Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
teun

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door teun »

Die lus via Balk bestaat momenteel ook al...
En als er geen doorgaande reizigers tussen Sloten en Lemmer zijn lijkt me het verder geen probleem dat dat nou net de mindere verbinding is met deze opzet. :Y
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Niet tussen Sloten en Lemmer.
En welke lus zou er nu wel zijn volgens jou?
De 41 rijdt nu vanaf Sloten via Wijckel naar Balk (geen lus te bekennen).
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Lijn 41 rijdt nu inderdaad geen lus, maar reizigers tussen Sloten en Lemmer moeten nu ook al via Balk reizen, dus wat dat betreft wijzigt er inderdaad niets.
Qbuzz zou eventueel lijn 41 kunnen versnellen door rechtstreeks tussen Wijckel en De Vinkebuorren te rijden, naar dan verliest Balk haar rechtstreekse verbindingen met Joure en Lemmer (en dat lijkt me ook ongewenst ;) ).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Fris44

Bericht door Fris44 »

Meltrain schreef: wo 16 okt 2024, 09:51 Of ze hebben juist wel gekeken naar de behoeftes en kwamen tot de conclusie dat de huidige lijnen daar niet volledig aan voldoen? Dat is ook een mogelijkheid.
Dat zou kunnen, maar mijn eerdere opmerking over lijn 13 is hopelijk duidelijk genoeg waarom ik dat niet zoveel vertrouwen in heb.
Tldr: de lijn die richting Leeuwarden voor zo'n driekwart gebruikt wordt door NHL studenten (en de laatste kwart een mix tussen MBO studenten, VHL studenten en doorreizigers) gaat niet meer "via" (in de buurt van) het NHL rijden. Gedeelte Surhuisterveen - Drachten, waarvan men zeuren dat dit stuk te lang duurt, wordt via kleine dorpjes gestuurd waardoor die mogelijk nog langer duurt (vooral als de route in Drachten hetzelfde blijft).
Fris44 schreef: di 10 sep 2024, 22:35 Mooie waslijst aan veranderingen, al vind ik sowieso de veranderingen aan lijn 13 maar raar.
Veel mensen die ik ken die in Drachten naar school gaan vinden te lang duren, en alhoewel de nieuwe route in theorie ongeveer even lang duurt, moet je met een bus door de redelijk smalle straten van Boelenslaan en Houtigehage zien te komen, waardoor ik verwacht dat de reistijd nog wel lichtelijk omhoog gaat.
Ook zijn in mijn ervaring de meeste mensen die lijn 13 gebruiken naar Leeuwarden studenten op het NHL. Tijdens de ochtendspits zit de bus stamp vol, waarna minimaal driekwart van de bus bij halte Anemoonstraat uitstapt om naar de NHL te lopen, en maar een gedeelte van wat overblijft moet naar Firda Wilaarderburen. Bij het navragen is mij verteld is dat er mogelijk een overstap bij Tytsjerk (Swarteweisein) komt met de 62, die om die tijd waarschijnlijk ook al redelijk vol zit.
(Ook ik doe niet heel erg Zonnig :mrgreen: in dit geval, maar lijn 13 is ook de enigste lijn waarvan ik weet hoe die gebruikt wordt. We gaan het meemaken.)
Vinny

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef: wo 16 okt 2024, 18:56 Lijn 41 rijdt nu inderdaad geen lus, maar reizigers tussen Sloten en Lemmer moeten nu ook al via Balk reizen, dus wat dat betreft wijzigt er inderdaad niets.
Qbuzz zou eventueel lijn 41 kunnen versnellen door rechtstreeks tussen Wijckel en De Vinkebuorren te rijden, naar dan verliest Balk haar rechtstreekse verbindingen met Joure en Lemmer (en dat lijkt me ook ongewenst ;) ).
Volgens mij rijdt 's avonds en op zondag bus 42 niet dus dan zou het een verslechtering zijn voor doorgaande reizigers. Anders is deze andere doorkoppeling lood om oud ijzer. Voor vrijwel alle relevante relaties wijzigt alleen het nummer voor zover ik nu kan zien. Het grote voordeel zie ik overigens ook niet, maar het kan zijn dat de aansluitingen nu beter worden. Vroeger had je bij Spannenburg en hier bij Wijckel (zie SV) goede overstapmogelijkheden:
https://maps.app.goo.gl/mNptnNhNMeE6Ryab8
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jonkervoort

Bericht door Jonkervoort »

