Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 119
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ik ben ook zeer benieuwd of de Volvo's geleed gaan zijn of niet. Als ze wel geleed zijn zou dat wel een primeur wezen.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
- ovVeluwe
- Berichten: 1555
- Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Dat zijn slechts voorlopers, van elk type eentje. Deze zijn zo vroeg geleverd om ze te testen zodat eventuele wijzigingen nog doorgezet konden worden naar Yutong.Zeelandman schreef: ↑zo 13 jul 2025, 15:19 Zijn er inmiddels al bussen geleverd of nogsteeds niet? Dat wordt toch langzaamaan wel tijd of niet? Want in Utrecht buiten zijn de eerste yutongs er al lang.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40736
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ah jij weet meer dan Transdev? Die geven nog altijd aan dat het materieel op tijd komt, maar ze gaan wel een Plan B maken aldus de reactienota.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 371
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Dat zeggen vervoerders altijd. En de dag van de implementatie “overkomt het ze opeens”. Voorts reden de elektrische bussen van Transdev in Gooi en Vechtstreek ook heel veel later dan “aangegeven”.
Gr BasG
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 119
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Dat kan wel zo zijn, maar gezien de gemiddelde levertijden van VDL (kijk naar Eindhoven bijvoorbeeld of naar Zaandam). Dan is het toch niet gek dat er grote vraagtekens gezet wordt bij wat Transdev allemaal aan het beloven is? Wel goed dat ze over een Plan B gaan denken, want ik verwacht dat ze sneller overgaan naar dat plan dan dat ze nu zeggen.
Gevalletje: laten we een zo sappig mogelijk plan maken en dan vervolgens niet na kunnen komen (kijk even naar ZHN als voorbeeld).
Gevalletje: laten we een zo sappig mogelijk plan maken en dan vervolgens niet na kunnen komen (kijk even naar ZHN als voorbeeld).
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
- Hainje
- Berichten: 13697
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Kom Daniël, even realistisch. Hoeveel VDL's zijn er sinds 'het einde van' de pandemie op tijd geleverd?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Hoeveel nieuwe, elektrische VDL's zijn er nu voor Arriva in West-Brabant? Volgens mij nul. Bij mijn weten is Yutong de enige fabrikant die sinds de pandemie op tijd zijn spul heeft weten af te leveren, zeker qua elektrische bussen. Al was Mercedes in GD volgens mij ook niet slecht.
-
- Berichten: 839
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Solaris heeft qua elektrische bussen voor zo ver ik weet toch ook alles op tijd geleverd? Kijk maar naar de Trollino's en alle elektrische bussen voor Arriva in West-Brabant en Schiphol.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40736
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ik denk dat dat een mooi rond getal is

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Hainje
- Berichten: 13697
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Vrij ver achteraan denk ik 

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
De 48 bussen voor HWGO zal Transdev vermoedelijk als eerste willen ontvangen, daar dit 3 jaar extra concessieduur oplevert.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22881
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
De implementatieperiode van West-Brabant was even lang (1,5 jaar) en daar zijn uitsluitend de Solarissen op tijd geleverd.
Nu helpt het wel dat Transdev bij meerdere fabrikanten bussen heeft besteld, dus als slechts één fabrikant vertragingen heeft, is dat nog geen groot probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Zijn de persberichten die VDL over haar orders naar buiten stuurt niet indicatief over hoe ver een vervoerder in de wachtrij staat? Over Transdev in Utrecht heeft VDL nog geen persbericht gestuurd, maar de order van Transdev in HWGO is al wel naar buiten gebracht. De order van Arriva in West-Brabant ook, maar daar is nog geen bus op kenteken. Dus ik vrees dat het vermoeden van Hainje klopt.
Dat gaat alleen niet over vele tientallen tot honderden bussen. Overigens staan de gelede Solarissen voor West-Brabant op één na nog niet op kenteken, laat staan dat ze ingezet worden. Maar het zou kunnen dat die geledes bedoeld zijn voor de Bredase schoollijnen en daarom wel even kunnen wachten met de inzet.
- ArrivaBas
- Berichten: 9562
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
De vier gelede bussen in Breda zijn inderdaad bestemd voor de schoollijnen naar BUas en Avans.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 839
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Weet je wat ik ook zit te denken: de negen Citea's uit Noorwegen (met Transdev nummers 2254-2262) zouden wellicht in Utrecht ingezet kunnen worden (of in HWGO).
- Lijn 45
- Berichten: 5869
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Al was dat vast niet het eerste plan als ze het al gaan doen, die dingen staan nu namelijk al een jaar op Nederlands kenteken. 

