Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door Daniel » zo 16 jun 2024, 13:13

DDietzen schreef: zo 16 jun 2024, 11:46 Volgens mij is die beperkte capaciteit en het 'vreemde eend'-geval niet het issue voor de Amsterdam-Basel, want die rijdt met een dubbele ICE3 en in het vaste tweeuurlijkse pad van de lijn Hamburg-Keulen-Basel.
Het vreemde eend geval wat ik noemde had echter niks met de periode met werkzaamheden te maken, maar met de vraag over de periode daarna waarin men Basel voor München wil verruilen.
Dan is de 104/105 wel een vreemde eend, want uit Basel van/naar Amsterdam i.p.v. Hamburg.

Re: Korte vragen

door Bemined » zo 16 jun 2024, 12:49

Wat gaat men eigenlijk van 31 augustus t/m 8 september doen? Dan rijden de ICE's van Zürich naar Frankfurt en verder wel weer maar Bazel - Keulen is dan nog ingekort tot Karlsruhe.

Re: Korte vragen

door DDietzen » zo 16 jun 2024, 11:46

ArrivaBas schreef: zo 16 jun 2024, 11:13
Jultar schreef: zo 16 jun 2024, 00:17 Vanaf juli (?) of zoiets zijn er werkzaamheden richting Basel, waardoor die ritten vanaf dan niet meer gereden kunnen worden. Tot die tijd wordt er gewoon naar Basel SBB gereden.
De Riedbahn tussen Frankfurt am Main en Mannheim Hbf is vanaf de zomer voor vijf maanden gesloten vanwege werkzaamheden. Daardoor moet al het Fernverkehr omrijden via Mainz of Darmstadt, maar met name via Darmstadt is door de vele goederentreinen langs de Bergstraße slechts zeer beperkt extra capaciteit. Vooral de internationale treinen die slechts enkele keren per dag rijden worden hierom ingekort.
Volgens mij is die beperkte capaciteit en het 'vreemde eend'-geval niet het issue voor de Amsterdam-Basel, want die rijdt met een dubbele ICE3 en in het vaste tweeuurlijkse pad van de lijn Hamburg-Keulen-Basel.
Bij mijn beste weten is het grote issue dat de omleiding extra tijd kost, die je niet kunt opvangen door later naar en eerder uit Basel te rijden, want daar had je toch al maar een kering van een klein halfuur. Eerder uit en later naar Amsterdam zou dan ook moeilijk gaan en/of onaantrekkelijk zijn. Je zit dan in ieder geval slechts een uur achter/voor de 121/120, en er valt 's ochtends een gat van drie uur tussen 105 en 123.

Re: Korte vragen

door Daniel » zo 16 jun 2024, 11:34

Daarnaast is de Rheintalbahn in een deel van augustus ook nog dicht, dan kan je dus überhaupt niet richting Basel vanuit die hoek van Duitsland.
Maar de reden voor de slag naar München i.p.v. Basel zat er volgens mij in dat er ook redelijk wat vraag in die richting is en het daarnaast beter past in het binnenlandse ICE patroon: Düsseldorf - München kent al grofweg een uurdienst via Frankfurt en combineert dus mooi met de treinen uit Nederland (al die treinen beginnen al ergens in het Ruhrgebiet), terwijl Düsseldorf - Basel een vreemde vanuit Amsterdam een vreemde eend is met de rest van de 2-uursdienst vanuit Hamburg.

Re: Korte vragen

door ArrivaBas » zo 16 jun 2024, 11:13

Jultar schreef: zo 16 jun 2024, 00:17 Vanaf juli (?) of zoiets zijn er werkzaamheden richting Basel, waardoor die ritten vanaf dan niet meer gereden kunnen worden. Tot die tijd wordt er gewoon naar Basel SBB gereden.
De Riedbahn tussen Frankfurt am Main en Mannheim Hbf is vanaf de zomer voor vijf maanden gesloten vanwege werkzaamheden. Daardoor moet al het Fernverkehr omrijden via Mainz of Darmstadt, maar met name via Darmstadt is door de vele goederentreinen langs de Bergstraße slechts zeer beperkt extra capaciteit. Vooral de internationale treinen die slechts enkele keren per dag rijden worden hierom ingekort.

