Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13278
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Gamma schreef: zo 27 apr 2025, 05:50 Laat je weten hoe de reis ging?
We zitten in ICE 316 en we gaan zo vertrekken uit Aachen naar Brussel :Y
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Daniel schreef: di 29 apr 2025, 08:32 Ja 's ochtends vroeg was er ook eentje die dan in Interlaken op een ICE naar Hamburg keerde. Die had ik twee jaar terug nog. En het jaar daar weer voor geregeld met een ICE richting Chur gereisd.
Die naar Interlaken is IC 333, die rond half acht uit Basel vertrekt. Ik heb die rit twee jaar geleden nog gebruikt. In Interlaken is weinig opstelruimte en zijn hotelovernachtingen voor personeel erg duur gezien het toerisme in dat gebied.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Het probleem is vooral het gebrek aan opstelcapaciteit, ICE 372 begint immers wel gewoon de omloop in Interlaken (vertrek 05:59). Door een binnenlandse rit met buitenlands materieel te gebruiken kan je dat materieel bovendien efficiënter inzetten, dat is een trucje dat op meer ritten in Zwitserland wordt uitgevoerd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Eerder was het mogelijk om het Deutschlandticket via de HVV-Switch-app te bestellen en de eerste maand naar rato te betalen. Die mogelijkheid is er nu niet meer en dus ook betaal je voortaan via de HVV-Switch-app de eerste maand de volle € 58. Wil je iets voordeel hebben met het Deutschlandticket, dan kan dat via de Mo.pla-app aangezien je dan op ieder moment het Deutschlandticket kan annuleren en het Deutschlandticket niet al vanaf de 10de van de maand automatisch met een maand wordt verlengd. Bovendien isbhet mogelijk om via de Mo.pla-app met de VISA Debitcard te betalen en via de HVV-Switch-app kun je enkel via creditcard betalen, dus niet met de nieuwe debitkaarten.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 03 mei 2025, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Zelfs al reis je maar op 3-4 dagen een eind heb je al fors voordeel op die €58.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Vanaf eind volgend jaar rechtstreekse Giruno tussen Zürich en Bolzano.
http://tagesanzeiger.ch/sbb-neuer-zug-v ... 3399658193
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef: za 03 mei 2025, 08:20 Zelfs al reis je maar op 3-4 dagen een eind heb je al fors voordeel op die €58.
Je hebt een punt, zekers. Desalniettemin vind ik het wel waard te vermelden dat het extra voordeel van de eerste maand naar Rato betalen via de HVV-Switch-app nu echt verleden tijd is.
en-es schreef: za 03 mei 2025, 12:54 Vanaf eind volgend jaar rechtstreekse Giruno tussen Zürich en Bolzano.
http://tagesanzeiger.ch/sbb-neuer-zug-v ... 3399658193
Ik denk wel dat er een RailJet naar Wien vanuit Vorarlberg sneuvelt door de EC Zürich-Bolzano. De grote stukken enkelspoor tussen Bludenz en Landeck-Zams staan meer treinen dan enkel een uursdienst op Vorarlberg-Innsbruck niet toe. Hopelijk blijft de Transalpin tussen Zürich en Graz wel in stand met de 1e klasse Panaramawagen, wil nog een keer een ritje maken met de Transalpin namelijk.
-
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Er zijn inderdaad lange stukken enkelspoor op de Arlbergbahn, maar het lijkt mij niet zo'n groot probleem om die ene trein per dag in een goederenpad in te leggen. Alle treinen zijn in de praktijk toch nagenoeg even snel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

In één richting past een halfuursverdichting wel. Zie bijvoorbeeld hoe ICE 118/119 ligt tussen Feldkirch en Innsbruck v.v. ten opzichte van de reguliere Railjet ritten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

ICE 118/119 doet er alleen al tussen Innsbruck en Feldkirch een half uur langer over dan de reguliere Railjet
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Klopt, maar dat is dus om overal tussendoor te kunnen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13788
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

De Westbahn-treinen gaat dat beduidend beter af, die stoppen tussen Feldkirch en Innsbruck twee keer extra maar zijn maar vijf minuten langer onderweg dan de RJX.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gamma
Berichten: 442
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Jammer dat de ICE niet zo’n snel pad als de Westbahn heeft. Of zouden daar ook weer nadelen aan kleven?
Laatst gewijzigd door Gamma op zo 04 mei 2025, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Westbahn rijdt met opgevoerde stoptreinen en kan daarom sneller optrekken dan een ICE. En wellicht komt deze op de Arlbergbahn geen tegentreinen tegen waar die op moet wachten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

De 118/119 komt iig de 163/164 tegen op de vorarlbergbahn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

De Standard Multi en Youth Multi zijn sinds 2 april nog maar 6 maanden geldig.
NMBS schreef: Aanpassing geldigheidsduur

