Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
sirvinniei

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: vr 04 jul 2025, 19:49
sirvinniei schreef: vr 04 jul 2025, 18:53 Ik zie zelf liever een lijn Maarn-Woudensberg-Scherpenzeel-Barneveld, maar dat zal er wel niet van komen.
Wat heb je daar aan. Reizigers uit Scherpenzeel lijken niet bepaald naar Maarn te willen en vanuit Woudenberg bestaat die verbinding al. En Scherpenzeel - Barneveld is net afgeschaald tot een schoolbus met 15 persoons busje.
Snellere verbindingen met Utrecht via Maarn.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Die moet je neerleggen bij de provincie Utrecht aangezien je een verbinding naar Utrecht wilt hebben
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Philip schreef: vr 04 jul 2025, 22:31 Ik ben ook wel benieuwd naar Apeldoorn - Arnhem. Dat gaat naar één lijn in plaats van twee. Dan moet wel haast de 231 vervallen en de 302 zal dan wel naar 6x/uur in de spits en 4x/uur in het dal gaan. De afgelopen jaren is de 302 al uitgebreid ten koste van de 231. De Maten verliest dan wel de verbinding met Arnhem. Ik heb geen idee hoe het gebruik van de haltes daar is.

Als de 302 vervalt, heb je een corridor over de Arnhemseweg waar alleen de 43 nog rijdt buiten de spits en daarmee een behoorlijk probleem.

Of zouden ze de 43 omleggen via de Maten?

En ze spreken over een lijn Putten - Otterlo. Dat inkorten van de 107 tot Otterlo lijkt mij nog niet zo positief. Aansluitgarantie bestaat in de praktijk niet. In ieder geval Stroe, Harskamp en Wekerom zouden direct met Ede verbonden moeten blijven.
De 302 vervalt niet, dat is nu al ComfortRRReis. Die krijgt ook die frequentie en gaat doorrijden naar de HAN

231 heeft een vast groepje forenzen in de Maten, maar dat zijn er niet veel.
Omleggen van de 43 via de Maten is volstrekte onzin, reizigers kunnen dan sneller met de stadsbus naar het station en met de 302. Daarnaast kunnen reizigers met de trein via Zutphen. Ik heb de lijn wel eens in de spits gereden, als er eens 5 passagiers in de Maten uitstapten waren het er veel.

Otterlo-Putten komt volgens mijn bovenop Ede-Putten en zal me niet verbazen dat die via Hartkamp gaat rijden of dat de 105 weer terug via Harskamp gaat.
sirvinniei

gkw1969 schreef: za 05 jul 2025, 10:13 Die moet je neerleggen bij de provincie Utrecht aangezien je een verbinding naar Utrecht wilt hebben
Je creëert een verbinding richting Utrecht voor Scherpenzeel en Barneveld, die in Gelderland liggen.
Mijn punt is: er zijn veel nuttigere routes te bedenken dan een buslijn Veenendaal Centrum (ook provincie Utrecht)-Barneveld. Vervoerskundig voegt deze lijn niets toe boven de combinatie 505+trein en er zit ook heel weinig gebied tussen de twee steden. Je kan alleen Renswoude of Ederveen aandoen (maar niet allebei)
Ik heb geen onderschrift
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Tja de 231 laten vervallen ten gunste van lijn 302 is wat voor te zeggen. Frequentieverhoging van lijn 302 is alleen maar toe te juichen. Aan de andere kant stappen er met name een hoop scholieren in De Maten in die nu eerst met de gestrekte stadslijn 3 en 4 naar het station moeten (dus sowieso al hoop tijd kwijt zijn voor het voor- en natransport) en dan pas de 302 kunnen pakken, dus voor hen wordt het een aanzienlijke reistijdverlenging. Ik lees niks over lijn 293, hopelijk komt die wel terug. Dan kunnen reizigers van De Maten in de spits in Arnhem op de halte Golflinks overstappen van 293 op 302 v.v., zo gebeurde dat 'vroeger' ook.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: za 05 jul 2025, 00:34
Daniel schreef: vr 04 jul 2025, 19:49 Wat heb je daar aan. Reizers uit Scherpenzeel lijken niet bepaald naar Maarn te willen en vanuit Woudenberg bestaat die verbinding al. En Scherpenzeel - Barneveld is net afgeschaald tot een schoolbus met 15 persoons busje.
Ware het niet dat die verbinding niet snel is: Scherpenzeel Holevoetplein naar Utrecht via Maarn heeft 52 minuten reistijd als alles perfect gaat en je direct een trein hebt. Via De Klomp kan het in 56 minuten met 20 minuten overstap (dus daar is nog veel tijdwinst te halen).

