Korte vragen

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

door Re.tep » ma 23 jun 2025, 20:57

en het 4e licht in Den Dolder voor Dubbel-Geel (niet meer actief).
Logisch, seinbeeld Dubbel-Geel bestaat al lang niet meer.
De laatste (?) stond bij Heerhugowaard, ter hoogte van de huidige vestiging van een modelbouwwinkel.

Re: Korte vragen

door IIVQ » ma 23 jun 2025, 20:28

Daniel schreef: do 19 jun 2025, 22:14 Op de link die ik in m'n vorige bericht plaatste staat vermeld dat ook het seinbeeld dubbel-geel zo werd getoond. Maar dat bestaat inderdaad niet meer.
Bilthoven had er dacht ik ook nog zo eentje met vier lampen richting Den Dolder.
Als je de eerder gelinkte pagina van de site zonder spons-oren leest, dan is het bovenste licht in Barneveld Centrum wit voor Vrijgave Rangeren (nog actief), en het 4e licht in Den Dolder voor Dubbel-Geel (niet meer actief).
ThatPCDude schreef: vr 20 jun 2025, 09:43 Sinds wanneer worden FlixBussen getoond in de 9292 app en op de 9292 website? Ik vind het een beetje misleidend, zeker omdat je niet met een ovc kunt reizen en je helemaal niet weet of die bus wel of niet vol is...
Al jaaaaren. Toen ik op 6 oktober 2018 van mijn huis in Amsterdam-Zuidoost naar Groningen moest en Zwolle gepland spoorloos was (met geen door-bussen, dus overstappen Nunspeet-Zwolle en Zwolle-Meppel, gaf 9292 mij een optie met 2 metro's naar Sloterdijk en dan Flixbus direct naar Groningen. 10 minuten langer, 2 overstappen minder en €6,93 goedkoper dan de trein. DIe bus zat vol en ik schatte dat ¾ van de reizigers via 9292 in deze bus terecht gekomen was.

Re: Korte vragen

door Bemined » ma 23 jun 2025, 18:16

Hier kun je vertrekstaten van dienstregeling 2026 opvragen, al staat er nog vrij weinig in op het moment: https://hafas.bene-system.com/bin/stboa ... nn?L=profi

De concept capaciteitsverdeling van 2026 zou volgens de RailNetEurope kalender op 7 juli naar de vervoerders verzonden moeten worden, de definitieve verdeling op 25 augustus. Dus het kan nog wel even duren voor er iets te vinden zal zijn.

Re: Korte vragen

door Lijn 45 » ma 23 jun 2025, 18:06

Hafas?

Re: Korte vragen

door huibf » ma 23 jun 2025, 18:00

Op welke duitse website kon je de dienstregeling van NS vinden voor 2026. Ik meen me td herinneren dst er zoeits was... kan het ook mis hebben.

Re: Korte vragen

door dennistd » zo 22 jun 2025, 12:22

Nitein-Repart schreef: za 21 jun 2025, 17:58 De IC(E) Berlin stopt sinds december 2023 niet meer in Almelo om de reistijd te verkorten tussen Amsterdam en Berlin. Nu staat de IC(E) Berlin wel zes minuten in Deventer stil. Is het dan niet mogelijk om de stop in Deventer in te korten, zodat de IC(E) Berlin weer in Almelo kan stoppen of in ieder geval enkele ochtendritten richting Berlin (141) en enkele avondritten richting Amsterdam (140) te laten stoppen in Almelo, omdat juist in de ochtend en in de avond minder reismogelijkheden zijn?
In Almelo wordt de 7000 ingehaald als deze doorrijdt naar Enschede. Daardoor kan de IC Berlijn niet eens via een perronspoor rijden dan.

Re: Korte vragen

door Ardan » zo 22 jun 2025, 00:58

Ik woonde in 2014 tegenover het fietstunneltje ter hoogte van het sportpark tussen Deventer en Snipperling. Dat werd toen met veel feestvreugde geopend en 'bouwkundig al voorbereid op drie sporen!', en dat kun je ook zien als je goed kijkt. Maar goed, 11 jaar later is het echte plan er nog altijd niet (A)

Re: Korte vragen

door cassie127 » za 21 jun 2025, 19:35

Stoppen in Almelo kan richting Duitsland alleen als je het pad rijdt van de 421, met als nadeel dat je dan niet in Hilversum en Apeldoorn kunt stoppen (want die haalt daar haar snellere pad vandaan). Of Hengelo inruilt voor Almelo, wat overigens één weekend in september gaat gebeuren.

