CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Re.tep schreef: ma 14 jul 2025, 21:35Maar de jonge generatie ziet dat voor hetzelfde geld de arbeidsomstandigheden elders veel beter zijn, geen nachtdienst, geen weekenden werken en stappen na enkele jaren over naar een andere werkgever. Een ongekend fenomeen.
Die werknemers willen best werken, maar daar zullen de vergoedingen in tijd en geld wel naar moeten zijn om het ongerief van dubbele onregelmatigheid en werken op de seconde in overvolle diensten te compenseren.
Was de oplossing maar zo makkelijk als jij 'm brengt. Ik zie in een totaal andere sector (zonder nachtdiensten, weekenddiensten) precies hetzelfde gebeuren: personeel met jaren ervaring vertrekt en nieuw personeel is niet bepaald makkelijk te vinden.

Een baan voor het leven is bij de jongere generaties gewoon totaal niet meer van deze tijd. En sowieso is de arbeidsmarkt totaal anders: er zijn nu vele banen beschikbaar per medewerker in plaats van vele medewerkers per baan. Waarbij in verhouding het bod van NS echt niet slecht is (in salaris dan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: ma 14 jul 2025, 14:57 FNV tegen met 61 procent der stemmen waarbij opvallend veel NS kantoorpersoneel tegen stemde.
36% van de FNV-ers stemde voor. Best een groot deel Bron: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... dbod-ns-af
Laatst gewijzigd door BasGeluk op di 15 jul 2025, 04:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr BasG
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

36% van de stemmende FNV'ers, neem ik aan.
Thriller

Bericht door Thriller »

Het is gewoon een feit dat de concurrenten van NS goedkoper zijn. Welk aandeel daarvan zit in lagere salarissen en welk aandeel in efficiënter werken kan ik niet goed beoordelen maar vind ik wel een interessante vraag. Het klinkt op zich waarschijnlijk dat minder personeel per trein meer bespaart dan een lager salaris.

De dienstregeling is ook aantoonbaar verbeterd op die "nevenlijnen". Ik snap dus niet zo goed dat er nog discussie is over hoe effectief het aanbesteden is geweest.

Wel besef ik me heel goed dat ook dit systeem nadelen heeft. Het is gevaarlijk om afhankelijk te worden van één partij (Arriva kan misschien weleens te groot worden?). Daarentegen...het is nu ook best afzien soms door regelmatige annulering van treinen ivm de stakingen en andere oorzaken. Russisch roulette is al de norm als je met de trein reist in Nederland en het grootste deel van Europa.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Service en NS. Dat is iets wat niet samengaat. Het is nogal vreemd dat personeel wat overgenomen dan ook de CAO meegaat. Weer een ding wat geschrapt moet worden. Maar dat kan ook niet.
Ik ben het ermee eens dat we moeten waken voor uitbuiting.
Als het de vakbonden niet te doen is om het loon, schrap dat dan uit de onderhandelingen. Een ook bonus en andere financiële tegemoetkomingen.
Het kan zoveel efficiënter. Rij 'rondje om de kerk' dan ben je ook eencstuk flexibeler bij storingen. Maar ook dat willen de vakbonden niet.
VIRM

Bericht door VIRM »

Wat ik mij wel afvraag: waarom zijn de arbeidsomstandigheden nu ineens zo'n grote zaak, en niet bijvoorbeeld bij CAO-onderhandelingen van iets van tien jaar geleden?
Beul van de blindegeleidelijn
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Omdat de jeugd tegenwoordig bij een splinter al 6 weken ziektewet nodig heeft. Minder werken voor meer geld, omdat de zonodig 6x op vakantie moeten en elke weekend iets te moeten ondernemen. Bang om iets te missen.
De pampergeneratie.

Er zijn maar weinig landen waar het zo goed is als hier dát vergeten we tegenwoordig.
VIRM

Bericht door VIRM »

Volgens mij is je koffie-automaat stuk.
Beul van de blindegeleidelijn
isadora

Bericht door isadora »

huibf schreef: di 15 jul 2025, 07:31 De pampergeneratie.
_O-

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
En ik wil ook weer koffie in de trein, en koek op station Deventer.
Laatst gewijzigd door isadora op di 15 jul 2025, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

VIRM schreef: di 15 jul 2025, 07:27 Wat ik mij wel afvraag: waarom zijn de arbeidsomstandigheden nu ineens zo'n grote zaak, en niet bijvoorbeeld bij CAO-onderhandelingen van iets van tien jaar geleden?
Het daadwerkelijke antwoord is veel praktischer: de beroepsbevolking stagneert, omdat er steeds minder jongeren zijn. Daardoor kunnen werknemers meer eisen, omdat de vraag naar werknemers nog steeds groot is en ze dus kunnen kiezen tussen werkgevers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
trolly

Bericht door trolly »

isadora schreef: di 15 jul 2025, 07:40
huibf schreef: di 15 jul 2025, 07:31 De pampergeneratie.
_O-

Voor de rest met ik het helemaal met je eens.
En ik wil ook weer koffie in de trein, en koek op station Deventer.
:Y

En het kwartje van Kok terug. En gratis bier.

Zou huibf al FNV-lid zijn?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79

Bericht door waldo79 »

Waldo79 waardeert deze reactie.
Plaats reactie