Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik snap nog altijd niet waarom de 6300 sinds dit drgljaar steeds voor de 2200/2300 uit mag. Dit zorgt ervoor dat de de 2200/2300 eigenlijk altijd thv Vh de 6300 bijhaalt en in een geleseinenparade terecht komt. Erg lekker doorrijden is er niet meer bij :/
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gister zag ik in de vertrekhal van Ut een "trein" bestaande uit een "locomotief" (MoveX T3500, zo'n klein elektrisch trekkertje waar de bestuurder op staat) met drie "wagons" (rolcontainers).
Opvallend vond ik dat de trekker een kenteken (T-43-DKG) had, terwijl ik me niet voor kan stellen dat dit ding ooit op de openbare weg komt.
Opvallend vond ik dat de trekker een kenteken (T-43-DKG) had, terwijl ik me niet voor kan stellen dat dit ding ooit op de openbare weg komt.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Onder Hoog Catharijne is een stukje openbare weg, waar deze karretjes ook af en toe komen. Dat is volgens mij de plek waar de vuilniswagens het afval komen ophalen. En wellicht dat die karretjes ook wel eens op de Laan van Puntenburg komen.
Leuk feitje trouwens: Wellicht heb je wel eens de 'speedgates' op Utrecht Centraal gezien. Dit zijn poortjes die snel kunnen openen en sluiten en waardoor goederen worden aangeleverd en afgevoerd. Er zijn twee speedgates op het niveau van de stationshal, één tussen de Broodzaak en de Starbucks en één bij de uitgang aan de Jaarbeurszijde. De speedgate naast de Broodzaak is vernoemd naar de manager van NS Retail en de andere speedgate is vernoemd naar de stationsmanager van Utrecht Centraal.

-
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Die deuren met namen heb ik idd wel eens gezien!
Ik wist wel dat er een heel dienstwegennetwerk onder Hoog Catharijne is, maar dat is redelijk goed afgesloten en kan je toch moeilijk "openbare weg" noemen. Maar dat stukje heb ik nog niet verkend. Men heeft al eens gedreigd politie er bij te halen toen ik aan de westkant ergens was waarvan men beweerde dat het privé-terrein was maar ik toch echt de indruk had dat het openbare weg was. Fijn hoor, als er ineens zes beveiligers om je heen staan.
Ik wist wel dat er een heel dienstwegennetwerk onder Hoog Catharijne is, maar dat is redelijk goed afgesloten en kan je toch moeilijk "openbare weg" noemen. Maar dat stukje heb ik nog niet verkend. Men heeft al eens gedreigd politie er bij te halen toen ik aan de westkant ergens was waarvan men beweerde dat het privé-terrein was maar ik toch echt de indruk had dat het openbare weg was. Fijn hoor, als er ineens zes beveiligers om je heen staan.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zolang je niet een hek door moet is het volgens mij nog openbare weg. Maar goed, je kan inderdaad maar beter wegblijven van dat soort wegen om gedoe te voorkomen.
Als je nog eens op ontdekkingstocht wil gaan: er is nog een derde speedgate. Deze zit op het perron van spoor 4 en komt uit bij het verblijf van het onderhoudspersoneel.
Als je nog eens op ontdekkingstocht wil gaan: er is nog een derde speedgate. Deze zit op het perron van spoor 4 en komt uit bij het verblijf van het onderhoudspersoneel.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb de laatste tijd een paar keer meegemaakt dat er een trein deel van de IC naar Maastricht in Eindhoven afgekoppeld wordt vanaf de *voorkant* van de trein. Heeft iemand enig idee waarom dit tegenwoordig zo gebeurt? Het is natuurlijk een garantie voor vertraging want het is erg tijdrovend, en dat in een dienstregeling waar afkoppelen in elke vorm bijna altijd een vertraging veroorzaakt.
-
- Berichten: 8514
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Hoort die vraag niet beter thuis in Alledaagse gebeurtenissen op het spoor?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3861
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zeker, daarom ook hierheen verplaatst.
-
- Berichten: 352
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik zie op Treinposities.nl dat op 28 juni voor het laatst SNG gereden heeft tussen Wijchen en Zutphen. Weet iemand waarom de treinserie 7600 is veranderd naar volledig FLIRT en of dit tijdelijk of blijvend is?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10255
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zal wel zijn vanwege een nieuw wijzigingsblad waarbij geregeld wat met materieel wordt geschoven.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waarschijnlijk om SNG te besparen voor andere series. SLT zal vermoedelijk deels uit de 4900/7400 zijn gehaald voor de 2000. En ook op de 5500 laatste tijd incidenteel SNG maar wellicht ook omdat de museumpendel weer met SLT gaat rijden.
