Pagina 37 van 38

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 12:56
door West
Trein Alphen Gouda, wat daar rijd onder de formule R-Net en met eenmansbediening werkt. Het traject wordt voornamelijk gebruikt voor opleidingsdoeleinden, waar jonge machinisten die net geslaagd zijn via het STC/ROC ervaring op kunnen doen. Idd goedkoper omdat daar dus geen vaste conducteur op de lijn aanwezig is.

@BasGeluk Met goedkoper bedoelde ik in mijn eerdere bericht met name goedkoper voor de reiziger, dat zit er niet in zelfs als je een deel van het personeel wegbezuinigd.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 13:03
door Thriller
Is dat niet buiten de NS CAO om? eenmansbediening enzo?

edit: sorry West, ik zag je antwoord in eerste instantie niet.

goedkoper voor de reiziger zal inderdaad niet bestaan. Maar de hoeveelheid belastinggeld wat er nodig is, is zeker niet irrelevant.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 13:06
door Suus
Goedkoper voor de NS is alleen niet altijd beter voor de klant.

Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit :|

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 13:14
door Re.tep
Thriller schreef: wo 16 jul 2025, 12:52 Wat is de TAG?
Notabene de lijn met het inzetmodel wat je hier continue promoot: goedkoop personeel, simpele treinen, lijnsgewijze inzet, weinig overhead en geen conducteurs en amper NS.

Of ben je gewoon anti NS, anti NS personeel, anti vakbonden, anti een goede CAO maar zonder enige diepgang of kennis der materie ?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 13:33
door Thriller
Omdat ik een afkorting niet ken? Rustig aan joh :)

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 20:58
door webguy
Kan iemand trouwens uitleggen waarom KLM niet mag staken maar NS wel? Is de terminal op Schiphol de factor met verschil?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 21:04
door en-es
Die vraag kan je pas beantwoorden als NS net als KLM naar de rechter stapt.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 21:06
door Dionysusnu
webguy schreef: wo 16 jul 2025, 20:58 Kan iemand trouwens uitleggen waarom KLM niet mag staken maar NS wel? Is de terminal op Schiphol de factor met verschil?
Dat gaat inderdaad om Schiphol, daarom rijdt tijdens de stakingen nog wel een beperkte airportsprinter.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 22:14
door Philip
Suus schreef: wo 16 jul 2025, 13:06 Goedkoper voor de NS is alleen niet altijd beter voor de klant.

Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit :|
Dat is toch vooral het gevolg van te weinig controle, niet van de eenmansbediening. Of van op de verkeerde manier uitgevoerde controle. Met vier man zou je een treinstel tussen Waddinxveen Triangel en Gouda helemaal door moeten kunnen gaan.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 16 jul 2025, 22:38
door Nitein-Repart
Re.tep schreef: wo 16 jul 2025, 13:14
Thriller schreef: wo 16 jul 2025, 12:52 Wat is de TAG?
Notabene de lijn met het inzetmodel wat je hier continue promoot: goedkoop personeel, simpele treinen, lijnsgewijze inzet, weinig overhead en geen conducteurs en amper NS.

Of ben je gewoon anti NS, anti NS personeel, anti vakbonden, anti een goede CAO maar zonder enige diepgang of kennis der materie ?
Als je het treinvervoer in de toekomst betaalbaar wil gaan houden, dan zou je toch deze richting in moeten slaan, zeker voor de Sprinters.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 08:15
door VIRM
En hoe erg gaat het zwartrijden dan toenemen? Ik heb het idee dat er een groep mensen in Nederland bestaat die alleen zin hebben om regels na te leven als er een handhaver met vuurwapen en/of taser naast ze staat. Of het nu om treinkaartjes of om verkeerslichten gaat.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 09:13
door Nitein-Repart
Op de lijnen van Arriva, Keolis en QBuzz gaat het ook goed met vliegende controleteams. Waarom zou dat niet bij NS-Sprinters kunnen?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 10:56
door Re.tep
Bij deze kleinere vervoerders gaat het om relatief weinig treinen, en nog minder en kortere baanvakken en reismogelijkheden.

Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.

Vergeet daarbij ook niet dat V&S vaak langdurig van de trein moet na agressie of aanhouding en dan zou er helemaal geen controle zijn.

De functie van machinist zo dan uitgebreid worden met bv de vertrekprocedure, info bij ontregelingen en EHBO. Dat wordt zeker een taakgroep (€€) erbij.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 11:26
door en-es
Als conducteurs om te beginnen zelf kaartcontroles gaan doen en aanwezig zijn.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 12:26
door Sorry_geen_dienst
Uiteindelijk wordt meer aanbesteden dan toch de enige oplossing denk ik omdat de uitvoering efficiënter is en NS minder kosten zal hebben. Particuliere vervoerders staan te springen om NS sprinterlijnen over te nemen. Sprinters tussen Zl-Lw/Gn, Ah-Ed of Apd-Es kunnen prima worden aanbesteed.

