Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
tjoektjoek schreef: ↑di 27 mei 2025, 13:50
Het wordt er in ieder geval beter op als de huidige staatsondernemingen niet frequenter of nieuwe verbindingen gaan rijden.
Zolang tickets voor de ene maatschappij bij vertraging niet bij de andere maatschappij geldig zijn, heb ik liever 1 maatschappij per traject. Niets vervelender dan een trein naar je bestemming te moeten laten schieten omdat je ticket er niet geldig is.
Wat is het verschil met het vliegtuig?
Als je bv Ams - Ber vliegt met EasyJet (als je dat al zou willen) en die vlucht valt uit of is vertraagd dan mag je ook niet met KLM mee.
De kans op gemiste overstappen is met het vliegtuig een stuk kleiner dan met de trein. Je vliegt bijna altijd direct of met een enkele overstap. Een beetje treinreis heeft al snel 2 of meer overstappen. Het is ook een stuk eenvoudiger is om een vliegtuig later te laten vertrekken om vertraagde overstappers mee te kunnen nemen. Andere vliegtuigen hebben namelijk geen last van jouw vertraging, zoals dat bij treinen wel het geval is.
Het grootste verschil is echter de manier waarom de trein gebruikt wordt. Ook in lange-afstandstreinen zie je veel mensen die in 1 dag heen en weer gaan, zeker als ze maar een deel van de route afleggen. Dat zijn mensen die hun treinrit om de rest van hun dag heen plannen en dus een flexticket kopen om altijd de eerstvolgende trein te kunnen pakken. Vluchten gaan sowieso al een stuk minder vaak, en duren langer dan de gemiddelde treinreis. De kans dat mensen direct na hun vlucht dus nog andere plannen hebben is dus stukken lager. Vliegmaatschappijen bieden dan ook geen flextickets aan, omdat dat als concept niet logisch is.
verfmeer schreef: ↑di 27 mei 2025, 15:36
Zolang tickets voor de ene maatschappij bij vertraging niet bij de andere maatschappij geldig zijn, heb ik liever 1 maatschappij per traject. Niets vervelender dan een trein naar je bestemming te moeten laten schieten omdat je ticket er niet geldig is.
Wat is het verschil met het vliegtuig?
Als je bv Ams - Ber vliegt met EasyJet (als je dat al zou willen) en die vlucht valt uit of is vertraagd dan mag je ook niet met KLM mee.
Dat laatste is niet per se waar. Als de oorspronkelijke vervoerder binnen afzienbare tijd geen alternatief kan bieden, dan moeten ze ook vluchten van andere maatschappijen in overweging nemen (al verzwijgen ze dat soms). En dat geldt overigens in beperkte mate bij de spoorwegen ook.
Nu is het in de luchtvaart eenvoudiger om mensen automatisch om te boeken. Omdat er altijd wordt ingecheckt weet je ook precies waar alle reizigers zich bevinden. Met treinreizen is dat niet zo. Je weet niet altijd zeker of een klant een overstap heeft gehaald of onderweg ergens is uitgestapt. Daarnaast zijn er ook flex tickets die ook geldig zijn op andere treinen op de gekozen route.
en-es schreef: ↑vr 30 mei 2025, 08:12
Maar dan wordt je overgeboekt op een andere vlucht. Je hoeft niet zelf in de app te kijken en een nieuwe reservering betalen.
Dat laatste hoeft niet per se. Je kan kosteloos een nieuwe zitplaatsreservering krijgen bij de ticketbalie of bij de klantenservice van de maatschappij waar je het ticket hebt gekocht (in het geval van Duitsland).
ICE11 schreef: ↑vr 30 mei 2025, 09:01
En urenlang op een luchthaven te staan niksen is dan ook duidelijk aangenamer dan op sommige treinstations!
Dat hangt er ook maar net vanaf waar je bent… Als je weet dat je 2 uur te doden hebt, kun je bij veel treinstations gewoon even de stad in lopen en desnoods bij een leuk cafeetje een niet-overpriced drankje drinken. Succes daarmee op het vliegveld, als je al bij de drukke gate bent met al die oncomfortabele stoelen.