Nou ja, dat is de hele tendens met aanbestedingen: meer, meer, meer DRU. Alle opdrachtgevers geven veel punten voor het aantal DRU dat een vervoerder biedt, zonder erbij na te denken dat al die uren ook gereden moet worden.ovforens schreef: ↑do 12 sep 2024, 00:14 https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... rtaal+2024
Hier nog wat duiding vanuit de bus exploitant. Lijkt er op dat er deels onvoldoende is afgeschaald en deels te veel/te weinig bij verkeerde vestigingen.
Wat ik zelf miste in de brief van EBS is een actie om alsnog voor de periode tot aan december de rituitval tot onder de norm te brengen, door bijvoorbeeld op vestigingen met hoge uitval te zoeken naar kansen nog eea planmatig te schrappen en vervolgens binnen die vestiging een nieuw dienstenpakket te draaien waar dan vervolgens een dienst of 3 minder uit zou kunnen komen per dag.
Simpel voorbeeld(hoewel me dat niet nodig lijkt):
Huidige concessie 15 lijnen, 1-2x per uur een bus,300 chauffeurs (geen accurate getallen). Nieuwe concessie: 20 lijnen, 2-3x per uur een bus. Denk je dat dat gaat lukken met 300 chauffeurs?
Dus de opdrachtgever is ook deels schuldig aan het hele debacle, want die eist meer vervoer.
Bij de start van de aanbestedingen gingen de experts ervan uit, na ervaringen in het buitenland, dat na 2 aanbestedingsronden er voornamelijk op kwaliteit ingeschreven en beoordeeld zou worden. Maar niets is minder waar. Opdrachtgevers vragen nog steeds om kwantiteit boven kwaliteit. Dus veel DRU, met als resultaat goedkope bussen en te weinig chauffeurs.
Daarnaast zijn wij het enige land in de wereld dat het OV op deze manier aanbesteed. En pak ik alleen de kleinere landen:
Luxemburg doet grotendeels op lijnniveau
België heeft 3 hoofdvervoerders die het zelf regelen.
Nederland: volgens Europese regels (waar vervolgens geen enkel ander Europees land aan voldoet).