Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
gkw1969
Berichten: 2354
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

ovforens schreef: do 12 sep 2024, 00:14 https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... rtaal+2024

Hier nog wat duiding vanuit de bus exploitant. Lijkt er op dat er deels onvoldoende is afgeschaald en deels te veel/te weinig bij verkeerde vestigingen.

Wat ik zelf miste in de brief van EBS is een actie om alsnog voor de periode tot aan december de rituitval tot onder de norm te brengen, door bijvoorbeeld op vestigingen met hoge uitval te zoeken naar kansen nog eea planmatig te schrappen en vervolgens binnen die vestiging een nieuw dienstenpakket te draaien waar dan vervolgens een dienst of 3 minder uit zou kunnen komen per dag.
Nou ja, dat is de hele tendens met aanbestedingen: meer, meer, meer DRU. Alle opdrachtgevers geven veel punten voor het aantal DRU dat een vervoerder biedt, zonder erbij na te denken dat al die uren ook gereden moet worden.
Simpel voorbeeld(hoewel me dat niet nodig lijkt):
Huidige concessie 15 lijnen, 1-2x per uur een bus,300 chauffeurs (geen accurate getallen). Nieuwe concessie: 20 lijnen, 2-3x per uur een bus. Denk je dat dat gaat lukken met 300 chauffeurs?

Dus de opdrachtgever is ook deels schuldig aan het hele debacle, want die eist meer vervoer.

Bij de start van de aanbestedingen gingen de experts ervan uit, na ervaringen in het buitenland, dat na 2 aanbestedingsronden er voornamelijk op kwaliteit ingeschreven en beoordeeld zou worden. Maar niets is minder waar. Opdrachtgevers vragen nog steeds om kwantiteit boven kwaliteit. Dus veel DRU, met als resultaat goedkope bussen en te weinig chauffeurs.

Daarnaast zijn wij het enige land in de wereld dat het OV op deze manier aanbesteed. En pak ik alleen de kleinere landen:
Luxemburg doet grotendeels op lijnniveau
België heeft 3 hoofdvervoerders die het zelf regelen.
Nederland: volgens Europese regels (waar vervolgens geen enkel ander Europees land aan voldoet).
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Philip
Berichten: 560
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Je haalt hier een paar dingen door elkaar.

- De opdrachtgever eiste hier niet meer DRU, maar EBS bood dat zelf aan.

- Het is logisch dat een provincie stuurt op het aantal DRU. Dat is één van de belangrijkste dingen van een concessie.

- Het is niet de verantwoordelijkheid van de provincie om te kijken of een inschrijver ook het personeel heeft om de aangeboden frequenties uit te voeren. Dat is de verantwoordelijkheid van de inschrijver

- De Chinese bussen moest EBS verplicht overnemen, dus dat is - in deze concessie - geen sturing op kwantiteit.

- Ik snap ook niet helemaal waarom te weinig chauffeurs een oorzaak zou zijn van het sturen op kwantiteit. Het tekort aan chauffeurs was al aanwezig toen de concessie startte. Een ander aanbod van EBS had niets aan het aantal chauffeurs veranderd.

- Een van de voornaamste dingen voor de reiziger is nu eenmaal de frequentie. Een comfortabele bus kan 90% van de reizigers niets schelen.

Verder wel eens met je commentaar op deze aanbestedingen. Ik heb alleen het idee dat de vakbonden voor chauffeurs ook sturen op kwantiteit, namelijk het aantal euro's dat de chauffeur verdient. De salarissen zijn best behoorlijk, maar de werkdruk is bedroevend.

