Waarschijnlijk rijden de treinen die cassie127 bedoelt (Keolis Zl-Wdn/Kpn) en Lint (Aml-Mrb of Zp-Hgl) onder ATB-NG. Daar heb je veel meer ATB gongslagen omdat de doelsnelheid heel vaak wisselt. Dat heeft niks te maken met ATB bellen die klinken omdat de machinist te hard rijdt maar dit is een eigenschap van ATB-NG. Een ATB-bel (trein rijdt te hard of mcn voldoet niet aan remopdracht) zou je nergens moeten horen.Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 16:58Heel interresant. En is dat gebel nou juist positief of negatief.....?
Maar hoe hoort een machinist te rijden dan, zoals volgens jou de Arriva/Keolis machinist rijdt, op het randje van de ATB met allerlei bellen, of zoals de NS machinist rijdt zonder veel gebel in de cabine ?
Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Precies
Het wat scherper rijden heeft dus niets te maken met wegbekendheid of het wat meer/minder rijden op een traject, maar de type van beveiliging door de ATB waarbij het ene type wat meer ruimte overlaat om wat scherper te rijden.
Punt is dan wel, mag een machinist rijden op de ATB of ATB-NG, of rijdt deze op de seinen en borden.
Andere conclusie zou dus zijn in deze discussie, NS machinisten rijden "altijd" volgens de planning op "onbekende baanvakken" en krijgen standaard 36 seconden meer rijtijd ?

Het wat scherper rijden heeft dus niets te maken met wegbekendheid of het wat meer/minder rijden op een traject, maar de type van beveiliging door de ATB waarbij het ene type wat meer ruimte overlaat om wat scherper te rijden.
Punt is dan wel, mag een machinist rijden op de ATB of ATB-NG, of rijdt deze op de seinen en borden.
Andere conclusie zou dus zijn in deze discussie, NS machinisten rijden "altijd" volgens de planning op "onbekende baanvakken" en krijgen standaard 36 seconden meer rijtijd ?
-
- Berichten: 2381
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
cassie127 noemde dat slechts als voorbeeld/symptoom, niet als de reden zelf. Maar die zegt ook:
(Waar ATB-EG ligt, en NG dus geen afwijkende rol speelt)
Goede vraag, wat telt ProRail als "vaste groep"?
-
- Donateur
- Berichten: 6090
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik ben jarenlang wekelijks van Maastricht naar Nijmegen gereisd, waarbij er dan in Roermond een overstap van 2, 3 of 4 minuten was op de Maaslijn. Goed weer, slecht weer, volle treinen, lege treinen. Belangrijke momenten: soms een kruising in Maastricht met de binnenkomende IC, soms wachten in Sittard voor de inrijder voor een overkruisende trein naar Heerlen, dan natuurlijk de stop in Sittard en de vraag hoe snel de machinist in Roermond binnen zou komen rollen en waar hij precies zou stoppen. En mijn ervaring was dat de overstap systematisch het veiligst was bij met name de ochtendtreinen, die (uiteraard) door machinisten met standplaats Maastricht gereden werden, die daar bij gebrek aan andere NS-treinen zo'n beetje iedere dienst rijden. Bij andere treinen kon je wel eens merken dat het soms net iets onwenniger was, wat misschien maar een halve minuut scheelde op dat halve uur, dus het vertrek in Roermond kwam er niet mee in gevaar. Maar een halve minuut op zo'n krappe overstap kon dan net het verschil maken tussen snel lopen of moeten rennen. Dus ik ben het met deze observatie eens.Wubbo schreef: ↑zo 20 jul 2025, 16:02Als je niet precies bekend bent met de situatie rij je over het algemeen wat defensiever. Als je vaker een bepaald traject rijdt weet je precies waar je moet gaan remmen in welke remstand om precies op de juiste plek langs het perron uit te komen. Dat maakt de spreiding in de uitvoering kleiner.
Goed, dat is slechts anekdotisch bewijs. Maar een verschil in rijstijl (niet per se goed/fout maar eerder gewend/onwennig) kon ik echt wel merken. Net zoals je een verschil merkt of je bij iemand in de auto stapt die dagelijks 100 kilometer rijdt, of bij iemand die 5x/jaar rijdt.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
En dan heb je nog ritten met leerling machinisten, ritten met oude trage rotten in het vak met 45 dienstjaren, jonge net rijdende machinisten in week één van hun carrière, machinisten welke netjes rijden volgens het boekje, machinisten welke bijna pauze hebben, machinisten welke met TimTimPro rijden, op hun papieren kaartje of nog leuker, op "ervaring".
Het is een wonderlijke wereld, jammer dat ik zo weinig in de trein zit, zou er zeker een studie op loslaten
Het is een wonderlijke wereld, jammer dat ik zo weinig in de trein zit, zou er zeker een studie op loslaten

Laatst gewijzigd door Re.tep op ma 21 jul 2025, 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Maar goed, we weten nog steeds niet hoe die 36 seconden extra per uur bij NS machinisten op "onbekende trajecten" wordt bepaald. In de dienstregeling is het niet te zien.
Of geldt het soms voor alle NS treinen, dan heeft het dus toch niets met "onbekende trajecten" te maken
Of geldt het soms voor alle NS treinen, dan heeft het dus toch niets met "onbekende trajecten" te maken

-
- Berichten: 213
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Is een onderdeel van het probleem van de nevenlijnen ook niet dat bijvoorbeeld een gemeente zoals Hardenberg of zelfs Emmen landelijk weinig heeft in te brengen? Terwijl het op provinciaal niveau natuurlijk veel meer te vertellen heeft. Hoewel je voor zowel een eenduidige NS (zie bijvoorbeeld 'fossiele' sprinters Utrecht-Barneveld-Arnhem en Utrecht-Tiel-Arnhem) kan zien, zijn de resultaten van lokale vervoerders wel erg goed. Bovendien kan een lokale vervoerder ook aan komen zetten met directe treinen van Leeuwarden naar Assen of herintroductie van Utrecht-Amersfoort-Arnhem. Bovendien, wat doet een aanbesteding van bijvoorbeeld een ST Zwolle-Leeuwarden met de intercitystop in Meppel en Steenwijk? Of Etten-Leur en Horst-Sevenum? Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Venlo en LeeuwardenThriller schreef: ↑za 19 jul 2025, 13:48 De nuance hier is wel dat dat waarschijnlijk voor een (groot) deel te maken heeft met de bemoeienis van de provincies. Maar het opbreken van de vinger in de pap van Den Haag lijkt me voor de reiziger heel goed: Den Haag heeft al decennia niet zoveel meer met spoorvervoer.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik ben wat laat bij t feestje en zie dat het meerendeel van dit discussiepunt inmiddels al is gevoerd, maar zoek vooral geen problemen waar die er niet zijn. Elk traject wat je eenmaal een paar keer bereden hebt (net als iedere autoweg) zit er gewoon prima in. De rest wordt aangevuld door TimTim pro. Vergeet niet dat we ook nog voor we een traject mogen berijden hier een examen voor moeten doen om te testen of de basiskennis voldoende is. En ja er zijn trajecten zat waar ik slechts sporadisch in een jaar een keertje kom.Wubbo schreef: ↑za 19 jul 2025, 21:08 De machinist het vertrekproces laten doen, wat prima kan bij de gemiddelde Sprinter, betekent kortere halteertijden. Dat betekent minder inzet van personeel en soms zelfs materieel, en kortere reistijden voor de reiziger. Personeel dat precies weet hoe het traject waar die rijdt in elkaar zit zorgt ook voor een hogere punctualiteit.
Groetjes van een machinist met landelijke wegbekendheid die dat ook graag wil behouden

PS. het vertrekproces is al langzaam aan het verschuiven van de conducteur naar de machinist. Zie als voorbeeld de airportsprinter. Op termijn worden alle SNG voorzien van camera's en schermen om eenmansbediening mogelijk te maken. Ook nieuw materieel wordt hier al van voorzien (DDNG) en ik geloof dat uiteindelijk het gehele sprinterwagenpark ermee wordt uitgerust.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Na dit feestje hier wil ik het niet geloven. Je hebt echt 36 seconden per uur (!) extra nodig om je rit punctueel tot een goed einde te brengen.Elk traject wat je eenmaal een paar keer bereden hebt (net als iedere autoweg) zit er gewoon prima in. De rest wordt aangevuld door TimTim pro.
Ik mag naar de dienstregelplanning, ga je mee West


-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13814
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Laat maar. Een inhoudelijke discussie wordt niet gewaardeerd kennelijk. Argumenten worden genegeerd of in het belachelijke getrokken, er wordt selectief gereageerd en slechts een paar mensen weten hoe het zit, de rest heeft nergens verstand van. Veel plezier in je eigen wereld.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
- isadora
- Berichten: 6036
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Tsja, de vraag staat nog steeds open........Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 21:55 Maar goed, we weten nog steeds niet hoe die 36 seconden extra per uur bij NS machinisten op "onbekende trajecten" wordt bepaald. In de dienstregeling is het niet te zien.
Of geldt het soms voor alle NS treinen, dan heeft het dus toch niets met "onbekende trajecten" te maken![]()
Jammer, zo'n onnodige opmerking.
Jij in groep één, en ik in groep twee

-
- Berichten: 1835
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Aangezien NS (mogelijk onder druk van de vakbonden, dat laat ik in het midden) kiest voor het landelijk rijden van de machinisten, zou het me niet verbazen als dit inderdaad in de rijtijden van alle NS-treinen zit, aangezien op (nagenoeg) elke NS-trein(rit) een machinist kan zitten die dat bewuste traject maar incidenteel rijdt. Dat je die paar seconden dan onnodig in de rijtijden hebt zitten aan het begin en het einde van de dag (als er waarschijnlijk een machinist rijdt die nabij zijn eigen standplaats rijdt en dat traject dus vaker rijdt) is dan jammer, maar ook geen man overboord... Immers, met die extra seconden wordt het juist makkelijker om op tijd te rijden... Daarnaast is het voor het klokvast rijden wel makkelijk als elke rit dezelfde rijtijd heeft, waarbij je dan logischerwijs voor de langste kiest i.p.v. de kortste (aangezien iemand die een trajectdeel in 30 minuten kan rijden dat ook in 31 minuten redt, maar omgekeerd niet)...
Oftewel, die extra rijtijd kan ingebouwd zitten i.v.m. "onbekende trajecten" en tegelijkertijd niet in de dienstregeling te zien zijn.
Volgens mij wordt er dan ook niet gezegd dat machinisten die trajecten onvoldoende kennen of dat het onveilig is... Als ik met de auto 2x per week een rit tussen Emmen en Groningen maak en slechts 1x per kwartaal met de auto naar Zwolle rijd, dan gebeurt het op den duur ook dat ik offensiever ga rijden richting Groningen, terwijl ik op die ene rit naar Zwolle per kwartaal misschien toch wat defensiever rijd (en dus iets meer tijd nodig heb, ondanks dat het dezelfde afstand is)... Tuurlijk ken ik na 3x die rit naar Zwolle die route ook wel, maar mijn "thuistraject" ken ik dan toch iets beter...West schreef: ↑zo 20 jul 2025, 23:36 Ik ben wat laat bij t feestje en zie dat het meerendeel van dit discussiepunt inmiddels al is gevoerd, maar zoek vooral geen problemen waar die er niet zijn. Elk traject wat je eenmaal een paar keer bereden hebt (net als iedere autoweg) zit er gewoon prima in. De rest wordt aangevuld door TimTim pro. Vergeet niet dat we ook nog voor we een traject mogen berijden hier een examen voor moeten doen om te testen of de basiskennis voldoende is. En ja er zijn trajecten zat waar ik slechts sporadisch in een jaar een keertje kom.
Groetjes van een machinist met landelijke wegbekendheid die dat ook graag wil behouden![]()
Wat mij betreft hoeft die landelijke wegbekendheid dan ook niet per se weg (variatie in werkzaamheden is zeker ook wat waard), maar laten we alsjeblieft ook niet pretenderen dat men de trajecten aan de andere kant van het land net zo goed kent als de trajecten die direct naar/van de standplaats leiden...
Ik denk dat @Wubbo hier vooral bedoelt dat een paar mensen in dit topic doen alsof alleen zij de wijsheid in pacht hebben, en daardoor niet lijken open te staan voor de argumenten van anderen, zelfs als er zeer waardevolle argumenten worden ingebracht... Dat zou ook in lijn zijn met de opmerking
Maar ik kan het mis hebben...
En ik heb het gevoel dat ook dit een perfect voorbeeld was van wat @Wubbo beschreef als:
-
- Berichten: 7406
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Cassie127 waardeert dit bericht
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Leuk geschreven, maar een veel te hoog "ik vermoed" en "ik denk" en "het zou me niet verbazen" gehalte.iamthedutchdude schreef: ↑ma 21 jul 2025, 22:33 .... zou het me niet verbazen als dit inderdaad in de rijtijden van alle NS-treinen zit, aangezien op (nagenoeg) elke NS-trein(rit) een machinist kan zitten die dat bewuste traject maar incidenteel rijdt. Dat je die paar seconden dan onnodig in de rijtijden hebt zitten aan het begin en het einde van de dag (als er waarschijnlijk een machinist rijdt die nabij zijn eigen standplaats rijdt en dat traject dus vaker rijdt) is dan jammer, maar ook geen man overboord... Immers, met die extra seconden wordt het juist makkelijker om op tijd te rijden... Daarnaast is het voor het klokvast rijden wel makkelijk als elke rit dezelfde rijtijd heeft, waarbij je dan logischerwijs voor de langste kiest i.p.v. de kortste (aangezien iemand die een trajectdeel in 30 minuten kan rijden dat ook in 31 minuten redt, maar omgekeerd niet)...
Oftewel, die extra rijtijd kan ingebouwd zitten i.v.m. "onbekende trajecten" en tegelijkertijd niet in de dienstregeling te zien zijn.
Mensen welke het rijden met een auto (rijden op zicht) op een onbekende weg gaan vergelijken met het rijden van een trein (niet op zicht, maar geheel geleid door borden, seinen, Timtim en wegbekendheid) hebben niet in de gaten dat het twee verschillende werelden zijn.....
Vroeger zonder verkenborden en Timtim was het misschien in dichte mist nog een wat tricky onderneming als een machinist op een traject wat minder kwam, nu kan hij/zij tot op de meter zien waar hij/zij rijdt, waar het station is, waar de andere treinen zijn en zelfs waar er langs het perron gestopt moet worden.
Overigens een opvallend weetje, veel machinisten op zgn "onbekende baanvakken" en zonder Timtim zijn veelal te vroeg, waardoor er onnodig gewacht moet worden en/of er schijnaansluitingen ontstaan.
-
- Berichten: 8363
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik heb zelf ervaren en zie wel eens treinen uit de 500/600 series Zwolle binnenrijden vanuit Amersfoort met -1 of -2. Dat kan prima als de Sprinter uit Utrecht ook op tijd is. En dat maakt een aansluiting net wat comfortabeler.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 489
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
- Locatie: Huissen
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dus er zit wél een verschil tussen bekende en onbekende baanvakken?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Berichten: 329
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Nee, een verschil tussen machinisten welke met Timtim rijden en welke zonder
Zgn Onbekende baanvakken stond niet voor niets tussen haakjes
Een uitdrukking welke alhier in dit draadje ontstaan is, overigens.