Overigens doen machinisten bij particuliere vervoerders ook allerlei neventaken naast het rijden van de trein: Vertrekprocedure, reisinfo verzorgen en zij hebben EHBO/BHV. Daarnaast doen zij ook de technische controles (24/48/72 uurs controles) wat ze bij NS ook niet hoeven doen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 12:50
door BasGeluk
en-es schreef: do 17 jul 2025, 11:26 Als conducteurs om te beginnen zelf kaartcontroles gaan doen en aanwezig zijn.
Dat maakt de functie meer zichtbaar en zal het publiek meer begrip en waardering voor de NS gaan krijgen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 14:28
door webguy
Maar dan kan je ze toch net zo goed afschaffen wat dat is voor de Bühne

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 16:07
door Thriller
Re.tep schreef: do 17 jul 2025, 10:56 Bij deze kleinere vervoerders gaat het om relatief weinig treinen, en nog minder en kortere baanvakken en reismogelijkheden.

Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.

Vergeet daarbij ook niet dat V&S vaak langdurig van de trein moet na agressie of aanhouding en dan zou er helemaal geen controle zijn.

De functie van machinist zo dan uitgebreid worden met bv de vertrekprocedure, info bij ontregelingen en EHBO. Dat wordt zeker een taakgroep (€€) erbij.
Ik snap niet helemaal waarom een schaling van het aantal vliegende controle ploegen niet lineair is met het aantal ritten of kilometers. Kun je dat uitleggen?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 21:58
door fogeltje
Sorry_geen_dienst schreef: do 17 jul 2025, 12:26 Particuliere vervoerders staan te springen om NS sprinterlijnen over te nemen.
Nee, die staan alleen te springen om de krenten uit de pap te vissen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 22:23
door BasGeluk
Juist de particuliere (wat ze vaak niet meer zijn) vervoerders maken er krenten van. NS wilde Arnhem - Winterswijk opheffen. En kijk eens hoe goed Arriva het op dit traject doet?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 22:27
door htm_tram
Re.tep schreef: do 17 jul 2025, 10:56 Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.
Wat een onzin verkondig je hier, ben je toevallig een "vakbonds" trol of een "verwend" NSrtje? Zo kom je in iedergeval wel met diverse berichten over.

Als ze met vliegende teams werken kan je het ook doen met 1 of 2 V&S en een paar toezichthouders. Die toezichthouders schijnen nu vertrek assistenten te zijn. Je weet wel, diegene die nu in de 1e klas of de achtercabine zitten. Met.een beetje slim plannen kan je zeker in de randstad snel en veel treinen controleren. Zeker als het om de sprinters gaat
Maarja productie draaien en de.gemiddelde NS medewerker...

In het streekvervoer gaat het ook zo met 1 of 2 boa's die kunnen schrijven en toezichthouders die er bij lopen om te controleren en dat werkt prima

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 22:30
door BasGeluk
Bas waardeert deze post.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 22:48
door Selivio
BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:23 Juist de particuliere (wat ze vaak niet meer zijn) vervoerders maken er krenten van. NS wilde Arnhem - Winterswijk opheffen. En kijk eens hoe goed Arriva het op dit traject doet?
Dat komt voornamelijk door de aandacht die die trajecten krijgen van de plaatselijke aanbesteder. Die zitten er veel dichter bovenop dan de landelijke NS vroeger op de regionale lijnen (die toch (al dan niet onbewust) meer de aandacht legt op de drukkere randstad).

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 23:03
door ODRAIL
en-es schreef: do 17 jul 2025, 11:26 Als conducteurs om te beginnen zelf kaartcontroles gaan doen en aanwezig zijn.
Met deze post ben ik het eens.

Als ik mijn statistieken van mijn reizen en het aantal controles van de afgelopen jaren erbij pak dan zijn er vier maanden in het jaar waarin ik het meest gecontroleerd word. Namelijk in november, december, januari en februari. In de andere maanden is het aantal controles op een hand te tellen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 17 jul 2025, 23:26
door DPDelft
Dit topic roept een hoop emoties op waardoor stevige bewoordingen volgen. Inhoudelijk stevig discussiëren is uiteraard prima maar berichten op de man gericht zijn dat niet. Voer de discussie op inhoud en niet op de persoon! Er zijn enkele gebruikers al bericht met een waarschuwing. Wij hopen dat het voldoende is en dat iedereen vrij en veilig in deze discussie kan deelnemen.