Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Re.tep schreef: ↑ma 14 jul 2025, 21:35Maar de jonge generatie ziet dat voor hetzelfde geld de arbeidsomstandigheden elders veel beter zijn, geen nachtdienst, geen weekenden werken en stappen na enkele jaren over naar een andere werkgever. Een ongekend fenomeen.
Die werknemers willen best werken, maar daar zullen de vergoedingen in tijd en geld wel naar moeten zijn om het ongerief van dubbele onregelmatigheid en werken op de seconde in overvolle diensten te compenseren.
Was de oplossing maar zo makkelijk als jij 'm brengt. Ik zie in een totaal andere sector (zonder nachtdiensten, weekenddiensten) precies hetzelfde gebeuren: personeel met jaren ervaring vertrekt en nieuw personeel is niet bepaald makkelijk te vinden.
Een baan voor het leven is bij de jongere generaties gewoon totaal niet meer van deze tijd. En sowieso is de arbeidsmarkt totaal anders: er zijn nu vele banen beschikbaar per medewerker in plaats van vele medewerkers per baan. Waarbij in verhouding het bod van NS echt niet slecht is (in salaris dan).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Het is gewoon een feit dat de concurrenten van NS goedkoper zijn. Welk aandeel daarvan zit in lagere salarissen en welk aandeel in efficiënter werken kan ik niet goed beoordelen maar vind ik wel een interessante vraag. Het klinkt op zich waarschijnlijk dat minder personeel per trein meer bespaart dan een lager salaris.
De dienstregeling is ook aantoonbaar verbeterd op die "nevenlijnen". Ik snap dus niet zo goed dat er nog discussie is over hoe effectief het aanbesteden is geweest.
Wel besef ik me heel goed dat ook dit systeem nadelen heeft. Het is gevaarlijk om afhankelijk te worden van één partij (Arriva kan misschien weleens te groot worden?). Daarentegen...het is nu ook best afzien soms door regelmatige annulering van treinen ivm de stakingen en andere oorzaken. Russisch roulette is al de norm als je met de trein reist in Nederland en het grootste deel van Europa.
Service en NS. Dat is iets wat niet samengaat. Het is nogal vreemd dat personeel wat overgenomen dan ook de CAO meegaat. Weer een ding wat geschrapt moet worden. Maar dat kan ook niet.
Ik ben het ermee eens dat we moeten waken voor uitbuiting.
Als het de vakbonden niet te doen is om het loon, schrap dat dan uit de onderhandelingen. Een ook bonus en andere financiële tegemoetkomingen.
Het kan zoveel efficiënter. Rij 'rondje om de kerk' dan ben je ook eencstuk flexibeler bij storingen. Maar ook dat willen de vakbonden niet.
Wat ik mij wel afvraag: waarom zijn de arbeidsomstandigheden nu ineens zo'n grote zaak, en niet bijvoorbeeld bij CAO-onderhandelingen van iets van tien jaar geleden?
Omdat de jeugd tegenwoordig bij een splinter al 6 weken ziektewet nodig heeft. Minder werken voor meer geld, omdat de zonodig 6x op vakantie moeten en elke weekend iets te moeten ondernemen. Bang om iets te missen.
De pampergeneratie.
Er zijn maar weinig landen waar het zo goed is als hier dát vergeten we tegenwoordig.
VIRM schreef: ↑di 15 jul 2025, 07:27
Wat ik mij wel afvraag: waarom zijn de arbeidsomstandigheden nu ineens zo'n grote zaak, en niet bijvoorbeeld bij CAO-onderhandelingen van iets van tien jaar geleden?
Het daadwerkelijke antwoord is veel praktischer: de beroepsbevolking stagneert, omdat er steeds minder jongeren zijn. Daardoor kunnen werknemers meer eisen, omdat de vraag naar werknemers nog steeds groot is en ze dus kunnen kiezen tussen werkgevers.
huibf schreef: ↑di 15 jul 2025, 07:31
Omdat de jeugd tegenwoordig bij een splinter al 6 weken ziektewet nodig heeft. Minder werken voor meer geld, omdat de zonodig 6x op vakantie moeten en elke weekend iets te moeten ondernemen. Bang om iets te missen.
De pampergeneratie.
Er zijn maar weinig landen waar het zo goed is als hier dát vergeten we tegenwoordig.
Ik twijfelde om ergens nog eens inhoudelijk op je te reageren, maar laat maar zitten. Doe toch eens even normaal man.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Thriller schreef: ↑di 15 jul 2025, 05:29
Russisch roulette is al de norm als je met de trein reist in Nederland en het grootste deel van Europa.
Overdrijven is ook een kunst.
huibf schreef: ↑di 15 jul 2025, 07:26
Service en NS. Dat is iets wat niet samengaat. Het is nogal vreemd dat personeel wat overgenomen dan ook de CAO meegaat. Weer een ding wat geschrapt moet worden. Maar dat kan ook niet.
Fijn om te weten dat jij ermee akkoord dat je arbeidsvoorwaarden verslechteren als je bedrijf eens wordt overgenomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
@Meltrain dat zal voor huibf toch een ver-van-zijn-bed-show zijn. Uit zijn bericht waarin ie afgeeft op de jongere generaties maak ik uit dat hij tot de boomers behoort. Waarschijnlijk is hij dus al met pensioen of wellicht bijna. Meneertje zal wel binnen zijn met z'n goedkope koopwoning, z'n ruime pensioen welke hij ook nog eens jaren eerder heeft kunnen claimen en heeft nu mooi de tijd om online af te geven op een ieder die het ook nog enigszins goed probeert te hebben. Kan hem het schelen allemaal, zolang hij t maar goed heeft (gehad)!
Veel veronderstellingen West, maar ik denk op te maken dat Huibf een vrouwtje is in een huurhuisje, alwaar ze lekker geniet van de bijstand. Nog een jaartje, dan komt de AOW eraan.........
West schreef: ↑di 15 jul 2025, 14:22
.... Uit zijn bericht waarin ie afgeeft op de jongere generaties maak ik uit dat hij tot de boomers behoort. Waarschijnlijk is hij dus al met pensioen of wellicht bijna. ...
Als je even op zijn profiel geklikt had, had je ook de leeftijd kunnen zien, die staat openbaar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Thriller schreef: ↑di 15 jul 2025, 05:29
Het is gewoon een feit dat de concurrenten van NS goedkoper zijn. Welk aandeel daarvan zit in lagere salarissen en welk aandeel in efficiënter werken kan ik niet goed beoordelen maar vind ik wel een interessante vraag. Het klinkt op zich waarschijnlijk dat minder personeel per trein meer bespaart dan een lager salaris.
De dienstregeling is ook aantoonbaar verbeterd op die "nevenlijnen". Ik snap dus niet zo goed dat er nog discussie is over hoe effectief het aanbesteden is geweest.
Personeelsinzet zal zeker een rol spelen, maar er zit ook een ander flink aandeel in die verbeteringen: Subsidie.
Subsidie kreeg NS ook voor die lijnen. Het is lastig om een vergelijking te maken van de hoeveelheid subsidie toen en nu aangezien er veel meer is veranderd.
Wat volgens mij echt anders is: aandacht. De lijn Almelo- Mariënberg heeft voor Zwolle echt een andere betekenis dan voor Den Haag.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
West schreef: ↑di 15 jul 2025, 14:22
@Meltrain dat zal voor huibf toch een ver-van-zijn-bed-show zijn. Uit zijn bericht waarin ie afgeeft op de jongere generaties maak ik uit dat hij tot de boomers behoort. Waarschijnlijk is hij dus al met pensioen of wellicht bijna. Meneertje zal wel binnen zijn met z'n goedkope koopwoning, z'n ruime pensioen welke hij ook nog eens jaren eerder heeft kunnen claimen en heeft nu mooi de tijd om online af te geven op een ieder die het ook nog enigszins goed probeert te hebben. Kan hem het schelen allemaal, zolang hij t maar goed heeft (gehad)!
Nou nog niet met pensioen hoor, zeker niet. Ik geniet van mijn werk als werktuigbouwer en ik mag niet klagen, al ben ik van mening dat bijvoorbeeld een zorgmedewerkers in een verzorgingshuis of aan huis (voor onze oudere generatie) zeker onderbetaald worden en in dat licht gezien is een baan bij de NS simpelweg pure luxe. En staken in de zorg is uit den boze.
Dus wat dat betreft is het godsgeklaagd wat de vakbonden in de spoorwegsector doen.
Iedereen mag het goed hebben, maar in de spoorwegsector is het al goed.... het is altijd meer, meer, meer en ja nu ff niet (en dan is het huilen geblazen).