Fris44 schreef: wo 16 okt 2024, 22:36
Gedeelte Surhuisterveen - Drachten, waarvan men zeuren dat dit stuk te lang duurt, wordt via kleine dorpjes gestuurd waardoor die mogelijk nog langer duurt (vooral als de route in Drachten hetzelfde blijft).
Puur hypothetisch, maar zou het niet kunnen dat ze de 13 over de Warreboslaan naar de Houtigehage sturen, zodat de "slinger" door Surhústerfean vervangen kan worden door een eenvoudiger route? Je komt dan wel strikt genomen niet meer door Boelensloane, maar de afstand is met 800 meter niet gigantisch.
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Vinny schreef: wo 16 okt 2024, 23:54
Meltrain schreef: wo 16 okt 2024, 18:56 Lijn 41 rijdt nu inderdaad geen lus, maar reizigers tussen Sloten en Lemmer moeten nu ook al via Balk reizen, dus wat dat betreft wijzigt er inderdaad niets.
Volgens mij rijdt 's avonds en op zondag bus 42 niet dus dan zou het een verslechtering zijn voor doorgaande reizigers. Anders is deze andere doorkoppeling lood om oud ijzer. Voor vrijwel alle relevante relaties wijzigt alleen het nummer voor zover ik nu kan zien. Het grote voordeel zie ik overigens ook niet, maar het kan zijn dat de aansluitingen nu beter worden. Vroeger had je bij Spannenburg en hier bij Wijckel (zie SV) goede overstapmogelijkheden:
https://maps.app.goo.gl/mNptnNhNMeE6Ryab8
De 42 rijdt ook niet op zaterdag.
Finley1965

Bericht door Finley1965 »

Geweldig om te volgen hoe bijna iedereen aan het gissen is ,straks klopt er niks van wat er gesuggereerd word, we zullen het heel snel weten :trein:
Finley1965

Goedenmorgen Ik zie dat Arriva ook de site heeft aangepast voor Zuid-Holland-Noord , net als Friesland vragen ze daar ook geen chauffeurs meer uit,
En de stalling voor Alkmaar is bekend en er staat al een tijdelijke portocabine,fijn weekend
Frank93

Bericht door Frank93 »

Kon niet vinden of het al gemeld was, maar de stalling in Alkmaar komt direct naast die van Connexxion aan de Helderseweg.
Finley1965

Ja mooi he Frank en er staat al een keet ook hahahaha
ovVeluwe

Bericht door ovVeluwe »

Lijn 45 schreef: za 05 okt 2024, 22:28 Is er al iets bekend over welke variant van de Qliner stijl Qbuzz gaat gebruiken?
De huisstijl zal voornamelijk hetzelfde zijn als in GD, maar dan zonder de grijze band.
https://www.instagram.com/p/DBbGFmdqP78 ... xteWllb2Vn
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Dat ziet er meteen een heel stuk beter uit, nu alleen die zwarte strook onder de ramen nog weg of smaller 😇
san1999der1

Bericht door san1999der1 »

Interview LC vanochtend geplaatst

Qbuzz is vanaf 15 december verantwoordelijk voor het busvervoer in Friesland. Met hulp van onder meer kunstmatige intelligentie denkt de opvolger van Arriva nieuwe groepen passagiers aan zich te kunnen binden. Directeur Anita Schrage: ,,Eén bus per uur is geen bus.’’

Tot nu toe hielden Annemarie Zuidberg (algemeen directeur Qbuzz Nederland) en Anita Schrage (directeur Qbuzz Friesland) de boot af voor een interview. Terwijl toch al ruim een jaar bekend is dat Qbuzz de komende tien jaar, vanaf 15 december, de nieuwe busvervoerder wordt in Friesland.

De verklaring voor die terughoudendheid is dat de nieuwe concessie nog onder de rechter was. Arriva, de huidige vervoerder, had zo zijn vraagtekens bij het besluit van de provincie Fryslân om het busvervoer te gunnen aan Qbuzz.
Laatst gewijzigd door Tom024 op za 26 okt 2024, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort ivm copyright
leeuwardenbus

Bericht door leeuwardenbus »

Een nieuwe busvervoerder betekent nieuwe buslijnen, hoewel een deel ook niet verandert. Alle kernen met een vaste ov-verbinding blijven deze houden. Hieronder de belangrijkste veranderingen:

Qliner 355 nieuw. Van Bolsward naar Leeuwarden, via Wommels. Wordt gekoppeld aan de bestaande bestaande lijn 192 tot doorgaande Qliner naar Dokkum-Bolsward.
Qliner 380 nieuw. Van Drachten naar Assen.
Qliner 390 nieuw. Van Heerenveen naar Makkum via Sneek en Bolsward.
Qliner 315. Van Emmeloord naar Groningen. Bussen rijden ook in avond en weekend.
Stadsdienst Leeuwarden. Bussen rijden ’s avonds en zondagmiddag elk half uur.
Lemmer-Sneek via Spannenburg. Bus rijdt voortaan via halte Heeg industrieterrein en zeven dagen per week tot ’s avonds laat.
Kortere reistijden in Zuidwest-Friesland door andere routes en kortere overstaptijden.
Lijn 70 Minnertsga-Leeuwarden via Sint Annaparochie. Bus rijdt in de spits elk kwartier.
Enkele kernen zoals Wierum en Ljussens krijgen weer een vaste busverbinding.
Op sommige lijnen (zoals lijn 95 tussen Leeuwarden en Heerenveen via Terherne en Joure) keert de bus ook op zaterdag weer terug.
Verbinding Oosterwolde-Heerenveen. Bus rijdt ook ’s avonds en in het weekend als doorgaande lijn.

Bron : Leeuwarder Courant
leeuwardenbus

Bericht door leeuwardenbus »

Qbuzz heeft gekozen voor een bijna volledig nieuwe vloot dieselbussen. Deze staan al klaar in een fabriek in Tsjechië van Iveco, evenals Qbuzz een Italiaans bedrijf. Ze zullen binnenkort afreizen naar de stallingen in Friesland. Nu al is duidelijk dat deze bussen uiterlijk in 2030 verkocht worden aan partijen in Oost-Europa. ,,Dit is voor ons in alle opzichten de beste keuze”, benadrukt Zuidberg.
ffk27

Bericht door ffk27 »

Bijzonder dat lijn 42 via Heeg Industrieterrein gaat rijden. Zou dit betekenen dat lijn 46 komt te vervallen en dat lijn 42 via IJlst gaat rijden?

Afbeelding
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Haha de 42 via IJlst en Heeg.
De wegeninfrastructuur is smalle weg met veel drempels.
De omweg voor reizigers van deze lijn gaat mensen wegjagen die vanuit Lemmer / Spannenburg naar Sneek willen.
Heeg wordt niet echt bediend via die route.
Grote verslechtering als 46 komt te vervallen m'n voor Oudega en omgeving.
Anderzam

Bericht door Anderzam »

In het afbeeldinkje van het lijnenpakket per vestiging komt lijn 46 dan wel weer voor, gereden vanuit Bolsward en Lemmer en optioneel vanuit Heerenveen en Harlingen (waarschijnlijk gekoppeld aan de 44). Nu hopen dat dat dezelfde lijn 46 is als nu...
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
Kampeerder

Bericht door Kampeerder »

Lijn 46 blijft gewoon rijden, en rijdt zelfs een uur langer door in de avond.

De route van lijn 42 over IJlst is prima te doen, ik heb hem zelf meermaals gereden met een bus. Reistijd is vergelijkbaar en de weg vanaf Heeg richting Nijesyl heeft weliswaar veel drempels, maar dat is tegenwoordig helaas geen raar fenomeen. De route van lijn 20 bij Beetsterzwaag is vele malen erger, met vergelijkbare of zelfs hogere drempels en veel bomen dicht op de weg, waardoor het passeren van andere voertuigen daar een grotere uitdaging is.

Lijn 42 rijdt op een afstandje langs Heeg, gemiddeld zo'n 1,5 km lopen/fietsen vanuit het dorp. Reizigers krijgen daardoor de keuze om of in het dorp in lijn 46 te stappen, met goede ontsluiting maar alleen doordeweeks 1x/uur, of een stukje fietsen naar een halte waar 2x/uur een bus komt in twee richtingen, en ook in de avond en weekend nog elk uur een bus.

Het enige nadeel is dat er geen rechtstreekse verbinding meer is vanuit Lemmer naar Sneek centrum/Frieswijkstraat. Dit moet voortaan met overstap op lijn 44/45/46. Lijn 47 zal verdwijnen en lijn 41 rijdt voortaan door naar Lemmer. Lijn 44 rijdt vanaf Sondel door naar Wijckel en dan via Balk naar Sneek, waarbij in Wijckel een overstap wordt geboden tussen 44 Sondel/Bolsward en 41 Heerenveen. Lijn 44 gaat dan in Sneek op de treinknoop zitten. Verder zullen lijn 41, 42 en 44 overdag 2x/uur gaan rijden voor zover ik weet.
ffk27

Bericht door ffk27 »

Zonnig schreef: za 26 okt 2024, 13:03 Haha de 42 via IJlst en Heeg.
De wegeninfrastructuur is smalle weg met veel drempels.
De omweg voor reizigers van deze lijn gaat mensen wegjagen die vanuit Lemmer / Spannenburg naar Sneek willen.
Heeg wordt niet echt bediend via die route.
Grote verslechtering als 46 komt te vervallen m'n voor Oudega en omgeving.
Hoe kom je erbij dat de weginfrastructuur ontoereikend zou zijn: vrijwel het hele stuk is een 60-80-weg met een fietspad ernaast. Hooguit het stuk door Nijezijl is aan de smalle kant. Hoe de routes gaan lopen blijft natuurlijk speculeren maar om Hommerts - Heeg - Hommers aan de route toe te voegen, kan gerekend worden met een verlenging van >5 minuten. Wel acht ik dit laatst genoemde waarschijnlijker, aangezien er nog een aantal scholen in het zuiden van Sneek zitten. Ik meen mij echter wel te herinneren dat er plannen zijn om de binnenstad van Sneek autoluw te maken.

Verder wil ik graag delen dat ik in het verleden een frequente reiziger van de lijnen 44, 45, 47 en 99 was. Ik ben geen OV-fanaat, dus mijn excuus alvast dat ik het jargon niet altijd goed gebruik.
De concessieovergang van Connection naar Arriva heb ik ook meegemaakt en dit was destijds een ramp voor mijn dorp: de rechtstreekse verbinding met Lemmer verviel. Het OV is daarna (in de Zuidwesthoek) flink in verval geraakt. Wat de Zuidwesthoek nog complexer maakt is de spoorlijn Sneek - Stavoren, wat waarschijnlijk de meest onrendabele treindienst van Nederland is, met stations die ver buiten de kernen liggen.
Momenteel maak ik al jaren geen gebruik meer van het busvervoer maar als ik toevallig een bus zie rondrijden is deze in veel gevallen leeg; buiten de schooltijden is het busvervoer dusdanig onderbezet dat het even zo goed gratis gemaakt kan worden. Datzelfde geldt voor de trein Stavoren - Sneek, waar ik af en toe zelfs de enige passagier was.
Vinny

Bericht door Vinny »

De OV-bereikbaarheid van Heeg gaat wel spectaculair vooruit als dit zo wordt ingevoerd.
Hoe kom je erbij dat de weginfrastructuur ontoereikend zou zijn: vrijwel het hele stuk is een 60-80-weg met een fietspad ernaast. Hooguit het stuk door Nijezijl is aan de smalle kant. Hoe de routes gaan lopen blijft natuurlijk speculeren maar om Hommerts - Heeg - Hommers aan de route toe te voegen, kan gerekend worden met een verlenging van >5 minuten. Wel acht ik dit laatst genoemde waarschijnlijker, aangezien er nog een aantal scholen in het zuiden van Sneek zitten. Ik meen mij echter wel te herinneren dat er plannen zijn om de binnenstad van Sneek autoluw te maken.
Hier kun je niet zomaar grote bussen heen sturen lijkt me:
https://maps.app.goo.gl/rKxEU419irdXajZ8A

Helaas is er geen rondweg bij Nijesyl.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Zonnig

Bericht door Zonnig »

In Nijesyl kunnen 2 auto's elkaar amper passeren.
Een grote 12 m bus gaat zeker niet passen (hooguit een 8-pers busje). Alleen is dat in de schoolspits verre van voldoende.
Nijesyl en Heeg kunnen 2 bussen / vrachtwagens elkaar niet passeren zonder dat 1 van de 2 de berm kapot rijdt.
Een grrot tansportbedrijf uit Heeg rijdt niet voor niets via de Hommerts en Jutrijp.
Verder zitten er 2 bruggn in de route waarvan er 1 gekoppeld aan de spoorbrug.

Nijesyl zal zeker in verzet komen tegen een grote bus.

Sneek wel autoluw niet busluw.
Kampeerder

Bericht door Kampeerder »

Vinny schreef: za 26 okt 2024, 15:59 Hier kun je niet zomaar grote bussen heen sturen lijkt me:
https://maps.app.goo.gl/rKxEU419irdXajZ8A
Zoals ik al zei ben ik er meermaals met een bus (12m) doorheen gereden. Op het stukje streetview dat jij stuurt, is ruimte zat en kunnen twee bussen elkaar ook passeren als eentje even de stoep op gaat. Alleen in de bocht verderop is het wat krapjes. Sowieso zullen de bussen elkaar volgens dienstregeling niet tegenkomen in Nijesyl, maar bij Heeg/Hommerts. Dan moet de vertraging van een bus wel erg groot zijn wil je elkaar precies in Nijesyl treffen.

Verder herinner ik jullie er graag aan dat we ook al jaren met grote bussen door Ingelum rijden, die elkaar volgens dienstregeling precies in het dorp tegenkomen. Dat past niet, en dus roepen chauffeurs elkaar meestal via kort verkeer even op en blijft een van de bussen buiten het dorp wachten. Als we met de bus door Ingelum kunnen, dan kan alles :mrgreen:
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Er komt daar geen regulier OV.
Vakwagens zorgen daar al voor grote stagnatie van het verkeer.
Het transportbedrijf uit Heeg rijdt niet voor niets niet via Nijesyl.
Plaats reactie