Re: Korte vragen

door DDietzen » zo 16 jun 2024, 05:46

Dat is geen probleem voor een trein tot Basel SBB. Het zit 'm in treinen die verder dan Basel rijden (Zürich, Chur, Interlaken, Brig enz.), die treinen worden vaak (en binnenkort structureel) in Basel geknipt wegens die punctualiteit.

Re: Korte vragen

door WallyNL » zo 16 jun 2024, 00:52

De Zwitsers wilden toch af van vertraagde treinen uit Duitsland die doorwerken op de punctualiteit van het binnenlandse net?

Re: Korte vragen

door Jultar » zo 16 jun 2024, 00:17

Vanaf juli (?) of zoiets zijn er werkzaamheden richting Basel, waardoor die ritten vanaf dan niet meer gereden kunnen worden. Tot die tijd wordt er gewoon naar Basel SBB gereden.
Waarom de wijziging naar München vanaf december gedaan worst durf ik niet te zeggen, dat weet ik niet. Wellicht reizigersaantallen?

Re: Korte vragen

door rooddolfijn » za 15 jun 2024, 22:48

Oh oké, maar wat is dan de reden dat de slag van en naar Basel vervalt en wordt vervangen door een slag van en naar München?

Re: Korte vragen

door Jultar » za 15 jun 2024, 22:20

rooddolfijn schreef:Is de baureihe 408 (ICE 3 NEO) toegelaten in Zwitserland? Volgens dit artikel van de NS heeft de 408 ook de treinen van en naar Basel overgenomen van de 406. Terwijl ik ergens dacht gelezen te hebben dat de 408 niet toegelaten was in Zwitserland.
De BR408 mag gewoon in Basel SBB komen.

Re: Korte vragen

door umbusko » za 15 jun 2024, 22:06

DDietzen schreef: za 15 jun 2024, 20:40 Overigens niet alleen in Nederland, ook in België (vriend met Interrail Global Pass die van Luik naar Brussel meewilde werd fysiek tegengehouden en weggeschreeuwd).
In België is de situatie sowieso anders. Je kon altijd voor een vrij hoge toeslag (van ik geloof €10) binnenlands mee, maar sinds december 2022 kan dat niet meer en moet je verplicht een ICE-ticket kopen "tegen het Flexpreis-tarief: € 27,90 per enkele reis in 2e klas of € 47,10 in 1e klas". Ik zie echter geen reden waarom een Global Pass niet geldig zou zijn: reizen binnen België is gewoon toegestaan, getuige het bovenstaande, en de Global Pass vervangt in principe een Flexpreis die in de ICE geldig is. Volgens de informatie van Interrail in de app is de One Country Pass echter niet geldig in de ICE in België (wat mijn argument tegenspreekt) en de Global Pass wel, al wordt er nergens benoemd dat de reis grensoverschrijdend moet zijn. Dus de vraag is of er ergens vervoersvoorwaarden zijn die geldigheid van een Global Pass voor een binnenlandse reis tegenspreken (dan is Interrail onvolledig met informatie), of dat die conducteur gewoon ongelijk had.

Ik hoop dat je vriend zowel bij NMBS (of is het puur DB-personeel?) als bij Interrail verhaal probeert te halen, want deze hele situatie slaat nergens op.

Re: Korte vragen

door rooddolfijn » za 15 jun 2024, 22:06

Is de baureihe 408 (ICE 3 NEO) toegelaten in Zwitserland? Volgens dit artikel van de NS heeft de 408 ook de treinen van en naar Basel overgenomen van de 406. Terwijl ik ergens dacht gelezen te hebben dat de 408 niet toegelaten was in Zwitserland.

Re: Korte vragen

door waldo79 » za 15 jun 2024, 20:53

Ach, dan ga ik de ICE een keer proberen bij een rit naar Duitsland :Y

Re: Korte vragen

door DDietzen » za 15 jun 2024, 20:49

Mijn samenvatting van de ICE-binnenlandsituatie: volgens de letter van de concessie- en ticketvoorwaarden, wetten en juridische precedenten sta je in theorie (waarschijnlijk, not a lawyer) in je recht om mee te reizen. Maar in de praktijk heb je daar weinig aan als de conducteur niet voor rede vatbaar is en je alsnog eruit wilt kegelen.

