Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
gkw1969
Berichten: 2457
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Nee, de 2.1 krijgt een grotere accu, volgens opgave van de provincie.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
sirvinniei
Berichten: 3789
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door sirvinniei »

De dekking wordt beter door verschillende nieuwe gebieden aan te doen, zoals de nieuwbouw in Ede-Oost.
https://xon.nu/nieuws/transdev-wordt-ni ... oodvalley/
Interessant. Eerst lijn 6 schappen en dan een tijd later veer terugbrengen. Ach ja, zo ging het ook met lijn 580 en de nieuwe lijn 87 in Veenendaal
Ik heb geen onderschrift
MichOV
Berichten: 522
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door MichOV »

Men waarschuwt nu al over de stroomcapaciteit was laatst in het nieuws bij Enexis(die zal ongetwijfeld niet de enige netbeheerder zijn die hiervoor waarschuwt) en dan nog meer elektrisch doordrukken terwijl het net daar nog niet op is ingericht zeg het maar. Ik heb niks tegen elektrisch rijden maar of het verstandig is gezien men nu al heeft over capaciteitsproblemen heb ik wel mijn vraagtekens over.
gkw1969
Berichten: 2457
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Er is inderdaad krapte op het stroomnet, op de momenten dat iedereen stroom wil gebruiken. Netbeheerders hebben berekend dat als mensen variabel stroom gaan gebruiken de capaciteit met ca. 65% toeneemt. Maar helaas zijn er niet veel bedrijven die flexibel stroom gebruiken of laden behalve..... het transport. In het OV kun je namelijk je laadmomenten aanpassen aan het moment dat er weinig gevraagd wordt van het net, zoals 's nachts.
Voor Arnhem, en velen zullen het niet met mij eens zijn maar het is wel zo, is er helemaal geen probleem aan de Westervoortsedijk want wat hebben we daar? Een heleboel stroom wat 's nachts niet gebruikt wordt. Daarnaast vinden er onderzoeken plaats om te kijken of de stroom die in de nacht bij de NS en bij de trolley niet gebruikt wordt, gebruikt kan worden om elders in te zetten. Zoals OV bussen 's nachts laden in Arnhem en Bemmel en overal waar dat maar kan. Vrachtwagens laten opladen etc, openbare laadpalen te voorzien van stroom. Want als er geen trolleys en treinen rijden wordt de stroom die op de bovenleiding staat niet gebruikt, die gaat gewoon in cirkeltjes rond. Immers je verbruikt thuis ook pas stroom als je een apparaat aan zet, staat het apparaat niet aan gebruikt het echt mini-mini-minimaal stroom. En als je de stekker er uit trekt gebruikt het helemaal geen stroom meer.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
sirvinniei
Berichten: 3789
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door sirvinniei »

Maar snachts laad toch bijna iedereen zijn elektrische auto op. Geeft dat geen piek?
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 2457
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Nee, want alle verlichting van scholen kantoren en huizen zijn uit. ‘s nachts zijn er geen operaties in het ziekenhuis, meeste mensen kijken geen TV ‘s nachts. En de meeste laders bij de huizen zijn langzame laders en verbruiken per uur wellicht net zoveel als een TV. Dus TV uit en auto laden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Durashift
Berichten: 6094
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Durashift »

^^ het lijkt mij te beperkt om alleen naar de (rest) capaciteit in de (korte) nacht te kijken. Want er zullen toch ook genoeg bussen overdag bijgeladen moeten worden (waarom zijn er anders van die 'speciale' chauffeursdiensten om EV bussen om te ruilen overdag? ).

Geplande operaties / poliklinische behandelingen in ziekenhuizen zijn er in de avond en 's nachts niet nee, maar soms lopen operaties uit / duren lang of iemand komt in de avond op de SEH met letsel dat niet tot de volgende dag kan wachten en dan er toch nog diezelfde nacht geopereerd moeten worden.
waldo79
Berichten: 8522
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door waldo79 »

Ik merk bij jou de neiging om overal beren op de weg te werpen. Operaties die uitlopen vallen onder de categorie uitzonderingen en de capaciteit van een gemiddelde SEH valt op te anticiperen. Als je laat verlammen door elke potentiële bedreiging komt er geen enkel initiatief van de grond :idea:
Sergej1969
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 14 mei 2025, 16:36

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Sergej1969 »

Wat ik van de NTV heb bergrepen is de gunning voorlopig voor 6 weken. De Keolis kan volgens mijn berekening tot 5 augustus nog bezwaar maken. Tot nu toe is mij nog niets bekend hierover. Ik neem aan dat na de deadline van 6 weken geen bezwaren zullen zijn en dat de gunning definitief zal worden. Ook hoor ik geruchten over dat voor de campuslijn Arnhem CS-HAN met dubbelgelede trolleybussen gereden zullen worden.
gkw1969
Berichten: 2457
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

De standaardprocedure bij aanbestedingen is dat er 6 weken bezwaarperiode is, die loopt inderdaad op 5 augustus af. En de geschiedenis leert ons dat vaak op de laatste dag, dus 4 augustus, een bezwaar ingediend wordt. Mocht er geen bezwaar ingediend worden dan is vanaf 5 augustus de gunning definitief.

Wat betreft de dubbelgelede bussen verwijs ik naar het document van de Provincie Gelderland een stukje hierboven. Daarin staan een deel van de plannen.
Laatst gewijzigd door gkw1969 op za 12 jul 2025, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
gkw1969
Berichten: 2457
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Daelea schreef: vr 04 jul 2025, 17:42 In de Stateninformatie van Gelderland is een bijlage gepubliceerd met nog wat meer details: https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... id=1060804
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Michael 1988
Berichten: 2256
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Michael 1988 »

gkw1969 schreef: wo 02 jul 2025, 13:41 Laten we niet vergeten onze nieuwe Chinese vrienden. Yutong bouwt ook trolleybussen van 12 tot 25 meter. Op dit moment bezig met een grote order voor Mexico.
Ik keek net nog eens goed naar de filmpjes die gepubliceerd zijn door Yutong. Ik twijfel of dat de 25 (of 26) meter bus van hun wel iets is voor de Europese markt. Het lijkt er namelijk niet op dat het een Low-entry bus is. Aan de hand van filmpjes van het interieur zou je zeggen van wel, maar als je onderstaand filmpje gaat bekijken kun je zien dat het een bus met hoge instap is (tip zet geluid uit, tenzij je van AI-stemmen houdt)). Ik zie dit bustype dus nog niet zo snel op de Europese markt komen, tenzij Yutong nu opeens een U25 of U26 aan het ontwikkelen is.
Afgezien van bovenstaand, vreemd genoeg krijg ik naast enkele filmpjes niet meer informatie gevonden over dit bustype. Geen naam, geen (precieze) lengte enz, niets over de aantal te leveren bussen.
Selivio
Berichten: 562
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Selivio »

Nee, de 26 meter Yutong's zijn speciaal voor het BRT-systeem van Mexico-city ontwikkeld en dat systeem is (voor zover ik weet) volledig met hoge perrons. Totaal niet vergelijkbaar met ook maar iets dat in Nederland rijdt. Maar Yutong kwam ook vrij ineens met 15 meter lage-vloer elektrische bussen, die ook in documenten of de site nog nergens te vinden waren, dus ik zou ze nog niet afschrijven.
Grt. Stefan
gkw1969
Berichten: 2457
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Voor wat betreft 9 meter busjes in Ede, volgens mij heeft Transdev 9 meter Solarissen besteld voor lijn 2 in Utrecht. Dus mogelijk dat het deze worden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
sirvinniei
Berichten: 3789
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door sirvinniei »

Ik vraag me trouwens af of 9m genoeg is voor de spits Station-Kenniscampus. Dat deel werd eerder in de spits kort versterkt to 4x per uur door de drukte.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 2457
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door gkw1969 »

Zegge en schrijve 1 extra rit. Misschien worden dat er wel 2 of wordt die ene rit, die niet verder gaat dan Stadspoort wel met een grotere bus gereden.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Michael 1988
Berichten: 2256
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Michael 1988 »

Selivio schreef: zo 13 jul 2025, 11:12 Nee, de 26 meter Yutong's zijn speciaal voor het BRT-systeem van Mexico-city ontwikkeld en dat systeem is (voor zover ik weet) volledig met hoge perrons. Totaal niet vergelijkbaar met ook maar iets dat in Nederland rijdt. Maar Yutong kwam ook vrij ineens met 15 meter lage-vloer elektrische bussen, die ook in documenten of de site nog nergens te vinden waren, dus ik zou ze nog niet afschrijven.
Er is wel degelijk informatie over o.a. de Yutong U15 te vinden. Hoe denk je dat ik het artikel op Wikipedia heb kunnen schrijven ;). Dit geldt ook voor verschillende andere bussen uit de E-serie en U-serie. Ik had Yutong ook niet direct afgeschreven, maar hun huidige 26meter bus is gewoon niet geschikt zoals ik aangaf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten