Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Welke vier stadslijnen zouden dit zijn? Qua huidige nummers en routes denk ik sowieso lijn 9 en 11. Lijn 4 kan als de bovenleiding op de rotonde Huissensestraat/Sint Gangulphusplein wordt aangepast. De 8, 10 en 12 zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren.

Dus Schaarsbergen en Vredenburg lijken mij trolleys te krijgen, ook Het Duifje - Kronenburg (door naar Station Zuid/Schuytgraaf?) zou kunnen en verder nog een wijk/stadsdeel?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Kopri »

Wat ik eigenlijk heel bijzonder vind is dat er 3 routes komen met dubbelgelede bussen. Eindelijk een tweede gebied met dubbelgelede bussen naast Utrecht Binnen. *bus*
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40675
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Daniel »

Sergej1969 schreef: di 01 jul 2025, 16:59 Nu dat de Transdev de concessie heeft gewonnen verwacht ik dat het trolley materieel dat er offertes ingediend zullen worden bij Solaris Skoda en heel misschien HESS van de nieuwste generatie.
Zou er een hint in de genoemde lengte zitten... De langste Solaris Trollino is 24 meter, de HESS LighTram is er wel in 25 meter.
(Overigens zullen die offertes al wel aangevraagd zijn voor de bieding)
ITF schreef: di 01 jul 2025, 16:55 . Er wordt zelfs gesproken over een trolleylijn tussen de HAN en Heijendaal, oftewel een trolleybuslijn vanaf de campus in Presikhaaf helemaal naar Heijendaal :shock:
Er staat een komma tussen in het persbericht, dus niet één lijn maar twee ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Heel_Holland_Spot
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Dat vind ik ook heel gaaf! Ik had het van Nijmegen op zich wel verwacht. Ede - Wageningen was wel een verrassing, maar in Arnhem had ik het écht niet verwacht.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
sirvinniei
Berichten: 3780
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door sirvinniei »

Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Ik heb geen onderschrift
Dionysusnu
Berichten: 2103
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: di 01 jul 2025, 17:10
ITF schreef: di 01 jul 2025, 16:55 . Er wordt zelfs gesproken over een trolleylijn tussen de HAN en Heijendaal, oftewel een trolleybuslijn vanaf de campus in Presikhaaf helemaal naar Heijendaal :shock:
Er staat een komma tussen in het persbericht, dus niet één lijn maar twee ;)
Maar even verderop staat:
Bij Elst en Nijmegen gaat het om een lijn onder de merknaam comfortRRReis die wordt uitgevoerd met nieuwe trolleybussen en die ook de campussen Heijendaal en HAN verbindt.
Wat wel een doorgaande lijn impliceert ;)
Dionysusnu
Berichten: 2103
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Dionysusnu »

sirvinniei schreef: di 01 jul 2025, 17:13 Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Althans, de term die gebruikt wordt is "OV". Misschien dat ze dingen als HalteTaxiRRReis ook tot die bereikbaarheid rekenen?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6313
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door fogeltje »

Mooi, die Keolisbroelie hoef niemand in Nijmegen. *bus*
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5849
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef: di 01 jul 2025, 17:10
Sergej1969 schreef: di 01 jul 2025, 16:59 Nu dat de Transdev de concessie heeft gewonnen verwacht ik dat het trolley materieel dat er offertes ingediend zullen worden bij Solaris Skoda en heel misschien HESS van de nieuwste generatie.
Zou er een hint in de genoemde lengte zitten... De langste Solaris Trollino is 24 meter, de HESS LighTram is er wel in 25 meter.
(Overigens zullen die offertes al wel aangevraagd zijn voor de bieding)
Aan de andere kant hebben ze recent bij Solaris dubbelgeleed besteld voor Utrecht. En de lengte van de Urbino 24 is afgerond ook 25 meter. :p

Is het al bekend of de dubbelgelede lijn naar HAN een trolley wordt?
gkw1969
Berichten: 2412
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Bij Elst en Nijmegen gaat het om een lijn onder de merknaam comfortRRReis die wordt uitgevoerd met nieuwe trolleybussen en die ook de campussen Heijendaal en HAN verbindt.
Yep. Trolley naar Heijendaal
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Heel_Holland_Spot
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Maar komt er dan ook bovenleiding voor lijn 10 en lijn 331?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door The Greyhound »

sirvinniei schreef: di 01 jul 2025, 17:13 Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Prima oplossing om vervoersarmoede te voorkomen. Uiteraard kan dat in de rustige uren op afroep. Arriva had een dergelijke systeem in de Alblasserwaard. Werkte prima. Zou eigenlijk verplicht onderdeel moeten zijn in iedere concessie.
gkw1969
Berichten: 2412
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Heel_Holland_Spot schreef: di 01 jul 2025, 17:50 Maar komt er dan ook bovenleiding voor lijn 10 en lijn 331?
De lijn HAN-Heijendaal is dus de 331, dus ik verwacht bovenleiding van Nijmegen CS naar Heijendaal.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Nitein-Repart
Berichten: 4177
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Nitein-Repart »

sirvinniei schreef: di 01 jul 2025, 17:13 Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Ik hoop dat de vaste bus voor Tolkamer-Lobith 's avonds en op zondag weer terugkomt, eventueel enkel Zevenaar Ziekenhuis-Tolkamer waarbij er in Zevenaar aansluiting is op de trein. Zevenaar-Tolkamer kan met een uursdienst in één omloop gedaan worden.
-
Heel_Holland_Spot
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

In het persbericht van de provincie staat wel dat 's avonds en op zondag er bussen tussen Zevenaar en Tolkamer gaan rijden.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Wageningen1998
Berichten: 1049
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Wageningen1998 »

Als ik het persbericht zo lees komt er geen nieuwe trolleyinfrastructuur bij. Ik vermoed dat de nieuwe trolley 2.1 bussen in Arnhem deels aan de bestaande leiding gaan rijden en daarna op de accu verder gaan. Met het verbeterde accupakket zullen waarschijnlijk kernen als Nijmegen ook bereikt kunnen worden.
Wageningen1998
Berichten: 1049
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Wageningen1998 »

Niet vergeten dat trolleybovenleiding aanleggen erg kostbaar is.

Ik denk dat we de nieuwe trolleybussen vooral als E-bus rond zullen zien rijden met de trolleypoten op het dak (behalve op routes waar nu al trolleybovenleiding aanwezig is).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door The Greyhound »

Laad infrastructuur is ook erg kostbaar. Die heb je bij trolleybus 2.0 veel minder nodig. Die is er immers al via de bovenleiding.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6313
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door fogeltje »

gkw1969 schreef: di 01 jul 2025, 17:54
Heel_Holland_Spot schreef: di 01 jul 2025, 17:50 Maar komt er dan ook bovenleiding voor lijn 10 en lijn 331?
De lijn HAN-Heijendaal is dus de 331, dus ik verwacht bovenleiding van Nijmegen CS naar Heijendaal.
Wordt Weezen/Aldenhof - Centrum dan weer verstadsbust?
"Een touringcar is geen bus"
JothamvW
Berichten: 1306
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door JothamvW »

Ik zou dan eerder koppeling aan de 300 verwachten.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40675
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef: di 01 jul 2025, 20:27 Laad infrastructuur is ook erg kostbaar. Die heb je bij trolleybus 2.0 veel minder nodig. Die is er immers al via de bovenleiding.
Trolleybussen kan je overigens ook gewoon via opportunity charging op een eindpunt laden, zie dit voorbeeld uit St. Gallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Heel_Holland_Spot
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

JothamvW schreef: di 01 jul 2025, 20:46 Ik zou dan eerder koppeling aan de 300 verwachten.
Dat lijkt me niet eerder werd al gezegd dat ze de 331 naar Heijndaal wilden sturen en het deel naar Weezenhof en Aldenhof moest een frequente stadsbus worden.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: di 01 jul 2025, 20:53
The Greyhound schreef: di 01 jul 2025, 20:27 Laad infrastructuur is ook erg kostbaar. Die heb je bij trolleybus 2.0 veel minder nodig. Die is er immers al via de bovenleiding.
Trolleybussen kan je overigens ook gewoon via opportunity charging op een eindpunt laden, zie dit voorbeeld uit St. Gallen.
Uiteraard kan dat ook, in Arnhem is daar ook de mogelijkheid voor bij het station. Wat je niet nodig hebt is een oerwoud van laadpalen bij de stalling. Dat bespaard een hoop geld.
teun
Berichten: 1774
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door teun »

Heel_Holland_Spot schreef: di 01 jul 2025, 17:01 Welke vier stadslijnen zouden dit zijn? Qua huidige nummers en routes denk ik sowieso lijn 9 en 11. Lijn 4 kan als de bovenleiding op de rotonde Huissensestraat/Sint Gangulphusplein wordt aangepast. De 8, 10 en 12 zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren.

Dus Schaarsbergen en Vredenburg lijken mij trolleys te krijgen, ook Het Duifje - Kronenburg (door naar Station Zuid/Schuytgraaf?) zou kunnen en verder nog een wijk/stadsdeel?
Gelet op het feit dat er ook over trolleylijnen naar Westervoort en Duiven gesproken wordt is lijn 12 misschien nog niet zo gek. :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleur2011 en 7 gasten