Probleem is vooral je aankomsttijd in Deventer om :12 daar kun je op zijn vroegst pas weg om :14 (om ook voldoende instaptijd te hebben) en zou de 3600 naar Roosendaal 2 minuten later weg moeten waardoor je de 3600 richting Zwolle in Zutphen weer in de weg zit. Als je die weer later moet leggen moeten de vertrekken van de overige treinen in de knoop van Zutphen weer verschoven worden omdat deze anders vervallen.

Zolang het tussen Deventer en Snippeling aansluiting slechts dubbelsporig is, en er geen fly over etc ligt kun je tussen Deventer en Snippeling aansluiting vrij weinig. Daar ligt zoveel treinverkeer (ook veel goederenpaden) dat extra treinen nauwelijks passen zonder te schuiven met andere treinen.

Re: Korte vragen

door Daniel » za 21 jun 2025, 18:27

Nitein-Repart schreef: za 21 jun 2025, 17:58 De IC(E) Berlin stopt sinds december 2023 niet meer in Almelo om de reistijd te verkorten tussen Amsterdam en Berlin. Nu staat de IC(E) Berlin wel zes minuten in Deventer stil. Is het dan niet mogelijk om de stop in Deventer in te korten, zodat de IC(E) Berlin weer in Almelo kan stoppen
Zolang er geen treinstellen rijden die kunnen vliegen gaat dat niet, want dan rijd je dwars door de 3600 heen: die komt aan/vertrekt in Deventer tijdens de haltering van de IC Berlijn.

Hij haalt juist een sneller pad door het overslaan van Almelo, want de vertrektijd uit Deventer is identiek aan de dienstregeling van voor de versnelling en de stop van 6 minuten was er ook altijd al.

Re: Korte vragen

door Re.tep » za 21 jun 2025, 18:20

Bemined schreef: do 19 jun 2025, 22:13 In Den Dolder heb je ook een sein met 4 lampen,
En op het huidige emplacement Utrecht is ook een sein met vier lampen.

Re: Korte vragen

door Nitein-Repart » za 21 jun 2025, 17:58

De IC(E) Berlin stopt sinds december 2023 niet meer in Almelo om de reistijd te verkorten tussen Amsterdam en Berlin. Nu staat de IC(E) Berlin wel zes minuten in Deventer stil. Is het dan niet mogelijk om de stop in Deventer in te korten, zodat de IC(E) Berlin weer in Almelo kan stoppen of in ieder geval enkele ochtendritten richting Berlin (141) en enkele avondritten richting Amsterdam (140) te laten stoppen in Almelo, omdat juist in de ochtend en in de avond minder reismogelijkheden zijn?

Re: Korte vragen

door dylanwild94 » vr 20 jun 2025, 10:43

Dat is inderdaad heel vervelend. Zo wordt in Rotterdam ook de watertaxi opgenomen in reisadviezen van 9292.
Nou kan je dat met een vinkje wel uit zetten maar die staat wel standaard aan.

Re: Korte vragen

door ThatPCDude » vr 20 jun 2025, 09:43

Sinds wanneer worden FlixBussen getoond in de 9292 app en op de 9292 website? Ik vind het een beetje misleidend, zeker omdat je niet met een ovc kunt reizen en je helemaal niet weet of die bus wel of niet vol is...

Re: Korte vragen

door Daniel » do 19 jun 2025, 22:14

Op de link die ik in m'n vorige bericht plaatste staat vermeld dat ook het seinbeeld dubbel-geel zo werd getoond. Maar dat bestaat inderdaad niet meer.
Bilthoven had er dacht ik ook nog zo eentje met vier lampen richting Den Dolder.

Re: Korte vragen

door Bemined » do 19 jun 2025, 22:13

In Den Dolder heb je ook een sein met 4 lampen, maar daar is het een overblijfsel van vroeger geloof ik. Volgorde van de kleuren is daar volgens mij geel-groen-rood-ongebruikt.

Re: Korte vragen

door Daniel » do 19 jun 2025, 22:03

Zie voor een heel korte toelichting ook hier, de bovenste lamp van die seinen is dus wit.

Re: Korte vragen

door MdJ » do 19 jun 2025, 22:02

Vrijgave rangeren (tbv bediening van de graansilo naast de perrons).

Re: Korte vragen

door Etienne » do 19 jun 2025, 21:51

Ik ben dan wel niet zo spoortechnisch ingesteld; maar waarom heeft station Barneveld Centrum een hoog sein met 4 lichten in plaats van 3? (naar aanleiding van de reportage van Milco)

Re: Korte vragen

door rvdborgt » di 17 jun 2025, 08:07

hauptbahnhof schreef: vr 13 jun 2025, 14:13
rvdborgt schreef: do 12 jun 2025, 22:38
Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?
De oorzaak oplossen uiteraard: meer capaciteit aanbieden, waardoor je geen reizigers hoeft te weren. Maar dat gaat voorlopig helaas niet gaat gebeuren, integendeel.
Het is echter altijd een slecht idee om je reizigers voor te liegen, bv. over reserveringsplicht (die er alleen is tussen Hengelo en Bentheim) of het overslaan van haltes. Als er echt overbevolking dreigt, dan kan ik me hoogstens voorstellen om de trein in de planner voor binnenlandse reizen niet te laten zien. Maar aangezien binnenlandse reizen gewoon zijn toegestaan, moet de CTA kloppen. Ik heb het sterke vermoeden dat conducteurs juist door de CTA binnenlandse reizigers actief proberen te verjagen. Misinformatie treft immers niet alleen reizigers, maar ook het eigen personeel.

Re: Korte vragen

door hauptbahnhof » vr 13 jun 2025, 21:13

Volgens mij mag dat dus niet dus ontmoedigen ze. Als ze het uit de reisinfo halen dan is dat al een grote stap. Alleen moet een Trainmanager zich verder niet mee bemoeien als iemand mee wilt die voor de grens uitstapt. Alleen daar gaat het mis.

Re: Korte vragen

door Dionysusnu » vr 13 jun 2025, 14:32

Echt verbieden? Ik weet niet of je dat vanuit een binnenlands reizigersoogpunt moet willen, maar het zou stukken duidelijker zijn dan deze half-wel-half-nietsituatie.

Re: Korte vragen

door hauptbahnhof » vr 13 jun 2025, 14:13

rvdborgt schreef: do 12 jun 2025, 22:38
Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".
Kan jij een beter plan beschrijven om binnenlandse reizigers te weren uit die treinen?

Re: Korte vragen

door Z2N » vr 13 jun 2025, 08:30

Dat is het ontmoedigingsbeleid van de treinen naar Duitsland in het kader van de zomerdrukte: de langeafstandstreinen naar Duitsland staan voor binnenlandse reizen niet in de planner, zodat er voldoende ruimte is voor de internationale reizigers.

Re: Korte vragen

door rvdborgt » do 12 jun 2025, 22:38

Matt schreef: do 12 jun 2025, 11:37 De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Dat gaat nog iets verder dan ontmoedigen: we noemen dat doorgaans "liegen".

Re: Korte vragen

door Wubbo » do 12 jun 2025, 21:25

IIVQ schreef: wo 11 jun 2025, 23:13 Ik zag dinsdag in het NOS-journaal een item over de staking met een verslaggever in station Rotterdam, die op het perron stond. Achter haar zag ik o.a. een VIRM en een koploper staan. Is het gebruikelijk dat die aan het perron overnachten of zijn die ondanks de staking toch daar neergezet?
Dat gebeurt op meerdere plekken. Vaak zijn het treinen die vroeg uitlopen, in de avond al hun servicebeurt krijgen en dan begin van de nacht langs het perron worden gezet. Dan kan een laat uitgelopen trein het plekje op het servicespoor weer overnemen en kan ook het personeel meer doen in een nacht.

Omhoog