Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Re.tep schreef: ↑ma 14 jul 2025, 21:35Maar de jonge generatie ziet dat voor hetzelfde geld de arbeidsomstandigheden elders veel beter zijn, geen nachtdienst, geen weekenden werken en stappen na enkele jaren over naar een andere werkgever. Een ongekend fenomeen.
Die werknemers willen best werken, maar daar zullen de vergoedingen in tijd en geld wel naar moeten zijn om het ongerief van dubbele onregelmatigheid en werken op de seconde in overvolle diensten te compenseren.
Was de oplossing maar zo makkelijk als jij 'm brengt. Ik zie in een totaal andere sector (zonder nachtdiensten, weekenddiensten) precies hetzelfde gebeuren: personeel met jaren ervaring vertrekt en nieuw personeel is niet bepaald makkelijk te vinden.
Een baan voor het leven is bij de jongere generaties gewoon totaal niet meer van deze tijd. En sowieso is de arbeidsmarkt totaal anders: er zijn nu vele banen beschikbaar per medewerker in plaats van vele medewerkers per baan. Waarbij in verhouding het bod van NS echt niet slecht is (in salaris dan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Het is gewoon een feit dat de concurrenten van NS goedkoper zijn. Welk aandeel daarvan zit in lagere salarissen en welk aandeel in efficiënter werken kan ik niet goed beoordelen maar vind ik wel een interessante vraag. Het klinkt op zich waarschijnlijk dat minder personeel per trein meer bespaart dan een lager salaris.
De dienstregeling is ook aantoonbaar verbeterd op die "nevenlijnen". Ik snap dus niet zo goed dat er nog discussie is over hoe effectief het aanbesteden is geweest.
Wel besef ik me heel goed dat ook dit systeem nadelen heeft. Het is gevaarlijk om afhankelijk te worden van één partij (Arriva kan misschien weleens te groot worden?). Daarentegen...het is nu ook best afzien soms door regelmatige annulering van treinen ivm de stakingen en andere oorzaken. Russisch roulette is al de norm als je met de trein reist in Nederland en het grootste deel van Europa.
Service en NS. Dat is iets wat niet samengaat. Het is nogal vreemd dat personeel wat overgenomen dan ook de CAO meegaat. Weer een ding wat geschrapt moet worden. Maar dat kan ook niet.
Ik ben het ermee eens dat we moeten waken voor uitbuiting.
Als het de vakbonden niet te doen is om het loon, schrap dat dan uit de onderhandelingen. Een ook bonus en andere financiële tegemoetkomingen.
Het kan zoveel efficiënter. Rij 'rondje om de kerk' dan ben je ook eencstuk flexibeler bij storingen. Maar ook dat willen de vakbonden niet.
Wat ik mij wel afvraag: waarom zijn de arbeidsomstandigheden nu ineens zo'n grote zaak, en niet bijvoorbeeld bij CAO-onderhandelingen van iets van tien jaar geleden?
Omdat de jeugd tegenwoordig bij een splinter al 6 weken ziektewet nodig heeft. Minder werken voor meer geld, omdat de zonodig 6x op vakantie moeten en elke weekend iets te moeten ondernemen. Bang om iets te missen.
De pampergeneratie.
Er zijn maar weinig landen waar het zo goed is als hier dát vergeten we tegenwoordig.
VIRM schreef: ↑di 15 jul 2025, 07:27
Wat ik mij wel afvraag: waarom zijn de arbeidsomstandigheden nu ineens zo'n grote zaak, en niet bijvoorbeeld bij CAO-onderhandelingen van iets van tien jaar geleden?
Het daadwerkelijke antwoord is veel praktischer: de beroepsbevolking stagneert, omdat er steeds minder jongeren zijn. Daardoor kunnen werknemers meer eisen, omdat de vraag naar werknemers nog steeds groot is en ze dus kunnen kiezen tussen werkgevers.
huibf schreef: ↑di 15 jul 2025, 07:31
Omdat de jeugd tegenwoordig bij een splinter al 6 weken ziektewet nodig heeft. Minder werken voor meer geld, omdat de zonodig 6x op vakantie moeten en elke weekend iets te moeten ondernemen. Bang om iets te missen.
De pampergeneratie.
Er zijn maar weinig landen waar het zo goed is als hier dát vergeten we tegenwoordig.
Ik twijfelde om ergens nog eens inhoudelijk op je te reageren, maar laat maar zitten. Doe toch eens even normaal man.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.