Zgn Onbekende baanvakken stond niet voor niets tussen haakjes

-
- Berichten: 7406
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Om vervolgens Ede-Wageningen over te slaan toen de TimTim nog niet bijgewerkt was naar de nieuwe infrasituatie en daarmee iets te veel op de TimTim gefocust te zijn. En dat is geen grap dat is die tijd echt meermaals.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Klopt @cassie127, degenen die zich hyperfocussen op hun tablet zijn niet goed bezig, je word uiteraard geacht de kennis van het baanvak waar je rijd ook zonder goed functionerende TimTim te kunnen toepassen. Zelf rij ik om die reden 50/50, de ene keer rij ik het traject mét behulp van de tablet, de andere keer zonder. Dit zou elke mentor ook zo aan hun leerlingen mee moeten geven.
-
- Berichten: 581
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Even voor mij als niet NS-machinist. Is TimTim niet een hulpmiddel waar je in principe als machinist niet van uit mag gaan (cq. iets waar je in principe niet op mag vertrouwen)? Net als dat ATB-cabinesignalering ook een hulpmiddel is (anders dan weer de ETCS-DMI waar je als machinist dan weer wel op moet vertrouwen)?
Grt. Stefan
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Klopt, je informatie is buiten en niet op het beeldscherm van je tablet. De TimTim is er met name om het rijden op tienden van seconden makkelijker te maken en daarnaast energiezuinigheid te promoten.
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Is het niet ook dat je de treinen verderop op de route al kan zien, en daar zodoende al eerder op kan anticiperen?
Bijvoorbeeld: Vanuit Zwolle richting Meppel wil het nog wel eens gebeuren dat de sprinters (omdat ze vaak sneller zijn dan de voorgaande intercity's) bij Meppel voor een rood sein belanden, omdat de intercity nog net in het station staat.
Zo nu en dan laat de betreffende machinist de trein nog ver voor het station al uitrollen (soms zelfs al tot de 80km/u) waardoor je net iets later voor het station aankomt, maar wel in één keer kan doorrijden. Ik stel me dan voor dat de machinist dit van de TimTim kan aflezen.
Bijvoorbeeld: Vanuit Zwolle richting Meppel wil het nog wel eens gebeuren dat de sprinters (omdat ze vaak sneller zijn dan de voorgaande intercity's) bij Meppel voor een rood sein belanden, omdat de intercity nog net in het station staat.
Zo nu en dan laat de betreffende machinist de trein nog ver voor het station al uitrollen (soms zelfs al tot de 80km/u) waardoor je net iets later voor het station aankomt, maar wel in één keer kan doorrijden. Ik stel me dan voor dat de machinist dit van de TimTim kan aflezen.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Juist
die extra informatie is een prachtige toevoeging.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: omaylie en 2 gasten