Wie weet begint iemand ooit een geschil of rechtszaak hierom en wordt NS gecorrigeerd, maar ook dan hoeft dat nog niet op de praktijk door te werken. En in de nieuwe HRN-concessie ligt het volgens mij weer anders.

Re: Korte vragen

door en-es » za 15 jun 2024, 20:43

Dat is best wel heftig. Dan maar beter niet doen.

Re: Korte vragen

door DDietzen » za 15 jun 2024, 20:40

en-es schreef: za 15 jun 2024, 20:01 Volgens mij is het vooral ontmoedigen. Maar niemand die je tegenhoudt als je het toch doet.
Ik heb toch echt al meerdere verhalen gehoord van mensen in dit scenario (dus met een geldig ticket om een binnenlandse reis met ICE te maken) die door de conducteurs verbaal en/of fysiek eruit zijn gewerkt. Overigens niet alleen in Nederland, ook in België (vriend met Interrail Global Pass die van Luik naar Brussel meewilde werd fysiek tegengehouden en weggeschreeuwd).
Meltrain schreef: za 15 jun 2024, 20:11 Ik had vanmiddag wel de Br 408 willen uitproberen tussen Arnhem en Utrecht, maar het feit dat de trein met +109 reed, was voor mij al ontmoediging genoeg. _O-
Those are rookie numbers! Ik spotte vandaag in Utrecht de Nightjet met +6... uur, niet minuten, welteverstaan :twisted:

Re: Korte vragen

door Meltrain » za 15 jun 2024, 20:11

Ik had vanmiddag wel de Br 408 willen uitproberen tussen Arnhem en Utrecht, maar het feit dat de trein met +109 reed, was voor mij al ontmoediging genoeg. _O-

Re: Korte vragen

door en-es » za 15 jun 2024, 20:01

Volgens mij is het vooral ontmoedigen. Maar niemand die je tegenhoudt als je het toch doet.

Re: Korte vragen

door Meltrain » za 15 jun 2024, 19:50

Bemined schreef: za 15 jun 2024, 16:54 Met uitzondering van trein 220 zijn alle ICE's op het Nederlandse deel deze zomer opgenomen met 'niet instappen' voor inkomende treinen of 'niet uitstappen' voor uitgaande treinen.
Maar hoe rechtsgeldig is dat?
Kunnen ze je de toegang tot de trein weigeren?

Re: Korte vragen

door ZO6176 » za 15 jun 2024, 19:37

Milco schreef: za 15 jun 2024, 16:25 Voor zover ik weet heb je geen reservering nodig, maar dien je wel rekening te houden met gereserveerde zitplaatsen van internationale reizigers. Je dient tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem wel een toeslag te kopen. Hoe dát dan weer zit bij (geplande) omleidingen met een stop in bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch zou ik dan weer niet weten.
Maar als je een abonnement hebt zoals werkend vrij dan heb je toch geen toeslag te kopen?

Re: Korte vragen

door Bemined » za 15 jun 2024, 16:54

Met uitzondering van trein 220 zijn alle ICE's op het Nederlandse deel deze zomer opgenomen met 'niet instappen' voor inkomende treinen of 'niet uitstappen' voor uitgaande treinen.

Re: Korte vragen

door Milco » za 15 jun 2024, 16:25

Voor zover ik weet heb je geen reservering nodig, maar dien je wel rekening te houden met gereserveerde zitplaatsen van internationale reizigers. Je dient tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem wel een toeslag te kopen. Hoe dát dan weer zit bij (geplande) omleidingen met een stop in bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch zou ik dan weer niet weten.

Re: Korte vragen

door Meltrain » za 15 jun 2024, 16:12

Bij binnenlandse reizen met de ICE heb je toch geen reservering nodig?

Re: Korte vragen

door DDietzen » za 15 jun 2024, 09:06

Dan kijk ik nog zo vaak op Seat61 en vergeet ik nu juist erop te kijken _O- Merci!

Re: Korte vragen

door rooddolfijn » vr 14 jun 2024, 15:18

The Man in Seat 61 heeft wel seating plans: de e300 en de e320. Succes met stoeltjes tellen :pos: _O_

Edit: zo te zien staat er bij elk rijtuig aangeven hoeveel stoelen een rijtuig heeft, dus een simpele optelsom geeft mij 746 stoelen in de e300 en 890 in de e320.

Omhoog