Er zal meer geld beschikbaar moeten komen voor OV wil je dit kunnen veranderen. Nu meer sturen op kwaliteit in plaats van kwantiteit betekent voor de reiziger gewoon (veel) minder bussen. Dat is echt niet wenselijk.
Philip
Berichten: 560
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Wat mij verder nog opvalt in de rapportage, is de volgende zin.
. Met correct vastgestelde meethaltes, zou het voor chauffeurs een kwestie van discipline zijn om niet te vroeg te vertrekken. Het overgrote deel van de chauffeurs doet dat ook, EBS deelt analyses m.b.t. de lijnen/haltes etc waar dit nog niet het geval is zodat chauffeurs hun gedrag kunnen aanpassen. Het is door de medezeggenschap niet toegestaan chauffeurs op individuele basis aan te spreken op hun punctualiteit. Het is door de medezeggenschap niet toegestaan chauffeurs op individuele basis aan te spreken op hun punctualiteit.
Het blijft incidenteel voorkomen dat chauffeurs tijdhaltes veel te vroeg voorbij rijden, met name in de vroege ochtend en late avond. Je wilt chauffeurs daar wel op aan kunnen spreken. Daarnaast is het nog steeds de gewoonte om met -5 niet te wachten bij een halte die daar geschikt voor is.
gkw1969
Berichten: 2354
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Formeel, en dat siert EBS, mag inderdaad er geen individuele chauffeurs aangesproken worden op basis van de boordcomputer. Alle apparaten waar GPS in zit en gebruikt wordt voor metingen is een volgsysteem. De wet op de ondernemingsraden bepaald dat alle systemen die gebruikt kunnen worden voor het controleren of monitoren van personeel INSTEMMING behoeft van de ondernemingsraad (artikel 27 van de WOR). Bij de start van InfoXX/Albatros of welk volgsysteem dan ook hebben de vakbonden dan ook afgesproken geen instemming te verlenen op het individueel uitlezen van de computer en persoonlijk aanspreken van de chauffeur. Deze afspraak gaat mee van vervoerder op vervoerder als bedrijfsregel. Want..... en de geschiedenis heeft het bewezen, de angst voor vakbonden was dat er dan een ware heksenjacht ging ontstaan op chauffeurs om ook maar iets te vinden om hem of haar te ontslaan. Ondanks dat er geen instemming was zijn er nog genoeg verhalen bekend dat managers het wel deden (en nog doen). Persoonlijk heb ik wel eens met een manager aan tafel gezeten die met een uitdraai kwam van een chauffeur dat deze altijd "te hard reed' (hoewel nooit een bekeuring gekregen heeft in alle 35 dienstjaren) etc. en hij vroeg of hij daar wat mee kon. Nee, dat kan dus niet want dat mag niet. De enige manier waarop hij mag controleren is door zelf mee te rijden of zelf te constateren. Niet vanuit het volgsysteem. Dit is echt puur ter bescherming van de collega's.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
erjeebee
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door erjeebee »

Philip schreef: do 12 sep 2024, 09:33 - Het is logisch dat een provincie stuurt op het aantal DRU. Dat is één van de belangrijkste dingen van een concessie.

- Het is niet de verantwoordelijkheid van de provincie om te kijken of een inschrijver ook het personeel heeft om de aangeboden frequenties uit te voeren. Dat is de verantwoordelijkheid van de inschrijver

- Een van de voornaamste dingen voor de reiziger is nu eenmaal de frequentie. Een comfortabele bus kan 90% van de reizigers niets schelen.
HET voornaamste "ding" voor de reiziger is dat als deze gepland heeft een vervoermiddel te nemen op een bepaald tijdstip dat vervoermiddel dan ook komt opdagen.
Ik weet zeker dat als reizigers de keus krijgen tussen
- 2x per uur een bus met de garantie dat deze komt opdagen
- 4x per uur een bus met de garantie dat deze op willekeurige momenten NIET komt opdagen
dat de keus dan snel gemaakt is.
(NEEEEEEE TffpaA, alsjeblieft geen poll hierover knutselen)

En nee, het is niet de verantwoordelijkheid van de provincie om te kijken of een inschrijver het personeel heeft.
Maar ik vind dat je van een provincie moet verwachten dat het aantal DRU dat wordt geeist realistisch is tegen de achtergrond van de algemene beschikbaarheid van personeel.
Zie voorbeeld van gkw1969. Als het huidige vervoerder niet lukt om met x chauffeurs y DRUs uit te voeren dan getuigt het eisen van > y DRUs van ontbrekende realiteitszin en gebrek aan gezond verstand.
erjeebee
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door erjeebee »

gkw1969 schreef: do 12 sep 2024, 10:03 Formeel, en dat siert EBS, mag inderdaad er geen individuele chauffeurs aangesproken worden op basis van de boordcomputer.
Ook niet als een reiziger een klacht heeft ingediend over het 5 minuten te vroeg vertrekken van een bepaalde bus van een bepaalde halte?
Bij ons mag dan de boordcomputer worden uitgelezen, puur om te checken of de reiziger geen onzin verkoopt.
(het komt helaas nog wel eens voor dat reizigers daarover liegen. Bijvoorbeeld schoolkinderen die gewoon te laten bij de halte waren en dan tegen hun ouders beweren dat ze de bus te vroeg zagen wegrijden)
Als de reiziger inderdaad geen onzin verkoopt mag je binnenkomen bij de baas voor de spreekwoordelijke tik op je vingers.
En daar kun je er onbeperkt veel van krijgen want er wordt niet ontslagen bij ons. Kunnen we ons niet veroorloven gezien het chauffeurstekort.
Alleen als het heel bont maakt met schade rijden (5 schades in een maand) loop je de kans eruit gegooid te worden.

