Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Dat is lastig te zeggen omdat er nog niks inhoudelijk gezegd over de bussen gezien de lopende procedure bij het CBB. Hopelijk krijgen we meer te weten in september. Volgens mij was de uitspraak op 16 september.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 22 jun 2012, 20:27
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Een vermoeden is toch een aanname?

Er zijn diverse bussen bij VDL besteld in Nederland, en geen eentje is er op tijd geweest met leveren..
-
- Berichten: 12152
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
De gelede Solarissen worden in de vakanties en weekenden niet ingezet en zijn dan ook nog niet nodig. De 7821 is de enige die geleverd is en dus ook op kenteken staat. De andere 3 zijn wel gewoon klaar en staan in Venlo. Bij de 7823 is de Albatros al ingebouwd aangezien die al online is geweest. Dan is het gewoon een kwestie van Albatros inbouwen bij de andere 2 en alle 3 op kenteken zettenTLP schreef: ↑zo 13 jul 2025, 20:56Dat gaat alleen niet over vele tientallen tot honderden bussen. Overigens staan de gelede Solarissen voor West-Brabant op één na nog niet op kenteken, laat staan dat ze ingezet worden. Maar het zou kunnen dat die geledes bedoeld zijn voor de Bredase schoollijnen en daarom wel even kunnen wachten met de inzet.
In een Facebook groep werd pas geleden een foto geplaatst van een rijdende nieuwe VDL in de Brabantse huisstijl. Die zou aldus de reacties voor West Brabant kunnen zijn. Ook zou iemand bij VDL gezien hebben dat er al diverse afgebouwde VDL's en nog niet afgebouwde VDL's bij de fabriek stonden die dus voor West Brabant zijn.TLP schreef: ↑zo 13 jul 2025, 20:56 Zijn de persberichten die VDL over haar orders naar buiten stuurt niet indicatief over hoe ver een vervoerder in de wachtrij staat? Over Transdev in Utrecht heeft VDL nog geen persbericht gestuurd, maar de order van Transdev in HWGO is al wel naar buiten gebracht. De order van Arriva in West-Brabant ook, maar daar is nog geen bus op kenteken. Dus ik vrees dat het vermoeden van Hainje klopt.
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
- Locatie: Huissen
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Een deel van de VDL's zijn voor Oost-Brabant, deze komen bij mijn weten eerst in dienst en daarna pas West-Brabant.Michael schreef: ↑vr 18 jul 2025, 17:58 In een Facebook groep werd pas geleden een foto geplaatst van een rijdende nieuwe VDL in de Brabantse huisstijl. Die zou aldus de reacties voor West Brabant kunnen zijn. Ook zou iemand bij VDL gezien hebben dat er al diverse afgebouwde VDL's en nog niet afgebouwde VDL's bij de fabriek stonden die dus voor West Brabant zijn.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
- Hainje
- Berichten: 13734
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Als het een BravoDirect bus was, dan zal het er een voor Uden zijn geweest.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
West-Brabant krijgt toch ook BravoDirect Citea's? Of heb je een achterliggende bron dat díe in ieder geval nog niet geleverd worden?
- Hainje
- Berichten: 13734
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
De Directbussen voor Oost zijn eerder besteld dan die voor West. Het zou toch raar zijn als die van West dan alsnog eerder geleverd worden?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
- Locatie: Huissen
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Op dit moment worden er direct-bussen voor Oost-Brabant afgeleverd (en er zijn er al 4 op de dienst volgens busposities.nl). Deze zijn allemaal ook al op kenteken gezet.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ik kán me voorstellen dat Arriva, mocht dat voordelig zijn wat betreft concessie-eisen, aan VDL vraagt om de leveringsvolgorde van Oost en West om te draaien. Het is hetzelfde model, dus dat lijkt me wel mogelijk, afhankelijk van waar in het proces een bus zit qua opbouw.
Wellicht wat onwaarschijnlijk, maar ik zou het niet uitsluiten.
Wellicht wat onwaarschijnlijk, maar ik zou het niet uitsluiten.
-
- Berichten: 12152
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ik heb even die foto vergeleken met een foto van een VDL van Uden en die foto waar ik het over had. Die VDL op die foto is zeer zeker geen VDL voor Uden. De VDL op die foto heeft mistlampen en die hebben die van Uden niet. Ook hebben de VDL's van Uden 2 stoelen bij de instapdeur en die op de foto heeft dat niet.
Laatst gewijzigd door Michael op vr 18 jul 2025, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Wat heeft dit nog met de concessie Utrecht Binnen te maken?
- Hainje
- Berichten: 13734
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Vrij weinig. 

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
- Berichten: 12152
- Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
- Locatie: Oosterhout
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Niks inderdaad. Maar ik haakte even in op de leveringen van VDL. Nu maar weer on topic.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 17 jul 2025, 18:21
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Ik ben echt benieuwd over de deur opstelling van de nieuwe bussen in Utrecht. Kan het zijn dat de VDL’s en Solaris 12Meter bussen misschien 3 deuren krijgen? En hoe zit het met de gelede bussen 4 deuren of 3? Wat denken jullie? 

