CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
cassie127

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Hainje schreef: do 19 jun 2025, 16:49 Als er een weekend is waarin je niet zou moeten staken, dan is het wel in het Grand Prix-weekend. Superveel potentiële klanten (die de salarisverhoging kunnen bekostigen ).
Als je gaat staken in dat weekend kun je rekenen op de volgende scenario's (zeker als de staking ook in het gebied van de DGP is):
De organisatie stapt naar de rechter (die de staking niet toestaat)
De organisatie schrapt de DGP vanwege de bereikbaarheid.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Wubbo schreef: do 19 jun 2025, 17:47 Als kennelijk "veel mensen" niet kunnen rondkomen van 20 uur per week werken, waarom willen die mensen dan wel 20 uur per week werken? Ze zouden immers nu al fulltime aan de slag kunnen gaan bij NS, de vacatures zijn er al. Dat doen ze kennelijk niet omdat ze graag een baan willen waarvan ze niet rond kunnen komen?
Dat staat in de post boven je vraag uitgelegd.
Gr BasG
Hainje

Bericht door Hainje »

Rondkomen van een bijstandsuitkering is wel heel stellig gezegd. Kan mij uit mijn bijstandstijd herinneren dat het voldoende was voor vaste lasten en eten, je hield misschien een paar tientjes over. Maar leuke dingen doen kun je wel vergeten. Als ik ook zou roken was rondkomen geen optie.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
waldo79

Bericht door waldo79 »

cassie127 schreef: do 19 jun 2025, 18:53
Hainje schreef: do 19 jun 2025, 16:49 Als er een weekend is waarin je niet zou moeten staken, dan is het wel in het Grand Prix-weekend. Superveel potentiële klanten (die de salarisverhoging kunnen bekostigen ).
Als je gaat staken in dat weekend kun je rekenen op de volgende scenario's (zeker als de staking ook in het gebied van de DGP is):
De organisatie stapt naar de rechter (die de staking niet toestaat)
De organisatie schrapt de DGP vanwege de bereikbaarheid.
DGP stopt toch al na 2026.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Leuk al die contracten van rond de 20 uurtjes per week, maar de opleidingskosten, herinstructie, sociale lasten en nog veel meer gaan fors oplopen als je als werkgever een hele groep van dit soort werknemers hebt.
Dan duurt het daarnaast ook wel even voor een opleiding van 12 tot 14 maanden is terug verdient.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Tja, het alternatief is dat er simpelweg minder personeel is en er dus minder treinen rijden. De boetes daarvoor zijn waarschijnlijk nog duurder.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: do 19 jun 2025, 21:38 Leuk al die contracten van rond de 20 uurtjes per week, maar de opleidingskosten, herinstructie, sociale lasten en nog veel meer gaan fors oplopen als je als werkgever een hele groep van dit soort werknemers hebt.
Dan duurt het daarnaast ook wel even voor een opleiding van 12 tot 14 maanden is terug verdient.
De zorg draait juist heel erg goed op "dit soort mensen".
Gr BasG
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Fijn te horen dat het in de zorg zo goed loopt. Mijn persoonlijke ervaringen zijn anders, veel inhuur, veel verloop forse onderbezetting in weekenden en op feestdagen en hoge kosten.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

En voor wie wil, is er, bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg op dezelfde woongroep, (bijna) geen fulltimebaan meer te vinden.
En blandning av sött och salt.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ zal daar niet ook een invloed van de zwaarte van het werk bij zitten? Fulltime in de (zware) gehandicaptenzorg werken is niet niks, qua (geestelijke) belasting veelal.
Re.tep schreef:Leuk al die contracten van rond de 20 uurtjes per week, maar de opleidingskosten, herinstructie, sociale lasten en nog veel meer gaan fors oplopen als je als werkgever een hele groep van dit soort werknemers hebt. (..)
Die 20 uur kan je als optie voor in de toekomst gebruiken.. bij het on-boarden spreek je een minimaal aantal uren van 32 (ofzo) af gedurende opleiding- en terugbetaal periode, kan ik mij zo voorstellen.
Gorott

Bericht door Gorott »

20 uurtjes per week brengt natuurlijk ook het nadeel dat er meer personeel nodig is en dat brengt vaak weer meer kosten met zich mee. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik 20 uur in de week zou werken, maar ook zeker niet 40 uur.

40 uur zuigt je gewoon helemaal leeg en met 20 uur kan je net niks.
Naja ieder z'n eigen ding...
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Er zijn best wel mensen die 20 uur per week willen werken, omdat ze een "leuke baan" hebben waar ze niet hun volledige inkomen mee kunnen vergaren. Wij hadden in de flat een huismeester die filmmaker was, en die was erg blij met de mogelijkheid om 20 uur met enige flexibiliteit te werken, en wij hebben ook een aantal buschauffeurs die een nagelstudio, sierkippenfokkerij of nagelstudio hebben voor het leuk en een busbaan voor het geld, met in extremis een chauffeur die 2h15 werkt.
Voor studenten zijn onder busvervoerders de 12-uurscontracten populair, 2x6 of 3x4 uur per week.

En in deze periode met lage werkloosheid hoef je niet bang zijn over het uitmergelen van personeel, als de NS een contractvorm biedt waar niemand blij van wordt, komt er ook niemand. Wat dat betreft moeten de vakbonden ook eens uit hun jaren '80-modus komen.

Over staken bij de DGP: Ik kan me heel goed voorstellen dat de rechter die staking verbiedt, met hetzelfde argument als dat er een beperkte dienst naar Schiphol moet zijn: disproportionele verstoring van de openbare orde. Er is op Zandvoort geen parkeerruimte beschikbaar, de bussen (ov+touringcar) die er rijden kunnen ±15% vervoeren en de mogelijkheden tot opschalen is heel beperkt, aangezien al meer dan een derde van alle touringcars van Nederland bij de DGP aanwezig is.
Plaats reactie