-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Nou ja, ik weet niet veel van Transdev, maar Transdev is goed in verrassingen brengen

Ik baseer mijn feiten op Keolis in Utrecht, die bewust niet gekozen heeft voor VDL, omdat VDL na de coronapandemie te weinig materieel en personeel heeft om bussen te bouwen, en in het Bravo en GVB gebied pas na een jaar op de dienstregeling gezet konden worden, Zaanstreek gebied hebben de bussen na bestelling nog een hele tijd doorgereden met de Scania bussen.
Mijn vermoeden in Utrecht is nu dat de VDL bussen die te laat geleverd worden, worden aangevuld met de pas later bestelde Yutong, en door te gaan rijden met de Iveco E-way die op lijn 2 dienst doen, de Ebusco's 2.0, 2.1 en 2.2, en de Heuliez GX437.. Je plakt geen nieuw accupakket in een bus die nog een klein halfjaartje mee moet.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
En verderop wat noordelijker op Lage Weide zou er ook nog eentje komen of is een aanvraag voor ingediend: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 05087.htmlRW2104 schreef: ↑zo 29 jun 2025, 11:47 Heb op de bekendmakingen pagina van de overheid de omgevingsvergunning aanvraag voor de stalling in Lage Weide gevonden. Alle documenten zijn publiekelijk dus ik kan het hier wel delen voor de liefhebbers denk ik; https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... agelegging
Het gaat om een tijdelijke busremise voor maximaal 5 jaar(?) met kantoorunits en een wasinstallatie. De stalling komt aan de Protonweg 1-2, groot perceel dat tegen het kanaal aan ligt. Bij de documenten staan zowel een situatietekening als een terreininrichting tekening, dit is echter wel een concept. Zo te zien op de tekening is het plan om circa 110 bussen te kunnen stallen bestaande uit 25m,18m en 12m bussen. Tekening van de laadpalen staan er ook in. Reactietermijn eindigt op 3 juli, kan waarschijnlijk na de bouwvak (en beroepsuitspraak) beginnen. Wordt dus de grootste stalling lijkt me, en voor mij ook lekker dichtbij op fietsafstand![]()
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ja klopt die zag ik ook voorbij komen, echter gaat het enkel om "voorzieningen voor een busremise", weet niet wat daarmee bedoeld wordt. Diezelfde aanvraag is precies een jaar geleden ook al gedaan voor hetzelfde perceel. Het is wel een kleine plot met een kantoorgebouw en een parkeerplaats, misschien een plekje voor midi-/9m bussen? Ligt trouwens ideaal voor lijnen die op Maarssen starten.
Ondertussen is er voor de grote remise op de Protonweg opnieuw een aanvraag gedaan, dit maal door het architectenbureau zelf met een termijn tot eind augustus.
Ondertussen is er voor de grote remise op de Protonweg opnieuw een aanvraag gedaan, dit maal door het architectenbureau zelf met een termijn tot eind augustus.
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ik ben wel benieuwd op welke betrouwbare bronnen je die uitspraak doet over VDL voor Utrecht. Zolang je het niet rechtstreeks van Transdev of VDL hebt gehoord, ga ik er vanuit dat het een aanname is.Dosje schreef: ↑ma 14 jul 2025, 20:05
Mijn vermoeden in Utrecht is nu dat de VDL bussen die te laat geleverd worden, worden aangevuld met de pas later bestelde Yutong, en door te gaan rijden met de Iveco E-way die op lijn 2 dienst doen, de Ebusco's 2.0, 2.1 en 2.2, en de Heuliez GX437.. Je plakt geen nieuw accupakket in een bus die nog een klein halfjaartje mee moet.
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 119
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Nou, laten we niet weer helemaal in herhaling vallen maar kijk even naar Eindhoven, Zaanstreek en Amsterdam bijvoorbeeld. Is niet gek om aan te nemen dat er vertraging gaat zitten in de levering van VDL. Vind het een beetje naïef om te denken dat alles wat Transdev belooft dat ze dat ook gaan leveren. Vervoerders doen dat vaker.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar als erop een goksite de weddenschap bestond “VDL gaat de bestelling van Transdev voor Utrecht Binnen op tijd leveren, zodat ze bij de start van de nieuwe concessie ingezet kunnen worden, in het oogpunt dat Transdev met deze bestelling achter aan de rij van uitstaande bestellingen is gesloten”. Dan zou ik beslist een aardig bedrag op nee durven inzetten.
Ze hebben de NG bussen nog nergens op tijd geleverd. Het is wellicht in herhaling vallen, maar ik snap echt niet dat vervoerders ze nog bestellen. Misschien dat ‘t ‘m zit in dat ze een bekende partner zijn en financieel aantrekkelijker dan buitenlandse busfabrikanten, maar wat heb je er aan een boete aan je broek te krijgen om dat je bussen voor weet VDL en transdev veel hoe lang vertraagd zijn?
Ze hebben de NG bussen nog nergens op tijd geleverd. Het is wellicht in herhaling vallen, maar ik snap echt niet dat vervoerders ze nog bestellen. Misschien dat ‘t ‘m zit in dat ze een bekende partner zijn en financieel aantrekkelijker dan buitenlandse busfabrikanten, maar wat heb je er aan een boete aan je broek te krijgen om dat je bussen voor weet VDL en transdev veel hoe lang vertraagd zijn?
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Raymond, Sorry_geen_dienst en 6 gasten