Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TomSteyl

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Bericht door TomSteyl »

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 11:56
TomSteyl schreef: vr 18 jul 2025, 11:18 Onzin, is zwaar winstgevend!
Prima, laat de berekening maar zien.
Anderzijds, winstgevend zou toch prachtig zijn voor een bedrijf wat financieel wat inkomsten kan gebruiken.....
Je zoekt het zelf maar uit intern, ik heb al eerder geciteerd waar ik de info vandaan heb. Ze hebben meer dan 10 jaar vette winst hierop gemaakt en hebben het niet geïnvesteerd verder in een betere infrastructuur rondom ticketing: loketten zijn massaal opgeheven, personeel met royale regelingen laten afvloeien... dus er zit echt iets fout in het businessmodel.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Ze hebben meer dan 10 jaar vette winst hierop gemaakt
Prima toch als dit waar zou zijn, wat is nu het probleem ?
Maakt een vervoerder "vette winst" op een product, is het blijkbaar weer niet goed.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 12:05
BasGeluk schreef: vr 18 jul 2025, 10:50 Wat heb je zelf voor oplossing dan Retep? Behalve je repeterende plaat voor hogere salarissen binnen een verlieslatende organisatie?
Het verlies op de JDK was zo'n 26 miljoen op jaarbasis, omgerekend naar het extreem hoge aantal kilometers welke er met deze kaarten werden gereisd. Meegerekend de inzet van meer personeel, materieel en de inzet bij overlast.

Dan was er nog een vraag over de zeer vele fraude met de JDK:
Het misbruik waar een flink prijskaartje aan hangt bij de JDK was dat er rond de 1 op de 50 (!) gecontroleerde jongerendagkaarten niet in orde bleek te zijn, dat zijn dus al 100.000 gefraudeerde JDK per jaar.
Maar nogmaals: die fraude is/was geen reden om het af te schaffen. Zowel vanuit de reiziger niet (maak er een keuzedagabonnement van) als vanuit NS niet (die noemen het zelf een economische keuze).
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 12:05 Meegerekend de inzet van meer personeel, materieel en de inzet bij overlast.
Zou het zoveel personeel en materieel schelen als je uit iedere trein de Jongerendagkaartgebruikers wegdenkt? Ik denk namelijk niet dat dat zo is. Ik denk niet dat het aandeel van deze groep reizigers zo groot is dat een trein met een treinstel minder of een lagere frequentie zou kunnen rijden.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Selivio

Bericht door Selivio »

Matt schreef: vr 18 jul 2025, 11:16 Ik begrijp ook niet waarom je een abonnement moet afsluiten om met korting buiten de spits te reizen. Als je iedereen altijd korting geeft in de daluren, dan is het voor sommige groepen reizigers aantrekkelijker om af en toe de trein te nemen. Geen gedoe met ov-chipkaarten of abonnementen, gewoon het incheckmoment laten bepalen welk tarief je betaalt. En dat is gewoon mogelijk, want met de IC Direct toeslag gaat het op dezelfde manier.
Dit begint toch best wel op prijsdiffrentiatie te lijken, iets wat vrij recent nog afgeschoten is in de 2de kamer...
Grt. Stefan
Selivio

Bericht door Selivio »

West schreef: vr 18 jul 2025, 11:17 Even inhaken, zaken die wat mij betreft kostenbesparend kunnen zijn:
- Kappen met stemmen op rechtse partijen die niks geven om het OV.
Alleen zo jammer dat ik de linkse partijen op heel veel andere onderwerpen echt niet kan uitstaan, ondanks dat ik echt wel een spoorhart heb :roll: .... (verder wel met je bericht eens hoor ;) ).
Grt. Stefan
en-es

Bericht door en-es »

Daar is NS toch al mee bezig met die prijs tijd deals?
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Dionysusnu schreef: vr 18 jul 2025, 13:38
Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 12:05 Het misbruik waar een flink prijskaartje aan hangt bij de JDK was dat er rond de 1 op de 50 (!) gecontroleerde jongerendagkaarten niet in orde bleek te zijn, dat zijn dus al 100.000 gefraudeerde JDK per jaar.
Maar nogmaals: die fraude is/was geen reden om het af te schaffen. Zowel vanuit de reiziger niet (maak er een keuzedagabonnement van) als vanuit NS niet (die noemen het zelf een economische keuze).
De term "economische keuze" was nou juist zo'n mooie cryptische omschrijving voor verlies en fraude. Als je het nu nog niet begrijpt, weet ik het ook niet meer.....
Dionysusnu

Wat moet ik dan begrijpen? Dat NS 5 jaar lang geen effectieve maatregelen neemt tegen de fraude - die best op te lossen valt - en dan zegt "kijk maar, fraude" en het in één klap afschaft?
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Je begrijpt het :Y De fraude nam de laatse periode dusdanige vormen aan dat de vervoerder, mede omdat het toch al een sterk verliesgevend product was, er populair gezegd klaar mee was, net als het personeel op de trein trouwens.
Vind jij het wel verantwoord Dionysusnu om een product met 26 miljoen verlies in de markt te houden ?
Heel_Holland_Spot

De prijs licht verhogen zou ook kunnen en dan maatregelen nemen tegen fraude. Een heel product meteen afschaffen hoeft niet.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Heel_Holland_Spot

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 12:05 Het verlies op de JDK was zo'n 26 miljoen op jaarbasis, omgerekend naar het extreem hoge aantal kilometers welke er met deze kaarten werden gereisd. Meegerekend de inzet van meer personeel, materieel en de inzet bij overlast.
Maar dan wil je dus minder reizigers? Zodat er minder personeel en materieel nodig is. Dit lijkt me niet helemaal de juiste insteek.
Dionysusnu

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 15:39 De fraude nam de laatse periode dusdanige vormen aan dat de vervoerder, mede omdat het toch al een sterk verliesgevend product was, er populair gezegd klaar mee was, net als het personeel op de trein trouwens.
Wat was er die laatste periode dan anders dat de fraude dusdanig toenam?
Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 15:39 Vind jij het wel verantwoord Dionysusnu om een product met 26 miljoen verlies in de markt te houden ?
Dat is een andere vraag. Dan is dus niet de fraude, maar het kostenplaatje de reden voor het afschaffen. Dat kan ik ergens wel begrijpen, maar ik betreur het toch.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Niet ik, maar de vervoerder heeft deze keuze gemaakt.
Als wat minder reizigers zo'n miljoenenbedrag aan besparingen en fraudevermindering opleverd, snap ik wel dat NS deze beslissing neemt en daar niet maanden of jaren mee door gaat. Dat is toch niet te verantwoorden.....

De groep fraudeurs "en hun achterban" nam toe. Het werd een soort van sport om met gefraudeerde JDK te reizen, en bij controle nam de agressie steeds grotere vormen aan.
Tot slot werden de fraudeurs telkens slimmer.

Meer valt er niet over te zeggen. De JDK komt niet terug, die beslissing staat, zeer begrijpelijk gezien vanuit de vervoerder, vast.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Dionysusnu schreef: vr 18 jul 2025, 16:09 Dan is dus niet de fraude, maar het kostenplaatje de reden voor het afschaffen.
Zucht :N
West

Bericht door West »

Dionysusnu schreef: vr 18 jul 2025, 16:09 Dat is een andere vraag. Dan is dus niet de fraude, maar het kostenplaatje de reden voor het afschaffen. Dat kan ik ergens wel begrijpen, maar ik betreur het toch.
Zowel de fraude als het kostenplaatje zijn reden om de jdk af te schaffen. Iemand van de financiële afdeling heeft dit laatst ook op het interne NS platform uitgelegd.
Thriller

Bericht door Thriller »

Selivio schreef: vr 18 jul 2025, 14:25
Matt schreef: vr 18 jul 2025, 11:16 Ik begrijp ook niet waarom je een abonnement moet afsluiten om met korting buiten de spits te reizen. Als je iedereen altijd korting geeft in de daluren, dan is het voor sommige groepen reizigers aantrekkelijker om af en toe de trein te nemen. Geen gedoe met ov-chipkaarten of abonnementen, gewoon het incheckmoment laten bepalen welk tarief je betaalt. En dat is gewoon mogelijk, want met de IC Direct toeslag gaat het op dezelfde manier.
Dit begint toch best wel op prijsdiffrentiatie te lijken, iets wat vrij recent nog afgeschoten is in de 2de kamer...
Haha, inderdaad. In elke praktische observatie bestaat prijsdifferentiatie natuurlijk al lang, via de abonnementen. De tweede kamer snapt er niet zoveel van, maar dat is wel op meer vlakken zo...
Plaats reactie