Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Re.tep schreef: ↑ma 28 jul 2025, 11:17Is het zo vervelend dat wat wordt uitgelegd ?
Ja.
Misschien bedoel je het behulpzaam, maar het komt over als "ik weet alles perfect, en ik zal de rest van jullie eens haarfijn uitleggen waar die machinisten blijkbaar te dom voor zijn". De manier waarop je hier schrijft is vaak echt volstrekt toondoof. Een beetje zelfreflectie a.u.b., voordat je op Verstuur klikt.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Jultar schreef: ↑ma 28 jul 2025, 08:37
Ik heb dat als machinist werkelijk nog nooit gehad, maar wellicht is het dat de machinist vergeet om de ATB te activeren bij het in dienst nemen van de cabine. Dit is namelijk de enige trein waarbij je dat nog moet doen.
Ik heb het nooit geprobeerd, dus ik kan niet uit eigen ervaring praten, maar als ik mij niet vergis krijg je dan een snelremming zodra de trein een codewisseling detecteert van de ATB en het zou mij ook niet verbazen als de snelschakelaar uitgezet wordt, zoals dat ook bij de 1700 het geval was (en nu weer bij de ICNG, tot mijn frustratie, maar blijkbaar is dat vereist in België en Frankrijk bij een snelremming en heeft Alstom dus dat standaard bij hun treinen erin zitten).
Je schrikt je dus al rot van die snelremming, beseft je fout, zet de ATB weer in dienst en vergeet compleet die snelschakelaar :X
Interessante discussie, maar geen defect dus.
En inderdaad, bij de snelremming ook altijd het voor DDZ kenmerkende geknipper van de lampen en uitval van systemen.
Meestal gebeurd(e) het ook altijd na het kopmaken o.i.d.
Ik ken er verder het fijne niet van, maar volgens mij is DDZ wat dat betreft een interessante machine. 😅
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Ik heb nog op trajecten gereden zonder ATB, waar je inderdaad handmatig de ATB weer aan moest zetten bij het inschakelbord
Ook als de ATB op Blauw (buiten dienst) staat, staat de ATB gewoon aan. Daarom grijpt deze juist ook in bij een codewisseling.
Je kan de ATB ook buiten gebruik zetten, met de SG schakelaar / KG-kraan, dan staat deze uit en doet niets meer.
Blijkbaar begrijp je, ondanks dat meerdere users je al hebben gewezen op je postgedrag, nog steeds niet dat dit soort berichten betweterig en irritant zijn. Kan je daarmee gewoon kappen?
Is het zo vervelend dat wat wordt uitgelegd ?
Je kan ook aangeven of het goed of fout is wat ik schrijf, een leermoment voor alle forumlezers.......
Interessant en dit is inderdaad een leermoment
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal en mijn favoriete trein is VIRM/DDZ.
Trein spotten is leukere hobby dan andere saaie hobby's
Wellicht iets loos te Ed, wellicht paniek om niks: 3081 reed perfect op tijd, maar kwam voor de inrijder van Ed tot stilstand. Uiteindelijk met +5 aangekomen en vertrokken van Ed. Als ik op treinposities kijk zie ik dat zo ongeveer alle treinen tussen 22:15 en 23:00 min of meer op tijd onderweg waren, maar met vertraging uit Ed vertrokken.
Wat zijn de werkzaamheden waardoor de 2800 niet rijdt en de 2000 (1 minuut) en de 4000 (6 minuten) uitgebogen zijn? Op het informatiebord buiten bij station Gouda werden deze werkzaamheden overigens niet gemeld.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re.tep schreef: ↑ma 28 jul 2025, 11:17
Is het zo vervelend dat wat wordt uitgelegd ?
Je kan ook aangeven of het goed of fout is wat ik schrijf, een leermoment voor alle forumlezers.......
Niet perse, maar wel als de toon betweterig is en dat was ie.
Suus schreef: ↑di 29 jul 2025, 08:27
En door de werkzaamheden rijdt er vandaag maar één ICR-stam rond (gisteren waren dit er nog 4).
Wen er maar alvast aan, binnenkort is dat al de Realiteit (in het weekend).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Zo te zien was mijn 559 de eerste trein van Den Haag Centraal naar Gouda vanmiddag, na afloop van de herstelwerkzaamheden. Het was een gevalletje 'vooraan instappen', omdat er op spoor 4 aan de kant van de hal nog een ander treinstel stond. Overigens was er eerder op de dag technisch onderzoek op dit traject, dus ik gok dat ze iets hebben gevonden wat snel gerepareerd moest worden?
Zelfs vandaag was erg druk in de de sprinter richting Uitgeest die om 17:23 vertrekte vanuit Amsterdam Centraal het betroft SLT 4 (2426) kon er geen langere trein ingezet worden??
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal en mijn favoriete trein is VIRM/DDZ.
Trein spotten is leukere hobby dan andere saaie hobby's
Zo ja, dan kan deze inderdaad langer, want er was een SLT zesje gepland. Helaas raakt de omloop van de SLT viertjes en zesjes wel eens in de war en dan lukt het de NS niet altijd even goed om dit weer bij te sturen.
Wat de NS de laatste week wel opvallend goed lijkt te doen is kaartjes controleren, na lange tijd nauwelijks controle heb ik de afgelopen 7 dagen op circa twee derde van mijn ritten controle gezien.
Ja dat was die trein die zat bijna vol en het was wel even lastig met instappen en uitstappen gelukkig kon ik nog mee
de kaartjes controle is inderdaad meer dat viel mij ook wel erg op
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal en mijn favoriete trein is VIRM/DDZ.
Trein spotten is leukere hobby dan andere saaie hobby's
Bemined schreef: ↑wo 30 jul 2025, 20:00
Wat de NS de laatste week wel opvallend goed lijkt te doen is kaartjes controleren, na lange tijd nauwelijks controle heb ik de afgelopen 7 dagen op circa twee derde van mijn ritten controle gezien.
Afgelopen zaterdag: 11 ritten, 0% controle (voor de mensen die procentrekenen moeilijk vinden: ik ben dus niet gecontroleerd ) . Sterker nog, in de trein heb ik niet één keer een conducteur gezien.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Almere - Schiphol kan ik nog begrijpen, dat is een relatief kort stuk. Zwolle - Almere ligt het er maar net aan of je één of meerdere stellen hebt (waarbij er eerder de regel was dat er altijd personeel opieder treinstel moet zitten op trajecten met tunnels, waardoor de kans dat je een HC aantreft op het voorste treinstel op deze trajecten kleiner is, ookal bestaat deze regel inmiddels niet meer en moet de reiziger zich beroepen op hun eigen zelfredzaamheid).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Als die regel niet bestaat dan heb ik het idee dat het toch nog goed ingebakken zit bij het personeel. Ik reis veel in de sprinters tussen Den Haag en Rotterdam en daar zie ik dat de conducteur (bijna?) altijd in het achterste treinstel zit tussen Delft Campus en Den Haag Moerwijk en in het voorste treinstel op de overige trajecten.
Heel_Holland_Spot schreef: ↑wo 30 jul 2025, 21:33
Geen idee, maar op Zwolle-Almere, Almere-Schiphol, Amsterdam Centraal-Utrecht en Utrecht-Arnhem had het makkelijk gekund.
Den Haag - Utrecht met een losse ICMm 3 of 4 is al te kort qua tijd om de trein door te gaan. Je moet er natuurlijk niet veel van verwachten
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112... Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...