Vanaf 2 april 2025 zijn de Standard Multi en Youth Multi 6 maanden geldig. Producten gekocht vóór die datum blijven 12 maanden geldig vanaf de aankoopdatum.
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... s/railpass
Laatst gewijzigd door gpvos op wo 07 mei 2025, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ik las het bij toeval, op zich niet gek dat een kortingstarief aan voorwaarden wordt gebonden.
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rvdborgt »

waldo79 schreef: wo 07 mei 2025, 07:25 Ik las het bij toeval, op zich niet gek dat een kortingstarief aan voorwaarden wordt gebonden.
Die voorwaarden waren er al enkele decennia. Maar het is geen geheim meer dat de NMBS al een tijdje van de invulpassen afwil. Dit najaar komt naar verwachting het nieuwe tariefsysteem, waarbij de invulpassen helemaal zullen verdwijnen, en ze willen waarschijnlijk de invulpassen niet nog tot lang daarna laten bestaan.
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ah, als ik de website van de NMBS open stuit ik op een oerwoud aan kortingen. Kan me voorstellen dat men het aanbod versimpelt.
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Aan voorwaarden was het al gebonden, het enige dat nu is gewijzigd is dat het 6 maanden geldig is in plaats van 12. Ongetwijfeld in voorbereiding op de afschaffing vanwege het geplande nieuwe tariefsysteem van de NMBS (dat een klein beetje meer op dat van de NS gaat lijken, met kortingsabonnementen).
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De RB73 Neustadt (Dosse) - Pritzwalk wordt per 1 augustus dan toch vrij onverwacht opgeheven. Lokale politici zijn ontstelt.

https://www.maz-online.de/lokales/ostpr ... C4Z64.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 8482
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Etienne »

Een en ander schijnt te maken te hebben met de 'Generalsanierung' van de Hamburger Bahn, maar de deelstaat denkt dat men op deze manier alvast een voorschot neemt op definitieve opheffing. Desondanks is de spoorlijn recent opgeknapt en kan mogelijk in de toekomst gaan dienen als omleidingslijn.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
RobertT
Berichten: 667
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

In Berlijn zal,als alles goed gaat,in 2031 het bestaande eindpunt van de tram in Pasedagplatz(Weissensee,lijn 12 en 27)worden doorgetrokken naar S+U Pankow via S Pankow Heinersdorf.De huidige route van M2 zal dan in Heinersdorf iets worden verlegd,in voorbereiding op een mogelijke verlenging richting Blankenburg.
Pankow groeit steeds meer,en de verbinding Weissensee-Pankow wil men zo verbeteren
Dennenboom
Berichten: 1772
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Weer een "marood" Duits viaductje waardoor de spoorbaan eronder meteen ook geblokkeerd is (Odenwaldbahn)https://www.primavera24.de/aktuelles/ne ... ss-umstadt

De trein Offenburg-Freudenstadt rijdt nu (batterij)electrisch op groene stroom. Levert nog wel wat problemen op, waardoor aanvullend dieselbussen moeten worden ingezet:
https://m.youtube.com/watch?v=jnvH3P_CvPQ
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Met die nieuwe treinen worden twee stations langs de route overgeslagen, namelijk Schenkenzell en Loßburg-Rodt. Dit omdat er vroeger, in de tijd dat er RegioShuttles reden, voor een stop op die haltes slechts zes (!) seconden werd gerekend. De nieuwe treinen hebben schuiftreden, waardoor die stoptijd niet meer gehaald wordt en bij elke halte is opgerekt naar 42 seconden. De treinen zijn daardoor langer onderweg en kunnen hun kering in Freudenstadt niet meer halen als ze overal stoppen. De keertijd in Freudenstadt is nu, met het overslaan van twee haltes, al slechts zes minuten.

Ik ben in het Kursbuch gedoken op bahn.de en zie in de dienstregeling (tabel 721) dat alle ritten voor 9:00 en de laatste rit in beide richtingen nog wel op alle stations stoppen. Die hebben tussen Schiltach en Freudenstadt Hbf een rijtijd van afwisselend tussen de 27 en 33 minuten ( :') ). Dat is opgelost door in de ochtend een onregelmatige dienstregeling te rijden in plaats van de starre uurdienst overdag. De crux is echter dat er in Freudenstadt maar drie perronsporen zijn, waardoor er geen ruimte is om lang te keren, terwijl de rijtijden daar wel om vragen. Onderweg tussen Hausach en Freudenstadt kan er alleen in Schiltach en Alpirsbach gekruist worden. Nu wordt er in de regelmatige dienstregeling standaard gekruist in Schiltach en past dit precies, maar wanneer die kruising naar Alpirsbach verlegd zou worden, kom je aan de andere kant van het traject niet uit met de kruisingen, want de reistijd tussen Alpirsbach en Hausach is, inclusief het overslaan van één halte, 29 minuten en dan ben je het huidige pad kwijt tussen Offenburg en Hausach.

Het overslaan van twee haltes is dienstregelingtechnisch dus pure noodzaak. Alleen is het, gezien het verhaal hierboven al redelijk complex verwoord is, best wel knap als een televisiereportage van slechts drie minuten dat kort, maar begrijpelijk over had kunnen brengen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten