Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
umbusko
Donateur
Berichten: 6023
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door umbusko »

Interessant, in mijn ervaring zit het stukje 2de klas in de kop namelijk voller dan gebruikelijk, wanneer de tussendeuren defect zijn of om wat voor reden dan ook open staan. Maar wellicht is dat perceptie.
Lange_Dre
Berichten: 676
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Lange_Dre »

Ik had die glazen deuren lekker laten zitten, stilte coupe stickers op de ramen en glazen deur en weer de dienst in laten gaan ;)
JurgenH
Berichten: 36
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JurgenH »

umbusko schreef: di 27 mei 2025, 09:48 Interessant, in mijn ervaring zit het stukje 2de klas in de kop namelijk voller dan gebruikelijk, wanneer de tussendeuren defect zijn of om wat voor reden dan ook open staan. Maar wellicht is dat perceptie.
Dat maakt het interessant inderdaad. Wellicht hangt het af van het traject, en de positionering van de trein op de perrons? Ik bedoel wel specifiek het laatste stukje in de sprinters, tegen de cabine aan.

Overigens zit er bij de SNG's toch geen deur tussen die coupé en het balkon?
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
umbusko
Donateur
Berichten: 6023
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door umbusko »

Bij de 1e klas wel, bij de 2e klas niet.

Ik heb het inderdaad over hetzelfde stukje, tegen de cabine aan. Vaak genoeg meegemaakt dat ik in een trein stapte waar mensen stonden, maar dat ik in dat stukje 2de klas stiltezone (dan heb ik het nog steeds over de Arriva Limburg FLIRTs) toch nog makkelijk een plekje kon vinden. Op een knopje duwen is blijkbaar een barrière. Ik heb ook wel eens gehad dat het daar vol was, maar eigenlijk alleen wanneer de deur het niet deed. Om dat goed te testen, zou je het eigenlijk langere tijd systematisch bij moeten houden.

Andersom heb ik wel al vaak genoeg gezien dat in de GTW’s op de Maaslijn (waar geen deuren naar dat kleine stukje zijn) alles volstroomde, inclusief de 1e klas, met opmerkingen erbij waaruit bleek dat degenen die dat deden daar echt geen kaartje voor hadden. Ook als er wel nog plek was in de rest van de trein. Geen deur, geen drempel, denk ik.
Anderzam
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Anderzam »

De eerste keer dat ik in een Maaslijn-GTW zat, heb ik per ongeluk in de 1e klas gezeten. Ik had het pas door toen ik de tweede keer, in de 2e klas, geen stopcontact meer kon vinden. :oops:
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
JurgenH
Berichten: 36
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door JurgenH »

De 1e klas in de Maaslijn GTW's is ook zo klein dat je niet echt verwacht dat het nog een aparte coupé is. Helemaal omdat er geen deur tussen zit en de afscheidingswanden niet tot het plafond doorlopen.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
tjoektjoek
Berichten: 468
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Eerste ICNG-D is in Nederland aangekomen. https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/ ... nederland/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52189
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Maar wat gaat NS nu eigenlijk met deze treinen doen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 7326
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Voorlopig nog test en toelatingsritten want de toelating voor Duitsland is nog niet afgerond.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 5483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door en-es »

De bedoeling is toch dat ze reizigersdiensten gaan rijden naar Duitsland?
tjoektjoek
Berichten: 468
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Suus schreef: vr 04 jul 2025, 18:03 Maar wat gaat NS nu eigenlijk met deze treinen doen?

Gekocht ter voorbereiding van IC Eindhoven - Aken, maar er is hier weinig capaciteit voor en mijns inziens overbodig met 2x per uur een sneltreinverbinding. Ik zie liever het opvullen van het gat van de ICE tot Keulen zodat er een uitdiensttreding ontstaat. En doortrekken vanaf daar door naar Mönchengladbach - Venlo - Eindhoven - … - Den Haag. IC Den Haag zou weer naar Venlo moeten gaan en de trein kan dan gekoppeld worden aan de eerstvolgende trein naar Den Haag (geen probleem wanneer een trein uit Duitsland erg vertraagd is). Voordeel is dat je dan niet hoeft te keren in Keulen, geen idee of daar überhaupt capaciteit voor is.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10256
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Milco »

Hebben deze treinen nog verschillen met de ICNG’s die binnen Nederland en naar België rijden? En zolang er geen verbinding is naar Duitsland, kunnen deze nieuwe stellen dan na de testritten elders in worden ingezet (binnenlandse diensten of naar België) of blijven ze expliciet voor ritten naar Duitsland?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
en-es
Berichten: 5483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door en-es »

Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Jultar
Berichten: 667
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Milco schreef:Hebben deze treinen nog verschillen met de ICNG’s die binnen Nederland en naar België rijden? En zolang er geen verbinding is naar Duitsland, kunnen deze nieuwe stellen dan na de testritten elders in worden ingezet (binnenlandse diensten of naar België) of blijven ze expliciet voor ritten naar Duitsland?
Naar België kunnen de stellen niet, ze hebben ATB/ETCS/PZB/LZB aan boord en kunnen enkel rijden onder 15 kV/25 kV en 1,5 kV.
De treinen zijn niet voor een specifieke verbinding aangekocht. Men is uiteraard wel bezig met een mogelijke verbinding naar Duitsland, maar tot die tijd gaan de stellen binnenlands gebruikt worden en zijn ze ter aanvulling/overbrugging van de IC vloot.
MaartenD
Berichten: 1172
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

Afgezien daarvan zouden ze gelijk zijn aan de ICNG-B, dus met extra toilet en meer bagageruimte.
Nitein-Repart
Berichten: 4193
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

tjoektjoek schreef: vr 04 jul 2025, 18:25
Suus schreef: vr 04 jul 2025, 18:03 Maar wat gaat NS nu eigenlijk met deze treinen doen?

Gekocht ter voorbereiding van IC Eindhoven - Aken, maar er is hier weinig capaciteit voor en mijns inziens overbodig met 2x per uur een sneltreinverbinding. Ik zie liever het opvullen van het gat van de ICE tot Keulen zodat er een uitdiensttreding ontstaat. En doortrekken vanaf daar door naar Mönchengladbach - Venlo - Eindhoven - … - Den Haag. IC Den Haag zou weer naar Venlo moeten gaan en de trein kan dan gekoppeld worden aan de eerstvolgende trein naar Den Haag (geen probleem wanneer een trein uit Duitsland erg vertraagd is). Voordeel is dat je dan niet hoeft te keren in Keulen, geen idee of daar überhaupt capaciteit voor is.
Als je extra treinen wilt laten rijden op tussen Venlo en Mönchengladbach dan zou je eerst Kaldenkirchen-Dülken moeten verdubbelen, dat lijkt mij de eerste prioriteit. Hopelijk kan deze spoorverdubbeling gehaald worden uit de 1,5% BBP voor defensieondersteunende zaken.

En verder vraag ik mij af of het niet mogelijk is om tussen Arnhem en Düsseldorf met de nieuwe ICNG ook in Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen te stoppen (en verder richting Köln in Leverkusen Mitte en Köln Messe/Deutz), als je het ICE-stoppatroon gaat kopiëren voor de ICNG, dan krijg je met de ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) een kloon van de ICE, terwijl de grotere plaatsen op de lijn tussen Arnhem en Duisburg nog steeds met enkel de RE19 zitten die bij iedere boomstronk stopt, 15 haltes tussen Arnhem en Duisburg.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 04 jul 2025, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
cassie127
Berichten: 7326
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

MaartenD schreef: vr 04 jul 2025, 18:44 Afgezien daarvan zouden ze gelijk zijn aan de ICNG-B, dus met extra toilet en meer bagageruimte.
Niet helemaal, de ICNG-D zou nog extra een ruimte voor de trainmanager hebben (want dat is in Duitsland eigenlijk de standaard)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jultar
Berichten: 667
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Die extra ruimte en ook de spullen voor de catering zijn bij aflevering niet ingebouwd, dus als de treinstellen naar Duitsland ingezet gaan worden zal dat aangepast worden.
cassie127
Berichten: 7326
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Volgens mij zou er geen catering komen. Maar er moet wel een ruimte zijn waar noodwater kan worden opgeslagen (in de aantallen zoals DB het voorschrijft).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jultar
Berichten: 667
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

cassie127 schreef: vr 04 jul 2025, 20:33 Volgens mij zou er geen catering komen. Maar er moet wel een ruimte zijn waar noodwater kan worden opgeslagen (in de aantallen zoals DB het voorschrijft).
Er komt geen volledig bistro, wel een cateringhoekje met dingen als dranken en wat broodjes.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DPDelft »

Alle ideeën voor de inzet van de ICNG-D zijn verplaatst naar viewtopic.php?t=17724.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cassie127, en-es, henk206, MetroRET, Willie93 en 3 gasten