken..
Waarom? Welke dieptepunt? Ze hebben bussen uit 2008 vervangen door tijdelijke bussen uit 2013 en 2015. Volgens mij heeft Arriva geen kaalslag doorgevoerd of nog oudere bussen aangeschaft zonder stoelen. Als je een concessie al wilt afnemen omdat er oudere bussen worden vervangend door, tijdelijk, wat jongere bussen in afwachting van nieuw dan snap je het niet helemaal.NBus073 schreef: ↑di 18 jun 2024, 23:17 Ik val nog net niet van verbazing van m'n stoel. Dit voelt eigenlijk als een hele slechte 1 april grap (of moeten ze het conform er nog inbouwen???). De kwaliteit van het openbaar vervoer hier in (Oost-) Brabant is met de komst van de Berlijners en het verdwijnen van de Ambassadors al tot een historisch dieptepunt gezakt, maar schijnbaar zoekt Arriva echt graag het dieptepunt op. Wat mij betreft ontnemen ze Arriva vandaag nog de concessie zodat (ik noem maar wat) Qbuzz er wel wat fatsoenlijks van kan maken..
De bussen voldoen prima aan de huidige concessie eisen. Die Berlijnse bussen zijn wat mij betreft dikke prima, ik denk zelfs beter dan ambassadors.NBus073 schreef: ↑di 18 jun 2024, 23:17 Ik val nog net niet van verbazing van m'n stoel. Dit voelt eigenlijk als een hele slechte 1 april grap (of moeten ze het conform er nog inbouwen???). De kwaliteit van het openbaar vervoer hier in (Oost-) Brabant is met de komst van de Berlijners en het verdwijnen van de Ambassadors al tot een historisch dieptepunt gezakt, maar schijnbaar zoekt Arriva echt graag het dieptepunt op. Wat mij betreft ontnemen ze Arriva vandaag nog de concessie zodat (ik noem maar wat) Qbuzz er wel wat fatsoenlijks van kan maken..
BYD is vooral goedkoper en daarmee kopen ze net als andere Chinese fabrikanten een deel van de markt. Daar moet je de Europese industrie tegen beschermen. Niet alleen bij EBS valt de bouwkwaliteit trouwens tegen. Waarom Nederlandse bedrijven aanbestedingen niet zouden begrijpen snap ik niet. Er zijn inmiddels genoeg gerenommeerde bedrijven die elektrische bussen in Nederland geleverd hebben. Zouden die hun bussen allemaal vernacheld hebben?gkw1969 schreef: ↑za 22 jun 2024, 10:20 Even een klein, off-topic, tipje van de sluier:
De techniek van BYD is goed, die is inmiddels wel zodanig beproefd dat als je de standaarduitvoering neemt, zoals die bedoeld is, je geen problemen hebt.
De opbouw is net van waar en met welke snelheid deze er op is gezet. Voor Nederland moest het met heel veel snelheid omdat we in Nederland, als beste jongetje in de Europese klas, de aanbestedingen niet snappen.
Dat de bussen in het buitenland veel beter scoren dan hier heeft alles te maken met het feit dat ze in het buitenland "off the shelve" bestellen en in Nederland er van alles en nog wat aan verander moet worden. Ik kan je legio voorbeelden geven van Nederlandse aanpassingen die bussen gewoon hebben vernacheld. En gevestigde merken zullen niet snel aanpassingen toestaan op hun materiaal omdat ze hun afzet markt al hebben, maar nieuwe merken zullen er alles aan willen doen een stukje van de markt te bemachtigen, zoals BYD. Een order van 259 in een keer was voor BYD ook een uitdaging en ze wilden maar al te graag dit doen.
De VDL Citea LLE 220 uit 2013 waar ik woensdag ik zat was ik na een rit van tien minuten wel zat. De Mercedes Citaro G uit 2008 van gisteren reed toch echt een heel stuk beter, zeker op een lange rit van een uur. Jammer dat ze die gaan afvoeren. Die BYD-rommel vind ik als passagier ook niet wat trouwens.gkw1969 schreef: ↑za 22 jun 2024, 10:25Waarom? Welke dieptepunt? Ze hebben bussen uit 2008 vervangen door tijdelijke bussen uit 2013 en 2015. Volgens mij heeft Arriva geen kaalslag doorgevoerd of nog oudere bussen aangeschaft zonder stoelen. Als je een concessie al wilt afnemen omdat er oudere bussen worden vervangend door, tijdelijk, wat jongere bussen in afwachting van nieuw dan snap je het niet helemaal.NBus073 schreef: ↑di 18 jun 2024, 23:17 Ik val nog net niet van verbazing van m'n stoel. Dit voelt eigenlijk als een hele slechte 1 april grap (of moeten ze het conform er nog inbouwen???). De kwaliteit van het openbaar vervoer hier in (Oost-) Brabant is met de komst van de Berlijners en het verdwijnen van de Ambassadors al tot een historisch dieptepunt gezakt, maar schijnbaar zoekt Arriva echt graag het dieptepunt op. Wat mij betreft ontnemen ze Arriva vandaag nog de concessie zodat (ik noem maar wat) Qbuzz er wel wat fatsoenlijks van kan maken..