-
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Is dat niet een van de 2900-ritten die in Eindhoven gesplitst wordt in een deel naar Maastricht en een deel naar Heerlen? Oh, ik zie dat het deel naar Hrl daar achteraan zit (tenminste, dat komt.10mn later in Wt aan).Thriller schreef: ↑ma 07 jul 2025, 21:57 Ik heb de laatste tijd een paar keer meegemaakt dat er een trein deel van de IC naar Maastricht in Eindhoven afgekoppeld wordt vanaf de *voorkant* van de trein. Heeft iemand enig idee waarom dit tegenwoordig zo gebeurt? Het is natuurlijk een garantie voor vertraging want het is erg tijdrovend, en dat in een dienstregeling waar afkoppelen in elke vorm bijna altijd een vertraging veroorzaakt.
Die afwijking staat trouwens niet op de wiki, is het geen idee dat er op te zetten? Ik kan om niet ophelderbare redenen zelf niet op de wiki inloggen.
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 08 jul 2025, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Naar Heerlen vertrekt de trein later dan naar Maastricht toch? Dan zou je Maastricht ook vooraan verwachten, althans dat lijkt mij logisch.
-
- Berichten: 8514
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat afkoppelen van de trein naar Maastricht om zelfstandig naar Heerlen door te rijden gebeurt alleen op vrijdag tot en met zondag en slechts eenmaal per 2 uur.
Het inkorten van de trein in Eindhoven gebeurt al vrij lang, mij is onbekend waarom het voorste deel wordt afgerangeerd.
Het inkorten van de trein in Eindhoven gebeurt al vrij lang, mij is onbekend waarom het voorste deel wordt afgerangeerd.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13807
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat het een paar keer gebeurt betekent niet dat het ineens een nieuwe trend is natuurlijk, misschien was er een paar keer pech met een stel dat naar het onderhoudsbedrijf in Eindhoven moest waar het handig was om dat zo snel mogelijk te doen, of was er geen HC om het voorste stel te bemensen op een slag Maastricht.
-
- Berichten: 8514
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Persoonlijk let ik er niet zo op.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: wo 21 mei 2025, 21:04
- Locatie: Amsterdam/Diemen
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En in eens sinds 7 jullie rijdt de ICD vanuit Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal door de werkzaamheden bij Amsterdam Zuid
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
-
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Kan dat, het voorste stel opzenden, als de Mcn er nog in zit om te "sturen"?
Maar in dat geval lijkt het me sneller om iedereen naar het voorste stel te laten overstappen en de achterste achter te laten, dan het voorste weg te rijden.
======
Er is een stroomstoring te Gd. Toen ik om ± 13:00 ns.nl checkte was de storing opgelost, zou de treinenloop langzaam weer opstarten en was de 4053 de eerste van die serie die er weer langs zou gaan, dat werdt even later de 4055 (die ook opgeheven is tussen Uitgeest en Asd). Maar omstreeks 14:30 werd die ook opgeheven na Wd. Ik reis nu maar via Asdz en Rtd naar Rtn.
3500 stopt ook te RAI, is dat vanwege de spoorwerkzaamheden te Dvd?
Maar in dat geval lijkt het me sneller om iedereen naar het voorste stel te laten overstappen en de achterste achter te laten, dan het voorste weg te rijden.
======
Er is een stroomstoring te Gd. Toen ik om ± 13:00 ns.nl checkte was de storing opgelost, zou de treinenloop langzaam weer opstarten en was de 4053 de eerste van die serie die er weer langs zou gaan, dat werdt even later de 4055 (die ook opgeheven is tussen Uitgeest en Asd). Maar omstreeks 14:30 werd die ook opgeheven na Wd. Ik reis nu maar via Asdz en Rtd naar Rtn.
3500 stopt ook te RAI, is dat vanwege de spoorwerkzaamheden te Dvd?
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waarom zou je het voorste stel niet in opzending kunnen zetten, dat houd in de praktijk niet meer in dan dat de deurbediening en treinverlichting uit staan.Kan dat, het voorste stel opzenden, als de Mcn er nog in zit om te "sturen"?
Maar in dat geval lijkt het me sneller om iedereen naar het voorste stel te laten overstappen en de achterste achter te laten, dan het voorste weg te rijden.
Laat je het achterste treinstel achter, dan niet klagen dat één of meerdere treinen later op de dag te kort zijn.
En nog even een machinist zoeken om het achtergelaten treinstel weg te rijden.....
-
- Berichten: 6999
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Trein 4055 rijdt toch wel en mag als eerste reizigerstrein weer van Gouda naar Rotterdam, goederenverkeer was al een half uur eerder hervat.IIVQ schreef: ↑wo 09 jul 2025, 15:11 Er is een stroomstoring te Gd. Toen ik om ± 13:00 ns.nl checkte was de storing opgelost, zou de treinenloop langzaam weer opstarten en was de 4053 de eerste van die serie die er weer langs zou gaan, dat werdt even later de 4055 (die ook opgeheven is tussen Uitgeest en Asd). Maar omstreeks 14:30 werd die ook opgeheven na Wd.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: vr 21 jul 2023, 22:24
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er zijn zoveel redenen te bedenken (mankement, geplande reiniging, onderhoud, te lang voor perron verder op de route, stel nodig op een andere plek, reserematerieel beschikbaar maken op knooppunt of voor versterking van een andere trein). Ook de keuze van het aftrappen kan te maken hebben met de ruimte die daarna beschikbaar is om het stel af te rangeren, in zowel de spoorbezetting als in de rangeerdiensten die beschikbaar zijn.
Een stel in opzending meezenden heeft niet de voorkeur omdat het onduidelijkheid oplevert in de reisinformatie en wordt niet vaak meer gedaan. Vaak alleen nog als er personele problemen zijn (dus geen tweede HC voor de lengte van de trein) en het stel ook daadwerkelijk op de eindbestemming nodig is of om laatste/eerste treinen te kunnen laten rijden om aansluitingen te garanderen. Bovendien levert het ook bakkilometers op voor het lege stel, terwijl er geen reizigers in zitten en dat kost geld. Het andere stel wordt daarmee uiteraard wel voller/drukker, maar dit weegt waarschijnlijk niet op tegen de kosten en het instandhouden van de omloop/onderhoud/versterkingsopties/laten rijden van een andere trein/reserve materieel
Een stel in opzending meezenden heeft niet de voorkeur omdat het onduidelijkheid oplevert in de reisinformatie en wordt niet vaak meer gedaan. Vaak alleen nog als er personele problemen zijn (dus geen tweede HC voor de lengte van de trein) en het stel ook daadwerkelijk op de eindbestemming nodig is of om laatste/eerste treinen te kunnen laten rijden om aansluitingen te garanderen. Bovendien levert het ook bakkilometers op voor het lege stel, terwijl er geen reizigers in zitten en dat kost geld. Het andere stel wordt daarmee uiteraard wel voller/drukker, maar dit weegt waarschijnlijk niet op tegen de kosten en het instandhouden van de omloop/onderhoud/versterkingsopties/laten rijden van een andere trein/reserve materieel
Re.tep schreef: ↑wo 09 jul 2025, 15:20Waarom zou je het voorste stel niet in opzending kunnen zetten, dat houd in de praktijk niet meer in dan dat de deurbediening en treinverlichting uit staan.Kan dat, het voorste stel opzenden, als de Mcn er nog in zit om te "sturen"?
Maar in dat geval lijkt het me sneller om iedereen naar het voorste stel te laten overstappen en de achterste achter te laten, dan het voorste weg te rijden.
Laat je het achterste treinstel achter, dan niet klagen dat één of meerdere treinen later op de dag te kort zijn.
En nog even een machinist zoeken om het achtergelaten treinstel weg te rijden.....
Rijder in burger.
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Daar wordt maar weinig op gelet.Bovendien levert het ook bakkilometers op voor het lege stel, terwijl er geen reizigers in zitten en dat kost geld
Mooi voorbeeld, laatst reed er een Virm6 als leeg materieel van de Haagse Binckhorst via Gouda, Utrecht, Den Bosch, Tilburg, Breda naar Roosendaal om daar als reserve neer gezet te worden.
Mooi voorbeeld: Een lege ICM3 van Den Haag via Haarlem naar Amsterdan, en toen leeg van Amsterdam via Schiphol naar Hoofddorp Opstel.
-
- Berichten: 7321
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vanuit de planning wordt er in de basis wel opgelet, in de bijsturing niet altijd. En vaak hebben dit soort enorme omwegen (zonder kopmaken) ook nog wel eens een reden vanwege een niet werkende cabine of het slepen van een ander stel om te zorgen dat deze op een herstellocatie komt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Nog een leuke dan:
Leeg mat: Hoofddorp Opstel > Schiphol > Diemen Zuid > Schiphol > Leiden
Leeg mat: Hoofddorp Opstel > Schiphol > Diemen Zuid > Schiphol > Leiden

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: IIVQ en 6 gasten