Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13675
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Hainje »

ThatPCDude schreef: do 12 jun 2025, 16:40 Toen we in ZHN nog arriva hadden, was het net zoals gkw1969 zegt. Bussen komen overdag binnen op omloop x en worden ergens op een mooi plekje in de stalling neergezet. De late diensten hebben vervolgens vrije keuze en rijden met diezelfde bus uit op omloop y. Gezien er geen gezeur was met de actieradius van de bussen (lees: dieselbussen) kon dat makkelijk.
Sinds dat we overgegaan zijn door Qbuzz is het veel meer gereguleerd. We hebben nu uitrijchauffeurs zitten van half 5 's ochtends tot 1 uur 's nachts (verspreid in drie shifts uiteraard) die ervoor zorgen dat een bus die 's ochtends weggaat in omloop X ook de hele dag in omloop X blijft. Wel kan het voorkomen dat de bus 's ochtends een korte omloop X rijdt, terugkomt op de garage en 's middags nog een korte omloop Y erbij rijdt.
Zo gaat het er in Tilburg ook aan toe tegenwoordig met de elektrische wagens, het zal dus niet zozeer een Qbuzz-ding zijn.
Wel is onze uitrijchauffeur (explo) rond een uur of 9 osso naar huis. Die ene streekwagen (diesel) welke na die tijd nog uitrijdt zet de tankploeg klaar.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1269
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door ThatPCDude »

De explo ging bij ons eerst ook om 21:00 al naar huis, maar dat hebben ze opgerekt omdat het op de stallingen te rommelig werd - vooral op Noordwijk, daar is geen wagenwasser.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

https://www.destentor.nl/brummen/deze-b ... ~af878839/

Ik zag dit bericht voorbij komen en hoewel het ook iets voor het ANF topic is, wellicht interessant hoe zoiets verbeterd kan worden in de toekomst. Persoonlijk vind ik lange lijnvoeringen zoals lijn 43 een goed idee om doorgaande reizen zo makkelijk mogelijk te maken maar het kan ook voor risico's zorgen. Er wordt in het artikel vooral gesproken over rituitval maar punctualiteit is wat mij betreft ook wel een dingetje. Ik zou als reiziger zeker niet op lijn 43 vertrouwen als je een afspraak hebt. Helaas heeft EBS spitslijn 109 Eerbeek-Apeldoorn de nek omgedraaid waardoor er effectief slechts een onbetrouwbare halfuursdienst lijn 43 overblijft van/naar Eerbeek.

Opknippen van lijn 43 in Dieren zou een mogelijkheid zijn om de punctualiteit te verbeteren. Lijn 43 is vaak gekoppeld aan 302/232 waardoor files op de A50 uitwerking hebben op lijn 43 waardoor reizigers vanuit Dieren naar Eerbeek of Eerbeek naar Apeldoorn geregeld minimaal +30 of +60 aan hun broek krijgen. Als geregeld wordt dat de bus Arnhem-Dieren en Dieren-Apeldoorn in Dieren op het station aansluiting op elkaar geven heb je in ieder geval de punctualiteitsrisico's gemitigeerd en kan je makkelijk overstappen om verder te reizen. Relatief veel doorgaande reizigers over het station heen in Dieren zijn er toch niet dus wellicht iets voor de toekomst om over na te denken.
Roeland
Berichten: 2449
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Roeland »

Ik zou zeggen: knippen in Dieren lost toch niets op, als de oorzaak van de vertragingen op de 302/232 ligt?
gkw1969
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

Laten we het even in perspectief zetten: onbetrouwbaar? Valt nog wel mee, het aantal ritten dat is uitgevallen zijn er 21 op 30 dagen, dat is minder dan 1 rit per dag.
Momenteel zit er wel veel vertraging op deze lijn die o.a. wordt veroorzaakt door de drukt op de A50 en de afsluiting van de Velperweg in Arnhem, waardoor er veel meer verkeer via de IJssellaan en Waterstraat in Velp rijdt. Tel daarbij op dat we het moeten doen met oude meuk die op zijn laatste wielen rijdt dan vind ik een rituitval van 0,65 per dag echt acceptabel. Zeker als je dat vergelijkt dat EBS het nog steeds niet voor elkaar krijgt voldoende personeel in te zetten. De rituitval op de rest van de Veluwe is vele malen groter.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Philip
Berichten: 571
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Philip »

De rituitval op lijn 43 is juist hoger dan op de rest van de Veluwe.
Pagina 6 van dit document geeft een rituitval van +/- 1%
https://stateninformatie.flevoland.nl/D ... i-2025.PDF

@gkw1969: ik snap niet helemaal waar jouw negatieve houding tegenover EBS op de Veluwe vandaan komt. Na een heel moeizame aanloop gaat het sinds +/- een jaar prima. Zie ook deze voortgangsrapportage over Q4 2024, met nog iets lagere uitvalpercentages.

https://stateninformatie.flevoland.nl/D ... i-2025.PDF

Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat het in Veluwe-Zuid niet prima gaat. Het is wel wachten op een nieuwe concessie. Sinds 2020 is de dienstregeling behoorlijk versoberd, terwijl EBS juist diverse verbeteringen heeft doorgevoerd, die de verslechteringen compenseren.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Lijn 43 is erg vertragingsgevoelig en dat zou je willen verminderen om de algehele betrouwbaarheid te verbeteren. Opknippen is een van de mogelijkheden om het beter beheersbaar te maken. s Avonds en in het weekend zou wel doorgaand gereden kunnen worden. Reizigers vinden het in ieder geval nu onbetrouwbaar anders zouden ze er niet mee naar de pers stappen als het zo geweldig zou zijn.

