Je zoekt het zelf maar uit intern, ik heb al eerder geciteerd waar ik de info vandaan heb. Ze hebben meer dan 10 jaar vette winst hierop gemaakt en hebben het niet geïnvesteerd verder in een betere infrastructuur rondom ticketing: loketten zijn massaal opgeheven, personeel met royale regelingen laten afvloeien... dus er zit echt iets fout in het businessmodel.
Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
-
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
Prima toch als dit waar zou zijn, wat is nu het probleem ?Ze hebben meer dan 10 jaar vette winst hierop gemaakt
Maakt een vervoerder "vette winst" op een product, is het blijkbaar weer niet goed.
-
Maar nogmaals: die fraude is/was geen reden om het af te schaffen. Zowel vanuit de reiziger niet (maak er een keuzedagabonnement van) als vanuit NS niet (die noemen het zelf een economische keuze).Re.tep schreef: ↑vr 18 jul 2025, 12:05Het verlies op de JDK was zo'n 26 miljoen op jaarbasis, omgerekend naar het extreem hoge aantal kilometers welke er met deze kaarten werden gereisd. Meegerekend de inzet van meer personeel, materieel en de inzet bij overlast.
Dan was er nog een vraag over de zeer vele fraude met de JDK:
Het misbruik waar een flink prijskaartje aan hangt bij de JDK was dat er rond de 1 op de 50 (!) gecontroleerde jongerendagkaarten niet in orde bleek te zijn, dat zijn dus al 100.000 gefraudeerde JDK per jaar.
-
Zou het zoveel personeel en materieel schelen als je uit iedere trein de Jongerendagkaartgebruikers wegdenkt? Ik denk namelijk niet dat dat zo is. Ik denk niet dat het aandeel van deze groep reizigers zo groot is dat een trein met een treinstel minder of een lagere frequentie zou kunnen rijden.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
Dit begint toch best wel op prijsdiffrentiatie te lijken, iets wat vrij recent nog afgeschoten is in de 2de kamer...Matt schreef: ↑vr 18 jul 2025, 11:16 Ik begrijp ook niet waarom je een abonnement moet afsluiten om met korting buiten de spits te reizen. Als je iedereen altijd korting geeft in de daluren, dan is het voor sommige groepen reizigers aantrekkelijker om af en toe de trein te nemen. Geen gedoe met ov-chipkaarten of abonnementen, gewoon het incheckmoment laten bepalen welk tarief je betaalt. En dat is gewoon mogelijk, want met de IC Direct toeslag gaat het op dezelfde manier.
Grt. Stefan
-
Alleen zo jammer dat ik de linkse partijen op heel veel andere onderwerpen echt niet kan uitstaan, ondanks dat ik echt wel een spoorhart heb

Grt. Stefan
-
Daar is NS toch al mee bezig met die prijs tijd deals?
-
De term "economische keuze" was nou juist zo'n mooie cryptische omschrijving voor verlies en fraude. Als je het nu nog niet begrijpt, weet ik het ook niet meer.....Dionysusnu schreef: ↑vr 18 jul 2025, 13:38Maar nogmaals: die fraude is/was geen reden om het af te schaffen. Zowel vanuit de reiziger niet (maak er een keuzedagabonnement van) als vanuit NS niet (die noemen het zelf een economische keuze).
-
Wat moet ik dan begrijpen? Dat NS 5 jaar lang geen effectieve maatregelen neemt tegen de fraude - die best op te lossen valt - en dan zegt "kijk maar, fraude" en het in één klap afschaft?
-
Je begrijpt het
De fraude nam de laatse periode dusdanige vormen aan dat de vervoerder, mede omdat het toch al een sterk verliesgevend product was, er populair gezegd klaar mee was, net als het personeel op de trein trouwens.
Vind jij het wel verantwoord Dionysusnu om een product met 26 miljoen verlies in de markt te houden ?

Vind jij het wel verantwoord Dionysusnu om een product met 26 miljoen verlies in de markt te houden ?
-
De prijs licht verhogen zou ook kunnen en dan maatregelen nemen tegen fraude. Een heel product meteen afschaffen hoeft niet.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
Maar dan wil je dus minder reizigers? Zodat er minder personeel en materieel nodig is. Dit lijkt me niet helemaal de juiste insteek.
-
Wat was er die laatste periode dan anders dat de fraude dusdanig toenam?
Dat is een andere vraag. Dan is dus niet de fraude, maar het kostenplaatje de reden voor het afschaffen. Dat kan ik ergens wel begrijpen, maar ik betreur het toch.
-
Niet ik, maar de vervoerder heeft deze keuze gemaakt.
Als wat minder reizigers zo'n miljoenenbedrag aan besparingen en fraudevermindering opleverd, snap ik wel dat NS deze beslissing neemt en daar niet maanden of jaren mee door gaat. Dat is toch niet te verantwoorden.....
De groep fraudeurs "en hun achterban" nam toe. Het werd een soort van sport om met gefraudeerde JDK te reizen, en bij controle nam de agressie steeds grotere vormen aan.
Tot slot werden de fraudeurs telkens slimmer.
Meer valt er niet over te zeggen. De JDK komt niet terug, die beslissing staat, zeer begrijpelijk gezien vanuit de vervoerder, vast.
Als wat minder reizigers zo'n miljoenenbedrag aan besparingen en fraudevermindering opleverd, snap ik wel dat NS deze beslissing neemt en daar niet maanden of jaren mee door gaat. Dat is toch niet te verantwoorden.....
De groep fraudeurs "en hun achterban" nam toe. Het werd een soort van sport om met gefraudeerde JDK te reizen, en bij controle nam de agressie steeds grotere vormen aan.
Tot slot werden de fraudeurs telkens slimmer.
Meer valt er niet over te zeggen. De JDK komt niet terug, die beslissing staat, zeer begrijpelijk gezien vanuit de vervoerder, vast.
-
ZuchtDionysusnu schreef: ↑vr 18 jul 2025, 16:09 Dan is dus niet de fraude, maar het kostenplaatje de reden voor het afschaffen.

-
Zowel de fraude als het kostenplaatje zijn reden om de jdk af te schaffen. Iemand van de financiële afdeling heeft dit laatst ook op het interne NS platform uitgelegd.Dionysusnu schreef: ↑vr 18 jul 2025, 16:09 Dat is een andere vraag. Dan is dus niet de fraude, maar het kostenplaatje de reden voor het afschaffen. Dat kan ik ergens wel begrijpen, maar ik betreur het toch.
-
Haha, inderdaad. In elke praktische observatie bestaat prijsdifferentiatie natuurlijk al lang, via de abonnementen. De tweede kamer snapt er niet zoveel van, maar dat is wel op meer vlakken zo...Selivio schreef: ↑vr 18 jul 2025, 14:25Dit begint toch best wel op prijsdiffrentiatie te lijken, iets wat vrij recent nog afgeschoten is in de 2de kamer...Matt schreef: ↑vr 18 jul 2025, 11:16 Ik begrijp ook niet waarom je een abonnement moet afsluiten om met korting buiten de spits te reizen. Als je iedereen altijd korting geeft in de daluren, dan is het voor sommige groepen reizigers aantrekkelijker om af en toe de trein te nemen. Geen gedoe met ov-chipkaarten of abonnementen, gewoon het incheckmoment laten bepalen welk tarief je betaalt. En dat is gewoon mogelijk, want met de IC Direct toeslag gaat het op dezelfde manier.
-
Ehhm... nee, dat heb je niet. Je haalt ergens een 6 cent (kosten incl. distributie) vandaan, maar uitsluitend met de vermelding...
En vanuit mijn werk weet ik dat 6 cent voor een dergelijke operatie verre van afdoende is: wij gebruiken op het werk (internationale keten van pretparken) ook tickets van dat formaat zonder enig chip, en daar zijn we al zeker 15 cent per ticket voor kwijt, los van bedrukking, levering en interne distributie. En dan hebben wij al het voordeel van kwantumkorting doordat we als keten groot kunnen inkopen en daarnaast direct voor meerdere jarenbestellen, en dat we de dozen tickets desnoods bij onze medewerkers achterin de auto kunnen gooien na een kwartaaloverleg... NS moet dergelijke tickets kopen met een voor ov-chipkaartapparatuur geschikte rfid-chip, bedrukt en wel, en moet deze landelijk distribueren. Die €1,50 per ticket is echt zo gek nog niet...
-
@Re.tep: Je lijkt veel inside information te posten. Zonder bron. Ook is deze info niet terug te vinden. Kun je a.u.b. eens toelichten op welke manier je (ongeveer) aan deze informatie komt? Dat maakt het wellicht makkelijker te duiden en begrip te tonen als dit echt zo is.
Laatst gewijzigd door BasGeluk op vr 18 jul 2025, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr BasG
-
Tegen wie heb je het?
-
Nee. 1:50 gecontroleerde is iets anders dan 1:50 dagkaarten in het algemeen. Zeker omdat de conducteur steeds minder vaak langs komt omdat deze druk is met "overige werkzaamheden" in de afgesloten cabine kun je deze verhoudingen niet zomaar doortrekken.
Gr BasG