Met die nieuwe treinen worden twee stations langs de route overgeslagen, namelijk Schenkenzell en Loßburg-Rodt. Dit omdat er vroeger, in de tijd dat er RegioShuttles reden, voor een stop op die haltes slechts zes (!) seconden werd gerekend. De nieuwe treinen hebben schuiftreden, waardoor die stoptijd niet meer gehaald wordt en bij elke halte is opgerekt naar 42 seconden. De treinen zijn daardoor langer onderweg en kunnen hun kering in Freudenstadt niet meer halen als ze overal stoppen. De keertijd in Freudenstadt is nu, met het overslaan van twee haltes, al slechts zes minuten.
Ik ben in het Kursbuch gedoken op bahn.de en zie in de dienstregeling (tabel 721) dat alle ritten voor 9:00 en de laatste rit in beide richtingen nog wel op alle stations stoppen. Die hebben tussen Schiltach en Freudenstadt Hbf een rijtijd van afwisselend tussen de 27 en 33 minuten (

). Dat is opgelost door in de ochtend een onregelmatige dienstregeling te rijden in plaats van de starre uurdienst overdag. De crux is echter dat er in Freudenstadt maar drie perronsporen zijn, waardoor er geen ruimte is om lang te keren, terwijl de rijtijden daar wel om vragen. Onderweg tussen Hausach en Freudenstadt kan er alleen in Schiltach en Alpirsbach gekruist worden. Nu wordt er in de regelmatige dienstregeling standaard gekruist in Schiltach en past dit precies, maar wanneer die kruising naar Alpirsbach verlegd zou worden, kom je aan de andere kant van het traject niet uit met de kruisingen, want de reistijd tussen Alpirsbach en Hausach is, inclusief het overslaan van één halte, 29 minuten en dan ben je het huidige pad kwijt tussen Offenburg en Hausach.
Het overslaan van twee haltes is dienstregelingtechnisch dus pure noodzaak. Alleen is het, gezien het verhaal hierboven al redelijk complex verwoord is, best wel knap als een televisiereportage van slechts drie minuten dat kort, maar begrijpelijk over had kunnen brengen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022