Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
jor[D]1 schreef: ↑wo 18 jun 2025, 09:27
Wie dacht dat het over was met de ex arriva citea's, er rijdt er momenteel eentje in Leiden.
....
Per 1 Juli heeft Q geen toestemming meer om met de oude Euro 5 bussen van Arriva te blijven rijden.
Het is dus nu definitief over met oude Arriva bussen in de concessie.
Buschauffeur ZHN schreef: ↑wo 02 jul 2025, 10:27
Mede hierdoor speelt bij Qbuzz het idee om eventueel een derde order bij Yutong te plaatsen, vermoedelijk voor 12 meters. Echter, hierin moet de knoop nog doorgehakt worden...
Zouden dit dan ook Streekbuzzen moeten worden? Zie het wel zitten hoor meer Yutongs
Wat er ook gedaan kan worden is het volgende:
*De 12m Eways verkopen of doorschuiven naar andere concessies
*De Volvo's een revisie geven en ombouwen naar stadsBuzz met betere actieradius
*Extra streekbussen kopen in de vorm van Yutongs of extra Crossways
Zo sla je zelfs drie vliegen in één klap; de Eways opgedoekt, de Volvo's gewoon weer op de stad én geen stadsmaterieel meer wat op de streek terechtkomt!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
De E-ways zijn nieuwer, waarom zou je dan de Volvo's een revisie geven en de E-ways wegsturen? Eerder werd ook al gezegd dat het niet eens zeker is of de Volvo's het einde van de concessie wel zullen halen.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Omdat precies niemand tevreden is met de Eways. Noch reizigers, noch chauffeurs. De volvo's staan, ondanks het feit dat ze al ruim 3 tot 4 ton op de teller hebben, nog altijd te boek als hele prettige bussen voor zowel passagiers als chauffeurs.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
En anders schuif je de E-ways toch door naar bijvoorbeeld Friesland, DMG of GD? In Friesland bijvoorbeeld zorg je daarbij voor de terugkeer van elektrische bussen.
ThatPCDude schreef: ↑do 03 jul 2025, 10:08
Omdat precies niemand tevreden is met de Eways. Noch reizigers, noch chauffeurs. De volvo's staan, ondanks het feit dat ze al ruim 3 tot 4 ton op de teller hebben, nog altijd te boek als hele prettige bussen voor zowel passagiers als chauffeurs.
Station Luchtbal schreef: ↑wo 02 jul 2025, 11:52
In de NRC een uitgebreid interview met Annemarie Zuidberg, directeur Qbuzz, over met name de concessie ZHN.
Een beetje een gemengd artikel, vind ik. Het is interessant om Qbuzz' kant van het verhaal te horen.
De punten over concessiewissels zijn terecht, maar wel een beetje open deuren, want dat wordt al breder ervaren en verbeterd bij nieuwe concessie's.
Verder is het natuurlijk erg ironisch dat Qbuzz naar een aantal externe factoren wijst wat betreft de ZE-start in ZHN, maar daarna in hetzelfde artikel Transdev verwijt onrealistisch te bieden met hun big bang in Utrecht.
Interessant dat Qbuzz becijfert op zondag alles te moeten schrappen met de bezuinigingen; dat is relatief veel vergeleken met Rover's verwachting dat alleen streekbussen op zondag genoeg waren, hoewel die natuurlijk een paar concessie's samen hadden berekend.
Zijn alle bussen in deze concessie niet formeel streekbussen? Stadsbussen gaat dacht ik in dit geval alleen om Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Verder viel het me op dat lijn 295 werd aangehaald als positief voorbeeld van samenwerking tussen vervoerders; "dat zou tien jaar geleden ondenkbaar zijn geweest". Maar die constructie bestaat als ik de wiki mag geloven al veel langer dan 10 jaar?
Bij Arriva speelde dat al ja, dus eigenlijk 13 jaar geleden. Daarvoor waren het natuurlijk twee Connexxion-concessies en bestond dat probleem verder niet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Jonkervoort schreef: ↑vr 04 jul 2025, 08:06
Zijn alle bussen in deze concessie niet formeel streekbussen? Stadsbussen gaat dacht ik in dit geval alleen om Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Interessante opvatting. Waar baseer je dat precies op? Want er zijn ook streekbussen gereden door stadsvervoerders (Denk hierbij aan de lijnen 40 en 174 tussen Rotterdam en Delft) en stadsbussen gereden door "streek"vervoerders (Kijk naar de lijnen 1 t/m 4, 9 en 14 in Leiden, 1 en 2 in Alphen en 1 t/m 3 in Gouda).
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Er zijn ook een aantal lijnen waar de grens tussen streek en stad erg vaag is: lijn 49 tussen Bijlmer ArenA en Weesp of lijn 369 tussen Sloterdijk en Schiphol. Tram 25 tussen Amsterdam Zuid en Uithoorn is er ook zo'n eentje. Metrolijn E tussen Slinge en Den Haag. Enzovoort, etc.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
ThatPCDude schreef:Omdat precies niemand tevreden is met de Eways. Noch reizigers, noch chauffeurs. De volvo's staan, ondanks het feit dat ze al ruim 3 tot 4 ton op de teller hebben, nog altijd te boek als hele prettige bussen voor zowel passagiers als chauffeurs.
4 ton is niks voor een bus, wij reden rond met 1,5 - 1,7 miljoen!
Etienne schreef: ↑vr 04 jul 2025, 08:26
Bij Arriva speelde dat al ja, dus eigenlijk 13 jaar geleden. Daarvoor waren het natuurlijk twee Connexxion-concessies en bestond dat probleem verder niet.
De lijn heeft wel op het punt gestaan geknipt te worden. Er was al een nieuw lijnnummer bedacht voor Utrecht - Schoonhoven bij de hernummering van 2013, al weet ik niet meer precies welke, ik dacht 101.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Maar dat is een Zuid-Hollandse lijn, daar hoeft Utrecht natuurlijk geen rekening mee te houden.
In de vroegere Utrechtse nummerreeks was 101 wel een van de weinige vrije nummers destijds, naast 108 en 109.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
ThatPCDude schreef: ↑do 03 jul 2025, 10:08
Omdat precies niemand tevreden is met de Eways. Noch reizigers, noch chauffeurs. De volvo's staan, ondanks het feit dat ze al ruim 3 tot 4 ton op de teller hebben, nog altijd te boek als hele prettige bussen voor zowel passagiers als chauffeurs.
Er waren echt wel een aantal chauffeurs die liever een E- Way rijden dan een Kruisweg. Waaronder ikke, alleen de klagers hoor je boven de neutrale/ positieve chauffeurs
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112... Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 02-07-2025NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden! 22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Daniel schreef: ↑vr 04 jul 2025, 12:28
Maar dat is een Zuid-Hollandse lijn, daar hoeft Utrecht natuurlijk geen rekening mee te houden.
In de vroegere Utrechtse nummerreeks was 101 wel een van de weinige vrije nummers destijds, naast 108 en 109.
Als ik het me goed herinner was het lijnnummer 103 bedacht voor het deel Utrecht - Schoonhoven van lijn 195 (als de gezamenlijke exploitatie tussen Connexxion en Arriva niet door zou gaan).
De knip en vernummering waren echter niet nodig en toen kwam het lijnnummer beschikbaar om een deel van de ritten van lijn 102 (voorheen: 128) via Waterrijk te laten rijden en die het lijnnummer 103 te geven.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.