Het massaal aantrekken van meer reizigers met goedkopere kaartjes is in mijn ogen een doodlopende weg als je doel is om de spoorsector daar financieel gezond mee te maken. Ik gebruik het voorbeeld van huibf even:
huibf schreef: ↑do 17 jul 2025, 21:31
Laat het ze eens proberen voor 1 jaar: iedereen altijd 40% korting, vooral in de spits. Je kan hier simpelweg geen berekeningen aan hangen, het hangt af van zoveel factoren, ook andere OV bedrijven zullen profiteren.
Daar kun je best aan rekenen zolang je je beperkt tot de impact die dit op NS heeft. Je maakt de kaartjes (ook in de spits) 40% goedkoper - dat betekent dat abonnementen ook 40% goedkoper worden en/of dat veel meer mensen met losse kaartjes gaan reizen ipv een abonnement. Ik ga even van het eerste uit, dat is wat gemakkelijker voor m'n bierviltje.
Om bij een prijsverlaging van 40% dezelfde omzet met kaartverkoop te genereren als voorheen, zou je 100/(100-40) - 100 = 66,7% meer reizigers moeten vervoeren. Om méér geld te verdienen - wat volgens mij de bedoeling is, we proberen immers een alternatief te bedenken voor het duurder maken van de treinkaartjes - zou de stijging in het aantal reizigers nog hoger moeten zijn.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) kwam in 2018 na onderzoek op een prijselasticiteit voor treinkaartjes van -0,45 uit (Bron:
https://www.kimnet.nl/site/binaries/sit ... ervoer.pdf). Oftewel; als je alle treinkaartjes 40% goedkoper maakt, krijg je naar verwachting dus -40% * -0.45 = 18% extra reizigers. Het KiM geeft zelf toe dat die -0,45 wat onzekerheidsmarge heeft, maar 18% is wel erg veel minder dan 66,7%.
Dan heb je nog de effecten naast de kaartverkoop zelf. De winst van de retail op het station (Kiosk, en dergelijke) zal toenemen door de extra reizigers. Dat zal een slok op een borrel schelen.
Maar het is maar de vraag of je die extra reizigers allemaal kunt vervoeren zonder dat de kosten voor NS stijgen, dus zonder inzet van extra treinen, personeel, etc.. Ik denk het niet. Als NS wel extra kosten maakt, dan heb je dus nóg meer extra reizigers of verkochte kopjes koffie nodig voordat het financieel een goed idee is om iedereen korting te geven.
Iedereen altijd 40% korting heeft allerlei voordelen voor de Nederlandse maatschappij, maar zal niet leiden tot een rooskleurigere jaarrekening voor NS als er verder niets verandert.
Matt schreef: ↑vr 18 jul 2025, 11:16
Ik begrijp ook niet waarom je een abonnement moet afsluiten om met korting buiten de spits te reizen. Als je iedereen altijd korting geeft in de daluren, dan is het voor sommige groepen reizigers aantrekkelijker om af en toe de trein te nemen. Geen gedoe met ov-chipkaarten of abonnementen, gewoon het incheckmoment laten bepalen welk tarief je betaalt. En dat is gewoon mogelijk, want met de IC Direct toeslag gaat het op dezelfde manier.
Ik denk dat als je bovenstaande berekening op een kleinere schaal toepast (bv. door het Dal Voordeel abonnement af te schaffen en iedereen standaard 40% korting geeft in de daluren), dat dan hetzelfde mechanisme opgaat: de reizigersaantallen stijgen niet voldoende om de gemiste inkomsten te compenseren. En dus voert een vervoerder dit niet uit zichzelf door.
Dan kun je natuurlijk vinden dat het hier niet om geld zou moeten draaien maar om de functie van het Openbaar Vervoer, dat is een terecht en logisch standpunt. In dat geval denk ik dat je in Den Haag moet zijn en niet bij NS of een andere vervoerder.