Er zijn 42 Ambassadors (uit 2010, niet 2008) verdwenen en daarvoor zijn 29 Citea's voor terug gekomen. Dat is een significant verschil. Nu kun je stellen dat er met het oog op de ooit te rijden 304 minder streekwagens nodig zijn maar juist extra Volvo's (die ook al rijden, dus vooruit, 35 bussen voor terug gekomen). Echter rijdt de 304 voorlopig nog niet en mis je de juiste wagens op de juiste formule.gkw1969 schreef: ↑za 22 jun 2024, 10:25Waarom? Welke dieptepunt? Ze hebben bussen uit 2008 vervangen door tijdelijke bussen uit 2013 en 2015. Volgens mij heeft Arriva geen kaalslag doorgevoerd of nog oudere bussen aangeschaft zonder stoelen. Als je een concessie al wilt afnemen omdat er oudere bussen worden vervangend door, tijdelijk, wat jongere bussen in afwachting van nieuw dan snap je het niet helemaal.NBus073 schreef: ↑di 18 jun 2024, 23:17 Ik val nog net niet van verbazing van m'n stoel. Dit voelt eigenlijk als een hele slechte 1 april grap (of moeten ze het conform er nog inbouwen???). De kwaliteit van het openbaar vervoer hier in (Oost-) Brabant is met de komst van de Berlijners en het verdwijnen van de Ambassadors al tot een historisch dieptepunt gezakt, maar schijnbaar zoekt Arriva echt graag het dieptepunt op. Wat mij betreft ontnemen ze Arriva vandaag nog de concessie zodat (ik noem maar wat) Qbuzz er wel wat fatsoenlijks van kan maken..
Sorry hoor, maar dit doet overkomen alsof je nog nooit in een dergelijke bus een uur lang als reiziger vervoerd bent..huibf schreef: ↑za 22 jun 2024, 11:00De bussen voldoen prima aan de huidige concessie eisen. Die Berlijnse bussen zijn wat mij betreft dikke prima, ik denk zelfs beter dan ambassadors.NBus073 schreef: ↑di 18 jun 2024, 23:17 Ik val nog net niet van verbazing van m'n stoel. Dit voelt eigenlijk als een hele slechte 1 april grap (of moeten ze het conform er nog inbouwen???). De kwaliteit van het openbaar vervoer hier in (Oost-) Brabant is met de komst van de Berlijners en het verdwijnen van de Ambassadors al tot een historisch dieptepunt gezakt, maar schijnbaar zoekt Arriva echt graag het dieptepunt op. Wat mij betreft ontnemen ze Arriva vandaag nog de concessie zodat (ik noem maar wat) Qbuzz er wel wat fatsoenlijks van kan maken..
Beetje aanstellerij met alle respect.NBus073 schreef: ↑za 22 jun 2024, 18:11Er zijn 42 Ambassadors (uit 2010, niet 2008) verdwenen en daarvoor zijn 29 Citea's voor terug gekomen. Dat is een significant verschil. Nu kun je stellen dat er met het oog op de ooit te rijden 304 minder streekwagens nodig zijn maar juist extra Volvo's (die ook al rijden, dus vooruit, 35 bussen voor terug gekomen). Echter rijdt de 304 voorlopig nog niet en mis je de juiste wagens op de juiste formule.gkw1969 schreef: ↑za 22 jun 2024, 10:25Waarom? Welke dieptepunt? Ze hebben bussen uit 2008 vervangen door tijdelijke bussen uit 2013 en 2015. Volgens mij heeft Arriva geen kaalslag doorgevoerd of nog oudere bussen aangeschaft zonder stoelen. Als je een concessie al wilt afnemen omdat er oudere bussen worden vervangend door, tijdelijk, wat jongere bussen in afwachting van nieuw dan snap je het niet helemaal.NBus073 schreef: ↑di 18 jun 2024, 23:17 Ik val nog net niet van verbazing van m'n stoel. Dit voelt eigenlijk als een hele slechte 1 april grap (of moeten ze het conform er nog inbouwen???). De kwaliteit van het openbaar vervoer hier in (Oost-) Brabant is met de komst van de Berlijners en het verdwijnen van de Ambassadors al tot een historisch dieptepunt gezakt, maar schijnbaar zoekt Arriva echt graag het dieptepunt op. Wat mij betreft ontnemen ze Arriva vandaag nog de concessie zodat (ik noem maar wat) Qbuzz er wel wat fatsoenlijks van kan maken..
Voor de reiziger is het BVG-park, tezamen met de vele inzet van SLF (die schijnbaar dus ge-upgrade is voor streek, zonder de broodnodige interieurs-upgrade) op HOV en streek, gewoon het absolute dieptepunt van de afgelopen jaren. De ambassador was weliswaar op leeftijd, maar was prettig om in vervoerd te worden. Dit is simpelweg niet meer het geval. De BVG's en SLF's hebben stoelen, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Het voldoet niet aan de standaarden die een vervoerder hoort te bieden op dergelijke afstanden. De SLF's zijn daarbij ook niet tijdelijk maar definitief als ik het goed begrepen heb.
Jij denkt werkelijk dat die 8100's nog nieuwe stoelen gaan krijgen?
Heb je al eens gezien welke banken er in de ex Veolia 66xx en 67xx zitten? Of in de Nijmeegse Citaro's? En die rijden al jaren op de streek in de omgeving van Arnhem en Nijmegen (ook gewoon op de lijnen 43 en 83). Ik heb daar weinig klachten van voorbij zien komen op dit forum, laat staan dat de passagier klaagt. Je moet uitvoeringen van bussen niet op je persoonlijke smaak beoordelen maar op wat de gemiddelde passagier verwacht en vindt. En dan kom je er achter dat een passagier gemiddeld 20 minuten in een streekbus zit en 7 minuten in een stadsbus en het hem of haar dus blijkbaar niets uitmaakt wat de overige 23 uur en 40 minuten van de dag gebeurt met zo'n bus.ArrivaBas schreef: ↑zo 23 jun 2024, 08:53 In die Citea's die Arriva vanuit Berlijn heeft gekocht/gehuurd zitten dezelfde stadsbusstoeltjes als in de Citea SLF's die nu de stadsdiensten van Breda, Tilburg en 's-Hertogenbosch rijden. Dat op de streekdienst inzetten voor meer dan een paar maandjes vind ik eigenlijk gekkenwerk.
Zoals je weet is dit een tijdelijke oplossing Daar valt prima mee te leven. De meeste passagiers zal het verschil waarschijnlijk niet eens opvallen. Kwalijker is de inzet door qbuzz van inmiddels uitgewoonde Mercedes Citaro stadsbussen op lijnen als lijn 85 Leerdam-Utrecht, niet als tijdelijke oplossing, maar gewoon standaard met z’n zessen tegenover elkaar boven de wielkuipen op keiharde langsbanken.ArrivaBas schreef: ↑zo 23 jun 2024, 08:53 In die Citea's die Arriva vanuit Berlijn heeft gekocht/gehuurd zitten dezelfde stadsbusstoeltjes als in de Citea SLF's die nu de stadsdiensten van Breda, Tilburg en 's-Hertogenbosch rijden. Dat op de streekdienst inzetten voor meer dan een paar maandjes vind ik eigenlijk gekkenwerk.
Ik vind het maar onzin beetje ophef over stoelen in de bus.ArrivaBas schreef: ↑zo 23 jun 2024, 08:53 In die Citea's die Arriva vanuit Berlijn heeft gekocht/gehuurd zitten dezelfde stadsbusstoeltjes als in de Citea SLF's die nu de stadsdiensten van Breda, Tilburg en 's-Hertogenbosch rijden. Dat op de streekdienst inzetten voor meer dan een paar maandjes vind ik eigenlijk gekkenwerk.
Nee dat denk ik niet ik zei misschien en misschien ook gewoon niet.Hainje schreef: ↑zo 23 jun 2024, 11:55Jij denkt werkelijk dat die 8100's nog nieuwe stoelen gaan krijgen?
Dat is echt veel te duur en zeker nu wel een Amerikaanse private equity hebben als eigenaar zal het allemaal niet teveel mogen kosten, want dat drukt de snelle winst voor de aandeelhouders. Het valt me nog 100% mee dat die wagens cruise control ingebouwd hebben gekregen.
Hoe staat het eigenlijk met die instroom? Behalve enkele foto's van Hainje in maart dit jaar kan ik alleen de aankondiging van de bestelling vinden, die al in oktober 2022 was. (Ik weet dat VDL leververtragingen heeft, maar vraag me vooral af of er iets van een voorlopige prognose is)bartjemestrom schreef: ↑wo 19 jun 2024, 06:23 Je weet toch wel dat de ex Berlijners en ex Twentse wagens maar tijdelijke bussen zijn die weer weggaan als de elektrische vloot voor Tilburg en Uden instroomt?![]()
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten