Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Heel_Holland_Spot

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ja, dat klopt inderdaad. De 331 gaat vanaf CS naar Heijendaal in plaats van richting Dukenburg.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Ik denk dat het misschien niet gek is dat ze de hele vloot trolly mogelijk bestellen zo heb je een vrij flexibele vloot en kan je ook relatief makkelijk opportunity charging te hebben. Maar ik zou “streek” batterij bussen en stad/hov trolly bussen ook niet raar vinden
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Michael 1988

Bericht door Michael 1988 »

Sergej1969 schreef: di 01 jul 2025, 16:59 Nu dat de Transdev de concessie heeft gewonnen verwacht ik dat het trolley materieel dat er offertes ingediend zullen worden bij Solaris Skoda en heel misschien HESS van de nieuwste generatie. Voor de elektrische bussen verwacht ik VDL Volvo Solaris Urbino en heel misschien MAN en/of Mercedes.
Qua 25m bussen heb je alleen de Solaris Urbino, Hess Lightram en Volvo 7800 (wordt vooral in Mexico geproduceerd). Voor trolleybussen heb je alleen de Solaris Trollino en de Hess Lightram (in 24 tot 25meter). Mogelijk dat er wel deelorders gemaakt worden; 25meter bussen bij een van de 2 a 3 genoemde fabrikanten, trolleybussen bij Solaris, Skoda of Hess en de rest van de bussen bij MAN, VDL, Solaris of Mercedes, maar qua 25m elektrische bussen heb je helaas niet veel keuze. Vooral nu Van Hool failliet is en VDL het productengamma van hun niet had overgenomen (Exquicity bijvoorbeeld) en ook o.a. Göppel Bus niet verder is gekomen dan alleen een prototype.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Laten we niet vergeten onze nieuwe Chinese vrienden. Yutong bouwt ook trolleybussen van 12 tot 25 meter. Op dit moment bezig met een grote order voor Mexico.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Michael 1988

Bericht door Michael 1988 »

Vreemd, ik kreeg die niet op hun website gevonden 🤔
MichOV

Bericht door MichOV »

Heel_Holland_Spot schreef: di 01 jul 2025, 17:01 Welke vier stadslijnen zouden dit zijn? Qua huidige nummers en routes denk ik sowieso lijn 9 en 11. Lijn 4 kan als de bovenleiding op de rotonde Huissensestraat/Sint Gangulphusplein wordt aangepast. De 8, 10 en 12 zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren.

Dus Schaarsbergen en Vredenburg lijken mij trolleys te krijgen, ook Het Duifje - Kronenburg (door naar Station Zuid/Schuytgraaf?) zou kunnen en verder nog een wijk/stadsdeel?
Wat betreft Vredenburg is dat best apart dan want een tijdje geleden hebben ze daar juist al die bovenleidingen weggehaald.
Heel_Holland_Spot

Maar wanneer je naar de huidige lijn 11 kijkt, heeft deze vanaf CS tot Rijnhal bovenleiding en bij station Zuid kan denk ik vrij makkelijk opgeladen worden aangezien daar ook bovenleiding is. Ik weet niet of lijn 11 blijft rijden zoals hij nu doet, want lijn 4 door naar station Zuid kan ook goed kunnen. Gezien dit eerder ook al benoemd is. Dan zou er een lijn CS - Vredenburg komen lijkt mij, die prima met een trolleybus kan rijden.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Als er wordt gesproken over vier stadslijnen erbij met trolleybussen dan denk ik aan de lijnen 8, 9, 11 en 12. 10 juist niet omdat deze al vrij minimaal onder de bovenleiding rijdt met de huidige route.

Ik vraag mij trouwens af of alle trolleybussen geleed worden of dat er ook gewerkt gaat worden met 12m trolleybussen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Heel_Holland_Spot

Ik denk ook wel 12 meter bussen, omdat er ook gesproken wordt over trolleybussen naar Heteren, Duiven en Westervoort en hier zou ik echt geen 18 meter bussen verwachten.

Lijn 8 rijdt toch ook vrij minimaal onder de bovenleiding? Tussen CS en Bothaplein, even bij Rijnstate en op de Cattepoelseweg na CS en nog door Geitenkamp, maar dat zijn allemaal maar minimale stukjes.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

gkw1969 schreef: wo 02 jul 2025, 13:41 Laten we niet vergeten onze nieuwe Chinese vrienden. Yutong bouwt ook trolleybussen van 12 tot 25 meter. Op dit moment bezig met een grote order voor Mexico.
Ik heb ze eens opgezocht en het ziet er op het eerste oog niet verkeerd uit: https://www.sustainable-bus.com/trolley ... xico-city/

Het design doet me wel erg denken aan de BRT-Citea's
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
MichOV

Bericht door MichOV »

En het is ook nog eens deels in het Arnhems blauw ook 😛👌
Wageningen1998

Bericht door Wageningen1998 »

Ik weet overigens nog niet of er specifiek in de streek (Nijmegen, Wageningen, Ede, Duiven, Westervoort etc) geen bovenleiding wordt aangelegd of ook verder in de hele stad Arnhem niet. Anders bestaat de kans dat voor de huidige CNG stadslijnen er wel extra bovenleiding wordt aangebracht. Continu aan- en afkoppelen lijkt me ook niet ideaal namelijk.
Durashift

Bericht door Durashift »

Remco1989 schreef: di 01 jul 2025, 16:09 Ben wel benieuwd waarom jullie het Keolis gunnen en niet Transdev?
Jammer dat je niet direct een antwoord op je vraag kreeg.
Het zal met perceptie te maken hebben, denk ik.

Ik heb zelf geen voorkeur maar denk wel dat het voor de operatie goed is als de zittende vervoerder door mag.
Dat lijkt mij toch een boel werk schelen in de voorbereiding en Transdev heeft immers slechts een half jaar eerder de introductie van Utrecht Binnen. Geen geringe klus, lijkt mij.

Natuurlijk, Keolis heeft hetzelfde met Utrecht Buiten, een gebied waar ze nu rijden en natuurlijk mooi oostwaarts zou aansluiten als ze de aanbesteding hadden gewonnen.
Daelea

Bericht door Daelea »

In de Stateninformatie van Gelderland is een bijlage gepubliceerd met nog wat meer details: https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... id=1060804

Wat mij opvalt zijn de 9-meter-bussen voor de stadsdienst Ede (nieuw materieel, dus ZE?), een doorgaande verbinding Ede-WUR-Arnhem-Velp, directe snelwegbus (100 km/u) Nijmegen-Wageningen en een nieuwe verbinding Putten-Otterlo (1x/u). En eventueel in de toekomst nog een directe verbinding Barneveld-Veenendaal.
Heel_Holland_Spot

Eén hoogwaardige lijn Arnhem - Doesburg, in plaats van de 3 huidige lijnen. Dit lijkt mij de route via Giesbeek, maar dat zou ook betekenen dat er geen snellere bussen Arnhem - Rheden - Doesburg meer gaan rijden. Klopt dit?

Gennep - Nijmegen wordt een comfortRRReislijn, maar over Venlo wordt niets gezegd. Zou er een knip komen? Dat lijkt me namelijk niet.
Heel_Holland_Spot

Het lijkt overigens wel leuk te worden qua materieel:
- 12 meter trolley
- 18 meter trolley

- 9 meter bus
- 15 meter bus
- 25 meter bus

Ongetwijfeld ook:
- 18 meter trolley
- 12 meter streekbus

Misschien ook nog:
- 18 meter bus (voor Nijmegen aangezien er nu ook steeds meer geleed op o.a. lijn 6 zit)
Rikkel

Bericht door Rikkel »

Arriva wil lijn 28 koppelen aan 29/27. Maar dan zou Doesburg vast ook het eindpunt gaan worden. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

De plannen in het document klinken vrij ambitieus. Ik ben benieuwd. Ook de verdere uitrol van SnelRRReis klinkt best goed, Arriva gaat de formule immers ook al gebruiken in de Achterhoek. Ik heb wel het idee dat Arnhem-Doetinchem en Nijmegen-Venlo dan wel inderdaad gesplitst gaat worden in Doesburg respectievelijk Gennep. Het wordt niet voor niets zo vermeld. Ik vraag mij dan wel af of de verbinding Tiel-Nijmegen (42/85) ook gesplitst gaat worden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Veenendaal Centrum-Barneveld, ik ben benieuwd hoe die route gaat lopen. Ik zie zelf liever een lijn Maarn-Woudensberg-Scherpenzeel-Barneveld, maar dat zal er wel niet van komen.
Ik heb geen onderschrift
Frank
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Frank »

Milco schreef: vr 04 jul 2025, 18:47 De plannen in het document klinken vrij ambitieus. Ik ben benieuwd.
Dat ben ik ook. De plannen aan het begin van de huidige concessie waren ook ambitieus, maar er is in de loop der jaren best wel veel geschrapt. Hopelijk kan het nu wat consistenter blijven.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Ik vind Veluwe nog wel redelijk oke gebleven. Alleen met Hermes werd er flink gesneden omdat ze geen vraagafhankelijk vervoer wilden bieden.
Ik heb geen onderschrift
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: vr 04 jul 2025, 18:53 Ik zie zelf liever een lijn Maarn-Woudensberg-Scherpenzeel-Barneveld, maar dat zal er wel niet van komen.
Wat heb je daar aan. Reizigers uit Scherpenzeel lijken niet bepaald naar Maarn te willen en vanuit Woudenberg bestaat die verbinding al. En Scherpenzeel - Barneveld is net afgeschaald tot een schoolbus met 15 persoons busje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Ik vind het stukje over de "reisklassen" wel interessant, met een verschil tussen snelle doorstroming voorin de bus en meer 'langeafstandsreizen' achterin.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Jelmer024

Bericht door Jelmer024 »

Huh, extra gebied bedienen in Wijchen-Zuid? Waar dan? Daar rijdt overal al een bus. Laten ze in Wijchen-Noord maar weer een bus rijden.
Philip

Bericht door Philip »

Ik ben ook wel benieuwd naar Apeldoorn - Arnhem. Dat gaat naar één lijn in plaats van twee. Dan moet wel haast de 231 vervallen en de 302 zal dan wel naar 6x/uur in de spits en 4x/uur in het dal gaan. De afgelopen jaren is de 302 al uitgebreid ten koste van de 231. De Maten verliest dan wel de verbinding met Arnhem. Ik heb geen idee hoe het gebruik van de haltes daar is.

Als de 302 vervalt, heb je een corridor over de Arnhemseweg waar alleen de 43 nog rijdt buiten de spits en daarmee een behoorlijk probleem.

Of zouden ze de 43 omleggen via de Maten?

En ze spreken over een lijn Putten - Otterlo. Dat inkorten van de 107 tot Otterlo lijkt mij nog niet zo positief. Aansluitgarantie bestaat in de praktijk niet. In ieder geval Stroe, Harskamp en Wekerom zouden direct met Ede verbonden moeten blijven.
Plaats reactie