Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

trolly schreef: vr 25 jul 2025, 12:32 "Mooier". Dat is als je een leuk behangetje uitzoekt bij je bank, toch? Een huisstijl leunt op herkenbaarheid, en dat lukte best redelijk met dat geel.
Ik kan het verkeerd hebben, maar er staat me iets van bij dat de Amsterdammers toentertijd mochten kiezen tussen geel en oranje als nieuwe kleurstelling voor de bolkoppen. Daar is toen geel uitgekomen.

Wat betreft die R-net productiformule, kunnen ze wat mij betreft afschaffen. Ik zag vanmorgen een lijn 357 bij de Sportlaan in een witte Iveco, terwijl op de Handweg op datzelfde moment een R-net Ebusco passeerde op lijn 171. Ik bedoel maar…..
trolly

Bericht door trolly »

Zou zomaar kunnen, en het resultaat is natuurlijk hetzelfde. Het ging mij overigens ook niet zozeer over de consequent doorgevoerde herkenbare huisstijl van één bedrijf — hoewel dat voor GVB al een ongekende krachttoer zou zijn — maar om een landelijk herkenbaar OV.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gpvos

Bericht door gpvos »

Ik dacht even een vraag te stellen via het contactformulier van het GVB. Moet je daar een geldig OV-chipkaartnummer invullen. En ze controleren het nog ècht ook, want het nummer van een in 2022 verlopen anonieme kaart die ik nog had liggen werkte niet; die van een in mei dit jaar verlopen kaart trouwens wel. Maar goed, de vraag ging niet over een abonnement of over een specifieke rit of reis, en had even goed gesteld kunnen worden door iemand die met losse kaartjes of een bankpas reist; vooral dat laatste wordt steeds meer gepusht, dus die vraag naar een OV-chipkaartnummer is nogal onzinnig, tenzij die alleen is bedoeld om het aantal vragen stevig te reduceren, wat ongetwijfeld wel weer het geval zal zijn.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

gpvos schreef: vr 25 jul 2025, 15:38 tenzij die alleen is bedoeld om het aantal vragen stevig te reduceren, wat ongetwijfeld wel weer het geval zal zijn
Hanlon's razor:
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

gpvos schreef: vr 25 jul 2025, 15:38 Ik dacht even een vraag te stellen via het contactformulier van het GVB. Moet je daar een geldig OV-chipkaartnummer invullen.
In het contacformulier staat boven waar je het chipkaartnummer invult een vakje met de tekst "Chipkaart nummer niet van toepassing". Als je dat aanvinkt verdwijnt het invulveld voor het chipkaartnummer.
Gr BasG
gpvos

Bericht door gpvos »

Hmm, je hebt gelijk. Nou ja, mij viel het in elk geval niet op. Je kan zo'n veld ook niet verplicht maken.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
mave94

Bericht door mave94 »

Het probleem van het niet verplicht maken van een veld is dat mensen kunnen vergeten het in te vullen wanneer dat wél nodig is. Daarna moet de klachtenafdeling weer navraag gaan doen naar de ov-chipkaart. Ik ben daarom een voorstander van het verplicht maken van zo'n veld en het toevoegen van een knop waarmee dit veld niet van toepassing wordt. Scheelt de klachtenafdeling tijd met opvragen en de klant tijd met het reageren op de opvraag. :)
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Het zou nóg efficiënter zijn als Prescilla van de web care een vraag zou begrijpen en gelijk een correct antwoord zou geven. Maar ja. GVB hè.
Gr BasG
gpvos

Bericht door gpvos »

mave94 schreef: vr 25 jul 2025, 18:27Scheelt de klachtenafdeling tijd met opvragen en de klant tijd met het reageren op de opvraag. :)
Niet dus, ik heb nu een extra vraag aan hen toegevoegd waarom het veld verplicht was, wat ze weer (een beetje) extra tijd gaat kosten. De checkbox was wat mij betreft echt niet op een duidelijke plek geplaatst, zoals bijvoorbeeld naast het invulvak, en ik zal niet de enige zijn. Ze zouden bijv. bij de validatie ook, als het nummer niet of verkeerd ingevuld is, in de meldingstekst kunnen wijzen op het bestaan van de checkbox ("Voer een geldig chipkaartnummer in, of vink hierboven aan dat het niet van toepassing is"), maar dat deden ze nu niet, evenmin als in de tekst die verschijnt als je op het i-knopje klikt. Het formulier heeft heel veel velden, en daardoor let ik vooral op de verplichte velden waar een rood sterretje bij staat, en bij die checkbox staat die niet, vandaar dat die makkelijk over het hoofd te zien is. Er zijn aan het begin ook wat keuzes over het soort vraag/klacht/tip/wens en het onderwerp, het ligt voor de hand om het veld alleen verplicht te maken bij een daarvoor relevante keuze.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 25 jul 2025, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Je kan ook gewoon mailen naar kls AT gvb.nl.
Gr BasG
gpvos