Hermes kan er ook genoeg aan doen als ze zouden willen;
- Reservebussen achter de hand houden. Ja, kost geld. Maar dan moeten ze daarom vragen bij de politiek en daar heb ik ze nog niet over gehoord de afgelopen 2,5 jaar.
- Keertijden vergroten. Nu vaak twee minuten keertijd in de spits in Apeldoorn of Arnhem. Vertraging van voorgaande rit werkt dan gelijk door. Financieel idem maar eigen keuze.

- Vervoerskundige, langetermijnoplossing is frequentieverhoging. Vertraging of rituitval maakt dan minder uit. Rij extra ritten lijn 43 Apeldoorn-Eerbeek v.v. en laat het gedrocht van EBS lijn 619 vervallen en die DRU's overhevelen naar versterking lijn 43.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9538
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Maar waarom wordt er zo moeilijk gedaan met het willen opknippen van lijn 43, als de lijnen waaraan deze gekoppeld zit de bron van de meeste vertragingen zijn? Ik krijg niet de indruk dat de koppeling aan lijnen 302 en 231 voorziet in een waardevolle overstap, gezien de overlap met lijn 302 tot Beekbergen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MichOV
Berichten: 508
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

Misschien een rare gedachtengang maar kan men niet beter lijn 43 aanpassen naar Arnhem-Dieren v.v. (zoals vroeger die lijn was met die overigens toen in het prachtige arnhems blauw werd gereden) in ere herstellen en een lijnbus van Apeldoorn-Dieren v.v. nemen of maakt dit qua tijdswinst/verlies geen verschil?
gkw1969
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

Nogmaals, het is minder dan 1 rit per dag, de mensen doen net of de helft van de ritten niet rijdt en de andere helft vertraagd is.
Opknippen is alleen zinvol als je 100% aansluiting kunt garanderen op Dieren Station. En met opknippen zadel je juist de mensen uit Eerbeek op met nog minder betrouwbaarheid richting Arnhem. Daar waar ze nu al over klagen.

En ik ben niet negatief over EBS, maar als je soms maar 1x per uur een stasbus hebt in Apeldoorn terwijl die 2x hoort te rijden dan vervallen er toch ritten.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
MichOV
Berichten: 508
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

Inmiddels is sinds afgelopen maandag de laatste van de 6 VDL's (1233) uit Brabant op de Veluwe zijn ritten gaan rijden. Neem aan dat het wagenpark rest van het jaar blijft zoals het is of komen er nog andere wisselingen?
Michael
Berichten: 12102
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Michael »

ThatPCDude schreef: do 12 jun 2025, 16:40 Toen we in ZHN nog arriva hadden, was het net zoals gkw1969 zegt. Bussen komen overdag binnen op omloop x en worden ergens op een mooi plekje in de stalling neergezet. De late diensten hebben vervolgens vrije keuze en rijden met diezelfde bus uit op omloop y. Gezien er geen gezeur was met de actieradius van de bussen (lees: dieselbussen) kon dat makkelijk.
Sinds dat we overgegaan zijn door Qbuzz is het veel meer gereguleerd. We hebben nu uitrijchauffeurs zitten van half 5 's ochtends tot 1 uur 's nachts (verspreid in drie shifts uiteraard) die ervoor zorgen dat een bus die 's ochtends weggaat in omloop X ook de hele dag in omloop X blijft. Wel kan het voorkomen dat de bus 's ochtends een korte omloop X rijdt, terugkomt op de garage en 's middags nog een korte omloop Y erbij rijdt.
In Breda komt er op de nieuwe stalling een DMS( Depot management systeem) Als je begint staat er op een scherm in de kantine welke bus je mee moet nemen en op welke baan die staat. Bij het binnenrijden van de stalling krijg je op een scherm te zien op welke baan je jouw bus moet parkeren. Mocht het het geval zijn dat een bus niet voldoende is geladen deelt het systeem automatisch een andere bus in op jouw omloop. En wat ik begrepen heb geeft het systeem ook een melding als een bus niet gestekkerd is als die geparkeerd staat of door een storing niet geladen word.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Dat beloofde Keolis ook met IJssel-Vecht. Alles zou geautomatiseerd gaan. Als chauffeur kreeg je bij het in dienst melden te zien welke bus je moest meenemen, achteraf kreeg je te zien waar je de bus moest stallen. De verkeersleiding kreeg automatisch een berichtje als een bus de omloop niet uit kon rijden en dus gewisseld moest worden etc. Leek heel efficiënt. Uiteindelijk is dat tijdens de twee jaar IJssel-Vecht bij Keolis nooit uitgerold en nu bij EBS geloof ik ook niet. Daarom zitten er sinds er elektrische bussen zijn gaan rijden in IJssel-Vecht de hele dag door chauffeurs op de stallingen die coördineren welke bussen er meegenomen mogen worden, waar ze neergezet moeten worden etc. Dat was niet nodig toen er gewoon met diesel gereden werd. Kost extra inzet van chauffeurs die je beter op de weg kunt gebruiken dan op de stalling. Maar dat is dus IJssel-Vecht en geen Veluwe Zuid.

Maar ook bij Veluwe-Zuid moet je gewoon de bus van de stalling meenemen 's middags met jouw omloop erop, je mag zonder overleg met ROV of MER zeker niet zomaar een willekeurige bus meenemen.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1269
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door ThatPCDude »

Exact hetzelfde zou ook het geval zijn geweest in ZHN, ware het niet dat de proef in Groningen met dat systeem dermate slecht was verlopen dat ze het hele project stopgezet hebben.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
dennistd
Berichten: 5714
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door dennistd »

Michael schreef: do 19 jun 2025, 11:09 In Breda komt er op de nieuwe stalling een DMS( Depot management systeem) Als je begint staat er op een scherm in de kantine welke bus je mee moet nemen en op welke baan die staat. Bij het binnenrijden van de stalling krijg je op een scherm te zien op welke baan je jouw bus moet parkeren. Mocht het het geval zijn dat een bus niet voldoende is geladen deelt het systeem automatisch een andere bus in op jouw omloop. En wat ik begrepen heb geeft het systeem ook een melding als een bus niet gestekkerd is als die geparkeerd staat of door een storing niet geladen word.
Ik heb daar nogal mijn twijfels bij zullen we maar zeggen.... :lol:
RommeldeBommel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 00:55

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door RommeldeBommel »

Iemand enig idee of stalling Ede aanblijft in 2026?

Hoeveel chauffeurs rijden er en voor mij vooral ... is er een ingang om over te stappen naar Ede? Ben even aan het oriënteren omdat ik in die regio kom te wonen.
gkw1969
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

De stalling Ede gaat in 2026 wel verhuizen, het is nog niet bekend waar naar toe, maar blijft binnen Ede.
Hoeveel personeel er werkt weet ik zo niet.
Als je al binnen Transdev werkt kun je altijd overplaatsing aanvragen naar Veluwe Zuid. Ede, Apeldoorn of Wageningen. Afhankelijk waar je komt te wonen is zelfs Arnhem nog een optie.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Heel_Holland_Spot
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Heeft Arnhem chauffeurs uit Veluwe-Zuid? Staan er dan 's nachts ook RRReis-bussen op de stalling?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
gkw1969
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

Nee, Arnhem is Breng. Maar beide concessies worden door Hermes gereden en binnen de Transdev "familie" is overplaatsing heel simpel geregeld, zeker als je in het gebied gaat wonen.
en als hij ergens tussen Ede en Arnhem komt te wonen dan is Arnhem ook altijd een optie als Ede geen plek heeft.
Hij moet gewoon via zijn leidinggevende aangeven dat hij gaat verhuizen en of er overplaatsing mogelijk is. Vaak is dat intern gewoon mogelijk.

Er is bij ons onlangs iemand komen te rijden die altijd in Eindhoven reed, maar verhuist is naar de omgeving Arnhem.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
RommeldeBommel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 00:55

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door RommeldeBommel »

Thx voor de reactie.

Ik ben bezig met bezichtigingen van woningen dus duurt nog even maar heb al wel de vraag open staan bij leidinggevende. Ik zit nu concessie G&V stallingen Hilversum/ Huizen.
gkw1969
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

Ooh dan is overplaatsing sowieso geen probleem.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Heel_Holland_Spot
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Beide Volvo-bussen hebben al negen dagen niet gereden. Dit is dus rond de instroom van de Citea's uit Zuidoost-Brabant. Is dit toeval of het einde van de Volvo's op de Veluwe? Qua aantal zou het niet kloppen, omdat er 6 Citea's zijn gekomen en 6 Crossways zijn vertrokken.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Nickipedia »

De 5737 en 5738 stonden voor het weekend allebei bij Harbers in Apeldoorn
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
RommeldeBommel
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 00:55

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door RommeldeBommel »

Het is niet helemaal duidelijk...

Stalling Ede is een grote stalling. Maar het gerucht gaat dat ze deze stalling op termijn willen sluiten.

Is er iemand die hier wat meer mss duidelijkheid over heeft?
gkw1969
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

Stalling Ede wordt gehuurd door Keolis en onder gehuurd door Hermes. Omdat Keolis straks meer bussen gaat stallen in Ede is er geen plek meer voor Hermes. Hermes moet daarom verhuizen. Keolis blijft aan de Frankeneng zitten.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: drooge, Gamma en 7 gasten