Centrale regie heeft overigens ook een enorm beeldscherm met een kaart van het vervoergebied aan de muur hangen waar alle bussen die onderweg zijn op te zien zijn met een OTR (On Time Running) getalletje erbij (-3, +4 etc).
Bussen die meer dan 2 minuten te vroeg rijden hebben volgens mij ook een afwijkend kleurtje maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Regie spreekt vroegrijders regelmatig aan, maar houdt daar (officieel) geen registratie van bij.
Philip
Berichten: 560
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

gkw1969 schreef: do 12 sep 2024, 10:03 Formeel, en dat siert EBS, mag inderdaad er geen individuele chauffeurs aangesproken worden op basis van de boordcomputer. Alle apparaten waar GPS in zit en gebruikt wordt voor metingen is een volgsysteem. De wet op de ondernemingsraden bepaald dat alle systemen die gebruikt kunnen worden voor het controleren of monitoren van personeel INSTEMMING behoeft van de ondernemingsraad (artikel 27 van de WOR). Bij de start van InfoXX/Albatros of welk volgsysteem dan ook hebben de vakbonden dan ook afgesproken geen instemming te verlenen op het individueel uitlezen van de computer en persoonlijk aanspreken van de chauffeur. Deze afspraak gaat mee van vervoerder op vervoerder als bedrijfsregel. Want..... en de geschiedenis heeft het bewezen, de angst voor vakbonden was dat er dan een ware heksenjacht ging ontstaan op chauffeurs om ook maar iets te vinden om hem of haar te ontslaan. Ondanks dat er geen instemming was zijn er nog genoeg verhalen bekend dat managers het wel deden (en nog doen). Persoonlijk heb ik wel eens met een manager aan tafel gezeten die met een uitdraai kwam van een chauffeur dat deze altijd "te hard reed' (hoewel nooit een bekeuring gekregen heeft in alle 35 dienstjaren) etc. en hij vroeg of hij daar wat mee kon. Nee, dat kan dus niet want dat mag niet. De enige manier waarop hij mag controleren is door zelf mee te rijden of zelf te constateren. Niet vanuit het volgsysteem. Dit is echt puur ter bescherming van de collega's.
Sorry, maar dit vind ik echt heel raar. Als je in de uitspraken van rechters kijkt, dan blijkt dat het nauwelijks mogelijk is om een werknemer te ontslaan. Je mag een heel uitgebreid dossier hebben met meerdere waarschuwingen wil je kans maken dat het ontslag stand houdt. Een heksenjacht om maar iets te vinden komt regelmatig voor, maar de rechter maakt daar korte metten mee.

Als de cultuur tussen werkgever en vakbonden zó verstoord is, dan is er een uitgebreid traject nodig om weer vertrouwen te krijgen in elkaar. Dit lijkt gewoon op een niet functionerende bedrijfscultuur. De oplossing is dan niet om de 5% van de chauffeurs die verantwoordelijk is voor 75% van de terechte klachten met zo'n systeem uit de wind te houden.

Vanuit chauffeursoogpunt snap ik je dan wel weer. De arbeidsvoorwaarden zijn gelukkig veel beter dan in bijvoorbeeld de CAO non-retail, waar de vakbondsaanwezig veel minder is.
Philip
Berichten: 560
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

erjeebee schreef: do 12 sep 2024, 13:00 HET voornaamste "ding" voor de reiziger is dat als deze gepland heeft een vervoermiddel te nemen op een bepaald tijdstip dat vervoermiddel dan ook komt opdagen.
Ik weet zeker dat als reizigers de keus krijgen tussen
- 2x per uur een bus met de garantie dat deze komt opdagen
- 4x per uur een bus met de garantie dat deze op willekeurige momenten NIET komt opdagen
dat de keus dan snel gemaakt is.
(NEEEEEEE TffpaA, alsjeblieft geen poll hierover knutselen)
Het is niet zo dat de bus op willekeurige momenten niet komt opdagen. 's Avonds verwerkt EBS de meeste uitval al in de reisplanners en 's ochtends valt n.a.v. ziekmeldingen nog een enkele keer een bus uit.