Bericht door gpvos »

Dat staat niet op de klantenservicepagina.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

TffpaA schreef: vr 25 jul 2025, 10:30 R-net zat op zich vol goede bedoelingen om tot één uniforme en daarmee herkenbare stijl te komen. Omdat deze stijl echter niet volledig is uitgerold en ook het doel ervan nooit helemaal helder is geworden (gaat het om een apart aanbesteed netwerk? Een concessie? Een bedrijf?), kun je het wel als een mislukte poging beschouwen.
Ik ben het maar deels eens met alle kritiek op R•NET.

Ín Amsterdam zijn de wijzigingen grotendeels slechts cosmetisch, met een snelle tram- en buslijn (25, 369) die wel R•NET zijn en andere snelle lijnen (26, 360) die het niet zijn, de Metro waar NIETS gewijzigd is behalve een labeltje en trams en bussen die niet op de oorspronkelijke R•NET-huisstijl lijken. Dat doet de reputatie van R•NET meer slechts dan goeds.

In AML en de combinatie Gooi/AML vind ik het wél geslaagd, met goede afstemming tussen lijnen (tenminste, vóór tram 25), een echt beter (duidelijker, frequenter) product dan als er allemaal losse lijntjes van hot naar her gereden hadden zoals 30 jaar geleden.

ZaWa heb ik te weinig ervaring mee om iets van te vinden. Wél zou de bedoeling van het netwerk duidelijker aan de reiziger gecommuniceerd.

Er zijn ook echt aanpassingen in de infrastuctuur gedaan (Busbaan Uithoorn-Aalsmeer-Hoofddorp, HOV in 't Gooi, en vele andere kleine) waarvan ik denk dat die niet gedaan zouden zijn als daar nog "gewone" bussen hadden gereden. Dat duurt lang, vanwege budgettaire redenen, maar ook vanwege slechte uitleg wat een HOV-netwerk nou inhoudt en het idee dat de bus alleen voor oude oma'tjes is en dus elk bejaardenhuis moet aandoen. Zuidtangent was daarin vrij revolutionair, in de zin dat een behoorlijk groot infrastructuurnetwerk met uniforme huisstijl én nieuw busconcept (HOV, één halte per wijk ipv per zijstraat) in één keer neergelegd is, ik kan me niet heugen dat dat in Nederland voor de bus ooit eerder of sindsdien zo grootschalig gebeurd is.

Ik ben het eens dat de VRA en provincie eens wat duidelijker eisen zouden mogen stellen aan de huisstijlen, niet alleen de kleur van de bus maar bewegwijzering, uiterlijk van haltes, lijnnummering, informatie in de bus etc. Utrecht doet daar een goede poging meer door te vragen dat de binnen- en -buitenconcessiehouders één gezamelijke reisinformatiestijl ontwikkelen, voor zover niet voorgeschreven.
Men zou eens op werkbezoek moeten gaan in Londen. Dat heeft met het kenmerkende roundel natuurlijk een prachtig beeldmerk dat alle vormen van OV herkenbaar maakt en met elkaar verbindt. Er wordt één lettertype gebruikt en er wordt zoveel mogelijk één stijl gebruikt. Dat maakt reizen met het OV in Londen tot een naadloze ervaring (sorry voor deze bingokaart - maar het is wel zo).
Bewegwijzering is meer dan een mooie huisstijl.

De metro heeft een mooie, zeer herkenbare (maar zeker niet uniforme) huisstijl en Overground en Elizabeth Line doen daar mooi in mee (al is er soms nog heel klassieke bewegwijzering - dat heeft zijn charmes maar het is soms verwarrend), maar ik vind de wayfinding van de metro naar andere (voorstads)treinen (Northen City Line, Thameslink etc, die wél een waardevolle link in het stadsnetwerk vormen maar niet op de metrokaart staan) slecht, en de bewegwijzering van bussen vind ik rampzalig - vind in een drukke straat maar eens je juiste bushalte, voor zover ik me kan herinneren staat er in bijv het metrostation Old Street niet aangegeven voor welke bus je welke van de 7 haltes (elk 150m de ándere kant op) moet hebben, daar is de Amsterdamse bewegwijzering tussen modi, ook van andere vervoerders, toch écht beter.

Ook ben ik geen fan van de metrolijnen die alleen namen en kleuren hebben (het zijn er met Overground, Elizabeth en DLR inmiddels 19), puur een nummer of letter - met eindbestemming - is veel herkenbaarder.

Qua lijnnummeresthetiek: Ik ben vóór dat dat (landelijk) voorgeschreven wordt zodat je direct weet dat een 3xx-lijn een snelle lijn is en een 5xx een buurtbus, maar ook een lokale systematiek. Ik ken niet alle bestekken, maar HWGO is een van de weinigen die ik ken waar de lijnnummering enigszins duidelijk is voorgeschreven ("is het 2e cijfer een 6, dan komt de bus langs Heinenoord Busstation, is het een 7 dan niet"). Sturing daarin zou vaker mogen, al ken ik geen enkel gebied dat daarin superduidelijk is, zo heeft bijv Utrecht dat alle 30-lijnen naar de Uithof gaan, maar er gaan meer lijnen naar de uithof en als je óp de uithof bent heb je daar niets aan.

En er heerst een soort schaamte om systemen uit te leggen aan de reiziger. Ik vond het concept van de icoontjes in Utrecht (koffertje, brug, zonnetje etc) erg leuk bedacht, maar niemand behalve hobbyisten snapte het, dat is dan zonde. Amsterdam is daarin ook wel een slechte, ik heb meegemaakt dat een verstokt automobiele collega van ons eens per OV naar werk moest en op het metrostation in paniek raakte van de omroep "deze trein gaat naar Gein" (op station Duivendrecht-boven), het verschil tussen sneltram 51/50 vs metro 53/54 wat ook niemand snapte.
Wat dat betreft mag rond Amsterdam het systeem van R•NET best beter uitgelegd worden.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Even heel iets anders: Ik las het concept jaarplan van GVB. Daarin lijkt het laatste uur van busstation Gaasperplas geslagen te zijn: Lijn 47 gaat ook aan de haltes aan de Loosdrechtdreef halteren, en lijn 49 helemaal niet meer op Gaasperplas (waarmee een effectieve overstap van Driemond/Weesp naar Holendrecht/Gein de nek omgedraaid wordt). Dan blijven alleen de nachtbus en de drie ritten van AML op lijn 200/271/300 over.

Ik las op Facebook ergens dat van Gaasperplas een touringcarstation gemaakt zou worden, maar daar kan ik verder geheel geen informatie over vinden, ik dacht dat dat bij Duivendrecht zou komen.

Overigens ben ik benieuwd naar de route van de 49. Het kaartje laat deze tussen Weesp en IJburg over de A1 rijden via een niet-bestaande oprit, wat handig is als je Diemerknoop aan wil doen, maar ik denk dat je snelleroo via de Nuonweg achter de Maxis langs kan, een koppeling op Diemerknoop voegt niets toe als je al op Muiden P+R-terrein stopt.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: za 26 jul 2025, 10:12 Qua lijnnummeresthetiek: Ik ben vóór dat dat (landelijk) voorgeschreven wordt zodat je direct weet dat een 3xx-lijn een snelle lijn is en een 5xx een buurtbus
Iets meer logica dan nu is prima ja, maar ik denk dat je nooit een geheel landelijke lijnnnummeresthetiek voor elkaar krijgt als je ook lokale redenen om een lijn een bepaald nummer te geven wilt behouden.
Zie Amersfoort met de USP-lijnen de stad in: die zijn niet sneller dan de stadsbus die ze aanvullen maar wel afwijkend genummerd omdat op het station van lijnnummer wisselen ook weer onduidelijk maakte welke ritten nu door rijden. (Met formules wordt dat helemaal een zooitje en hebben we hier komend jaar U-liners die U-link versterken)
zo heeft bijv Utrecht dat alle 30-lijnen naar de Uithof gaan, maar er gaan meer lijnen naar de uithof en als je óp de uithof bent heb je daar niets aan.
En 38 dan? ;) Ik heb zo'n vermoeden dat die esthetiek er inmiddels niet meer is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Oh shit, ben ik nou toch per ongeluk uit de school geklapt? Die lijn heeft vanaf december wellicht een ander nummer ;-)

Qua nummering, het is ook lastig. Voor bijvoorbeeld iemand die van Almere Haven, Centrum naar Almere Haven, Steiger wil boeit het verschil tussen R-Net en "Metro" 1 niet. Voor iemand die van Centrum naar Amsterdam wil boeit het wel degelijk!
Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

Sinds vanochtend rijden de nieuwe 12-meter Citea’s niet alleen meer op de lijnen 62, 63 en 73, zoals de laatste weken het geval was, maar zijn ze ook te vinden op de lijnen 41, 44 en 47. Er zijn momenteel 13 van de 51 nieuwe 12-meter bussen in dienst: https://busposities.nl/materieel/GVB/CiteaLF122

De 17 (van de 30) nieuwe gelede bussen rijden vooralsnog op lijn 37, en een enkele keer op andere al eerder geëlektrificeerde lijnen als de 15 en 21: https://busposities.nl/materieel/GVB/CiteaLF181
Jiskdurus

Bericht door Jiskdurus »

De 18-meters rijden ook vrij vaak op 22, 43 en 48 en deze woensdag zelfs op de 34 en 35.
Dionysusnu

IIVQ schreef: za 26 jul 2025, 10:12 Er zijn ook echt aanpassingen in de infrastuctuur gedaan (Busbaan Uithoorn-Aalsmeer-Hoofddorp, HOV in 't Gooi, en vele andere kleine) waarvan ik denk dat die niet gedaan zouden zijn als daar nog "gewone" bussen hadden gereden. Dat duurt lang, vanwege budgettaire redenen, maar ook vanwege slechte uitleg wat een HOV-netwerk nou inhoudt en het idee dat de bus alleen voor oude oma'tjes is en dus elk bejaardenhuis moet aandoen.
De keerzijde daarvan is dan wel weer dat R-net (en HOV-lijnvoering in het algemeen) er in een aantal gevallen voor zorgt dat er helemaal géén bus meer voor de oma's rijdt, en die dus maar thuis blijven. En niet alleen de oma's, maar best een deel van de reizigers: Door de verbeterde doorstroming van een HOV-busbaan wordt ca. 25% reizigers gewonnen, maar tegelijkertijd zou je zo'n 15% van de huidige reizigers van opgeheven haltes verliezen aan de grotere loopafstanden naar de overgebleven haltes.
TLP

Bericht door TLP »

De discussies op dit forum hebben me wel doen inzien dat netto reizigerswinst dergelijke strekkingen rechtvaardigt omdat vervoerders nu eenmaal niet heel ruim bij kas zitten.

Overigens gebeurt het strekken van routes overal in het land. Natuurlijk valt zoiets extra op als er vervolgens een HOV-label opgeplakt wordt, maar ook op het platteland worden problematische omwegen geschrapt. Daar zijn de gevolgen zo niet nog verstrekkender dan in de stad omdat dan hele dorpen op meer dan 20 minuten van een bushalte komen te liggen. In stedelijke gebieden is de loopafstand tot een bushalte doorgaans "maar" 10-15 minuten voor de meest afgelegen wijken.
en-es

Bericht door en-es »

Dagje GVB dagkaart gedaan vanuit Amsterdam Zuid. Ik nam tram 25 naar Uithoorn die een klein stukje met de tramvervangende bus 75 werd gedaan. Terug was die nergens te bekennen en moesten de reizigers het laatste stukje naar Zuid lopen. Met bus 36 nog door de Coen tunnel gegaan.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dionysusnu schreef: za 26 jul 2025, 19:18 Door de verbeterde doorstroming van een HOV-busbaan wordt ca. 25% reizigers gewonnen, maar tegelijkertijd zou je zo'n 15% van de huidige reizigers van opgeheven haltes verliezen aan de grotere loopafstanden naar de overgebleven haltes.
Het lijken me grote cijfers, vooral de 15% reizigersverlies. Maar zelfs al is dat zo, dan heb je 10% reizigerswinst, maar tegen véél lagere exploitatiekosten. Een sneller rijdende bus kan eerder aan een volgende rit beginnen, je kan dus met minder bussen en chauffeurs hetzelfde aantal DRU bieden (of met evenveel bus/chauffeurs méér DRU).
De inkomsten zijn per kilometer, terwijl een groot deel van de uitgaven (chauffeurskosten) per uur zijn.

2 kilometer vind ik ook wel ver. De "haltecirkel" is vaak 800m bij R•NET, dat kan betekenen dat je iets verder moet lopen, maar in praktijk meestal niet meer dan 1200m. Ik ben een wandelaar en loop dat meermaal dagelijks. Het valt mij op hoeveel mensen voor zo'n kleine afstand al de fiets pakken, de fietsenrekken bij Ganzenhoef staan overdag zo'n 200 meer fietsen dan 's nachts, en veel verder dan 1 km kan je niet voordat een ander metristation dichter bij is.

Overigens en ik een extreem geval, maar mijn fiets staat in een gedeelde fietsenstalling waar ik eerst heen moet, in het bovenrek, met 3 sloten vast. Als ik die aan de andere kant ook weer op slot wil zetten ben ik even bezig. Ik merk dat het break-even point qua tijd tussen fietsen en wandelen bij mij op iets boven de 2km ligt, daaronder ben ik lopend sneller.
Dionysusnu

IIVQ schreef: za 26 jul 2025, 21:41 Het lijken me grote cijfers, vooral de 15% reizigersverlies. Maar zelfs al is dat zo, dan heb je 10% reizigerswinst
De winst zou wel meer zijn dan 10%, want alleen bij opgeheven haltes raak je reizigers kwijt. Grofweg zou ik dat op 50% verlies schatten, dus dan kom je uit rond 17% totale winst. Nog steeds veel, maar ik vraag me bij HOV-banen wel eens af of er met enkele haltes erbij niet nóg betere resultaten zouden zijn. De meeste tijdwinst haal je toch wel uit de verkeersdoorstroming (mits goed afgesteld), de halteertijd valt mee. Als het erg druk is, kan het zelfs sneller zijn met instappen, omdat mensen tijdens het rijden nog verspreiden door de bus, in plaats van dat ze buiten de deur moeten wachten tot het binnen doorstroomt. (Maar dat laatste zal waarschijnlijk alleen in de (hyper)spits echt sneller zijn in totaal)
IIVQ schreef: za 26 jul 2025, 21:41 tegen véél lagere exploitatiekosten. Een sneller rijdende bus kan eerder aan een volgende rit beginnen, je kan dus met minder bussen en chauffeurs hetzelfde aantal DRU bieden (of met evenveel bus/chauffeurs méér DRU).
De inkomsten zijn per kilometer, terwijl een groot deel van de uitgaven (chauffeurskosten) per uur zijn.
Dat vraag ik me af, want je rijdt tegelijkertijd ook een hogere frequentie bij HOV, terwijl de reizigersaantallen niet zó drastisch toenemen. De kilometers nemen ook niet toe, mogelijk zelfs wat af als er gestrekt wordt.
Het aantal DRU per bus/chauffeur gaat niet omhoog, want een DRU is precies een uur (het zit in de naam). Wel kan je met minder DRU dezelfde frequentie rijden, of met evenveel DRU een hogere frequentie. (De DRK gaat daarentegen wel omhoog)
IIVQ schreef: za 26 jul 2025, 21:41 2 kilometer vind ik ook wel ver. De "haltecirkel" is vaak 800m bij R•NET, dat kan betekenen dat je iets verder moet lopen, maar in praktijk meestal niet meer dan 1200m. Ik ben een wandelaar en loop dat meermaal dagelijks. Het valt mij op hoeveel mensen voor zo'n kleine afstand al de fiets pakken, de fietsenrekken bij Ganzenhoef staan overdag zo'n 200 meer fietsen dan 's nachts, en veel verder dan 1 km kan je niet voordat een ander metristation dichter bij is.
Het loopbereik eindigt rond de 700m bij HOV-haltes, en vanaf 500m is de fiets al het dominante vervoersmiddel als voortransport. Het fietsbereik loopt inderdaad tot ca. 1100m. (allemaal hemelsbreed)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Waar ik DRU schreef bedoelde ik ritten.
Dionysusnu

En stop de tijd.
:pos: Dat verklaart.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Rover gaat nog een keer los over de dreigende ontvlechting van een deel van de metrolijnen: https://www.rover.nl/actueel/33-lokaal/ ... hts-effect

Er staat dat er een bestuursakkoord gesloten zou zijn met de gemeente Amstelveen na de start van de Noord-Zuid-lijn. Eest staat er dat er altijd een metroverbindingen tussen Station Zuid en Centraal Station moet blijven bestaan en later staat er tussen Station Zuid en Station Amstel. Welke versie is de juiste?
Gr BasG
Plaats reactie