De door Transdev aangeboden verbinding Barneveld - Veenendaal Centrum is aannemelijk bedoeld voor de toekomstige ontsluiting van Doesburgerbuurt (nieuwe wijk ten noorden van Kernhem) en eventueel ook Kievitsmeent II (boven de N224).
Een lijn daarheen kan je door de weginrichting niet zo lekker naar station Lunteren krijgen, dan is Barneveld dus een logischer bestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef: za 05 jul 2025, 11:41
gkw1969 schreef: za 05 jul 2025, 10:13 Die moet je neerleggen bij de provincie Utrecht aangezien je een verbinding naar Utrecht wilt hebben
Je creëert een verbinding richting Utrecht voor Scherpenzeel en Barneveld, die in Gelderland liggen.
Mijn punt is: er zijn veel nuttigere routes te bedenken dan een buslijn Veenendaal Centrum (ook provincie Utrecht)-Barneveld. Vervoerskundig voegt deze lijn niets toe boven de combinatie 505+trein en er zit ook heel weinig gebied tussen de twee steden. Je kan alleen Renswoude of Ederveen aandoen (maar niet allebei)
Een verbinding richting Utrecht is niet de verantwoordelijkheid van de provincie Gelderland. Waarom denk je dat lijn 50 onder Utrecht valt?
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

gkw1969 schreef: za 05 jul 2025, 11:57 Waarom denk je dat lijn 50 onder Utrecht valt?
Slecht voorbeeld, alleen het stukje in Wageningen komt überhaupt in Gelderland ;) (In verdeling over stallingen zit veel historie qua vestiging waar de exploitatie lag: de vroegere 79 Amersfoort - Leusden - Achterveld - Barneveld reed grotendeels door Utrecht maar viel toch onder een Gelderse concessie)
Schapekop in de Keistad

Philip

Bericht door Philip »

gkw1969 schreef: za 05 jul 2025, 10:21
Philip schreef: vr 04 jul 2025, 22:31 Ik ben ook wel benieuwd naar Apeldoorn - Arnhem. Dat gaat naar één lijn in plaats van twee. Dan moet wel haast de 231 vervallen en de 302 zal dan wel naar 6x/uur in de spits en 4x/uur in het dal gaan. De afgelopen jaren is de 302 al uitgebreid ten koste van de 231. De Maten verliest dan wel de verbinding met Arnhem. Ik heb geen idee hoe het gebruik van de haltes daar is.

Als de 302 vervalt, heb je een corridor over de Arnhemseweg waar alleen de 43 nog rijdt buiten de spits en daarmee een behoorlijk probleem.

Of zouden ze de 43 omleggen via de Maten?

En ze spreken over een lijn Putten - Otterlo. Dat inkorten van de 107 tot Otterlo lijkt mij nog niet zo positief. Aansluitgarantie bestaat in de praktijk niet. In ieder geval Stroe, Harskamp en Wekerom zouden direct met Ede verbonden moeten blijven.
De 302 vervalt niet, dat is nu al ComfortRRReis. Die krijgt ook die frequentie en gaat doorrijden naar de HAN

231 heeft een vast groepje forenzen in de Maten, maar dat zijn er niet veel.
Omleggen van de 43 via de Maten is volstrekte onzin, reizigers kunnen dan sneller met de stadsbus naar het station en met de 302. Daarnaast kunnen reizigers met de trein via Zutphen. Ik heb de lijn wel eens in de spits gereden, als er eens 5 passagiers in de Maten uitstapten waren het er veel.

Otterlo-Putten komt volgens mijn bovenop Ede-Putten en zal me niet verbazen dat die via Hartkamp gaat rijden of dat de 105 weer terug via Harskamp gaat.
Dank voor de informatie. Klinkt goed allemaal.
sirvinniei

gkw1969 schreef: za 05 jul 2025, 11:57
sirvinniei schreef: za 05 jul 2025, 11:41
Een verbinding richting Utrecht is niet de verantwoordelijkheid van de provincie Gelderland. Waarom denk je dat lijn 50 onder Utrecht valt?
Ah ja, lijn 50 dan maar inkorten tot Veenendaal Centrum? Nu heeft hij een eindpunt in Gelderland om aansluiting te bieden op treinen richting Gelderland.
Daniel schreef: za 05 jul 2025, 11:56
sirvinniei schreef: za 05 jul 2025, 00:34
Daniel schreef: vr 04 jul 2025, 19:49 Wat heb je daar aan. Reizers uit Scherpenzeel lijken niet bepaald naar Maarn te willen en vanuit Woudenberg bestaat die verbinding al. En Scherpenzeel - Barneveld is net afgeschaald tot een schoolbus met 15 persoons busje.
Ware het niet dat die verbinding niet snel is: Scherpenzeel Holevoetplein naar Utrecht via Maarn heeft 52 minuten reistijd als alles perfect gaat en je direct een trein hebt. Via De Klomp kan het in 56 minuten met 20 minuten overstap (dus daar is nog veel tijdwinst te halen).

De door Transdev aangeboden verbinding Barneveld - Veenendaal Centrum is aannemelijk bedoeld voor de toekomstige ontsluiting van Doesburgerbuurt (nieuwe wijk ten noorden van Kernhem) en eventueel ook Kievitsmeent II (boven de N224).
Een lijn daarheen kan je door de weginrichting niet zo lekker naar station Lunteren krijgen, dan is Barneveld dus een logischer bestemming.
Dat klinkt al een stuk logischer, maar dan zie ik nog wel heel veel paralleliteit. Tussen Kernhem en Klp rijdt de bus parallel met lijn 5 en tussen Klp en Vnd rijdt hij parallel aan lijn 50. Of is de geplande route niet via Klp?
Ik heb geen onderschrift
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Er is nog geen geplande route, het is een optie waar later budget voor moet komen. Maar via de Kade het spoor over en dan door Veenendaal Oost heen naar Veenendaal Centrum lijkt me wel wat toevoegen. Komt er ook eens iets bij die verdwaalde bushalte in Veenendaal Oost.
Schapekop in de Keistad

gkw1969

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef: za 05 jul 2025, 12:19
Ah ja, lijn 50 dan maar inkorten tot Veenendaal Centrum? Nu heeft hij een eindpunt in Gelderland om aansluiting te bieden op treinen richting Gelderland.
Ken jij lijn 50? Lijn 50 kent 2 eindpunten: Veenendaal-De Klomp en Wageningen Busstation. Beide punten zijn gekozen in overleg tussen de provincies Gelderland en Utrecht en hebben ieder hun eigen doel. Veenendaal De Klomp voor treinen richting Arnhem en Wageningen voor aansluiting naar de WUR en bus naar Arnhem.
Dat is dus bewust gedaan omdat er passagiers zijn vanuit Rhenen, Elst, Leersum richting Arnhem en WUR. Anders zouden deze mensen een extra overstap krijgen.

Wat jij voorstelt is een busverbinding richting Maarn/Utrecht vanuit Barneveld en Scherpenzeel.
Ten eerste zijn daar beide provincies voor nodig, ten tweede heeft de praktijk uitgewezen dat Scherpenzeel-Barneveld niet meer reizigers oplevert dan dat er in een 8 persoonsbusje past 1x per uur en naar Renswoude niet meer dan 15 personen 1-3 x per dag.
Dus als er daadwerkelijk behoefte was aan vervoer tussen (Arnhem-)Barneveld en Scherpenzeel-Renswoude(-Maarn-Utrecht) dan was dat allemaal niet afgeschaald.

De reisrelatie Barneveld - Veenendaal gaat voor Barneveld, en mogelijk Scherpenzeel, jou probleem oplossen om sneller naar Utrecht te komen.
Vanaf Renswoude ben je toch echt aangewezen op de provincie Utrecht.
sirvinniei

En dat overleg is er ook nodig voor een lijn Barneveld Veenendaal. In die zin maakt dat dus geen enkel verschil. Grensoverschrijdende lijnen zijn nou eenmaal een heel groot deel van een concessie. Om het om die reden meteen naast je neer te leggen vind ik een beetje flauw. Jouw verhaal bevestigd vooral mijn punt.
Ik heb geen onderschrift
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Goede plannen, wel erg ambitieus. We gaan het zien of de elektrische bussen op tijd worden geleverd...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Sergej1969

Bericht door Sergej1969 »

Ik heb op de site van de NTV gelezen dat de trolleybussen blauw moeten blijven. Wel onder voorwaarde dat de kleuren van RRReis zichtbaar moeten zijn. Deze zullen dan wellicht van witte stickers voorzien worden dat de kleuren van RRReis zichtbaar zullen zijn.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Gelukkig is dat de mening van de NTV en de gemeente Arnhem maar helaas denkt de provincie daar anders over. Als het goed is moet dit nog besproken worden binnen GS. Ik dacht dat hiervoor een motie was aangenomen in de gemeenteraad van Arnhem.

Evenzo..... iedereen, ook de chauffeurs, is van mening dat die bussen blauw moeten worden en dat kan ook. Neem de kleur van de middelste R als basis en plak de "slierten" zoals op de ComfortRRReis daar overheen. Dan heb je een bus die qua kleurpalet niet afwijkt.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Door de strekking van lijnen wordt op bepaalde relaties flinke reistijdwinsten mogelijk waarbij ook de kosten lager worden. Zo is de verbinding Millingen – Nijmegen CS voortaan tot 16 minuten sneller dankzij de meer directe route van deze lijn. Reizigers uit Ooij en Ubbergen houden een goede bediening dankzij het basisnet.
Klinkt alsof lijn 82 opgewaardeerd wordt naar een vaste lijn.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Sergej1969 schreef: za 05 jul 2025, 14:16 Ik heb op de site van de NTV gelezen dat de trolleybussen blauw moeten blijven. Wel onder voorwaarde dat de kleuren van RRReis zichtbaar moeten zijn. Deze zullen dan wellicht van witte stickers voorzien worden dat de kleuren van RRReis zichtbaar zullen zijn.
Men wil er iets als dit van maken.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik vind eigenlijk helemaal blauw en dan comfortRRReiscirkeltjes mooier/minder erg.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Plaats reactie