Concessie Noordelijke Nevenlijnen
-
Re: Concessie Noordelijke Nevenlijnen
Er was toch ooit een verschil was tussen de eis voor 1e klas bij Groningen en Friesland? Bij de ene provincie moest er 1e klas zijn, bij de ander hoefde dat niet. Dan is met 1e klas rijden in een provincie waar je dat niet aanbiedt (en dus ook geen 1e klas kaartjes verkoopt) niet handig.
Want een doorgaande trein Leer - Harlingen zou ik vanuit historisch perspectief ook wel kunnen waarderen.
Want een doorgaande trein Leer - Harlingen zou ik vanuit historisch perspectief ook wel kunnen waarderen.
-
Maar nu heeft toch geen enkele trein hier eerste klas, dus dan is dat toch niet echt een verklaring voor deze koppelingen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
Hier is tijdelijk voor gekozen omdat in Duitsland het spoor nog niet klaar is. In de definitieve variant gaat de sneltrein vanuit Leeuwarden doorrijden naar Leer. Eemshaven wordt dan gekoppeld aan Winschoten. Eigenlijk worden die twee dan dus omgedraaid ten opzichte van nu. Naar ik begreep was het niet op een andere manier in te plannen.
-
Dat klopt niet, als het spoor naar Duitsland gereed is gaat de stoptrein uit Leeuwarden doorrijden naar Leer. Dus net als nu als RS1 naar Groningen, verder als RE6 naar Winschoten en vanaf daar weer verder als stoptrein naar Leer. De sneltrein RE1 blijft tot Groningen rijden, maar zal op lange termijn worden doorgetrokken als sneltrein naar Veendam en Stadskanaal.
Qua doorkoppelingen zijn de mogelijkheden sowieso beperkt. Het vele enkelspoor maakt dat op veel spoorlijnen de dienstregeling sowieso al zo goed als vastligt. In Groningen moet zo veel mogelijk worden aangesloten op de treinknoop. De dienstregeling naar Leeuwarden ligt sowieso muurvast en ook de treinen naar Winschoten liggen vast door enkelspoor en in de toekomst aansluitingen in Leer en de spoorbrug over de Ems. Daarnaast wilde men graag een kwartiersdienst Sauwerd - Zuidbroek wat dus ook al in het PvE is geëist voor deze concessie.
Qua doorkoppelingen zijn de mogelijkheden sowieso beperkt. Het vele enkelspoor maakt dat op veel spoorlijnen de dienstregeling sowieso al zo goed als vastligt. In Groningen moet zo veel mogelijk worden aangesloten op de treinknoop. De dienstregeling naar Leeuwarden ligt sowieso muurvast en ook de treinen naar Winschoten liggen vast door enkelspoor en in de toekomst aansluitingen in Leer en de spoorbrug over de Ems. Daarnaast wilde men graag een kwartiersdienst Sauwerd - Zuidbroek wat dus ook al in het PvE is geëist voor deze concessie.
-
Laten we hopen dat er in de nabije toekomst wat geld is voor meer dubbelspoor.
En mooi dat we van lijnen die 40 jaar geleden opgeheven zouden worden gaan naar een compromisdienstregeling omdat er al bijna teveel treinen rijden.
En mooi dat we van lijnen die 40 jaar geleden opgeheven zouden worden gaan naar een compromisdienstregeling omdat er al bijna teveel treinen rijden.
-
Ik zag via RTV Noord ("waar je Groningen hoort...") twee cabineritten op YouTube staan. Daar vielen me wat dingetjes op (misschien al benoemd):
* In Europapark zijn de portalen blijven staan op het dieselgedeelte, maar tussen Europapark en (in) Groningen is het helemaal bovenleidingsloos gebleven en/of alles weggehaald. Is het sowieso niet zonde dat ze de bovenleiding juist niet teruggehangen hebben en zelfs uitgebreid hadden naar Europapark voor eventueel elektrisch rijden met Wink-treinstellen? Elk beetje dieselbesparing is meegenomen.
* De perrons op Groningen voor de Arriva-treinen zijn heel erg lang. Aangezien men nu gaat doorrijden, lijkt me dat dit niet voor secties bedoeld is. Waarom zijn ze dan zolang? Heeft Arriva ineens zoveel meer capaciteit dan meestal nu met een GTW2/3 of Wink te rijden?
* Aan de westzijde van Groningen zie ik nog een derde spoor liggen, links van de lijn naar Leeuwarden. Ik weet dat dit van het oude trammetje naar Drachten is, maar wordt dat nu nog gebruikt sinds Arriva in de oksel bij Europapark een stalling heeft?
* In Europapark zijn de portalen blijven staan op het dieselgedeelte, maar tussen Europapark en (in) Groningen is het helemaal bovenleidingsloos gebleven en/of alles weggehaald. Is het sowieso niet zonde dat ze de bovenleiding juist niet teruggehangen hebben en zelfs uitgebreid hadden naar Europapark voor eventueel elektrisch rijden met Wink-treinstellen? Elk beetje dieselbesparing is meegenomen.
* De perrons op Groningen voor de Arriva-treinen zijn heel erg lang. Aangezien men nu gaat doorrijden, lijkt me dat dit niet voor secties bedoeld is. Waarom zijn ze dan zolang? Heeft Arriva ineens zoveel meer capaciteit dan meestal nu met een GTW2/3 of Wink te rijden?
* Aan de westzijde van Groningen zie ik nog een derde spoor liggen, links van de lijn naar Leeuwarden. Ik weet dat dit van het oude trammetje naar Drachten is, maar wordt dat nu nog gebruikt sinds Arriva in de oksel bij Europapark een stalling heeft?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
Punt 2: in het weekend keren de treinen van Arriva wel in Groningen. Misschien daarom? Ik weet niet of het de reden is, maar het zou kunnen.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
Punt 3: dat is het keerspoor (je zag wel eens treinen van Arriva rijden met als bestemming Keerpunt West) wat gebruikt werd om treinen van de a-zijde richting De Vork te rijden via het oude spoor 8 of andersom.
-
Hoe nuttige die nu nog gaat zijn is nog maar de vraag
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
Denk dat dat spoortje best nuttig kan zijn om stellen neer te zetten die in de daluren niet nodig zijn of bij verstoringen
-
Spoor 1 en 2 laten geen sectieindeling zien. Verder zie ik hele rare perronaankondigingen op zondag, echt een wirwar van spoor 1, 2 en 3. Het lijkt me dat dit nog verder verbeterd zal gaan worden.Heel_Holland_Spot schreef: ↑di 15 jul 2025, 13:16 Punt 2: in het weekend keren de treinen van Arriva wel in Groningen. Misschien daarom? Ik weet niet of het de reden is, maar het zou kunnen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
Ja ik was zondag ook al verbaasd dat de stoptrein naar Leeuwarden op Groningen Europapark van spoor 2 vertrok, normaliter vertrekt alles richting Hoofdstation van Arriva vanaf spoor 1. Trein kwam ook van De Vork en niet van het keerspoor tussen Groningen Europapark en De Vork.
-
Welicht omdat er zondag minder treinen tussen Groningen en Europapark rijden en er daardoor voldoende ruimte op het spoor is om op spoor 2 te keren ipv op het keerspoor?
-
Nee de trein die ik had is niet gekeerd langs het perron maar kwam van het opstelterrein. Kan natuurlijk ook een praktische reden hebben (zoals wissel van personeel).