-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 30 mar 2025, 13:26
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
3 deuren op 12 meter bussen lijkt me stug en overbodig. Het enige materiaal wat ik zo 123 kan bedenken met gelijkvloerse instap met 3 deuren zijn de MAN Bussen op de M lijnen in Almere.
Een niet gelijkvloerse instap zal denk ik meer tijd vreten dan dat de extra deur toevoegd. Zoiso denk ik niet dat er echt zoveel noodzaak is naar 3 deuren. De bottleneck blijft nog altijd het in en uitchecken in mijn ervaring. Denk dat je halte tijden makkelijker kan versnellen door gewoon meer paaltjes toe te voegen (noem je dat zo als het in een voertuig zit?). En vooral ook snellere paaltjes, want het zijn zeker de snelste niet die nu in de bussen zitten.
Maar bovenal is het gewoon menselijk gedrag wat in de weg zit. Als men al van te voren uit checkt en/of de prioriteit heeft om zo snel mogenlijk de bus uit te stappen dan kan het allemaal een stuk sneller. De OV kaart gewoon van te voren in de hand hebben helpt al enorm.
Een niet gelijkvloerse instap zal denk ik meer tijd vreten dan dat de extra deur toevoegd. Zoiso denk ik niet dat er echt zoveel noodzaak is naar 3 deuren. De bottleneck blijft nog altijd het in en uitchecken in mijn ervaring. Denk dat je halte tijden makkelijker kan versnellen door gewoon meer paaltjes toe te voegen (noem je dat zo als het in een voertuig zit?). En vooral ook snellere paaltjes, want het zijn zeker de snelste niet die nu in de bussen zitten.
Maar bovenal is het gewoon menselijk gedrag wat in de weg zit. Als men al van te voren uit checkt en/of de prioriteit heeft om zo snel mogenlijk de bus uit te stappen dan kan het allemaal een stuk sneller. De OV kaart gewoon van te voren in de hand hebben helpt al enorm.
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
-
- Berichten: 4131
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Bij het GVB hebben alle 12m bussen sinds de jaren '90 drie deuren, dus zo zeldzaam is het niet 

Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- trolly
- Berichten: 11550
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Al ietsje eerder zelfs. De CSA-bussen reden vanaf de late jaren '60 rond, overigens ook in Utrecht. Ook daarvoor waren drie deuren helemaal niet ongebruikelijk.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Kopri
- Donateur
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
In Den Bosch rijden er ook elektrische Volvo's en VDL's met drie deuren en lage instap. Wat dacht je ook van de eCitaro 12m's in Den Haag? In Utrecht komt het nu alleen voor bij de Ebusco 2.1 bussen. Het heeft z'n voor- en nadelen. Het in- en uitstappen gaat sneller, maar er is minder ruimte voor zitplaatsen. Ik ben ook wel benieuwd wat het gaat worden in Utrecht.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
-
- Berichten: 1805
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Elke fatsoenlijke stadsdienst in Nederland heeft 3-deurs 12 meter bussen. 2 deuren is eerder de uitzondering.
- Lijn 45
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
- Contacteer:
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Nou..
Kijkt naar Rotterdam, Groningen, Leeuwarden, Breda, Amersfoort, Utrecht, Haarlem, Twente, Venlo...

Kijkt naar Rotterdam, Groningen, Leeuwarden, Breda, Amersfoort, Utrecht, Haarlem, Twente, Venlo...
-
- Berichten: 688
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
3 deurs 12 meter is eerder de uitzondering. Er zijn meer steden met een stadsdienst met 2 deurs 12 meter. Zelf ben ik wel voorstander van 3 deurs 12 meter op de stadsdiensten, en dan vooral in de drukkere steden. Overigens het Den Haag (volgens mij sinds de jaren 60 vorige eeuw) altijd de standaart geweest om 3 deurs 12 meter bussen te hebben ( op de neoplan serie na dan). 18 meter wagens die Den Haag heeft gehad waren altijd 4 deurs, bij de huidige 18 meter wagens heeft HTM nu voor 3 deurs gekozen, vermoedelijk vanwege kosten besparingen.
Voor utrecht verwacht ik 2 deurs 18 meter en 3 deurs voor 18 meter wagens.
Voor utrecht verwacht ik 2 deurs 18 meter en 3 deurs voor 18 meter wagens.
-
- Berichten: 488
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
- Locatie: Huissen
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Waarom is 3 deuren kostenbesparend? Is de techniek van een deur zo kostbaar dat 1 deur minder zoveel scheelt?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 4596
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Hij bedoelt vast 2 deuren voor 12m en 3 deuren voor 18m.
Wat zou je doen voor de 15m?
Wat zou je doen voor de 15m?
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Een 15m is geen bus voor de stadsdienst lijkt me, zitplaatsen en/of comfort hebben bij zo'n bus de prioriteit dus gewoon 2 deurs. Volgens het vervoerplan zal Transdev deze inzetten voor lijnen 31/32/85, los van het laatste stukje in Leerdam(85) is de 15m daar prima voor bestemd. Voor de 12m hoop ik wel op 3 deurs. Overigens zijn lijnen als 1, 3 en 6 en alle bussen naar het USP druk genoeg om een 4 deurs 18m te kunnen valideren, zou niet verkeerd zijn.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Misschien komt er - eindelijk - wel een differentiatie tussen standaardwagens en geledes voor de stad vs de streek. Tweedeurs 12m en driedeurs 18m voor streek, driedeurs 12m en vierdeurs 18m voor de stad.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Joepvandrunen, Matt5154 en 18 gasten