door IIVQ » ma 21 jul 2025, 19:15
Historievraag: Ik was met een niet-Nederlander aan het discussieren over de geschiedenis van spoornetwerken, en hij vroeg wat het verschil was (in den beginne) tussen lokaalspoor en (interlokale) tramwegen*, en ik weet eigenlijk het verschil niet goed.
In de Achterhoek en Twente had je voornamelijk lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de
GOLS, terwijl in Groningen en Friesland de
NTM een groot netwerk had wat tramwegen waren.
Beiden hadden eigenlijk gelijke kenmerken: normaalspoor, soms in de berm van de weg, maximum snelheid 30 km/h (later 40), en veelal begonnen met stoomlocomotieven en veel interconnectie met het "grote" spoor voor goederenvervoer (en grotendeels ook door SS (GOLS) / HSM (NTM) geëxploiteerd).
Wat was, in het geval van normaalsporige lijnen, de reden om soms voor een tramweg en soms voor een lokaalspoorweg te kiezen?
(Volgens mij zijn er geen smalsporige lokaalspoorlijnen geweest, maar ik kan het verkeerd hebben).
* gemeentetrams waren juridisch echt iets anders dan interlokale tramwegen.
Historievraag: Ik was met een niet-Nederlander aan het discussieren over de geschiedenis van spoornetwerken, en hij vroeg wat het verschil was (in den beginne) tussen lokaalspoor en (interlokale) tramwegen*, en ik weet eigenlijk het verschil niet goed.
In de Achterhoek en Twente had je voornamelijk lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de [url=Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij]GOLS[/url], terwijl in Groningen en Friesland de [url=Nederlandsche Tramweg Maatschappij]NTM[/url] een groot netwerk had wat tramwegen waren.
Beiden hadden eigenlijk gelijke kenmerken: normaalspoor, soms in de berm van de weg, maximum snelheid 30 km/h (later 40), en veelal begonnen met stoomlocomotieven en veel interconnectie met het "grote" spoor voor goederenvervoer (en grotendeels ook door SS (GOLS) / HSM (NTM) geëxploiteerd).
Wat was, in het geval van normaalsporige lijnen, de reden om soms voor een tramweg en soms voor een lokaalspoorweg te kiezen?
(Volgens mij zijn er geen smalsporige lokaalspoorlijnen geweest, maar ik kan het verkeerd hebben).
[size=85]* gemeentetrams waren juridisch echt iets anders dan interlokale tramwegen.[/size]