
CAO onderhandelingen NS
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Vergeet je niet dat NS ook regelmatig onderdeel is van een vakantiereis? 

-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50
Re: CAO onderhandelingen NS
We weten niet of het bijzonder is dat voor deze groep de staking verbiedt en dus voor andere groepen - lees NS - niet, de NS is immers niet naar de rechter gestapt.
Kans lijkt mij aanwezig dat de huisjurist van de NS wat aantekeningen maakt over deze zaak voor de volgende stakingen later deze zomer en dan gaan we het zien wat de rechter vindt.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
De CNV leden hebben met een meerderheid van 67 procent het CAO eindbod geaccepteerd.
Nu even afwachten met welke uitslag de grotere bonden binnen NS mee komen.
Nu even afwachten met welke uitslag de grotere bonden binnen NS mee komen.
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34
Re: CAO onderhandelingen NS
De leden van de VVMC hebben 'tegen' gestemd:
https://vvmc.nl/signalen/ruime-meerderh ... indbod-ns/
Van de FNV kan ik (nog) niks vinden.
https://vvmc.nl/signalen/ruime-meerderh ... indbod-ns/
Van de FNV kan ik (nog) niks vinden.
- Suus
- Berichten: 52201
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Theoretisch is één vakbond genoeg om een CAO af te sluiten. In de praktijk denk ik dat het nog een hete herfst gaat worden nu de grootste vakbond met een ‘njet’ is gekomen 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
-
- Berichten: 5486
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: CAO onderhandelingen NS
Wanneer zijn de volgende stakingen? 

- isadora
- Berichten: 6015
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: CAO onderhandelingen NS
Dat hoor je vanzelf, een uurtje van tevoren of zo.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Donateur
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: CAO onderhandelingen NS
Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden.
Zo nirt dan moet de staking worden verboden. Dat lukt bij Schiphol/KLM ook.
Ze staken maar op een andere manier als de treinen maar blijven rijden.
Zo nirt dan moet de staking worden verboden. Dat lukt bij Schiphol/KLM ook.
Ze staken maar op een andere manier als de treinen maar blijven rijden.
- Suus
- Berichten: 52201
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
CAO onderhandelingen NS
De vakbonden staan volledig in hun recht, ze verbieden omdat huibf ze niet zint is geen reden ze te verbieden.huibf schreef:Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Ik vrees dat je alleen maar kunt hopen dat de EU tegen de concessie optreedt en dat de macht der bonden wat kleiner wordt als het aantal vervoerders groter wordt...
Tot die tijd zal de sector zich blijven gedragen als een 1:1 modelbouw club waar geen antwoord is op alle échte uitdagingen.
Tot die tijd zal de sector zich blijven gedragen als een 1:1 modelbouw club waar geen antwoord is op alle échte uitdagingen.
-
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18
Re: CAO onderhandelingen NS
Hete herfst? Als de CAO zo'n prioriteit heeft..dan kan het toch niet wachten?
Het Hoofdnet gauw open gooien voor een andere vervoerder...
Het Hoofdnet gauw open gooien voor een andere vervoerder...
Laatst gewijzigd door Education op ma 14 jul 2025, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Gelukkig leven we in een vrij land alwaar vakbonden zijn toegestaan en een rol spelen tussen werkgevers en werknemers alwaar ze de vertegenwoordiging van zijn.Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden
Je tekst zal wel bedoeld zijn om te bashen, dus ga verder niet op je stelling in.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50
Re: CAO onderhandelingen NS
Stakingen zijn nog geen gegeven hè. Voor VVMC en FNV is het buitengewoon nadelig dat CNV heeft ingestemd, dat geeft de NS meerdere opties. Dus wat gaat NS doen, nu al alleen met CNV een cao afsluiten en de stakingen zijn beloop laten of verder onderhandelen met VVMC en FNV onder de dreiging van alleen met CNV een cao af te sluiten?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 21 jul 2023, 22:24
Re: CAO onderhandelingen NS
Waar denk je dat nieuwe/andere vervoerders hun personeel vandaan zullen moeten halen?Thriller schreef: ↑ma 14 jul 2025, 18:32 Ik vrees dat je alleen maar kunt hopen dat de EU tegen de concessie optreedt en dat de macht der bonden wat kleiner wordt als het aantal vervoerders groter wordt...
Tot die tijd zal de sector zich blijven gedragen als een 1:1 modelbouw club waar geen antwoord is op alle échte uitdagingen.
Meer vervoerders, al dan niet ontstaan uit het opknippen van NS/het overnemen van delen van NS-personeel betekent niet dat afspraken over arbeid niet opnieuw worden opgenomen in CAO’s. En het zegt ook niets over het overnemen van bestaande afspraken, al is het maar in een transitieperiode.
Bij de onderhandse gunning kun je zeker vraagtekens zetten, maar er zijn zat voorbeelden uit landen om ons heen waaruit blijkt dat versplintering (meer marktwerking) niet goed is voor de betrouwbaarheid en daarmee het product voor de reizigers.
Rijder in burger.
-
- Donateur
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: CAO onderhandelingen NS
Volgensmij ben ik niet de enige.
Het is buitengewoon verwerpelijk om een salarisverhoging te eisen in tijden dat een bedrijf negatieve cijfers schrijft.
Een daarbij is het korte termijn denken omdat een salarisverhoging leidt tot inflatie wat weer leidt tot een loonsverhoging.
Je kan natuurlijk als werknemer dus ook zelf gaan bezuinigen op je eigen uitgaven en daarmee is dus een loonsverhoging niet nodig.
Of je neemt ontslag en gaat ergens anders werken.
Bashen. Ja. Het wordt hoogtijd dat FNV wordt geëlimineerd.Re.tep schreef: ↑ma 14 jul 2025, 18:34Gelukkig leven we in een vrij land alwaar vakbonden zijn toegestaan en een rol spelen tussen werkgevers en werknemers alwaar ze de vertegenwoordiging van zijn.Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden
Je tekst zal wel bedoeld zijn om te bashen, dus ga verder niet op je stelling in.
De GTBV gelden vab de afgelopen stakingen zou 1:1 neergelegd moeten worden bij de stakende vakbonden.
Waarom zou NS daarvoor moeten opdraaien?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40733
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Over het algemeen worden bestaande CAO's inderdaad overgenomen als het werk naar een andere partij in de OV-wereld gaat. Doorgaans wordt het aantal personen in die CAO dan wel in de tijd steeds kleiner (dat zal met de huidige vergrijzing alleen maar harder gaan) en zal het personeel wat uiteindelijk dan over blijft wel in een andere CAO belanden gezien het niet meer werkbaar is voor een klein deel andere afspraken te hanteren.Silo schreef: ↑ma 14 jul 2025, 19:29Meer vervoerders, al dan niet ontstaan uit het opknippen van NS/het overnemen van delen van NS-personeel betekent niet dat afspraken over arbeid niet opnieuw worden opgenomen in CAO’s. En het zegt ook niets over het overnemen van bestaande afspraken, al is het maar in een transitieperiode.
Ik zie niet helemaal hoe de macht van de bonden kleiner wordt als de medewerkers over meerdere bedrijven verspreid raken.
En die macht is natuurlijk vooral groot doordat een staking heel zichtbaar is. Als je ziet wat FNV Spoor bijvoorbeeld durft te eisen ten opzichte van de FNV in andere sectoren is het verschil echt immens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: CAO onderhandelingen NS
Wellicht ten overvloede: Het gaat om meer dan alleen het loonbod. Dat zit namelijk al best dichtbij de wensen van de bonden, de andere dingen relatief minder.
Wat doe je op het moment dat veel personeel dat doet, en je de dienstregeling moet gaan afschalen?
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Het is inderdaad de vraag hoe dat gaat lopen. Maar de meeste ex-NS lijnen zitten nu in een andere CAO. Maar het valt te bezien inderdaad.
Het lijkt me wel waarschijnlijk dat vervangende bedrijven hetzelfde zullen doen met minder personeel (idem de huidige ex-NS lijnen). Wellicht dat dat ruimte biedt voor het personeel wat er nog wel is, wat de stakingsdrang kan verminderen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40733
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Ja, maar de wetgeving is nou eenmaal zo dat je bij aanbesteding niet opeens al je arbeidsvoorwaarden kwijt bent als je naar een ander bedrijf mee moet.
Om een willekeurig voorbeeld te noemen: in Dordrecht hebben nog jaren chauffeurs de HTM-CAO behouden nadat Arriva er kwam te rijden. Op een zeker moment is echter zoveel van dat personeel met oude rechten met pensioen dat je daar dingen in kunt gaan veranderen. Maar dan ben je al wel jaren verder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22879
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: CAO onderhandelingen NS
Het gaat niet alleen om loonsverhogingen, hè? Ook om andere regelingen.huibf schreef: ↑ma 14 jul 2025, 19:38 Volgensmij ben ik niet de enige.
Het is buitengewoon verwerpelijk om een salarisverhoging te eisen in tijden dat een bedrijf negatieve cijfers schrijft.
Een daarbij is het korte termijn denken omdat een salarisverhoging leidt tot inflatie wat weer leidt tot een loonsverhoging.
Je kan natuurlijk als werknemer dus ook zelf gaan bezuinigen op je eigen uitgaven en daarmee is dus een loonsverhoging niet nodig.
Of je neemt ontslag en gaat ergens anders werken.
Bovendien is er best een kans dat een deel van het personeel vertrekt als er geen goede nieuwe CAO komt. Dat betekent alleen maar meer uitval van treinen en ik denk niet dat men daarop zit te wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 563
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: CAO onderhandelingen NS
De kans dat er een deel van het personeel vertrekt als er geen goede nieuwe CAO komt is zo goed als nihil, aangezien ze vrijwel nergens betere voorwaarden hebben dan bij NS. Het personeel zal er dan altijd op achteruit gaan (niet voor niets dat personeel van de regionale lijnen juist iedere keer overstapt naar de NS, ipv andersom).
Grt. Stefan
-
- Berichten: 5777
- Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46
Re: CAO onderhandelingen NS
Ja joh ga lekker uit je onderbuik het stakingsrecht proberen te ondermijnen

De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Dat weggaan gebeurd nu al. Vroeger waren de functies bij bijvoorbeeld het rijdende personeel een functie voor het leven. Nu ziet personeel na een paar jaar dat het ergens anders vaak veel beter is. Bij S&V is het personeel niet aan te slepen, het verloop is gigantisch. Veel conducteurs zijn na 7 á 8 jaar de strijd op de trein compleet zat, en zoeken elders hun heil.
De machinisten zijn sinds mensheugenis een groep werknemers welke hun hele werkzame leven machinist blijven, er rijden er nog heel wat met ruim meer dan 40 dienstjaren ! De laatste van een andere generatie.
Maar de jonge generatie ziet dat voor hetzelfde geld de arbeidsomstandigheden elders veel beter zijn, geen nachtdienst, geen weekenden werken en stappen na enkele jaren over naar een andere werkgever. Een ongekend fenomeen.
Die werknemers willen best werken, maar daar zullen de vergoedingen in tijd en geld wel naar moeten zijn om het ongerief van dubbele onregelmatigheid en werken op de seconde in overvolle diensten te compenseren.
En dat wordt in de nabije toekomst het grote personeelsprobleem, het zeer duur opgeleide personeel zien vast te houden. Een goede CAO is daar de eerste stap in.
De machinisten zijn sinds mensheugenis een groep werknemers welke hun hele werkzame leven machinist blijven, er rijden er nog heel wat met ruim meer dan 40 dienstjaren ! De laatste van een andere generatie.
Maar de jonge generatie ziet dat voor hetzelfde geld de arbeidsomstandigheden elders veel beter zijn, geen nachtdienst, geen weekenden werken en stappen na enkele jaren over naar een andere werkgever. Een ongekend fenomeen.
Die werknemers willen best werken, maar daar zullen de vergoedingen in tijd en geld wel naar moeten zijn om het ongerief van dubbele onregelmatigheid en werken op de seconde in overvolle diensten te compenseren.
En dat wordt in de nabije toekomst het grote personeelsprobleem, het zeer duur opgeleide personeel zien vast te houden. Een goede CAO is daar de eerste stap in.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: CAO onderhandelingen NS
Alweer dat fabeltje van een aantal lieden die menen dat opknippen van het spoorwegnet de heilige graal is tegen stakingen en andere spoorproblematiek. Alles om OV-personeel wat voor zichzelf opkomt te 'straffen'.
Als inderdaad een Arriva, of een of meerdere andere prijsvechters, het roer zouden krijgen dan zouden die gewoon met dezelfde problematiek te maken krijgen. Lonen met honderden euro's tegelijkertijd terugzetten is ook niet iets wat zomaar gaat, noch geaccepteerd wordt door het vakbonds-krachtige personeel. Vraag is ook of een weldenkend mens uberhaupt moet willen dat dat soort bedrijven de macht krijgen. Ik geloof direct dat ze de conducteur zoveel mogelijk zullen wegbezuinigen, maar wie gelooft dat de service er beter door wordt, of de prijzen goedkoper, gelooft waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas. De enigen die er beter door zullen worden zijn -in het geval van Arriva- de Amerikaanse investeerders die achter deze maatschappij schuilgaan. Het geld wat je weghaalt bij de arbeider, zal gewoon in de zakken van een ander verdwijnen!
Als inderdaad een Arriva, of een of meerdere andere prijsvechters, het roer zouden krijgen dan zouden die gewoon met dezelfde problematiek te maken krijgen. Lonen met honderden euro's tegelijkertijd terugzetten is ook niet iets wat zomaar gaat, noch geaccepteerd wordt door het vakbonds-krachtige personeel. Vraag is ook of een weldenkend mens uberhaupt moet willen dat dat soort bedrijven de macht krijgen. Ik geloof direct dat ze de conducteur zoveel mogelijk zullen wegbezuinigen, maar wie gelooft dat de service er beter door wordt, of de prijzen goedkoper, gelooft waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas. De enigen die er beter door zullen worden zijn -in het geval van Arriva- de Amerikaanse investeerders die achter deze maatschappij schuilgaan. Het geld wat je weghaalt bij de arbeider, zal gewoon in de zakken van een ander verdwijnen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Treintje1989 en 19 gasten