CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
West
Berichten: 43
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door West »

Trein Alphen Gouda, wat daar rijd onder de formule R-Net en met eenmansbediening werkt. Het traject wordt voornamelijk gebruikt voor opleidingsdoeleinden, waar jonge machinisten die net geslaagd zijn via het STC/ROC ervaring op kunnen doen. Idd goedkoper omdat daar dus geen vaste conducteur op de lijn aanwezig is.

@BasGeluk Met goedkoper bedoelde ik in mijn eerdere bericht met name goedkoper voor de reiziger, dat zit er niet in zelfs als je een deel van het personeel wegbezuinigd.
Thriller
Berichten: 68
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Thriller »

Is dat niet buiten de NS CAO om? eenmansbediening enzo?

edit: sorry West, ik zag je antwoord in eerste instantie niet.

goedkoper voor de reiziger zal inderdaad niet bestaan. Maar de hoeveelheid belastinggeld wat er nodig is, is zeker niet irrelevant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52221
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Suus »

Goedkoper voor de NS is alleen niet altijd beter voor de klant.

Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re.tep
Berichten: 206
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Thriller schreef: wo 16 jul 2025, 12:52 Wat is de TAG?
Notabene de lijn met het inzetmodel wat je hier continue promoot: goedkoop personeel, simpele treinen, lijnsgewijze inzet, weinig overhead en geen conducteurs en amper NS.

Of ben je gewoon anti NS, anti NS personeel, anti vakbonden, anti een goede CAO maar zonder enige diepgang of kennis der materie ?
Thriller
Berichten: 68
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Thriller »

Omdat ik een afkorting niet ken? Rustig aan joh :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door webguy »

Kan iemand trouwens uitleggen waarom KLM niet mag staken maar NS wel? Is de terminal op Schiphol de factor met verschil?
en-es
Berichten: 5499
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door en-es »

Die vraag kan je pas beantwoorden als NS net als KLM naar de rechter stapt.
Dionysusnu
Berichten: 2216
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Dionysusnu »

webguy schreef: wo 16 jul 2025, 20:58 Kan iemand trouwens uitleggen waarom KLM niet mag staken maar NS wel? Is de terminal op Schiphol de factor met verschil?
Dat gaat inderdaad om Schiphol, daarom rijdt tijdens de stakingen nog wel een beperkte airportsprinter.
Philip
Berichten: 576
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Philip »

Suus schreef: wo 16 jul 2025, 13:06 Goedkoper voor de NS is alleen niet altijd beter voor de klant.

Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit :|
Dat is toch vooral het gevolg van te weinig controle, niet van de eenmansbediening. Of van op de verkeerde manier uitgevoerde controle. Met vier man zou je een treinstel tussen Waddinxveen Triangel en Gouda helemaal door moeten kunnen gaan.
Nitein-Repart
Berichten: 4197
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Nitein-Repart »

Re.tep schreef: wo 16 jul 2025, 13:14
Thriller schreef: wo 16 jul 2025, 12:52 Wat is de TAG?
Notabene de lijn met het inzetmodel wat je hier continue promoot: goedkoop personeel, simpele treinen, lijnsgewijze inzet, weinig overhead en geen conducteurs en amper NS.

Of ben je gewoon anti NS, anti NS personeel, anti vakbonden, anti een goede CAO maar zonder enige diepgang of kennis der materie ?
Als je het treinvervoer in de toekomst betaalbaar wil gaan houden, dan zou je toch deze richting in moeten slaan, zeker voor de Sprinters.
-
VIRM
Berichten: 8333
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door VIRM »

En hoe erg gaat het zwartrijden dan toenemen? Ik heb het idee dat er een groep mensen in Nederland bestaat die alleen zin hebben om regels na te leven als er een handhaver met vuurwapen en/of taser naast ze staat. Of het nu om treinkaartjes of om verkeerslichten gaat.
Beul van de blindegeleidelijn
Nitein-Repart
Berichten: 4197
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Nitein-Repart »

Op de lijnen van Arriva, Keolis en QBuzz gaat het ook goed met vliegende controleteams. Waarom zou dat niet bij NS-Sprinters kunnen?
-
Re.tep
Berichten: 206
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Bij deze kleinere vervoerders gaat het om relatief weinig treinen, en nog minder en kortere baanvakken en reismogelijkheden.

Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.

Vergeet daarbij ook niet dat V&S vaak langdurig van de trein moet na agressie of aanhouding en dan zou er helemaal geen controle zijn.

De functie van machinist zo dan uitgebreid worden met bv de vertrekprocedure, info bij ontregelingen en EHBO. Dat wordt zeker een taakgroep (€€) erbij.
en-es
Berichten: 5499
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door en-es »

Als conducteurs om te beginnen zelf kaartcontroles gaan doen en aanwezig zijn.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Uiteindelijk wordt meer aanbesteden dan toch de enige oplossing denk ik omdat de uitvoering efficiënter is en NS minder kosten zal hebben. Particuliere vervoerders staan te springen om NS sprinterlijnen over te nemen. Sprinters tussen Zl-Lw/Gn, Ah-Ed of Apd-Es kunnen prima worden aanbesteed.

Overigens doen machinisten bij particuliere vervoerders ook allerlei neventaken naast het rijden van de trein: Vertrekprocedure, reisinfo verzorgen en zij hebben EHBO/BHV. Daarnaast doen zij ook de technische controles (24/48/72 uurs controles) wat ze bij NS ook niet hoeven doen.
BasGeluk
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door BasGeluk »

en-es schreef: do 17 jul 2025, 11:26 Als conducteurs om te beginnen zelf kaartcontroles gaan doen en aanwezig zijn.
Dat maakt de functie meer zichtbaar en zal het publiek meer begrip en waardering voor de NS gaan krijgen.
Gr BasG
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door webguy »

Maar dan kan je ze toch net zo goed afschaffen wat dat is voor de Bühne
Thriller
Berichten: 68
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Thriller »

Re.tep schreef: do 17 jul 2025, 10:56 Bij deze kleinere vervoerders gaat het om relatief weinig treinen, en nog minder en kortere baanvakken en reismogelijkheden.

Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.

Vergeet daarbij ook niet dat V&S vaak langdurig van de trein moet na agressie of aanhouding en dan zou er helemaal geen controle zijn.

De functie van machinist zo dan uitgebreid worden met bv de vertrekprocedure, info bij ontregelingen en EHBO. Dat wordt zeker een taakgroep (€€) erbij.
Ik snap niet helemaal waarom een schaling van het aantal vliegende controle ploegen niet lineair is met het aantal ritten of kilometers. Kun je dat uitleggen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten