CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thriller
Berichten: 59
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Thriller »

Vergeet je niet dat NS ook regelmatig onderdeel is van een vakantiereis? ;)
ICNG
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door ICNG »

Re.tep schreef: za 05 jul 2025, 07:43 Anderzijds is het bijzonder dat het stakingsrecht bij herhaling voor deze groep werknemers zo wordt beperkt.
We weten niet of het bijzonder is dat voor deze groep de staking verbiedt en dus voor andere groepen - lees NS - niet, de NS is immers niet naar de rechter gestapt.
Kans lijkt mij aanwezig dat de huisjurist van de NS wat aantekeningen maakt over deze zaak voor de volgende stakingen later deze zomer en dan gaan we het zien wat de rechter vindt.
Re.tep
Berichten: 191
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

De CNV leden hebben met een meerderheid van 67 procent het CAO eindbod geaccepteerd.
Nu even afwachten met welke uitslag de grotere bonden binnen NS mee komen.
Jultar
Berichten: 671
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Jultar »

De leden van de VVMC hebben 'tegen' gestemd:

https://vvmc.nl/signalen/ruime-meerderh ... indbod-ns/

Van de FNV kan ik (nog) niks vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52201
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Suus »

Theoretisch is één vakbond genoeg om een CAO af te sluiten. In de praktijk denk ik dat het nog een hete herfst gaat worden nu de grootste vakbond met een ‘njet’ is gekomen :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re.tep
Berichten: 191
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Jultar schreef: ma 14 jul 2025, 14:13Van de FNV kan ik (nog) niks vinden.
FNV tegen met 61 procent der stemmen waarbij opvallend veel NS kantoorpersoneel tegen stemde.
en-es
Berichten: 5486
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door en-es »

Wanneer zijn de volgende stakingen? :(
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6015
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door isadora »

Dat hoor je vanzelf, een uurtje van tevoren of zo.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
huibf
Donateur
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door huibf »

Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden.
Zo nirt dan moet de staking worden verboden. Dat lukt bij Schiphol/KLM ook.

Ze staken maar op een andere manier als de treinen maar blijven rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52201
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

CAO onderhandelingen NS

Bericht door Suus »

huibf schreef:Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden.
De vakbonden staan volledig in hun recht, ze verbieden omdat huibf ze niet zint is geen reden ze te verbieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thriller
Berichten: 59
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Thriller »

Ik vrees dat je alleen maar kunt hopen dat de EU tegen de concessie optreedt en dat de macht der bonden wat kleiner wordt als het aantal vervoerders groter wordt...

Tot die tijd zal de sector zich blijven gedragen als een 1:1 modelbouw club waar geen antwoord is op alle échte uitdagingen.
Education
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Education »

Hete herfst? Als de CAO zo'n prioriteit heeft..dan kan het toch niet wachten?
Het Hoofdnet gauw open gooien voor een andere vervoerder...
Laatst gewijzigd door Education op ma 14 jul 2025, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re.tep
Berichten: 191
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden
Gelukkig leven we in een vrij land alwaar vakbonden zijn toegestaan en een rol spelen tussen werkgevers en werknemers alwaar ze de vertegenwoordiging van zijn.
Je tekst zal wel bedoeld zijn om te bashen, dus ga verder niet op je stelling in.
ICNG
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door ICNG »

Stakingen zijn nog geen gegeven hè. Voor VVMC en FNV is het buitengewoon nadelig dat CNV heeft ingestemd, dat geeft de NS meerdere opties. Dus wat gaat NS doen, nu al alleen met CNV een cao afsluiten en de stakingen zijn beloop laten of verder onderhandelen met VVMC en FNV onder de dreiging van alleen met CNV een cao af te sluiten?
Silo
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 21 jul 2023, 22:24

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Silo »

Thriller schreef: ma 14 jul 2025, 18:32 Ik vrees dat je alleen maar kunt hopen dat de EU tegen de concessie optreedt en dat de macht der bonden wat kleiner wordt als het aantal vervoerders groter wordt...

Tot die tijd zal de sector zich blijven gedragen als een 1:1 modelbouw club waar geen antwoord is op alle échte uitdagingen.
Waar denk je dat nieuwe/andere vervoerders hun personeel vandaan zullen moeten halen?

Meer vervoerders, al dan niet ontstaan uit het opknippen van NS/het overnemen van delen van NS-personeel betekent niet dat afspraken over arbeid niet opnieuw worden opgenomen in CAO’s. En het zegt ook niets over het overnemen van bestaande afspraken, al is het maar in een transitieperiode.

Bij de onderhandse gunning kun je zeker vraagtekens zetten, maar er zijn zat voorbeelden uit landen om ons heen waaruit blijkt dat versplintering (meer marktwerking) niet goed is voor de betrouwbaarheid en daarmee het product voor de reizigers.
Rijder in burger.
huibf
Donateur
Berichten: 4385
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door huibf »

Suus schreef: ma 14 jul 2025, 18:24
huibf schreef:Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden.
De vakbonden staan volledig in hun recht, ze verbieden omdat huibf ze niet zint is geen reden ze te verbieden.
Volgensmij ben ik niet de enige.
Het is buitengewoon verwerpelijk om een salarisverhoging te eisen in tijden dat een bedrijf negatieve cijfers schrijft.
Een daarbij is het korte termijn denken omdat een salarisverhoging leidt tot inflatie wat weer leidt tot een loonsverhoging.
Je kan natuurlijk als werknemer dus ook zelf gaan bezuinigen op je eigen uitgaven en daarmee is dus een loonsverhoging niet nodig.
Of je neemt ontslag en gaat ergens anders werken.
Re.tep schreef: ma 14 jul 2025, 18:34
Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden
Gelukkig leven we in een vrij land alwaar vakbonden zijn toegestaan en een rol spelen tussen werkgevers en werknemers alwaar ze de vertegenwoordiging van zijn.
Je tekst zal wel bedoeld zijn om te bashen, dus ga verder niet op je stelling in.
Bashen. Ja. Het wordt hoogtijd dat FNV wordt geëlimineerd.
De GTBV gelden vab de afgelopen stakingen zou 1:1 neergelegd moeten worden bij de stakende vakbonden.
Waarom zou NS daarvoor moeten opdraaien?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40731
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Silo schreef: ma 14 jul 2025, 19:29Meer vervoerders, al dan niet ontstaan uit het opknippen van NS/het overnemen van delen van NS-personeel betekent niet dat afspraken over arbeid niet opnieuw worden opgenomen in CAO’s. En het zegt ook niets over het overnemen van bestaande afspraken, al is het maar in een transitieperiode.
Over het algemeen worden bestaande CAO's inderdaad overgenomen als het werk naar een andere partij in de OV-wereld gaat. Doorgaans wordt het aantal personen in die CAO dan wel in de tijd steeds kleiner (dat zal met de huidige vergrijzing alleen maar harder gaan) en zal het personeel wat uiteindelijk dan over blijft wel in een andere CAO belanden gezien het niet meer werkbaar is voor een klein deel andere afspraken te hanteren.
Thriller schreef: ma 14 jul 2025, 18:32 Ik vrees dat je alleen maar kunt hopen dat de EU tegen de concessie optreedt en dat de macht der bonden wat kleiner wordt als het aantal vervoerders groter wordt...
Ik zie niet helemaal hoe de macht van de bonden kleiner wordt als de medewerkers over meerdere bedrijven verspreid raken.

En die macht is natuurlijk vooral groot doordat een staking heel zichtbaar is. Als je ziet wat FNV Spoor bijvoorbeeld durft te eisen ten opzichte van de FNV in andere sectoren is het verschil echt immens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 2198
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Dionysusnu »

huibf schreef: ma 14 jul 2025, 19:38 Het is buitengewoon verwerpelijk om een salarisverhoging te eisen in tijden dat een bedrijf negatieve cijfers schrijft.
Wellicht ten overvloede: Het gaat om meer dan alleen het loonbod. Dat zit namelijk al best dichtbij de wensen van de bonden, de andere dingen relatief minder.
huibf schreef: ma 14 jul 2025, 19:38 Of je neemt ontslag en gaat ergens anders werken.
Wat doe je op het moment dat veel personeel dat doet, en je de dienstregeling moet gaan afschalen?
Thriller
Berichten: 59
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Thriller »

Daniel schreef: ma 14 jul 2025, 19:49
Thriller schreef: ma 14 jul 2025, 18:32 Ik vrees dat je alleen maar kunt hopen dat de EU tegen de concessie optreedt en dat de macht der bonden wat kleiner wordt als het aantal vervoerders groter wordt...
Ik zie niet helemaal hoe de macht van de bonden kleiner wordt als de medewerkers over meerdere bedrijven verspreid raken.
Het is inderdaad de vraag hoe dat gaat lopen. Maar de meeste ex-NS lijnen zitten nu in een andere CAO. Maar het valt te bezien inderdaad.

Het lijkt me wel waarschijnlijk dat vervangende bedrijven hetzelfde zullen doen met minder personeel (idem de huidige ex-NS lijnen). Wellicht dat dat ruimte biedt voor het personeel wat er nog wel is, wat de stakingsdrang kan verminderen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40731
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Thriller schreef: ma 14 jul 2025, 20:48 Maar de meeste ex-NS lijnen zitten nu in een andere CAO.
Ja, maar de wetgeving is nou eenmaal zo dat je bij aanbesteding niet opeens al je arbeidsvoorwaarden kwijt bent als je naar een ander bedrijf mee moet.
Om een willekeurig voorbeeld te noemen: in Dordrecht hebben nog jaren chauffeurs de HTM-CAO behouden nadat Arriva er kwam te rijden. Op een zeker moment is echter zoveel van dat personeel met oude rechten met pensioen dat je daar dingen in kunt gaan veranderen. Maar dan ben je al wel jaren verder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22879
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Meltrain »

huibf schreef: ma 14 jul 2025, 19:38 Volgensmij ben ik niet de enige.
Het is buitengewoon verwerpelijk om een salarisverhoging te eisen in tijden dat een bedrijf negatieve cijfers schrijft.
Een daarbij is het korte termijn denken omdat een salarisverhoging leidt tot inflatie wat weer leidt tot een loonsverhoging.
Je kan natuurlijk als werknemer dus ook zelf gaan bezuinigen op je eigen uitgaven en daarmee is dus een loonsverhoging niet nodig.
Of je neemt ontslag en gaat ergens anders werken.
Het gaat niet alleen om loonsverhogingen, hè? Ook om andere regelingen.
Bovendien is er best een kans dat een deel van het personeel vertrekt als er geen goede nieuwe CAO komt. Dat betekent alleen maar meer uitval van treinen en ik denk niet dat men daarop zit te wachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Selivio
Berichten: 563
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Selivio »

De kans dat er een deel van het personeel vertrekt als er geen goede nieuwe CAO komt is zo goed als nihil, aangezien ze vrijwel nergens betere voorwaarden hebben dan bij NS. Het personeel zal er dan altijd op achteruit gaan (niet voor niets dat personeel van de regionale lijnen juist iedere keer overstapt naar de NS, ipv andersom).
Grt. Stefan
Jef400
Berichten: 5777
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Jef400 »

huibf schreef: ma 14 jul 2025, 18:12 Wordt hoog tijd dat de FNV en VVMC wordt verboden.
Zo nirt dan moet de staking worden verboden. Dat lukt bij Schiphol/KLM ook.

Ze staken maar op een andere manier als de treinen maar blijven rijden.
Ja joh ga lekker uit je onderbuik het stakingsrecht proberen te ondermijnen :lol:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re.tep
Berichten: 191
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Dat weggaan gebeurd nu al. Vroeger waren de functies bij bijvoorbeeld het rijdende personeel een functie voor het leven. Nu ziet personeel na een paar jaar dat het ergens anders vaak veel beter is. Bij S&V is het personeel niet aan te slepen, het verloop is gigantisch. Veel conducteurs zijn na 7 á 8 jaar de strijd op de trein compleet zat, en zoeken elders hun heil.
De machinisten zijn sinds mensheugenis een groep werknemers welke hun hele werkzame leven machinist blijven, er rijden er nog heel wat met ruim meer dan 40 dienstjaren ! De laatste van een andere generatie.

Maar de jonge generatie ziet dat voor hetzelfde geld de arbeidsomstandigheden elders veel beter zijn, geen nachtdienst, geen weekenden werken en stappen na enkele jaren over naar een andere werkgever. Een ongekend fenomeen.
Die werknemers willen best werken, maar daar zullen de vergoedingen in tijd en geld wel naar moeten zijn om het ongerief van dubbele onregelmatigheid en werken op de seconde in overvolle diensten te compenseren.
En dat wordt in de nabije toekomst het grote personeelsprobleem, het zeer duur opgeleide personeel zien vast te houden. Een goede CAO is daar de eerste stap in.
West
Berichten: 33
Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door West »

Alweer dat fabeltje van een aantal lieden die menen dat opknippen van het spoorwegnet de heilige graal is tegen stakingen en andere spoorproblematiek. Alles om OV-personeel wat voor zichzelf opkomt te 'straffen'.

Als inderdaad een Arriva, of een of meerdere andere prijsvechters, het roer zouden krijgen dan zouden die gewoon met dezelfde problematiek te maken krijgen. Lonen met honderden euro's tegelijkertijd terugzetten is ook niet iets wat zomaar gaat, noch geaccepteerd wordt door het vakbonds-krachtige personeel. Vraag is ook of een weldenkend mens uberhaupt moet willen dat dat soort bedrijven de macht krijgen. Ik geloof direct dat ze de conducteur zoveel mogelijk zullen wegbezuinigen, maar wie gelooft dat de service er beter door wordt, of de prijzen goedkoper, gelooft waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas. De enigen die er beter door zullen worden zijn -in het geval van Arriva- de Amerikaanse investeerders die achter deze maatschappij schuilgaan. Het geld wat je weghaalt bij de arbeider, zal gewoon in de zakken van een ander verdwijnen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ivan, Maik, MdJ, omaylie, quakkerillo, Semrush [Bot], Stadsbus, tsov en 10 gasten