EBS rijdt op dit moment 96% van de geplande ritten. De kans dat je bus uitvalt is dus 1 op 25. Dat is teveel, maar een bus die 4x/uur rijdt met 96% garantie is veel aantrekkelijk dan een bus die 2x/uur rijdt met 100% garantie. Ja, dan moet je soms een kwartier wachten.

Met 2x/uur of 1x/uur speelt dit nog veel sterker. Ik heb binnenkort een bezichtiging van een huis. Als een bus dan 2x/uur zou rijden, kun je een half uur eerder weg gaan. Bij 1x/uur doe je dat niet en dan wordt het helaas toch de auto.
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Viermaal per uur een bus met een redelijke zekerheid dat die rijdt is natuurlijk fijn. Maar als er eentje uitvalt, is het wel zuur dat het juist die ene is die wel aansluit op bijvoorbeeld een trein. Daar moet je best alert op zijn. En bij twemaal per uur gaat het bij EBS ook nog wel eens mis: ik zie in het weekend wel regelmatig op OVinfo dat twee ritten op lijn 1 achter elkaar uitvallen.
Beul van de blindegeleidelijn
erjeebee
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door erjeebee »

Philip schreef: do 12 sep 2024, 15:02 's Avonds verwerkt EBS de meeste uitval al in de reisplanners en 's ochtends valt n.a.v. ziekmeldingen nog een enkele keer een bus uit.
Da's mooi, maar
- Helaas plannen veel reizigers hun reizen meer dan 12 uur van tevoren en is op het moment van plannen nog niet bekend welke ritten gaan uitvallen
- Je dwingt reizigers voor elke reis een app of website te raadplegen om te checken of hun bus wel of niet rijdt. Da's irritant en als je druk bent al gauw iets dat je vergeet.

1 op 25 is best veel. Als ik dat naar mijn situatie hier vertaal betekent dat er van de 650 ritten 26 uitvallen.
We zitten momenteel rond de 5, maar in het verleden hadden we inderdaad tussen de 25 en 30 ritten uitval per dag wat voor Translink (onderdeel van transport ministerie dat verantwoordelijk is voor OV in Queensland) reden was een tijdelijke dienstregeling met minder ritten op te stellen die we met 0% uitval konden uitvoeren.
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

En dat dusdanig afschalen van de dienstregeling zodat er 0% uitval is, is dus niet gebeurd bij deze concessie.
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10198
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Niet alleen in deze concessie: in elke concessie is er dagelijks wel uitval van ritten door personeelstekort. In Almere vallen bij Keolis vandaag ook een aantal ritten per lijn uit, verspreid over de dag.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
gkw1969
Berichten: 2354
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

erjeebee schreef: vr 13 sep 2024, 01:19
Philip schreef: do 12 sep 2024, 15:02 's Avonds verwerkt EBS de meeste uitval al in de reisplanners en 's ochtends valt n.a.v. ziekmeldingen nog een enkele keer een bus uit.
Da's mooi, maar
- Helaas plannen veel reizigers hun reizen meer dan 12 uur van tevoren en is op het moment van plannen nog niet bekend welke ritten gaan uitvallen
- Je dwingt reizigers voor elke reis een app of website te raadplegen om te checken of hun bus wel of niet rijdt. Da's irritant en als je druk bent al gauw iets dat je vergeet.
Sterker nog, dankzij het afschaffen van bejaardenhuizen en het verplicht langer zelfstandig wonen van ouderen hebben we een grote groep die afhankelijk is van de bus om naar het ziekenhuis of naar de winkel te gaan die niet om kunnen gaan met smartphones. Daarnaast hebben we, zeker in de grote steden, nog een hele grote groep allochtonen van de eerste en tweede generatie die ook nog eens een keer onze taal niet machtig zijn. Verder hebben we dan nog een in universiteitssteden groepen die niet uit Nederland komen en eerst moeten weten welke app wel en niet te gebruiken in het OV. En dan kom je, zoals gisteren in mijn lijn 5, op 15 mensen die totaal niet snapten waarom de vorige bus niet was geweest en nu te laat op hun afspraak zijn.

Digitale reisinformatie is leuk, voor diegenen die er mee om kunnen gaan.

Personeelstekort was in te calculeren als werkgevers meer dan 15 jaar geleden al geluisterd hadden naar waarschuwingen over vergrijzing door vakbonden EN politici. Na 10 jaar aanbesteden konden de werkgevers gevoegelijk weten dat er nooit minder werk aangeboden zou worden in een nieuwe concessie, maar toch hielden ze al die jaren de poorten dicht voor vast personeel en zetten ze volledig in op flexibel personeel van uitzendbureaus en onderaannemers (die wel vast personeel had en goud verdienden omdat ze meer konden vragen dan een OV chauffeur in vaste dienst) . De Covid pandemie heeft die kaarten gigantische geschut waardoor veel mensen heel ander werk zijn gaan doen omdat die, bij een volgende pandemie, meer stabiliteit geven.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
VIRM
Berichten: 8292
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Milco schreef: vr 13 sep 2024, 13:31 Niet alleen in deze concessie: in elke concessie is er dagelijks wel uitval van ritten door personeelstekort. In Almere vallen bij Keolis vandaag ook een aantal ritten per lijn uit, verspreid over de dag.
Heb je wel eens gezien wat voor slagveld het bijvoorbeeld vorig jaar december was?
Rituitval kan elke vervoerder overkomen, maar als je terugleest in dit topic, had er ook best wel wat eerder aan gedaan kunnen worden.
Beul van de blindegeleidelijn
Philip
Berichten: 560
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

VIRM schreef: vr 13 sep 2024, 13:28 En dat dusdanig afschalen van de dienstregeling zodat er 0% uitval is, is dus niet gebeurd bij deze concessie.
Maar je kunt je afvragen of dat beter is. Lijn 114 is bijvoorbeeld tussen 9-12 terug naar een uurdienst, maar dat betekent voor mij concreet dat er tussen 8.24 en 12.26 geen reismogelijkheden meer zijn, omdat ik aansluit op een andere uurdienst en nu een half uur extra mag wachten. Het alternatief is omreizen, wat bijna net zoveel extra tijd kost en een stuk duurder is.

Zeker op de streeklijnen, die voor een groot deel worden gebruikt door scholieren die digitaal vaardig genoeg zijn om met 9292 om te kunnen gaan, is het de vraag of die extra afschaling niet erger is dan de kwaal. De uitval was namelijk terug naar ongeveer 1,5%. Als je dan 5% afschaalt, rijden ook veel diensten niet die wel hadden kunnen rijden.

Bij voorbaat vast communiceren dat de bus van 8.10 uur niet rijdt die nodig is om op tijd op school te kunnen komen, helpt die scholier weinig. Ja, hij kan vast om 7.40 bij de halte gaan staan, maar waarschijnlijk kiest hij dan toch voor een alternatief.
Maxim
Berichten: 302
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Maxim »

... en dat was nou precies het dilemma. Hoeveel schaal je af, passen de reizigers dan nog wel fatsoenlijk in de bus en wil je iedere dag 'dezelfde' reizigers benadelen, of is de uitval dusdanig beperkt dat het wel af en toe voor komt, maar niet altijd dezelfde reizigers treft?

Ik wil hiermee absoluut niet iets 'goed praten', alles wat gezegd wordt is óók waar (er is te weinig afgeschaald), maar het is wel een moeilijke puzzel die je ook nog eens ver vooruit moet leggen. Even een (goedgekeurde) dienstregeling en dienstenpakket maken kost toch al snel minimaal twee maanden, waarbij je een inschatting doet van ziekteverzuim, instroom, uitstroom en reizigersaantallen. Waarbij in een gebied als IJssel-Vecht het extra moeilijk is dat in de (ochtend)spits de bussen eigenlijk allemaal nodig zijn om de mensen weg te krijgen. En helaas pakt het resultaat in dit geval dan niet uit zoals je verwacht en hoopt.

Gelukkig komen er veel nieuwe collega's bij! Maar dat we als sector nog voorlopig krap zullen zitten in personeel, dat kun je wel aannemen. Welke sector niet momenteel...
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BasGeluk »

OV-bedrijven hebben het steeds over het personeelstekort wat er is. Tegelijk zijn er maar weinig OV-bedrijven die inzetten op autonome voertuigen. Eigenlijk alleen Transdev waarbij, al heel erg lang, met de autonome buslijn in Rotterdam en Capelle aan den IJssel wordt gereden. Andere vervoerders doen hier niets iets mee, in elk geval niet zichtbaar. Doordat alles zo krap wordt berekend is er geen budget voor dit soort experimenten. Eigenlijk zou een goede concessieverlener ook budget vrij moeten maken voor een soort innovatie speeltuin waarbij vervoerders dit soort experimenten op kunnen zetten. Vervoerders gaan dit niet uit zichzelf doen maar roepen alleen maar dat er zo'n tekort is aan personeel. Waardoor de vakbonden dit argument weer aangrijpen om hogere lonen te eisen. Dat is jammer om te zien.
Gr BasG
Dionysusnu
Berichten: 1993
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Dionysusnu »

Hoezo zouden de vervoerders het niet zelf doen? Dan kunnen ze bakken met geld besparen door geen chauffeurs te betalen.

Maar ehhh, kijk eens hoe de huidige autonome voertuigen ervoor staan? En dat honk is pas honk met "simpele" honk auto's. Stel je voor hoe die techniek nu met (al dan niet gelede) bussen zou moeten werken, en dan op een veilige manier op grote schaal. Bij reguliere auto's heb je nog het argument dat de gemiddelde bestuurder ook slecht rijdt, maar bij beroepschauffeurs gaat dat niet op.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Dionysusnu schreef: ma 16 sep 2024, 16:33 maar bij beroepschauffeurs gaat dat niet op.
Nou, ik zat laatst bij '75 jaar trolley' in een Solaris, die chauffeur kent de voorrangsregels niet eens (tot twee keer toe).
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BasGeluk »

Dionysusnu schreef: ma 16 sep 2024, 16:33 Hoezo zouden de vervoerders het niet zelf doen? Dan kunnen ze bakken met geld besparen door geen chauffeurs te betalen.
Een tijd geleden is er een uitvraag gedaan bij diverse vervoerders en geen enkele zei er iets mee te doen. Alleen Transdev dus. Keolis Almere of Transdev met lijn 300 zouden prachtige proeftuinen zijn. Vervoerders durven niet te innoveren en vinden het kennelijk wel makkelijk om te roepen dat ritten niet rijden door het personeelstekort waar iedereen last van heeft. En de vakbonden vinden dat wel leuk en hobbelen mee.
Gr BasG
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 864
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DPDelft »

Voor jou is het heel makkelijk om dit zo neer te zetten :N .
Vervoerders zijn uiteindelijk ook afhankelijk van vergunningen, wettelijke bepalingen over zelfrijdende voertuigen, beschikbaarheid van techniek, beschikbaarheid van mensen met kennis van zaken.

Dus ja, de focus lijkt van buiten nu vooral te liggen op het draaiende houden van de dagelijkse exploitatie. Maar dat is momenteel in veel regio's al uitdagend genoeg. Zelfrijdende voertuigen op de openbare weg is voorlopig nog een heel spannend terrein en vereist dus veel kennis en investeringen. Gezien de beperkte marges in het ov is dat laatste waarschijnlijk ook lastig.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

BasGeluk schreef: ma 16 sep 2024, 16:48 Een tijd geleden is er een uitvraag gedaan bij diverse vervoerders en geen enkele zei er iets mee te doen. Alleen Transdev dus.
Qbuzz is er inmiddels ook mee bezig.
Selivio
Berichten: 551
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Selivio »

Wat dan weer een uitvloeisel is van proeven die vorig jaar al zijn begonnen

https://www.mobiliteit.nl/ov/bus/2023/0 ... -eind-mei/
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Alleen blokkeert de verkeerswetgeving het zomaar inzetten van voertuigen zonder een bestuurder aan boord. Er moet op de openbare weg altijd fysiek een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. De Parkshuttle is een eigen afgesloten systeem en andere experimenten met zelfrijdende voertuigen zijn ook op (afgesloten) eigen terrein of met een ontheffing.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dionysusnu
Berichten: 1993
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Dionysusnu »

Er zijn, of althans waren, plannen om de parkshuttle over de openbare weg te verlengen naar de nabijgelegen waterbushalte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten